96:n kello?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
kottero
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 14:48
Paikkakunta: Jämsä

96:n kello?

Viesti Kirjoittaja kottero »

Olisiko kellään tarkkaa tietoa 96:n kellon sisälmyksistä/toimintaperiaatteesta?. Olisi meinaan kello olemassa, mutta se ei pysy lähellekkään ajassa. Tai jos joku tietää kelloseppää, joka niitä osaa/viitsii korjata niin pistäkääs tietoo. "Tavallista" kelloseppää ei moiset kapistukset tunnu kiinnostavan. Sisäinen kytkentäkuvahan kyllä jo kertoisi aika paljon, mutta onkohan niitä mistään saatavilla? Niin ja jos jollakulla olisi ihan varmasti toimiva kello ylimääräisenä myynnissä niin tarjoa ihmeessä.
p. 0400-437 265
lehtola
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2003 12:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lehtola »

Jos kello toimii, mutta edistää/jätättää niin korjaaminen onnistuu helposti.
Kellon takana on pieni ruuvikanta ja kuoressa +/- merkit eli sitä kääntämällä kellon saa kulkemaan oikeaan aikaan. Kello siis pitää ottaa kojetaulusta irti. Sekään ei kovin vaikeaa. Takaa vaan metallihässäkän molemmat pultit irti.

Jos kello ei toimi. Avaa takakansi. Kiinni pienillä muttereilla. Tarkista ettei "kärkien" väliin ole mennyt likaa. Itselläni on juuri näin ollut muutamassa kellossa.

Rompemarkkinoilla niitä on myös tarjolla (myös toimivia) jossain 20-30 euron hintaan

Matti
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kellojen korjaus pitäisi onnistua (vanhoissa) mittarikorjaamoissa.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
kottero
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 14:48
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja kottero »

Mulukasin sinne kellon sisälle. Löytyi parikin vikaa. Lähimpänä kärkiä oleva ratas oli aika kulunut. Eli kun vetovaihe tapahtuu, niin se lukko välillä jää rivaamaan/pärisemään siinä kohtaa ratasta missä on kulumaa. En sitten tiedä onko tästä ollut seurauksena se, että kärjen varsi oli toisesta reunasta murtunut ja näinollen varressa ei ole tarpeeksi paljon "vääntövoimaa". Kärki jää välillä liian kauaksi liikkuvasta kärjestä ja tällöin myös veto jää tekemättä. Että sikäli...Missäkökän em. vanhoja mittarikorjaamoja Suomessa mahtaisi olla?
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tulee mieleen kaksi vanhaa mittarikorjaamoa, toinen on ollut Helsingin Vallilassa (jossa itse korjautin kakstahtarin mittareita) ja toisen on kehuttu olevan Tampereella. Mestarit vaan vanhenevat joten päivän tilanteesta en tiedä, voisi löytyä Keltaisilta Sivuilta.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
kottero
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 14:48
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja kottero »

Vistema Oy on yksi mittarikorjaamo, mutta eivät olleet kiinnostuneita sitä korjaamaan.
Vastaa Viestiin