Saab 96 V4 -> V6

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 989
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Näin oli, paitsi ratti oli Motolita musta nahkainen. Se on sitten eri asia saako tuon 90 heppaisen yksseiskan olemassaolosta katsastussedille kelpaavaa todistusta :?:
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

vesapo kirjoitti:Sen verran vielä aiheesta. että ilman omaa ajokokemusta V6 saattais olla ainakin kuvitteellisella tasolla mielenkiintoinen ajettava etupainoisuuden vuoksi....vai nouseeko paino?

Mulla oli 1,7 koneinen lievästi ärsytetty V4 kajakki ja se oli niin hauska peli, että piti myydä pois, ettei mennyt maine :oops:
Nousee se paino, kun toi V6 muistaakseni painaa jotain 230kg :D
Mutta hyvä vaihtoehto on myös 2l V4 (löytyy vanhoista bensa ransuista)
mulla oli aikoinaan tuomonen 95, laatikot ei vain tahtonu kestää (meni aina se vapaakytkin)
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Ei paina kutonen noin paljon. 175kg on lähempänä ja se on noin 45kg enemmän kuin V4. Kutosesta saa myös näppärästi painoa pois käyttämällä V4:sen vauhtipyörää ja heittämällä valurautaiset pakosarjat jorpakkoon. Mun V6 kajakki painoi muutoskatsastuksessa 900kg eli jopa vähemmän kuin alkuperäinen. Lampunpesimet yms. turhaa on poistettu moottorin tieltä. Hienosti liikkuu kutosella vaikka 2.3:ssa ei vakiona olekaan kuin 108hv (DIN), vääntöä on kuitenkin 180Nm.
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Viesti Kirjoittaja samppa »

Netti, joka kaiken tietää, sanoo, että:

V4 1.5-1.7 93kg
V6 2.0-2.8 139kg
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Fordin paperi
Tärkeimmät Rakenteelliset erot Ford 17M ja 20M vm. 64-... sekä
Tärkeimmät Rakenteelliset erot Capri 2 vm. 74-...

Sanoo että:

1.5L V4 115kg
1.7L V4 120kg
2.0L V6 161kg
2.3L V6 165kg
2.8iL V6 181kg
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 989
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Sininen raamattu sanoo (1,5 l koneesta) paino sähkövarusteet ja kaasutin mukaanluettuna n. 120 kg.
muljua
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Elo 20, 2003 11:54
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja muljua »

Jepujee.....

Täytyypä sanoa, että nyt kuukaudenpäivä V6:n omistajana olleena, että hauskaa on :lol: . Ongelmana on kuitenkin tuo etupainoisuus, joka oli varsin hyvin havaittavissa malmilla.

Täytyy yrittää rakentaa isompaa läskiä alle ja katsoa muutuisiko käytös.

Raporttia tulee jossain vaiheessan osoiteeseen:

http://www.jtm-motorsport.com

Mikko
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2205
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Saab 96 V4 -> V6

Viesti Kirjoittaja jt »

Turbo16 kirjoitti:Voisitteko vähän valaista tuosta muuttosprosessista ja että kannataako se edes?

Saabistissa nro 11 (syys-93) on valaistusta asiaan.
Kekä ei kyseistä artikkelia tavoita, lukekoon osoitteesta http://koti.mbnet.fi/saab9596/sekalsivu/koopaa.html

Artikkeli on yli 10 vuotta vanha, enkä ole tarkistanut sen pätevyyttä nykyään, eli "tiedot sitoumuksetta".

Ai niin, olenhan itsekin ajellut 2.0, myöhemmin 2.3 v6:lla tuhansia kilomeetrejä. Joku saksalainen oli vain tunkenut kyseisen koneen farmarigranadan pellin alle, ja tämä yhdistelmä taas aiheutti kaikenlaisia ikäviä lieveilmiöitä varsinkin talvikelillä.

Itse pidän parhaana (käyttöautossa) lievästi viritettyä 1,8:aan porattua 1700cc konetta. Oli sellainen käytössä kymmeniä tuhansia kilometrejä.

terv. jt
Viimeksi muokannut jt, To Heinä 22, 2004 10:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Viesti Kirjoittaja samppa »

Juu, olen samaa mieltä siitä käyttökoneesta. V4, 1815cc, iso putki, superin kaasari ja kesäksi leikattu ilmansuodatin.....vääntää, kulkee ja menee vähällä pensalla, aina alle 9l/100km vaikka kuinka polkee ja maantiellä ei korvat kestä ajaa niin kauaa niin kovaa, että vaikuttais kulutukseen. Normaalilla ajolla n. 7l/100km...vielä kun laittaa kansiin istukkarenkaat ja kärjettömän sytkän, ni avot

t. nimim. yli 200tkm tollasella
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2205
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

tähänkin aiheeseen tiedoksi, että kaivattu paperi on löytynyt!

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=3221



terv. jt
HAPE
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 12:39

Viesti Kirjoittaja HAPE »

Onks tää se kaivattu 100heppanen kuuppa se on kun en osaa tota ruotsia niin en ymmärä tota artikkelia.Tossa on joku testi vuodelta 1973/15 http://sonett.50g.com/nostalgia/index.html Voihan toi olla joku virisarjakin hintaa näytti olevan 20000kruunua tossa noi linkit viellä erikseen http://sonett.50g.com/nostalgia/v4100.jpg http://sonett.50g.com/nostalgia/v4100_2.jpg http://sonett.50g.com/nostalgia/v4100_3.jpg http://sonett.50g.com/nostalgia/v4100_4.jpg
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Eikös tuossa ole juttua 2-ryhmään virtetystä rallisaabista.
Nostalgian juttujen mukaan muutamaa vuotta myöhemmin päästiin nelosryhmäläisissä jopa 165 hevosvoimaan ja RC-virityksissä jopa 180 hv.
Mutta nämä siis lajin sääntöjen mukaan viritettynä, näillä tehoilla ei ole mitään virkaa muutoskatsastuksessa, ne kun eivät ole myynitmallin tehoja.
Rynnäkkösämpylä
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Rynnäkkösämpylä »

Onko kukaan ottanut 1.7 -kajakki-asiassa yhteyttä Valmet Automotiveen tai Ruotsin tehtaisiin?
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

On.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Rynnäkkösämpylä
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Rynnäkkösämpylä »

Ja?
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
Vastaa Viestiin