Weber 28/36 DCD? + muuta virittelystä.

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Weber 28/36 DCD? + muuta virittelystä.

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tuli ostettua tuollainen rompepäiviltä ja kysyisin että miten tuo mahtaa toimia vakio koneessa? Entä jos tulevaisuudessa tulee hieman viriteltyä? Muutakin tietoa kyseisestä palikasta olisi hieno saada?

Pitäisi olla ehjä, mutta ajattelin tilata tuohon viel huoltosarjan ja käydä kaasarin läpi.
Viimeksi muokannut Frostgrey, Su Marras 18, 2007 22:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Tässä joskus Free Technicistä tullutta vastausta: "Weber 28/36 DCD ja Weber 32/36 DGV on molemmat käsiryypyllisiä vaiheittain aukevia webruja. DGVn ryyppy on läpällä, ja siinä ryypyn vetäminen avaa myös kaasuläppää. DCD:ssä ei. Tuo 28/36 DCD on siis rungoltaan vähän pienempi kuin 32/36 , mutta DCDssä on vaihdettavat sisäkurkut, kun DGVssä kiinteät 26 ja 27mm. DGV on helpompi osiltaan. Varaosia ja säätöosia on siihen paremmin saatavilla".

Mulla on ollut molemmat kaasarit "katuviritteisissä" 1.8 L V4:ssa ja hyvin pelaa. 28/36 DCD taisi olla vakiona mm GT Cortinassa. Kaasari riittää hyvin virityskaasariksi V4 Saabiin. Mun vanha kaasari oli viimeksi Anacondan jokkisautossa, jossa lähti koneesta noin 100 hv (väsynyt 1.5 l alakerta, 7.9 nokka, kevyt vauhtipyörä, kannet laskettu 1.5 mm, vakio venttiilit, kannet viilattu, sportti putket jne). Kakkua riittää kaasarissa yli tuon 100 hv:n tehon varmasti. Keväällä DCD on todennäköisesti JohnnyV4:n katuautossa. :P
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kiitos Se oli aika tyhjentävä vastaus, pari pikku juttua vielä. Tuo ilmeisesti sopii suoraan vakio tuplakurkkusen solexin tilalle? Miten muuten mahtaa toimia ihan vakio koneessa, kun tuo vakio Solexi alkanut hieman oikuttelemaan :roll:

Freetechnicsin nettisivuilla ainakin näyttäa tuohon saavan huoltosarjaa, mutta täytyy vielä kysellä sieltä tarkemmin.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Sopii suoraan kaksurkkuisen imusarjaan. Kaasari kiinni ja testaus - sillä se selviää. Solex oli muistaakseni 32/32, joten joudut viilaamaan imusarjasta laipasta ja välilaipasta (jossa on jarrutehostajan alipaineletku) tavaraa pois 36 mm kurkun puolelta. Varsinkin viritettäessä tämä työstö pitää tehdä, jotta saat kaiken tehon irti kaasarista. Vakiokoneessa toimii varmasti hyvin, kunhan siinä ei ole liian isot suuttimet. Suuttimien saatavuutta en tiedä, mutta muistaakseni muidenkin Weberien suuttimet käy siihen. En muista paljonko Anacondan kakkoskurkun pääsuutinta jouduttiin suurentamaan että saatiin kakku riittämään kisakoneessa.
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, La Marras 10, 2007 16:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Täss videon pätkä 28/36 DCD:n käyttäytymisestä :P :twisted: :lol: : http://s124.photobucket.com/albums/p38/ ... aminen.flv
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Täytyy joku päivä koittaa, eikä niin väliä vaikka ei tuossa kunnossa toimikaan, kun on kuuppakin seisonnassa. Samalla voisi vääntää "tehoputken" tuon kaveriksi niin saa ainakin äänet kohilleen :lol:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Frostgrey kirjoitti: tuo vakio Solexi alkanut hieman oikuttelemaan :roll:
En epäile, etteikö oikuttelu voisi johtua kaasuttimesta (esim. väljät kaasuläpän akselit tms) mutta myös kampikammiotuuletus / kampikammion kautta tulevat ilmavuodot saattavat olla syynä. Jos tulppaa kaasuttimen laippaan tulevan alipaineletkun lähdön ja ohjaa huohotuksen pihalle niinkuin vanhemmissa V4-vuosimalleissakin on, saattaa ongelmat (nykimiset ym.) kaikota tai vähetä.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Ajossa toimii ihan tasaisesti ja hienosti, mutta ei tykkää käydä tyhjäkäyntiä aivan kylmänä, hieman lämmettyään käy kyllä. Myöskin lähtee aika hankalasti käymään lämpimänä hieman aikaa seisoneena(ilmeisesti neula vuotaa?)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

Ehkä hieman aiheen sivusta, mutta kumminkin...
...niin onko tuota Weber 32/36 DGVtä ollut jossain
myllyissä vakiona, siis jonkun toisen automerkin
käyttämänä luonnollisesti????
Onkos tietoa :roll:

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja Ronska »

ruotsin rauta kirjoitti:Ehkä hieman aiheen sivusta, mutta kumminkin...
...niin onko tuota Weber 32/36 DGVtä ollut jossain
myllyissä vakiona, siis jonkun toisen automerkin
käyttämänä luonnollisesti????
Onkos tietoa :roll:
Tuo DGV on todella suosittu korvaus- ja virityskaasutin yleensäkin,
hyvin usein sellaisen löytää fordin OHC-koneen kaverina.

Paljolti käytetty myös Volvoissa, tikku- että vinokoneissa.

En tiedä onko vakiona missään...

Noita löytää kätevästi KePöstä, Volvolandiasta ja erinäisiltä foorttikerhojen sivuilta.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

ruotsin rauta kirjoitti:Ehkä hieman aiheen sivusta, mutta kumminkin...
...niin onko tuota Weber 32/36 DGVtä ollut jossain myllyissä vakiona, siis jonkun toisen automerkin käyttämänä luonnollisesti???? Onkos tietoa :roll:
Yritin myös etsiä tietoa, mutta en löytänyt. Kuten aiemmin todettu suosittu korvauskaasari ja pakko kehua, että toimii erittäin hyvin korkeastikkin viritetyssä Saabin V4 -koneessa. On erittäin käyttömukava normaalissa ajossa vrt 1 x vaakakaasari. Kokemuksia on lähipiirissä V4:ssa sekä Dellortto 40:stä että 48:sta. Sonettiin kaasaria etsiskellessäni Freetechnic lupasi: "130hv on ihan ongelmaton lukema myös DGV:lle".
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

Juu tiesin kyllä että korvauskaasarina ja
miedosti viritetyissä varsin suosittu förgasare,
mutta rupesin pienessä päässäni(todellisuudessa melko iso :) )
vaan miettimään että olisiko sitä kenties vakiona ollut missään...
Mutta eihän noista kaikista tiedä,
voi se juuri olla että on vaan tolleen korvausmallina ollut...

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
Mara2
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 22:56
Paikkakunta: Kotka

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja Mara2 »

^^Ainakin sporttisemmista Fordeista löytyy, alkavat vaan olla jo vanhoja ja väljiä.
Mm.näissä pitäisi olla, siis DG(A)V:
Escort MK1 ja 2: GT, Sport, Mexico, RS 1600, RS 1800(?), RS2000.
Jostain Taunuksen malleista (ainakin 2.0) löytyy DGAV:tä, samoin luultavasti vanhasta Sierrasta. Mahdollisesti myös muissa konsernin tuotteissa, Capri jne.
V6-malleissa on jotain vastaavaa kaasaria, mutta yhtäaikaa aukeavilla kurkuilla. Noissa on myös Solexia (pthyi!) kannattaa olla tarkkana.
DGAV on sama kun DGV, mutta automaattiryypyllä. Myös DGR:ää kannattaa silmäillä, hyvin samankaltainen kun DGV, mutta mm. jälkikäynninestosolenoidilla.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Ainoa eilen löytämäni viittaus 32/36 DGV:stä oli Ford RS2000 ja sekin saattoi olla jälkiasennus.
Mara2 kirjoitti:^^Capri jne.
V6-malleissa on jotain vastaavaa kaasaria, mutta yhtäaikaa aukeavilla kurkuilla.
Malli on Weber 38/38 DGMS. ViriV4:n paras vaihtoehto omalle imusarjalle. Siis jos tehoa pitää saada kunnolla ja ristisarjaa ei ole käytettävissä.

FreeTechnics: "Tämä on rattailla yhtaikaa aukeava esim Ford V-6 2.3-3.0 koneissa käytetty kaasutin. Käsikäyttöisellä rikastimella. Pulttijako 46x93, eli sopii useisiin vakioimusarjoihin. Esim Opel CIH, Ford OHC, Monet BMW:t laipalla tai ilman.... 38/38 on mainio viritettyyn katukoneeseen, yleensä 2000 cc alkaen. Myös pienempiin kireämpiin koneisiin."
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tuli tänään tutkittua lähemmiin tuota kaasaria ja tämmöstä siitä löysin.
1:s kurkku on 26, bensasuutin 70, ilmasuutin 230
2:s kurkku on 27(ilmeisesti vaihdettu), bensasuutin 40, ilmasuutin 180

kertooko nuo kellekkään mitään?

Joka rapauksessa olisi tarkoitus koittaa miten tuo toimii vakio koneessa. :wink:

Kysytään nyt vielä vinkkejä kansien parantamiseen, eli olisi tarkoitus etsiä jostain ehjät kannet ja nokka-akseli. Nokka-akselin ajattelin hiotuttaa ja kansia parantaa. tekisi mieli myös vaihtaa venttiilit isommiksi, kertokaa toki lisää mitä kannattaa tehdä jotta saisi kohtuu kireän kierroskoneen tuohon kikottimeen :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin