Saab 96 V4 -> V6

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Saab 96 V4 -> V6

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Niin tuota, minkälainen mahtaisi olla tuo muutosprosessi, käsittääkseni ysikuuppaan menisi ford granadan V6 "heittämällä" ? Mitäs muuta siinä pitäisi vaihtaa ja entä pitääkö tehä jotain runko muutoksia?
Luin joskus reilu 1-2 vuosi sitten GTI magazinesta Saab 96 V6 artikkelin, mutta en muista siitä oikeastaan yhtään.. Voisitteko vähän valaista tuosta muuttosprosessista ja että kannataako se edes?
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mulla oli monta vuotta tuollainen veekutonen ysikutosessa. Kyllähän se kannattaa. Auto liikkuu iloisemmin ja äänissä on munaa. Vaan miten sen saa nykyään muutoskatsastettua onkin visaisempi pulma. Litratilavuus ja paino varmaan vielä onnistuisi, mutta tehot nousee yli 20% joten pitäisi anoa rakennemuutoslupa.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Niin sitämän mä tässä juuri mietin sitä muutoskatsastus asiaa, sekä että mitä siihen pitäis ylipäätänsä muuttaa, kytkinasetelmakin? kaasari ? yms.. ?
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Lupia ei vaan paljon heru nykyään... :evil:
Jos joku löytää jostain sellaisen todistuksen (jonka siis katsastus-sedätkin hyväksyy) että kajakkeja on tehty 1700cc 90 hv koneella, niin onnistuuhan se ihan heittämällä.
Ja eikös niitä tehty ainakin jenkkeihin vietäväksi (muistaakseni!?!?), joten luulis että jostain jotain todistusta saisi.

Tissarin Mika (se musta 96 V6 tuplaturbo, joka oli siinä Gti:ssäkin) olis varmaan oikea kaveri neuvomaan, muistaakseni se niitä selvitteli...
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Juuri sitähän artikkelia minä tarkotin, juu jos jostain pongais sen sähköpostin, ni vois kysyä...oli muuten sitten tyylikäs se mikan Saabbi.
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

kallejh kirjoitti:Ja eikös niitä tehty ainakin jenkkeihin vietäväksi (muistaakseni!?!?), joten luulis että jostain jotain todistusta saisi.
Jenkkimalleissa vaan oli saman verran hepoja kuin eurooppalaisissa 1,5 koneissa :(
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Ahaa.... Vesa (lupin kajakki-guruna :) ) muistaakin varmaan että oliko niitä 90 heppaisia sitten jossain muodossa tehty? Mä kun muistaisin että on?

Tästä aiheestahan on ollut paljon puhetta... olisi kiva, kun tähän saataisiin jonkinlainen piste iin päälle, kun nyt tämä sama asia tuntuu olevan aina kaikilla vähän hakoteillä.

.....niin, ja olisihan itsellekkäkin vähän aiheeseen liittyen suunnitelmia (ei siis mitään V6:sta kylläkään mutta kuitenkin... ) :wink:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Turbo16 kirjoitti:Juuri sitähän artikkelia minä tarkotin, juu jos jostain pongais sen sähköpostin, ni vois kysyä...oli muuten sitten tyylikäs se mikan Saabbi.
Mika vaikuttaa nykyään Kuopiossa. Katso yhteystiedot http://www.motoroilgirls.fi
Saabissa on nykyään motronic ruisku ja tietenkin 2xgarrett.. :mrgreen:
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Juu kiittoksia erittäin paljon tuosta linkistä.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Niin, mutta en kyllä löytäny tuosta sen Mikan sähköpostia..[/quote]
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

No eiköhän joku noista tärppää:

017 368 8800
0400 675 590
0400 513 529

En tosin muista kumpaan kännyyn olen itse soitellut, kuitenkin siihen mikä uusimmasta Saabistista löytyy... (jos olet siis jäsen)
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Se 90 heppanen kajakki 1.7-koneella ei ole ollut sarjavalmistuksessa. Kyseessä siis ainoastaan Saabin 96:een tekemä tehtaan virityssarja jota tuskin voi käyttää vertailumoottorina.
Ne jenkkien 1.7:t on tosiaan saman tehoisia kuin euroopan 1.5. Hommahan liittyi siellä oleviin tiukempii pakokaasupäästönormeihin jotka saavuttaakseen Saab lisäsi moottorin kokoa ja vähensi viritysastetta. :D

t. Mika

ps. Tissarilla pitäisi olla ainakin kaksi kutosella varustettua 96-saabia...
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

kallejh kirjoitti:Ahaa.... Vesa (lupin kajakki-guruna :) ) muistaakin varmaan että oliko niitä 90 heppaisia sitten jossain muodossa tehty? Mä kun muistaisin että on?
On niitä tehty josku -70 luvun puolella kaiketi -73, -75
Mulla on -75 esite, jossa on tuollainen 96V4 s , joka siis ei ole sama asia kuin viimeiset superit. Kone oli 1,7 ja tehot luokkaa 90 HP
Voi tosin olla, että kyse on ollut juuri erillestä sarjasta.

Pitääpä tarkistaa siitä esitteestä vielä asia.
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

Sen verran vielä aiheesta. että ilman omaa ajokokemusta V6 saattais olla ainakin kuvitteellisella tasolla mielenkiintoinen ajettava etupainoisuuden vuoksi....vai nouseeko paino?

Mulla oli 1,7 koneinen lievästi ärsytetty V4 kajakki ja se oli niin hauska peli, että piti myydä pois, ettei mennyt maine :oops:
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2206
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

kävelevä Saab-tietosanakirja eli Helasterän Mikko tiesi tosta ässästä. Niitä tehtiin ruåttin tehtaalla 25 kpl:een sarja, puuratti ja jalkapallovanteet vakiona. Oransseja, mustat raidat helmoissa, kuten myöhemmässä 25-vuotisjuhlamallissa sekä -79 ja -80 -malleissa. Muistelen näitä juuri Mikon kommentoinneista s-postilistalta.

terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Vastaa Viestiin