1700cc V4:n puristukset?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 798
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 1700cc V4:n puristukset?
Lohko on sama, sylinterikannet on samat, sylinterin halkaisija on sama 90 mm, 1.7:n mäntä ei nouse yli lohkon, joten sama se on kuin 1.5 L.ssa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: 1700cc V4:n puristukset?
Riippuu käytetyistä männistä, Ford on toimittanut konetta HC ja LC männillä, LC (esim. jenkki-96) puristukset 8:1, HC 9:1. OHC:n männillä sitten vielä enempi. En nyt muista tarkkaan puristuskorkeuksia, mutta muistaakseni ne oli noin 39.5 mm LC:lle ja 40.5 mm HC:lle. HC:tkin jää noin millin lohkosta.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 798
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 1700cc V4:n puristukset?
Niimpä niin. Vakio 1.7 koneesta puhuin ja tosiaan onhan kuulema Sonettin 1.7 l koneessa noita matalapuristeisia mäntiä ollut. Omassa autossa oli 1.5 l kone. Tuota en tiennyt, että vakio 1.7 mäntä (HC ?) jää millin alle lohkon. Mielestäni ollut sama kuin 1.5 l koneessa. Pitääpä laittaa mäntä kiinni kampuraan ja tutkia. Toisaalta OHC:n mäntä, jota itse käytän Sonettissa ja kilpurissa, ei ole 1.7:n vakio mäntä. Halkaisija on jo yli 91 mm (eka ylikoko muistaakseni 91.8 ja toka 92,2) ja mäntä tosiaan nousee jopa himpun yli lohkon. Ei vaadi kuitenkaan mitään koneistusta ja männän tappi on saman kokoinen.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: 1700cc V4:n puristukset?
Homma perustuu suurempaan sylinteritilavuuteen. Jotta puristus ois sama 9:1, on palotilan oltava suhteessa suurempi. Kun kannen tilavuus (noin 40 cm3) ja tiivisteen kohdan tilavuus on molemmissa sama, on 1.7 HC:n männän jäätävä alemmaksi kuin samapuristeisessa 1.5:ssa. LC-mäntä jää hitusen alemmaksi kuin esim. kuplan mahle.KeijoAnnikki kirjoitti: Tuota en tiennyt, että vakio 1.7 mäntä (HC ?) jää millin alle lohkon. Mielestäni ollut sama kuin 1.5 l koneessa.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)