Kajakki käyttiksenä
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Kajakki käyttiksenä
Kuinkas monella on kajakki päivittäisajossa? Itse olen pian viikon kurvaillut kaupungilla ja ajattelin nostaa aiheesta oman topicin, kun varmaan kokemuksia tulee jatkossakin. Sillä mitään syytä siihen, ettei kajakilla tohtisi tiellä liikkua, ei ole tullut vastaan. 200 km kaupuniajoa takana ja tankkiin laitettu 25 litraa menovettä alkaa olla kulunut. Myyjä sanoikin, että "bensaa se vie siinä missä uudemmatkin"
Eilen purin lattiamatot ja vanerit pois, kun etsin lievän perunakellarin hajun aiheuttajaa. Vanerit oli etujalkatilasta märkiä, joten uskon syyllisen olevan siellä. Todennäköinen syy kosteuteen lienee peukalonpään kokoinen reikä kuskin jalkatilassa heti pyöräkotelon takana. Katselin pohjaa muualtakin ja hyvältähän se näytti. Samaan remonttiin kuului lämppärin sulakkeen kääntäminen, jolloin se lähti toimimaan. Lämmönsäätövaijeri oli poikki heti kojelaudan takaa ja sen hätäkorjaukseksi liitin päät yhteen pienellä sokeripalalla. Tuskin se kuitenkaan kauaa pitää. Tämä facelift on tehty huolella, sillä takalasin lämmitinkin löytyy. Tosin vain kolme lankaa näyttäis olevan ehjänä, joten joutuu noitakin korjailemaan ennen talvea.
Vilkun merkkivaloon vaihdoin polttimon, mutta ei lähtenyt toimimaan. Ehjältä se vanhakin polttimo näytti. Mistäs sitten vikaa kannattaa etsiä?
Vapaakytkimeen liittyvä kysymys, että uskaltaako auto jättää vaihteen varassa parkkiin? Välillä tuntuu, ettei vaihde pidä, joten mitenkä tuo vapaakytkin tuossa tilanteessa toimii (tai pitäisi toimia)?
Saako noita korvamerkkejä mistään? En huomannut klubikaupan listalta semmoista. Se.Varma.Kotimainen -tarra nyt ainakin pitää tuohon tilata
Eilen purin lattiamatot ja vanerit pois, kun etsin lievän perunakellarin hajun aiheuttajaa. Vanerit oli etujalkatilasta märkiä, joten uskon syyllisen olevan siellä. Todennäköinen syy kosteuteen lienee peukalonpään kokoinen reikä kuskin jalkatilassa heti pyöräkotelon takana. Katselin pohjaa muualtakin ja hyvältähän se näytti. Samaan remonttiin kuului lämppärin sulakkeen kääntäminen, jolloin se lähti toimimaan. Lämmönsäätövaijeri oli poikki heti kojelaudan takaa ja sen hätäkorjaukseksi liitin päät yhteen pienellä sokeripalalla. Tuskin se kuitenkaan kauaa pitää. Tämä facelift on tehty huolella, sillä takalasin lämmitinkin löytyy. Tosin vain kolme lankaa näyttäis olevan ehjänä, joten joutuu noitakin korjailemaan ennen talvea.
Vilkun merkkivaloon vaihdoin polttimon, mutta ei lähtenyt toimimaan. Ehjältä se vanhakin polttimo näytti. Mistäs sitten vikaa kannattaa etsiä?
Vapaakytkimeen liittyvä kysymys, että uskaltaako auto jättää vaihteen varassa parkkiin? Välillä tuntuu, ettei vaihde pidä, joten mitenkä tuo vapaakytkin tuossa tilanteessa toimii (tai pitäisi toimia)?
Saako noita korvamerkkejä mistään? En huomannut klubikaupan listalta semmoista. Se.Varma.Kotimainen -tarra nyt ainakin pitää tuohon tilata
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: Saab 99 GL Super '76
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Viggen"
- Viestit: 679
- Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
- Paikkakunta: Kouvola
moro! kattoppas tuulilasin tiiviste, ettei päästä vettä, vaikka sen huomaa tietysti siinä vaiheessa kun alkaa tiivisteen ympäriltä kupruilemaan maali...
Kuuppa on hyvä käyttöauto, mutta bensaahan se syö, ei sitä viitsi kiistää. Itsellä ollut toi -73 käyttiksenä melkein puoli vuotta ja kohtuuhyvin on pelannut, aina jotain pientä tietysti saanut olla tekemässä (jousilautasen hitsaus, iskareiden vaihto, kiihdystyspumpun kalvon vaihtoa, jarrusylinteriä, vetarinkumia...) mutta on siinä se fiiwif! Ei niitä kaikkia tartte museoida, kummelia siteeraten: "auto tykkää kun sillä ajetaan, snif", pätee myöskin kuuppaan.
Joo ja bensaahan se vie, mutta onpahan vääntöä siitäkin edestä. V, niinkuin Voima.
Kuuppa on hyvä käyttöauto, mutta bensaahan se syö, ei sitä viitsi kiistää. Itsellä ollut toi -73 käyttiksenä melkein puoli vuotta ja kohtuuhyvin on pelannut, aina jotain pientä tietysti saanut olla tekemässä (jousilautasen hitsaus, iskareiden vaihto, kiihdystyspumpun kalvon vaihtoa, jarrusylinteriä, vetarinkumia...) mutta on siinä se fiiwif! Ei niitä kaikkia tartte museoida, kummelia siteeraten: "auto tykkää kun sillä ajetaan, snif", pätee myöskin kuuppaan.
Joo ja bensaahan se vie, mutta onpahan vääntöä siitäkin edestä. V, niinkuin Voima.
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
Minun Superi on ollut vissiin 3vuotta nytten ympärivuotisena käyttöautona, 5-10tkm on vuosittain tullut mittariin. Kertaakaan ei ole välille jättänyt, pisimmät reissut rovaniemi saariselkä talviaikaan. Hyvin pelaa ja lämmintä riittää.
Nyt on "patsku" ollut viikon parkissa, pitäis saada uusi pallonivel ja bensaletkun pätkä laitettua paikoilleen ja sitten kaupata saba poies.
Aika aikaansa...
Nyt on "patsku" ollut viikon parkissa, pitäis saada uusi pallonivel ja bensaletkun pätkä laitettua paikoilleen ja sitten kaupata saba poies.
Aika aikaansa...
#1430
Tai sitten vaan kiskoo vapaakytkimen lukkoon.samppa kirjoitti:vapaakytkinhän pitää (tai luistaa) vain yhteensuuntaan, eli pakin varaan auton voi jättää alamäkeen ja ykkösen varaan ylämäkeen
Näin mä oon tehnyt.
Mullakin ollut nyt vuoden verran kajakki käyttiksenä,
huolenpitoa se vaan vaatii.
On talvella eri metka peli, hupikerrointa riittää.
Tämän talven saa laite seistä, 99 käyttöön ja kuuppa kunnostukseen.
Onneksi olokkoon Jari 96-kantaan siirtymisestä
Minulla on ollut 96:nen enemmän/vähemmän päivittäiskäyttöautona vuosina 1985-2007 ja kokemukset erityisesti pohjoisen talvikeleiltä positiiviset
Tällä hetkellä "alla" -73:nen, jonka mittariin pyörähti kaksi viikkoa sitten ensimmäinen 100 tuhatta täyteen. Auto oli majaillut Kajaanin keskustassa autotallissa n. 15 vuotta vuotta ennen kuin päätyi Saab-tarhaamme. Viime keväänä samainen auto pyöri aktiivisesti Oulun kaupunkikuvassa juniorin käsittelyssä.
http://www.minunauto.com/index.php?page=showcar&id=3277
Vedentulo jalkapohjiin voip johtua useistakin seikoista, tuulilasi (kuten jo mainittiin) on yksi tavallisimpia syitä... Pyöräkotelon alareuna/lattian etuosa päästää vettä läpi suht helposti, jos on ruoste hapristuttanut peltiä... Havaintoja on myös vedentulosta helman kautta... Oventiivisteet(kin) saattavat valskata joskus... Talvella jalkojen mukana kertynyt lumi muuttuu ruosteeksi suht helpolla jne. jne.
Lehtosen Juhalta sai "ei niin kovin kauan sitten" uusiotuotantokorvamerkkejä, lieneekö tuotanto yhä käynnissä?
Ruotsin klubilla niitä näyttäisi olevan myytävänä http://biphome.spray.se/rolf.jensen/ssr ... spares.htm
Juha
Minulla on ollut 96:nen enemmän/vähemmän päivittäiskäyttöautona vuosina 1985-2007 ja kokemukset erityisesti pohjoisen talvikeleiltä positiiviset
Tällä hetkellä "alla" -73:nen, jonka mittariin pyörähti kaksi viikkoa sitten ensimmäinen 100 tuhatta täyteen. Auto oli majaillut Kajaanin keskustassa autotallissa n. 15 vuotta vuotta ennen kuin päätyi Saab-tarhaamme. Viime keväänä samainen auto pyöri aktiivisesti Oulun kaupunkikuvassa juniorin käsittelyssä.
http://www.minunauto.com/index.php?page=showcar&id=3277
Vedentulo jalkapohjiin voip johtua useistakin seikoista, tuulilasi (kuten jo mainittiin) on yksi tavallisimpia syitä... Pyöräkotelon alareuna/lattian etuosa päästää vettä läpi suht helposti, jos on ruoste hapristuttanut peltiä... Havaintoja on myös vedentulosta helman kautta... Oventiivisteet(kin) saattavat valskata joskus... Talvella jalkojen mukana kertynyt lumi muuttuu ruosteeksi suht helpolla jne. jne.
Lehtosen Juhalta sai "ei niin kovin kauan sitten" uusiotuotantokorvamerkkejä, lieneekö tuotanto yhä käynnissä?
Ruotsin klubilla niitä näyttäisi olevan myytävänä http://biphome.spray.se/rolf.jensen/ssr ... spares.htm
Juha
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Oonkin kattonu noita kuvia, että komia kajakki, mutta sehän onkin meijän kylän kalustoaJH kirjoitti:Tällä hetkellä "alla" -73:nen, jonka mittariin pyörähti kaksi viikkoa sitten ensimmäinen 100 tuhatta täyteen. Auto oli majaillut Kajaanin keskustassa autotallissa n. 15 vuotta vuotta ennen kuin päätyi Saab-tarhaamme. Viime keväänä samainen auto pyöri aktiivisesti Oulun kaupunkikuvassa juniorin käsittelyssä.
http://www.minunauto.com/index.php?page=showcar&id=3277
Ai, se vois aiheutua myös päivästä, joka paistaa apukuskin oven alakulmasta? Pitääkin kattoa, voisko tuota tiivistää..JH kirjoitti:Vedentulo jalkapohjiin voip johtua useistakin seikoista, tuulilasi (kuten jo mainittiin) on yksi tavallisimpia syitä... Pyöräkotelon alareuna/lattian etuosa päästää vettä läpi suht helposti, jos on ruoste hapristuttanut peltiä... Havaintoja on myös vedentulosta helman kautta... Oventiivisteet(kin) saattavat valskata joskus... Talvella jalkojen mukana kertynyt lumi muuttuu ruosteeksi suht helpolla jne. jne.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: Saab 99 GL Super '76
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3984
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
jos tiputtelee vettä suoraan jalkoihin kojelaudan takaa niin se voi olla myös tuulilasin pyyhkijöiden läpiviennit. Mulla on ainakin ne hapertuneet ja sieltä vuotaa. Joku oli tainnu korjata hakemalla etolasta jotain letkua, josta oli tehny uudet tiivisteet.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Mulla kans sama juttu pitäs alkaa kyllä kehitteleen jostakin uudet tiivisteet tonne.tturku kirjoitti:jos tiputtelee vettä suoraan jalkoihin kojelaudan takaa niin se voi olla myös tuulilasin pyyhkijöiden läpiviennit. Mulla on ainakin ne hapertuneet ja sieltä vuotaa. Joku oli tainnu korjata hakemalla etolasta jotain letkua, josta oli tehny uudet tiivisteet.
Minullakin ovat sekä Sonetti että yksi kajakkeistä kesäisin käyttöautona jokapäiväisessä ajossa. Asuessani vielä Suomessa oli kuuppa käytössä myös talvella, mutta täälläpäin näkee tiellä talvisin enemmän suolaa kun lunta enkä halua kukkia kuupaan... Bensakulutuksesta olen eri mieltä, vapaakytkintä käyttäen on kaupunkikulutus 8-9 litran kieppeillä (tehdasuusi moottori!) ja maantiekulutus jotain 7 luokkaa. Viime 4 vuoden aikana (entisöinnin jälkeen) on mennyt katsastuksesta läpi ilman mitään onglemia, muuten oon vaihtanut yhden letkunpätkän, bensapumpun ja säännöllisesti öljyt ja suodattimet. Lähitulevaisuudessa odottaa vaihtoa myös yksi vetonivel. Muuten on pysynyt kyllä nappikunnossa, ollut aina helevetin luotettava ja uskomattoman pienet käyttökustannukset verrattuna mihin tahansa muun henkilöautoon. Ainut todellinen ongelma on, että lähes joka päivä käy työpaikan pihalla (yliopiston vieressä) jotitakin pellejä koko ajan poseeramassa autoni päällä ja naarmuja tulee lisää maalipintaan käsitämättömän usein. Toisaalta myös kiillottamisessa taitaa kohta olla jo Karate Kidin taidot
Muuten, molemmasta käyttökuupasta tuli aluksi vettä sisään lasipyyhkimien moottorin vierestä. Sikafleksia reikihin ja ongelmat unohtui sen jälkeen.
Muuten, molemmasta käyttökuupasta tuli aluksi vettä sisään lasipyyhkimien moottorin vierestä. Sikafleksia reikihin ja ongelmat unohtui sen jälkeen.
Uusi käyttäjä
Eilen tuli ostettua käyttis Kuuppa vm.78 Super.
Kilometrejä reilu sata ajettu,ja hyvältä näyttää
Kilometrejä reilu sata ajettu,ja hyvältä näyttää
Kawasaki KLE 500 -03
Sunbeam 900 De Luxe -72
Sunbeam 900 De Luxe -72
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Kävinpä eilen reilun 300 km työkeikan. Kyyti on miellyttävää, kun ei aja liian lujaa. Aika tarkkaan 96 km/h on optimaalinen matkanopeus mittarin mukaan, tarkistuspisteen mukaan todellinen nopeus on tuolloin hieman enempi eli 98-99 km/h. Kun nostaa hitusenkin nopeutta alkaa melu nousta huomattavasti, joten miksi suotta kiusata autoa. Rekkojen ohituksissa vähän jänskätti, että riittääkö kiitorata, kun ei tohtinu ihan voimavarojen rajoille kiihdytellä
Kulutus näyttäisi tuon reissun jalkeen olevan jossain 7.5 l/100km paikkeilla, mutta jahka käyn tankilla, niin saadaan varmistettua. Ei se nyt niin paha lukema Saabiksi ole.
Pissapoikaan pitäisi saada tehoja lisää, kun ei suihku yletä pyyhkijöille asti. Lisäksi tuo uudempi ratti ja vanhempi viiksi ei oikein toimi yhteen (siksiköhän ratti olikin laitettu vinoon), sillä viiksi mahtuu liikkumaan riittävästi vain suurimman pyyhkijänopeuden asennossa.
Kulutus näyttäisi tuon reissun jalkeen olevan jossain 7.5 l/100km paikkeilla, mutta jahka käyn tankilla, niin saadaan varmistettua. Ei se nyt niin paha lukema Saabiksi ole.
Pissapoikaan pitäisi saada tehoja lisää, kun ei suihku yletä pyyhkijöille asti. Lisäksi tuo uudempi ratti ja vanhempi viiksi ei oikein toimi yhteen (siksiköhän ratti olikin laitettu vinoon), sillä viiksi mahtuu liikkumaan riittävästi vain suurimman pyyhkijänopeuden asennossa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: Saab 99 GL Super '76
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Hiukan haikea mieli tulee lukiessa 96 käyttöautona-ketjua. Itsellä oli vajaan 10 vuoden aikana 96 suunnilleen ainoana käyttöautona ja kyllä se, kun siihen tottuu, on mukava ja kätevä niin kaupungissa kuin maantielläkin. Mutta eipä täällä etelän suolaloskassa oikein malta aarrettaan kylvettää... siispä pölyyntyy tallissa.
Tuosta kulutuksesta muuten: 96 on vielä sen ikäpolven autoja, joissa säännöllisen huoltamisen huomaa vaikuttavan kulutukseen ja suorituskykyyn.
Sytytyksen ajoitus ja tulppien, kärkien, kondensaattorin, ym. sytytysosien vaihto huolto-ohjelman mukaisesti tai vähän useammin.
Ilmanputsarin vaihto suht usein, venttiilivälysten säätö, jonka jälkeen on toki hyvä vielä kontrollimielessä mitata puristuspaineet.
Kaasuttimen säädätys pakokaasuanalysaattorilla vaikkei esim. '75-malliseen päästölappua tarvitakaan (ja kun ei päästölappua tarvita, voi CO-arvon säätää alkuperäisen suosituksen mukaiseksi tarvitsematta tuijottaa uudempia katsastusarvoja)
Ja toki myös bensasuodattimen vaihto sekä öljyjen ja suodattimen vaihto. Omana aktiivi-96-aikanani suosin mieluummin vähän edullisempaa öljyä ja lyhyempää vaihtoväliä kuin kalleinta öljyä ja maksimivaihtoväliä. Tasapainoakselin laakerointi kestää paremmin, kun öljyt ovat tuoreet ja tuulettimenhihnaa ei ole ylikiristetty. Se kireys, millä just ja just ei vielä luista, riittää.
Klubikaupan sinivalkoinen vihko on oiva opus pikkuhuoltoihin, sininen biblia varsinaisiin korjauksiin.
Kun on huoltamalla huolehtinut moottorin peruskunnosta, se on ollut luotettava palvelija eikä V4:n virittämistä ole tarvinnut harkita, kun alkuperäiset hevoset ovat pysyneet kutakuinkin tallessa (helppo testata mittaamalla huippunopeus 'suljetulla alueella').
Tuosta pysäköinnistä vielä... itse jätin pelkän vaihteen varaan, jos pienikin alamäki. Tasamaalla ja ylämäessä käsijarru lisäksi (käsijarrun varaan ylämäkeen jättäessä huomaa hauskasti taka-akselin U-muotoisuuden, kun auto liikahtaa hivenen taaksepäin ja perä kohoaa aavistuksen verran ). Toimivaa käsijarrua kannattaa käyttää, niin pysyykin toimivana.
Tuosta kulutuksesta muuten: 96 on vielä sen ikäpolven autoja, joissa säännöllisen huoltamisen huomaa vaikuttavan kulutukseen ja suorituskykyyn.
Sytytyksen ajoitus ja tulppien, kärkien, kondensaattorin, ym. sytytysosien vaihto huolto-ohjelman mukaisesti tai vähän useammin.
Ilmanputsarin vaihto suht usein, venttiilivälysten säätö, jonka jälkeen on toki hyvä vielä kontrollimielessä mitata puristuspaineet.
Kaasuttimen säädätys pakokaasuanalysaattorilla vaikkei esim. '75-malliseen päästölappua tarvitakaan (ja kun ei päästölappua tarvita, voi CO-arvon säätää alkuperäisen suosituksen mukaiseksi tarvitsematta tuijottaa uudempia katsastusarvoja)
Ja toki myös bensasuodattimen vaihto sekä öljyjen ja suodattimen vaihto. Omana aktiivi-96-aikanani suosin mieluummin vähän edullisempaa öljyä ja lyhyempää vaihtoväliä kuin kalleinta öljyä ja maksimivaihtoväliä. Tasapainoakselin laakerointi kestää paremmin, kun öljyt ovat tuoreet ja tuulettimenhihnaa ei ole ylikiristetty. Se kireys, millä just ja just ei vielä luista, riittää.
Klubikaupan sinivalkoinen vihko on oiva opus pikkuhuoltoihin, sininen biblia varsinaisiin korjauksiin.
Kun on huoltamalla huolehtinut moottorin peruskunnosta, se on ollut luotettava palvelija eikä V4:n virittämistä ole tarvinnut harkita, kun alkuperäiset hevoset ovat pysyneet kutakuinkin tallessa (helppo testata mittaamalla huippunopeus 'suljetulla alueella').
Tuosta pysäköinnistä vielä... itse jätin pelkän vaihteen varaan, jos pienikin alamäki. Tasamaalla ja ylämäessä käsijarru lisäksi (käsijarrun varaan ylämäkeen jättäessä huomaa hauskasti taka-akselin U-muotoisuuden, kun auto liikahtaa hivenen taaksepäin ja perä kohoaa aavistuksen verran ). Toimivaa käsijarrua kannattaa käyttää, niin pysyykin toimivana.
9-3, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Kaupunkiajoa tuli mukaan vielä 60 km, joten kulutus nousi lukemaan 7,76 l/100km. Ja tuolla ensimmäisessä viestissäni oli sellainen virhe, että se ensimmäinen tankkaus olikin vain 20 litraa, joten kaupunkikulutuskin liikkuu siellä 10 litran tuntumissa.jariha kirjoitti:Kulutus näyttäisi tuon reissun jalkeen olevan jossain 7.5 l/100km paikkeilla, mutta jahka käyn tankilla, niin saadaan varmistettua. Ei se nyt niin paha lukema Saabiksi ole.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: Saab 99 GL Super '76
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari