Voimansiirrosta

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Voimansiirrosta

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Olen jo jonkin aikaa lueskellut tätä forumia ja muistelen joskus asiaa sivutunkin, mutta en nyt äkkiseltään löytänyt mitään eli asiaan:
Kun 96:sen vaihteisto ujeltaa maantienopeudella kevyellä vedolla ja täristää voimakkaalla, niin kyse lienee ensimmäisessä tapauksessa vaihteiston rattaiden väärästä kosketuksesta ja jälkimmäisessä kuluneista vetonivelistä? Varsinainen kysymys onkin missä vaiheessa ja mitä asioille kannattaa tai pitää viimeistään tehdä isompien vahinkojen tai matkan keskeytymisen välttämiseksi? Onko nopeus/matkamittarin toimimattomuudelle muita tavanomaisia syitä kuin vaijeririkko?

terv. eilen ajokuntoisen kuupan ostanut :-)
juspa
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2003 12:15
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja juspa »

Mulla noiden vetareiden kohdalla sama juttu, mutta en ole vielä tehnyt asialle mitään. Sitte kesemmällä..
96 -79
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Vaijerin pyörittäjäratas on kuupan lootassa vain puristuksissa 3- ja 4-rattaiden välissä. Jos vetopyörän akselin mutteri on päässyt löystymään ei vaijeri jaksa kunnolla pyöriä. En tiedä lakkaako vaijeri jossain vaiheessa kokonaan pyörimästä, mutta aluksi vika näkyy mittarin nykimisenä.
Vastaa Viestiin