Moi!
Käytin männä viikolla rakkaan kuupani katsastuksella, muuten meni täysin huomautuksetta MUTTA: Käsijarrun takia pomppasi hylätyn puolelle. Lappuun laittoi käsijarrusta merkinnän 30/50, mitä sitten tarkoittaneekaan. Käyttöjarrut kuitenkin toimivat täysin moitteettomasti sekä edessä että takana.
No, tänään tuossa aamusella säätelin jarrukenkiä lähemmäksi sieltä jarrukilven takaa sekä kiristelin vaijerit kahvasta. Kyytiläisen puolelta saa renkaan nyt lukkoon käsijarrulla mutta kuskin puoli ei ala pitämään kunnolla sitten millään! En ole vielä saanut ulosvetäjän puutteesta johtuen jarrurumpua auki, joten sisuskaluista ei ole vielä havaintoa. Kyselisinkin nyt teiltä, arvon tietäjät, mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään? Kengät eivät mielestäni ole vielä kovinkaan kuluneet. Ja millaisillahan lukemilla jarrut saa menemään katsastuksesta läpi?
96:n käsijarrusta vielä
Muistelisin, että katsastuksessa jarruissa katsotaan jarrutusvoiman eroa akseleittain. Oliskos ollut käyttöjarruissa maksimi sallittu ero 30% ja käkkärissä 70%, joku varmaan korjaa, mikäli muistan väärin. Tietysti jos jarrut ottavat tasaisesti kiinni, mutta voimaa ei löydy juuri yhtään, saattaa hylkäysvaara olla aika iso.
Tuosta 30/50-merkinnästä en osaa kyllä sanoa mitään.
Tuosta 30/50-merkinnästä en osaa kyllä sanoa mitään.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
9000 CDE 2,3lpt 1996
Mulla oli presiis sama vika viime viikolla. Sieltä jarrukilven takaa pitää ne vaijerit säätää. Sitten kun pyörää ei enää saa käsin liikutettua, pitäisi olla hyvä. Löystät ihan kokonaan sieltä kahvan päästä ne mutterit ja sitten kirraat kilven takaa niin paljon että pitää. Kahvan päästä sitten säädetään haluttu käsijarrun toiminta-alue, mutta ne pitää kirrata tasaisesti molemmilta puolilta, muuten ei pelitä.
Jos ei auta niin sieltä on tod. näk. irronnu jouset rummun sisällä. Ei siihen mitään ulosvetäjiä tarvita että saa rummun auki. Rengas pois, sokat keskiömutterista pois, räikällä ja isolla (en nyt kokoa ulkoa muista) hylsyllä se keskiömutteri auki ja sitten rengasavaimella / ruuvimeisselillä pikkuhiljaa kyhnäät pois rummun lyömällä samanaikaisesti (rauhallisesti) moskalla keskiöön.
Jos ei auta niin sieltä on tod. näk. irronnu jouset rummun sisällä. Ei siihen mitään ulosvetäjiä tarvita että saa rummun auki. Rengas pois, sokat keskiömutterista pois, räikällä ja isolla (en nyt kokoa ulkoa muista) hylsyllä se keskiömutteri auki ja sitten rengasavaimella / ruuvimeisselillä pikkuhiljaa kyhnäät pois rummun lyömällä samanaikaisesti (rauhallisesti) moskalla keskiöön.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
Todennäköinen syy miksi käsijarru ei toimi kunnolla on se "vipu" mikä paina jarrukengät ulos. Tavallisesti se on kulunut nissä pisteessä missä se painaa jarrukengät tai sitten niitti on löystynyt/kulunut, tästä seuraa se että koko vipu on liian lyhyt. Vipu toimii parhaiten silloin kun se osa mihin vaijer tulee kiini on suorakulmassa jurrurummun sisällä olevan osan nähden.
Tästä on ollut puhetta aikaisemminkin...mm.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4963
Aihe on näköjään noussut tuohon keulille, kiitos Ile76:n kommentin.
terv. jt
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4963
Aihe on näköjään noussut tuohon keulille, kiitos Ile76:n kommentin.
terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *