Kytkinsylinteri

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Jaakko
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Touko 14, 2003 12:09
Paikkakunta: Tallinna

Kytkinsylinteri

Viesti Kirjoittaja Jaakko »

Moi!

Heti alkuun ollaan vailla teknista neuvoa. Kun kytkimen pääsylinteri ei tunnu toimivan, päätin vaihtaa siiheen uudet kumitiivisteet. Mutta näyttää olevan aika tiukka purkki tuo Lockheed-England niminen otus. Onko kokeneilla saabisteilla niksejä, miten saan ne tiivisteet viisaasti vaihdettu vai on se ihan helppo homma?

Etukäteen kiittäen,
syntyvä saabisti.
Jaakko
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Touko 14, 2003 12:09
Paikkakunta: Tallinna

Kiitos

Viesti Kirjoittaja Jaakko »

Vastauksista, kytkinsylinterin avaaminen olikin aivan yksinkertainen. Siinä oli se metallinen spiraali (naurun paikka, kun en tiedä, mikä se suomeksi on) mennyt neljäksi (!) palaksi. Ei muuta, kun uutta etsimään.


Valkoinen S-96GL Tallinnasta.
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kiitos

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

Jaakko kirjoitti:Vastauksista, kytkinsylinterin avaaminen olikin aivan yksinkertainen. Siinä oli se metallinen spiraali (naurun paikka, kun en tiedä, mikä se suomeksi on) mennyt neljäksi (!) palaksi. Ei muuta, kun uutta etsimään.


Valkoinen S-96GL Tallinnasta.
no niin ... näin SE TOIMII 8O

-¤GreeN EyE DeviL¤-
markkuk
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
Paikkakunta: pietarsaari / vaasa

Viesti Kirjoittaja markkuk »

Mitens, onko muilla saabisteilla tämmöistä ongelmaa, kun olen törmännyt siihen jo kahdessa 900:ssa: (omassa ja kaverin omassa)

kytkimessä on tyhjää melkein puoliväliin, mutta kytkin toimii hyvin. Ainoa ongelma on että kytkin "ottaa" jo todella matalalla. kytkin pohjassa ei rupea pikkuhiljaa "mönkimään" tai muuta vastaavaa, ainoastaan ottaa matalalla...
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masas »

omassa 900:ssa oli samanlaisia ongelmia , syy löyty : kytkimen työsylinteri oli jo aika ulkona koko ajan eikä ollut enää kunnolla iskunpituutta irroittamaan kytkintä ,jonkin ajan jälkeen vuoti suoraan nesteen pihalle , myös kytkin levy oli loppu . samalla duunilla levy, asetelma ja sylinteri uusiksi . nyt on taas kuin "uus" :D
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
markkuk
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
Paikkakunta: pietarsaari / vaasa

Viesti Kirjoittaja markkuk »

Vai että semmoista, tuossa joku essonpaarissa jo asetelmavioista varoittelikin. Just ku sai tuon pelaamaan muuten hyvin, niin nyt sitten olisi taas rahanmenoa tiedossa :(

no eikös tuo autoilu olekin rahamiesten hommaa ;)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Aika usein og satkuissa on myös menny kytkinpolkimesta kiinnitykset soikeaksi. Eikun hitsaa umpeen ja poraa reiän uudelleen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
markkuk
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
Paikkakunta: pietarsaari / vaasa

Viesti Kirjoittaja markkuk »

koitin kädellä sitä vipua sieltä kojelaudan alta, kun kytkintä heilutteli sillä tyhjällä alueella. tyhjäähän sieltä löytyi...
Kävin sitten rommarilla, sieltä irtosi tämä kytkimen osa kolmella eurolla :)

pitää taas viikonloppuna ottaa asennussessiot. ei se varmaan koko vikaa korjaa, mutta toivottavasti päästään vähän pitempään...
markkuk
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
Paikkakunta: pietarsaari / vaasa

Viesti Kirjoittaja markkuk »

taas mutkia matkaan:

kytkinpolkimessa oli se reikä kulunut soikeaksi. ei muuta ku toista tilalle, ja hyvinhän se toimi päivän verran... Sitten siihen polkimeen tuli semmoinen pykälä, ja aina välillä kytkin ei irrottanutkaan kunnolla. Ja ennenkuin sitten pääsin takaisin kotiin, oli kytkimestä kadonnut tämä pykälä, mutta kytkinpä ei irrotakkaan enää kunnolla. Vaihteita ei saa paikallaan ollessa päälle, ja kytkimessä on tyhjää taas puoliväliin asti.
Poljinta painamalla työsylinteri liikkuu, ja asetelma liikkuu myös. Onko tässä nyt kyseessä se asetelmavika vai mikä? laitan illemmalla pari kuvaa, jos se selventäisi asiaa... Asetelman "käpälät" on syvällä, ei siis ole ulospäin vinossa...

edit:

paineasetelman ja paininlaakerin väliin jää 5mm rako:
http://mtk.ma.cx/kuvat/oma_kulkine/kytkin_3.jpg

paineasetelmassa olevat "klipsut" on vääntyneen näköiset (oikea alakulma) :
http://mtk.ma.cx/kuvat/oma_kulkine/kytkin_4.jpg
markkuk
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
Paikkakunta: pietarsaari / vaasa

Viesti Kirjoittaja markkuk »

Hetken jo pelkäsin, että saabista olisi tullut toimiva kytkinpaketin vaihtamalla.

Elikkäs: Esimerkiksi liikennevaloissa kytkin pohjassa odottaessa ei lähde mönkimään, mutta kun aikoo lähteä on kytkimessä pelkkä on ja off. Kerran kun käyttää kytkinpoljinta ylhäällä, niin toimii taas normaalisti.

(rupeaa tuntumaan ooppeli taas hyvältä autolta, kun tätä on nyt ruuvattu jokainen viikonloppu syyskuun alusta....)
markkuk
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
Paikkakunta: pietarsaari / vaasa

Viesti Kirjoittaja markkuk »

no niin

Taas on lisätutkintaa tehty:

Vaihdoin pääsylinterin, rupesi toimimaan normaalisti. Tosin toimi tällä kertaa vain kaksi päivää. nyt katoaa nesteet säiliöstä, joten vaihdoin säiliöltä lähtevän letkun uuteen, kun vanha oli huonokuntoinen. ei apua. Polkimeen saa puolen tunnin ilmaamisella (painetta säiliöön -menetelmällä) noin pari senttiä "toimivaa" aluetta. -> Seuraavaksi vissiin pitää vaihtaa työsylinteri uuteen???

Ollut oikea vikojen ketjureaktio tämä saab taas kerran, saa vaihtaa osaa osan jälkeen. Seuraavaksi varmaan vaihdelaatikko tai jotakin muuta kivaa 8O
Vastaa Viestiin