Kuuppa ei käynnisty ?
Kuuppa ei käynnisty ?
Hei,
Sellaisen ongelman tuossa kesäautoon iski, että yhtäkkiä ei lähdekkään käyntiin normaalisti. Bensaa tulee ja startti pyörittää hyvin.
- Vasta kun sumuttaa strarttiainetta kone käynnistyy hyvin. Lämpimänä starttaa myös, jos ei ole seisonut kovin kauaa
Auto siis vm.78 saab 96
Sellaisen ongelman tuossa kesäautoon iski, että yhtäkkiä ei lähdekkään käyntiin normaalisti. Bensaa tulee ja startti pyörittää hyvin.
- Vasta kun sumuttaa strarttiainetta kone käynnistyy hyvin. Lämpimänä starttaa myös, jos ei ole seisonut kovin kauaa
Auto siis vm.78 saab 96
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
#3167#
Noista oireista tulee kyllä ensimmäisenä mieleen että ryypyssä on jotakin ongelmaa. 1978 vuosimallissa on vakiona käsittääkseni automaattiryyppy joten sen toiminnassa voi olla vikaa. Itselläni ei noin uusista kajakeista ole kokemuksia joten en sen tarkemmin osaa nyt sanoa tuon automaattiryypyn mahdollisista ongelmista.
Muistaakseni tuollainen automaattiryypyllinen laitetaan kylmänä käyntiin siten että ennen käynnistystä painetaan ensin kaasupoljin pohjaan ja nostetaan sen jälkeen jalka kaasulta. Sitten startataan. Tuo kaasupolkimen painallus virittää ryypyn päälle ja se sitten menee automaattisesti pois päältä kunhan lämmöt nousee.
Muistaakseni tuollainen automaattiryypyllinen laitetaan kylmänä käyntiin siten että ennen käynnistystä painetaan ensin kaasupoljin pohjaan ja nostetaan sen jälkeen jalka kaasulta. Sitten startataan. Tuo kaasupolkimen painallus virittää ryypyn päälle ja se sitten menee automaattisesti pois päältä kunhan lämmöt nousee.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Vanhemmiten kaasari alkaa vuotaa alleen ja kun kohokammio on tyhjä, ei ainakaan vanhemmalla akulla jaksa pumpata tarpeeksi bensaa kaasariin käynnistyskelpoisen seoksen synnyttämiseksi, siis ennen virran loppumista. Onko kaasutin märkä seisonnan jälkeen tai peräti bensalammikko imusarjan päällä? Aikanaan omassa vaati jo päivän seisonnan jälkeen huikkaa suoraan kaasarin kurkkuun käynnistyäkseen. Toki vika oli silminnähtävä ja varakaasari peräkontissa...
96 V4 -75
Kaasari
Kaasari on ulkopuolelta siisti, ei siis vuotoja.
Bensapumpun ostin alkukesästä uuden.
Se toki huomattava, että bensansuodatin on viikolopun jälkeen tyhjä, mutta avatessani kaasarin kannen, oli siellä bensaa n.3-4mm.
Voisiko bensan pinta olla syyllinen tai jonkinlainen sytytys-sähkövika?
Bensapumpun ostin alkukesästä uuden.
Se toki huomattava, että bensansuodatin on viikolopun jälkeen tyhjä, mutta avatessani kaasarin kannen, oli siellä bensaa n.3-4mm.
Voisiko bensan pinta olla syyllinen tai jonkinlainen sytytys-sähkövika?
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
#3167#
Kyllä kaasarissa pitäisi olla enemmän bensaa.
Seuraavan seisokin jälkeen kokeile ottaa bensaletku irti kaasarista (vaikka suodattimen kohdalta, jos tuntuu helpommalta). Ohjaa bensapumpulta tuleva letku johonkin astiaan ja katso, kuinka nopeasti ja paljon sieltä alkaa tulla bensaa. Seuraavaksi täytä kohokammio huikkapullosta ja laita letku takaisin paikalleen ja kokeile käynnistää.
Seuraavan seisokin jälkeen kokeile ottaa bensaletku irti kaasarista (vaikka suodattimen kohdalta, jos tuntuu helpommalta). Ohjaa bensapumpulta tuleva letku johonkin astiaan ja katso, kuinka nopeasti ja paljon sieltä alkaa tulla bensaa. Seuraavaksi täytä kohokammio huikkapullosta ja laita letku takaisin paikalleen ja kokeile käynnistää.
96 V4 -75
Re: Kuuppa ei käynnisty ?
Palataampas taas tähän aiheeseen
Eli automaattiryypyssähän tuo vika oli, eli ei mene päälle.
Vaikka polkaisee kaasua ei mitään tapahdu, ennenkuin käsin kääntää kaasuttimen läpät kiinni. Tämänjälkeen käynnistyy normaalisti.
Avasin automaattiryypyn ja liotinpesin, että myös rasvasin koneiston herkäksi.
Samoin, kun Bimetallikansi purettuna, sisäkautta läppää renkuttaa, on se liikkeiltään herkkä.
Kysymys olisi nyt se, että onko olemassa automaattiryypyn toimintaperiaattesta kuvia, joissa vipujen toiminta ja säätövaikutukset olisivat merkitty.
Tällöin voisin varmistaa, että esim. kotelon sisällä olevan akselin varren jousi olisi oikein viritetty ja miten siitä päältä säädettävän tangon tulee sijaita kotelon sisällä + mitenpäin säätö siinä vaikuttaa yms.
- Tietysti jos osaisi rautalangasta joku selittää, niin voisihan siitäkin lähteä hyvinkin liikkeelle.
Eli automaattiryypyssähän tuo vika oli, eli ei mene päälle.
Vaikka polkaisee kaasua ei mitään tapahdu, ennenkuin käsin kääntää kaasuttimen läpät kiinni. Tämänjälkeen käynnistyy normaalisti.
Avasin automaattiryypyn ja liotinpesin, että myös rasvasin koneiston herkäksi.
Samoin, kun Bimetallikansi purettuna, sisäkautta läppää renkuttaa, on se liikkeiltään herkkä.
Kysymys olisi nyt se, että onko olemassa automaattiryypyn toimintaperiaattesta kuvia, joissa vipujen toiminta ja säätövaikutukset olisivat merkitty.
Tällöin voisin varmistaa, että esim. kotelon sisällä olevan akselin varren jousi olisi oikein viritetty ja miten siitä päältä säädettävän tangon tulee sijaita kotelon sisällä + mitenpäin säätö siinä vaikuttaa yms.
- Tietysti jos osaisi rautalangasta joku selittää, niin voisihan siitäkin lähteä hyvinkin liikkeelle.
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
#3167#
Re: Kuuppa ei käynnisty ?
Sulla ei ole sinistä bibliaa? Toistakymmentä vuotta sitten säädin superin ryypyn korjaamokirjan ohjeiden mukaan ja se on edelleen paras veenelkuistani lähtemään kylmänä(kin) käyntiin tyyliin "heiluta avainta nokan edessä"
Re: Kuuppa ei käynnisty ?
On biblia, mutta siinä selitetään perussäädot silloin, kun laite toimii oikein.
Nyt kun toiminta on hiipuut ja en tiedä varsinkaan sen akselin juuressa olevan ohuen jousen toimintaperiaatta ja oikeaa asentoa, niin vaikea päätellä miksi ei toimi.
- Jos vika nyt olisi vaikka siinä?
Hakutoiminnolla en saanut foorumilta apuja, eli sen tsekkasin toki ensin
- Toisaalta ei viitsisi laitetta murjoa rikki väärillä olettamilla
Nyt kun toiminta on hiipuut ja en tiedä varsinkaan sen akselin juuressa olevan ohuen jousen toimintaperiaatta ja oikeaa asentoa, niin vaikea päätellä miksi ei toimi.
- Jos vika nyt olisi vaikka siinä?
Hakutoiminnolla en saanut foorumilta apuja, eli sen tsekkasin toki ensin
- Toisaalta ei viitsisi laitetta murjoa rikki väärillä olettamilla
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
#3167#