Remontti edessä (vapaakytkin)..hjelppivä!

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Remontti edessä (vapaakytkin)..hjelppivä!

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

:(

Nyt se jo jonkin aikaa oireillut kuupan vapaakytkin sitten lopetti toimintansa kokonaan.. Ei ota kiinni vaikka "vipu" olisi missä asennossa (ei taida tykätä hurjasti lisääntyneistä voimavaroista, heh..). No, eipähän tarvitse miettiä, mitä viikonloppuna tekisi.. :?

Pyytäisinkin nyt käytännön vinkkejä ko. rempan tehneiltä, itse kun en ole tuohon vapaakytkimen/vaihdelaatikon toimintaan (vielä) perehtynyt.

Ajattelin purkaa ex-peltoauto-varaosa-autosta vaparin ja fiksailla siitä ja alkuperäisestä toimivan paketin.. Puikkokin pysyy melko kohtuullisesti kädessä (muistan kuulleeni, että vaparin saa myös hitsaamalla kuntoon).

Kuulostaako epätoivoiselta eli onko vapaakytkimen "sielunelämän" ymmärtäminen aiheeseen perehtymättömälle mahdoton suoritus?

Ja jos jollain lojuu ylimääräinen toimiva/kunnostettu vapaakytkin toimettomana, niin käsi ylös vain! :)

niin ja vuosimallihan oli -76
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1786
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Ainakin paketin kasaamisessa siihen tarkoitettu työkalu on korvamaton. Muuten ei kyllä jouset ja neulat pysy paikoillaan. Vapaakytkimen ongelmahan on siis se että neulat kuluttavat siihen "rattaaseen" kuopat ja jäävät sinne pyörimään.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Työkalusta..

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Eipä taida noita kaluja mistään saada..pystyisiköhän sellaisen tekemään itse...?
Noh, enpä ole kerinnyt vielä kuin koneen irroittamaan, eiköhän selvyyttä tule kun saan laatikon pois ja vapaakytkimen purettua.

Toisaalta tuli mieleen, että nythän olisi otollinen aika vaihtaa koko laatikko esim. rautakuoriseen versioon, vielä kun tietäisi, mistä niitä alkaa kyselemään..
Kaikki vinkit ovat tietysti todella tervetulleita!

Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa... 8O
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1786
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Työkalua saa kyllä. Muistaakseni joskus Saabistilehdessä on ollut ilmoitus. Olisiko ollut Petri Tyrkkö joka niitä myy?

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kokoamistyökaluja saanee Tyrköltä suoraan hyllystä. Itsellani on sellainen Nurmijärvellä (jos on lähellä?).
Remonbtissa ei ole hitsaustaidosta hyötyä, sorminäppäryydestä kylläkin. Toimivan voi koota useamman puretun palikoista, toimimattomuuden syy ovat on yleensä kuluminen, minkä talonpoikaisjärjellä voi havaita. Talonpoikaisjärki toimii muuten taajamissakin.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Vastaa Viestiin