Ukin museon Saab 96 De Luxe
Ukin museon Saab 96 De Luxe
Onko kellään parempaa tietoa ko. autosta?. Rekkarina siinä oli ARH-1, musta 96, olikohan se -79 vai-80 malliseksi ilmoitettu. Onko se Rafun autoja, vai jonkun muun omistama?.
Kaikki tieto autosta kiinnostaa.
Kaikki tieto autosta kiinnostaa.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Itse kanssa ihmettelin samaa menopeliä museossa käynnin yhteydessä. Auto on ilmeisesti tätä Saabin Benelux erikoissarjaa vuodelta -79 joka muistuttaa hyvin paljon -80 juhlamallia, pienin poikkeuksin tosin. Tämä kyseinen yksilö on jostain kumman syystä maalattu mustaksi ja maski kullanväriseksi. Sininen plyyssisisusta oli vielä mielestäni kuitenkin tallella. Todennäköisesti auto on tarttunut Rafulle joltain Eurooppa-rundilta.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
Se tässä ihmetyttääkin, kun mustia 96 ei ole kuulemma tehtaalta lähtenyt, eikä tälle puolelle rapakkoa (eurooppaan) ole 1.7l koneita asennettu. Ja tässä yksilössä on molemmat.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 99
- Liittynyt: To Marras 03, 2005 17:29
- Paikkakunta: rauma
arh-1
museossa mitään taulussa tietoa kys. auton historiasta?
jokaisessahan oli jotain infoa,mutta Rafusta ei?!
muistan lukeneeni jotain lahjoituksista,että olisivat olleet Rafunkin
pari omistamia..joku sonettikin.
Aja-lehti(saabin omistajille aikanaan)ja Tuulilasi ovat ainakin maininneet
joskus.Arkiston omistajat löytävät..
jokaisessahan oli jotain infoa,mutta Rafusta ei?!
muistan lukeneeni jotain lahjoituksista,että olisivat olleet Rafunkin
pari omistamia..joku sonettikin.
Aja-lehti(saabin omistajille aikanaan)ja Tuulilasi ovat ainakin maininneet
joskus.Arkiston omistajat löytävät..
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Hienoa, kiitos. Museossa, auton edessä seisseessä taulussa ei paljon muistaakseni ollut yksityiskohtaisia tietoja tuosta yksilöstä.Vesa Pohjalainen kirjoitti:Museon esitteessä on tieto autosta. Ei ole nyt käsillä, mutta katson Saab-kirjastosta, kun käyn tallillla
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Aivan. Auto onkin ollut alun perin akvamariininsininen ihan niin kuin -80 juhlamalli. Mustaksi se on maalattu jälkikäteen. Ja eikös nämä -79 vuoden siniset jalkkisvanteilla varustetut kulkineet joita vietiin rajoitettu erä Hollantiin ja Belgiaan olleet juurikin tuolla 1,7 koneella. Jos ei, niin ilmeisesti on vain vakiokone vaihdettu toiseen.Se tässä ihmetyttääkin, kun mustia 96 ei ole kuulemma tehtaalta lähtenyt, eikä tälle puolelle rapakkoa (eurooppaan) ole 1.7l koneita asennettu. Ja tässä yksilössä on molemmat.
Ja Rafusta vielä sen verran että iso osa Uudenkaupungin Saabeista on Rafulta peräisin. Melkeinpä kaikki noi harvinaisemmat vehkeet. Rafu haali aina sarjan ensimmäisiä tai viimeisiä autoja. Niissä piti olla jotain millä ne erottui joukosta. Ihan niin kuin tämä auto josta nyt keskustellaan.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Joo, tuossa oli jokseenkin tarkasti kerrottuna sama, mitä on esitteessä.Johnny V4 kirjoitti:Jostain muistan lukeneeni, että tämä kyseinen auto oli vahingossa tullut Suomeen myytäväksi 1.7-koneella. Rafu oli asian autoliikkeessä huomannut ja vasta oston jälkeen oli myyjille kertonut koneen koosta. Vai oliko se sittenkin joku toinen auto?
Esite kertoo käytännössä saman:
Monte Carlojen lähellä oleva musta De Luxe on ainoa Suomessa. Se on päässyt rekisteriin täysin vahingossa.
" Minulta kysyttiin Scan-Autossa, mikä tässä autossa kiinnostaa niin, että sinun täytyy se välttämättä saada. Kerroin heti kun olin rekisteröinyt sen omiin nimiini: se on vientimalli, siinä on kaikki luksus mitä olla voi ja 1,7 litran kone. Kaikki muut ovat 1,5 litraisia. Sitä ei Scan-Auton johtokaan tiennyt"
Jonny V4 on asian muistanut täydellisesti.

# 419 Vesa Pohjalainen
En tiedä miten muut ajattelevat, mutta ottaen huomioon tuon kokoelman erityislaatu, niin kuinka hyvin siellä olevat autot on dokumentoitu?
Meinaan että niistä tuskin löytyy kattavaa valokuvavalikoimaa yltä alta ja sisältä. Ei se ole kuin yksi kaunis päivä kun koko laitos palaa, ja sen jälkeen niistä ei ole mitään jäljellä.
Mielestäni klubi voisi vaikka sponsoroida sen, että ne autot dokumentoidaan kuvallisesti (osastahan löytyy hyvin kirjallistakin tietoa). Kyllähän se kuvallinen aineisto olisi varmasti tervetullutta materiaalia esim. lähdeaineistoksi entisöijille. Niissä kärryissä on monenmoista ajan lisävarustetta ja erikoisuutta.
Toinen mikä on sääli on, ettei Ukin museolla taida olla edes verkkosivustoa. Olisihan ne autot komea listata vaikkapa sitten Saabklubin sivustolla, jos ei muuta. Ulkomaisiakin vierailijoita tuo voisi kiinnostaa.
Meinaan että niistä tuskin löytyy kattavaa valokuvavalikoimaa yltä alta ja sisältä. Ei se ole kuin yksi kaunis päivä kun koko laitos palaa, ja sen jälkeen niistä ei ole mitään jäljellä.
Mielestäni klubi voisi vaikka sponsoroida sen, että ne autot dokumentoidaan kuvallisesti (osastahan löytyy hyvin kirjallistakin tietoa). Kyllähän se kuvallinen aineisto olisi varmasti tervetullutta materiaalia esim. lähdeaineistoksi entisöijille. Niissä kärryissä on monenmoista ajan lisävarustetta ja erikoisuutta.
Toinen mikä on sääli on, ettei Ukin museolla taida olla edes verkkosivustoa. Olisihan ne autot komea listata vaikkapa sitten Saabklubin sivustolla, jos ei muuta. Ulkomaisiakin vierailijoita tuo voisi kiinnostaa.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Itse olisin kaivannut tilaisuutta päästä kuvaamaan autoja paremmin useammaltakin suunnalta.
Mitähän "herkkuja" ko. De Luxeen on asennettu?.
Mitähän "herkkuja" ko. De Luxeen on asennettu?.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.