kuupan piristäminen

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
sammakko
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Huhti 21, 2004 09:51
Paikkakunta: Oulu

kuupan piristäminen

Viesti Kirjoittaja sammakko »

Tällä hetkellä konehuoneessa vakio 1,5 kone, ja projekti on vielä suunnittelu asteella, joten ajattelin kysellä asiantuntijoiden (ja muidenkin..) neuvoja. Niin, auto tulee katukäyttöön, eli ei ole tarkoitus saada aivan viimeisiä heppoja irti tuosta, kunhan on jotain jota rakennella..

Onko mitään järkeä laittaa tuplia vakio imusarjaan? Tuplat löytyisi nimittäin edullisesti kaverilta, mutta imusarjaahan ei taida aivan helpolla löytyä. Ehkä vakiosta voisi rakennella jotain? Pakoputki/sarja olisi tarkoitus rakentaa itse.

Löytyykö mistään kireämpiä nokkia tuohon?

Jos on aiheeseen liittyviä linkkejä tiedossa, niin niitä otetaan kiitollisena vastaan.
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Mitä niitä tuplia laittamaan jos ei meinaa muuta tehdä (esim avartaa kansia jne)?
Ja tosi vaikea on löytää imusarjaa, mutta kyllä niitäkin joskus liikkuu.
Nokkia saa vaikka hiottua, eli otat yhteyttä johonkin moottorikoneistamoon.

Mun sivuilla on juttua tollasesta projektista (ja jotain linkkejä), käy kattoo. Osoite tuolla alla.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
sammakko
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Huhti 21, 2004 09:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sammakko »

Juu, kyllähän tuohon tarkoitus olisi muutakin tehdä. Tietäisi vain, että mitä.. Saabin sielunelämä ei vielä kovin tutuksi ole päässyt tulemaan, mutta eiköhän se siitä valkene.
Koneeseen olin ajatellut tekeväni tälläisen kevyen piristyksen, eli vaihtaa ne tuplat, laskea kansi ja vähän avartaa (ei kuitenkaan venttiilin vaihtoa (?)), ja vaihtaa nokat, pakoputki kokonaan uusiksi pakosarjasta lähtien.
Tarkoitus olisi vielä tälle kesälle päästä ajelemaankin, ja aikaa (ja rahaa) on kuitenkin käytettävissä rajallisesti.
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Jep, ei muuta ku tsemppiä vaan rojektille!
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 989
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Jos ei liikaa karsasta Solexin kaasareita, niin Saabin omasta 80 hp/1.5 l tai 90 hp/1.7 l virityssarjasta löytyy katukäyttöön sivistynyt resepti: 7.2 nokka, jäykemmät venttiilijouset, jouheampi pakoputki ja superin imusarja ja kaasari suuttimia sopivasti vaihdellen. Kansille ei vielä tuohon tarviisi tehdä muuta kuin katsoa, että ovat kunnossa.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Mikko_H kirjoitti:Jos ei liikaa karsasta Solexin kaasareita, niin Saabin omasta 80 hp/1.5 l tai 90 hp/1.7 l virityssarjasta löytyy katukäyttöön sivistynyt resepti: 7.2 nokka, jäykemmät venttiilijouset, jouheampi pakoputki ja superin imusarja ja kaasari suuttimia sopivasti vaihdellen. Kansille ei vielä tuohon tarviisi tehdä muuta kuin katsoa, että ovat kunnossa.
Jos et aio kansia avartaa ja isoja venttiileitä laittaa, niin tuplia en laittasi missään tapauksessa. Oma ehdotukseni olisi Mikko_H:n paketti 1.7 l:na + solexin kaasariin vapaavirtaus ilmanputsari, vauhtipyörän kevennys katukäyttöön eli vain paksunnoksesta siivu pois, kansien pakopuolen reikää suuremmaksi ja samalla pakopuolen välilaipat suuremmaksi sekä kansien lasku 1 mm. Hienosti muuttuu koneen luonne ärhäkämmäksi (0-100 km/h abaut 11 sec) ja polttoaineen kulutus normaalikäytössä saattaa jopa laskea.
sammakko
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Huhti 21, 2004 09:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sammakko »

Kiitoksia vastauksista. Tietysti järkevintä olisi vaihtaa männät jne, ja kasvattaa sylinterien tilavuutta, ja laittaa vielä laittaa superin imusarja tai risti imu ja tuplat. Mutta, mutta.. tarkoitus olisi todellakin päästä kohtuullisilla kustannuksilla. Minulla olisi tiedossa ainakin yksi jos ei kaksikin konetta (toisen alakerta juminut kiinni), ja muutakin purkuosaa vakio 96:sista (ikävä kyllä kumpikaan ei ole superi). Ja tämän lisäksi ne aiemmin mainitsemani tuplat. Nämä saisin helposti ja kohtuu hintaan ostettua. Kansien avartamista vastaan minulla ei ole mitään, mutta venttiilien vaihto tuntuu jo hankalalta (mitkä, mistä ja paljonkohan maksaa). Osaako kukaan heittää arviota, paljonko tuo nokkien hiominen kustantaa, ja kuka sellaista täällä Oulun seudulla tekisi?
No pitää käydä kattoon mitä osia siltä kaverilta löytyy, ja ruveta purkamaan tuota omaakin autoa. Eiköhän siitä nyt jotain kuitenkin tule.. :)
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

sammakko kirjoitti: Kansien avartamista vastaan minulla ei ole mitään, mutta venttiilien vaihto tuntuu jo hankalalta (mitkä, mistä ja paljonkohan maksaa). Osaako kukaan heittää arviota, paljonko tuo nokkien hiominen kustantaa, ja kuka sellaista täällä Oulun seudulla tekisi?
No n. 20 sekunnin Googlettamisen jälkeen löytyi ainakin tällainen: Oulun Moottorikoneistamo Oy (http://www.moottoriexpertti.fi), kysy sieltä nyt ekaksi. Venttiilit ne tekee sulle siellä 110% varmasti, nokasta en tiedä. Kysy.
Pari vuotta sitten ite maksoin nokan hionnasta muistaakseni vähän alle 500mk, tosin kait hinnat siitä on noussut. Piru kun mullakaan ei ole enää yhtään virinokkaa tallella... :?
Kuten tuosta mun yhdestä kommentista voit lukea, en mäkään tuplia suosittele, mutta jos löydät jostain imusarjan niin saatpahan ainakin miehekkäät korinat! :lol:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
sammakko
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Huhti 21, 2004 09:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sammakko »

sammakko kirjoitti:
No n. 20 sekunnin Googlettamisen jälkeen löytyi ainakin tällainen: Oulun Moottorikoneistamo Oy (http://www.moottoriexpertti.fi), kysy sieltä nyt ekaksi. Venttiilit ne tekee sulle siellä 110% varmasti, nokasta en tiedä. Kysy.
Pari vuotta sitten ite maksoin nokan hionnasta muistaakseni vähän alle 500mk, tosin kait hinnat siitä on noussut. Piru kun mullakaan ei ole enää yhtään virinokkaa tallella... :?
Kuten tuosta mun yhdestä kommentista voit lukea, en mäkään tuplia suosittele, mutta jos löydät jostain imusarjan niin saatpahan ainakin miehekkäät korinat! :lol:
Tämähän se syy taitaa ollakin ;)

Ja mitä noihin koneistuksiin tulee niin kyllähän noita tekijöitä varmaan löytyy, ajattelin että olisko jollain ollut sellainen meilessä josta olisi kokemuksiakin.

Edit:

Soitin tuonne ja kyselin hintoja. Kannen lasku n. 50e/kpl. Venttiilien sovitus 7e/kpl. Muutapa he eivät mielellään ruvenneet tekemään (siis avarrus tms.), ei ole virtauspenkkejä.
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

:lol:
Juu, ei ne avarruksia teekkään varmaan, niihin kun on ihan omat puljut.

Tavalisista koneistamoista mulla ei ole kokemuksia kuin Etelä-Suomen koneistamoista. Lähinnä R-Koneistus (Kerava) ja GT-Motor (Hesa) on paikkoja missä mä olen käyttänyt... lähinnä siksi että pystyvät tasapainottamaan V4-kampurankin, joka ei sitten ihan joka paikassa Suomessa onnistukkaan.

Kansien viritöistä mulla on ylivoimaisesti parhaat kokemukset Kansiset:istä (Espoo/Kirkkonummi), ja JR-tehokansikin (Kankaanpää) oli ihan jees (ja halpa).

Et muuten meinannut laittaa 1700:aa kampuraa?
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
sammakko
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Huhti 21, 2004 09:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sammakko »

Sain tuossa aiemmin yv:n jossa tarjottiin 1,7 konetta ja kireää nokkaa...
96 -75 EX-'sammakko'
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

GT-Motors on hyvä koneistamo ja hinta oli tuo n 500 mk. Mulla olisi yksi 7.6 nokka ja kevyt vauhtipyörä nurkissa, mutta ylimääräisiä isoventtiilikansia ei enää löydy (tai onhan niitä joitakin mutta ei myytävänä :P ). Myin sellaiset + isolle vaaka webrulle / dellorttolle tehdyn imusarjan juuri klubilainen Jarille V:lle, jolla toivottavasti alkaa isolohko kohta ärjymään kevät laulantaa. Nurkissa on myös 1815 cm3 mosa: ilman virikansia, sisällä varmaankin 7.6 nokka, lohkossa liekkirengas urat, kevennetty vauhtipyörä ja tasapainoakselin laakerit rikki (hajosi abaut 5 vuotta sitten Apparan klubipäivän viimeisellä kierroksella - kone ollut siitä asti tallin nurkassa). Kampuran / kiertokangen laakerit + männänrenkaat olisi uusittava. Että sellaista.
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, To Huhti 22, 2004 20:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Nyt kun KeijoAnnikki aloitit, niin jatketaan... eli tuon mun kajakin koko tekniikka tulee todennäköisesti myyntiin ensi talvena, siinähän on:

1730cc OHC:n männillä, ARP:n kk-pultit, Dellorto 45 tuplat risti-imuilla, imusarja ja kannet tehty virtauspenkissä, kannet/lohkosta laskettu (paukut 10,4:1), isot venat, 7.6 nokka, korkeapaine öljypumppu, tosi kevyt vauhtipyörä Caprin tähtiasetelmalla, digitaalinen täysin ohjelmoitava sytytys rajoittajalla, Simonsin putki... täysin uusista osista (joka ikinen nippeli uusittiin) tehty kolme vuotta sitten, tekniikalla ajettu hurjat n. 5000km... teholappukin löytyy todisteeksi :wink: ... että jos jotakuta kiinnostaa.
Metalliset jakopäänrattaat ja tuon välitetyn laatikon jätän, muut saa mennä.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Vastaa Viestiin