Superkajakin kiihdytyspumpun vioista
Superkajakin kiihdytyspumpun vioista
Kun kuljettaja painaa super96:n kaasun pohjaan, ruikkaa kiihdytyspumppu lisäannoksen ensiökurkkuun ja auto hyökkää eteenpäin ja mustaa viivaa syntyy asvalttiin. Jos näin ei tapahdu, voi kiihdytyspumpun toimintaa tarkastaa moottorin seisoessa kaasuvipua liikuttelemalla. Jos kiihdytyspumpun paininvipu ei paljoa liiku, eikä bensaa suihkua kaasuttimen kurkkuun, on tod.näk. tukos painepuolella. Jos kohokammiossa on ainetta ja imuventtiili toimii, täyttyy pumpun kammio, ja jos painepuoli on tukossa, rajoittuu pumpun liike hyvin lyhyeksi bensatäytöksen vuoksi.
Painepuolella on pystyporauksessa kuulaventtiili, joka voi olla jumissa, poraus on suljettu reikään puristetulla messinkitulpalla, tulppa tuskin avautuu ilman porausta. Tulppaan on kiinnitetty puristussovitteella ohut käyrä suihkutusputki, joka ruikkii bensaa ensiökurkkuun noin 0,4 mm reiästä. Tutkitussa tapauksessa tämä putki oli (7 vuoden seisokin vuoksi) tukossa. Putki irtosi varovasti pihdeillä liikuttelemalla, avautui kuparilangalla tökkimällä, ja kiinnitettiin takaisin liiman avulla. Ja kiihdytyspumppu alkoi toimia normaalisti.
Havainnollisen kuvan toiminnasta saa nostamalla kaasuttimen yläosan pois, täyttämällä kohokammion bensalla ja pumppailemalla.
Painepuolella on pystyporauksessa kuulaventtiili, joka voi olla jumissa, poraus on suljettu reikään puristetulla messinkitulpalla, tulppa tuskin avautuu ilman porausta. Tulppaan on kiinnitetty puristussovitteella ohut käyrä suihkutusputki, joka ruikkii bensaa ensiökurkkuun noin 0,4 mm reiästä. Tutkitussa tapauksessa tämä putki oli (7 vuoden seisokin vuoksi) tukossa. Putki irtosi varovasti pihdeillä liikuttelemalla, avautui kuparilangalla tökkimällä, ja kiinnitettiin takaisin liiman avulla. Ja kiihdytyspumppu alkoi toimia normaalisti.
Havainnollisen kuvan toiminnasta saa nostamalla kaasuttimen yläosan pois, täyttämällä kohokammion bensalla ja pumppailemalla.
Re: Superkajakin kiihdytyspumpun vioista
myöskin uusimalla kiihdytin putken O- renkaan suoriutuu huollosta normaalisti, ainoa vaikeus on että se o rengas pitää hakea mallin mukaan.....
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Superkajakin kiihdytyspumpun vioista
Tämä on kyllä vakiokajakin FoMoCo -kaasarijuttua, mutta lienee verrannollista.
Omani yski pitkään aina alkumetreillä, vaikka k-pumppu hyvin ruikkikkin. Vaihdoin uuden kalvon ja kas, ei yski enää. Venynyt kalvo siis ei aivan läpän liikkeen alussa, jossa lisä eniten tarpeen olisi, täytä tehtäväänsä kunnialla.
Nyt pitää enää ratkaista jatkuvasti märkänä oleva kaasuttimen kannen tiiviste (uusi neulaventtiili, koho ehjä ja speksesissä). Joku noro näyttäisi tulevankin tiivistepinnan yläpuolelta, vaan ei ole ehtinyt vielä tarkemmin tutkia.
t. Jallu
Omani yski pitkään aina alkumetreillä, vaikka k-pumppu hyvin ruikkikkin. Vaihdoin uuden kalvon ja kas, ei yski enää. Venynyt kalvo siis ei aivan läpän liikkeen alussa, jossa lisä eniten tarpeen olisi, täytä tehtäväänsä kunnialla.
Nyt pitää enää ratkaista jatkuvasti märkänä oleva kaasuttimen kannen tiiviste (uusi neulaventtiili, koho ehjä ja speksesissä). Joku noro näyttäisi tulevankin tiivistepinnan yläpuolelta, vaan ei ole ehtinyt vielä tarkemmin tutkia.
t. Jallu
Jari Ala-Ilomäki
Re: Superkajakin kiihdytyspumpun vioista
Joissain kaasutinmalleissa tuo yskiminen ja nykiminen taisi olla yhtä paljon ominaisuus kuin vikakin. En nyt vain muista missä erityisesti - viimeisissä yksikurkkuisissako?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
- Paikkakunta: Turku
Re: Superkajakin kiihdytyspumpun vioista
Omassa autossa kaasutin "kuolee" jossain kaasun asennossa, tai vika ilmenee kun kaasua painaa pehmeästi esim. kiihdyttäessä. Kattelin tossa että kiihdytyspumpun vipu tulee hieman jäljessä, jousen takana on pari prikkaa antamassa enemmän voimaa vivulle mutta ero on pieni ilman prikkojakin. Elikkä soppaa tulee viiveellä. Voi olla että auttaa kun kkalvon vaihtaisi. Onko kalvosta olemassa jotain mittoja tai tietoja vai oiskohan parasta vain irroittaa se ja kävästä tarvikeliikkeessä? Nyt kun näistä viosta manaan niin onko kaksikurkkuisessa ominaisuus että kierrokset jäävät välillä ~1200rpm tienoille pyörimään kun vauhdista pysähtyy esim liikennevaloihin? Tyhjäkäynti on kyllä ihan normaali 800-900rpm muuten ja sen saa "kytkettyä" takaisin pikkuisen kytkintä nostamalla 

Saab 9-3 Aero V6 Cab -08
#2439
#2439
Re: Superkajakin kiihdytyspumpun vioista
Ainakin '71 yksikurkkuisella (autom. ryyppy), jos kone ei ole ihan täysin lämmin, joutokäyntinopeus riippuu siitä miten jalan nostaa kaasulta pois. Jos sen päästää vähän saattaen, jää tyhjäkäynti koholle (varmaan 1000-1200), mutta jos päästää lävähtäen, tulee normaali matala tyhjäkäynti (~850).
Mielestäni kätevää, kun voi näin 'ajatuksen voimalla' säätää.
Mielestäni kätevää, kun voi näin 'ajatuksen voimalla' säätää.

9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
- Paikkakunta: Turku
Re: Superkajakin kiihdytyspumpun vioista
Kyllä toi ominaisuus tulee enimmäkseen kun kone on kunnolla lämmin. Ryypyn(autom.) kytkeydyttyä pois kone käy normaalisti tyhjäkäynnillä. Välillä tulee ajatus että imukanaviin jäisi ylimääräistä bensaa nopeuttamaan tyhjäkäyntiä mutta todellisuudessa se kuulostaisi naurettavalta..
Saab 9-3 Aero V6 Cab -08
#2439
#2439
Re: Superkajakin kiihdytyspumpun vioista
Kyllä kalvon kunto on keskeinen asia.Jäi sanomatta, että jos ei ruiki vaikka vivut liikkuvat, niin saattaa kalvo olla rikki tai venttiilit vuotavat. Olen ymmärtänyt, että Solexin kalvoja ei kovin helposti saa varaosina, joku kertoi tehneensä jonkin muun kaasuttimen jostakin muusta kalvosta, tarkkaa työtä taitaa vaatia.
Edelleen on syytä tarkastella että vivusto toimii järkevästi eli että kaasun painaminen viiveettä liikuttaa pumpun paininvipua, jousen kunto oltava OK , ei turhia kitkoja, muutamalla prikalla voi vaikuttaa jos toimintaviivettä on.
Edelleen on syytä tarkastella että vivusto toimii järkevästi eli että kaasun painaminen viiveettä liikuttaa pumpun paininvipua, jousen kunto oltava OK , ei turhia kitkoja, muutamalla prikalla voi vaikuttaa jos toimintaviivettä on.