Turbo-kutvoset

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
saariju
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Touko 08, 2003 12:33

Turbo-kutvoset

Viesti Kirjoittaja saariju »

Minkälaisia kiihtyvyysarvoja turbotetuissa 96:ssa on ollut ?
Onko joku testannut neljännesmailia, ym. ?

Turboprojektin osat rupee kohta oleen kasassa, joten olis hauska tietää,
miten muilla on projektit sujunut.


Jii
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Turbo-kutvoset

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Olen ollut juu,mutta ei tuo vakiolaatikko sovellu välityksineen lainkaan sinne,riippuu kyllä siitä millaisilla kierroksilla on vetoja.

Paras tähänmenneisistä viimekesältä,todella alavireinen moottori,noin 170hp moottorilta,15.5@155,402m sutien.Turbo kun oli pieni,niin jaksoi nostaa paineet jo siinä 2500rpm,täydet tuli muistaakseni n.3500rpm.

Tämän kesän ja lähes täysin uuden moottorin ennätys on 16.1@150 kolmella pytyllä käyden,ja puutuu nelosella,alkaa vetää vasta maaliviivalla(pito irtosi siinä,kaikki muut kolme vaihdetta sutien,205 kumi)Veikkaan tehoa olevan n.30+ hp enemmän,vetää ihan eri tavalla,tosin ylhäällä.

Speksejä sun osista?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Turbo-kutvoset

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Suppari kirjoitti:Uuden moottorin ennätys on 16.1@150 kolmella pytyllä käyden ja puutuu nelosella. Alkaa vetää vasta maaliviivalla - pito irtosi siinä; kaikki muut kolme vaihdetta sutien (205 kumi).
:lol: Kun alkaa käymään neljällä ja saat sutimisen hanskaan manuaalisella TCS:llä, niin pakko mennä alle 13 sec varttimaili. :!: :mrgreen: :saab:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Turbo-kutvoset

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Ei kai nyt sentään.Tuohon tarvitaan ~300hp tuonpainoisella.

Suurin ongelma on tuo sopimaton nelone,tuleee useamman sekunnin ''kuollut'' kohta kun 7500rpm vaihtaa neloselle,kierrokset tippuu ~4300 ja ahdin alkaa pyörimään kunnolla 5000rpm+

Pitääkin kysellä Mikolta,olisko mun special väleillä varustettu laatikko jo nipussa. :)
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
saariju
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Touko 08, 2003 12:33

Re: Turbo-kutvoset

Viesti Kirjoittaja saariju »

Ostin täällä listalla olleet Hipo-osat ja sopansäätimeksi Solexin ykskurkkusen turbokaasarin sekä pienen paisarin.
Puutteella on vielä pumppu, paineensäädin ja kiertosäiliö.
Öljylinjat pitää vielä työstää.

Teen sellaisen setin, että sitä voi kierrättää autosta toiseen ja orkkisjärjestelmän voi palauttaa entiselleen helposti.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Turbo-kutvoset

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Mitkä hipo osat?Linkkiä?Mikä ahdin?Nokka,puristukset yms?

Pumppu on helppo laittaa tankkiin,hitsaa kauluksen,johon käy og900 k-jet ämpäri ja pumppu,riittää ja on hiljainen.

Tuo mun setti on kanssa helpohkosti siirrettävissä toiseen autoon.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
saariju
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Touko 08, 2003 12:33

Re: Turbo-kutvoset

Viesti Kirjoittaja saariju »

Ajatuksena on, että V4:sen oma pumppu pumppaa pieneen säilöön, josta on sitten lähtö ruiskupumpulle ja paluu paineensäätimeltä. Näin ei tarvitse tehdä muutoksia tankkiin eikä konetilaan näitten osalta.
Ajatus oli ensin istuttaa kone jokkisautoon ja testata hyvin ennen kuin istutetaan siviiliautoon. Kun ei ole asiantuntija, niin joutuu varmaan painimaan kaikkien mahdollisten säätöjen kanssa. Jos jollakulla on hyviä ehdotuksia tai varoituksen sanoja, otan mielelläni vastaan.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Turbo-kutvoset

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Ei kannata tuollainen viritys,tulee vaan enemmän vuotavia liitoksia,ja sitöpaitsi säiliöön pumppaavan pumpun pitää olla tuotoltaan isompi,mitä pääpumppu.

Tankkiin vaan,vanhan tulolinjan rinnalle paluu,ja toimii!

Millaiset kannet,alakerta,puristukset,nokka ja muut?

Onko se tämä satsi?
http://s135.photobucket.com/albums/q156 ... 190009.jpg
http://s135.photobucket.com/albums/q156 ... 090005.jpg
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
saariju
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Touko 08, 2003 12:33

Re: Turbo-kutvoset

Viesti Kirjoittaja saariju »

En ole asiantuntija mutta olen ymmärtänyt, että kyseistä systeemiä on käytetty turbotuksissa. Pääpumppu ei suinkaan tuuppaa kaikkea soppaa kaasariin vaan kierrättää sitä säiliön kautta. Säiliö täytetään ensin, jolloin hetkelliset janokuurit saadaan katettua säiliössä olevalla ylimääräisellä bensalla. Markkinoilla olevat rally/racing bensaliittimet pitäisi olla huippuluokkaa, joten en usko noihin bensavuotoihin. Olen kuullut, että nämä uudemmat kaasari pienentävät kulutusta turbosta huolimatta, joten oman pumpun tuoton pitäisi riittää hyvin. Mutta kuten sanottu, olen noviisi tässä asiassa. Vaikeuksia on varmasti tiedossa, mutta back uppina toimii sekä JaPe Racing että Nokian viripaja Veprotech. Moottoria on suunniteltu -66 malliseen viippaan, joten ihan kaikkia tehoja koneesta ei oteta.
Kone on laakeroitu ja kansiksi tulee nyt aluksi vakiot, kun jos käy hama, niin ei sula sitten heti työstetyt kannet. Nokka on joko 7,2 tai vakio.
Kuvien setti on ostamani....
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Turbo-kutvoset

Viesti Kirjoittaja Suppari »

saariju kirjoitti:En ole asiantuntija mutta olen ymmärtänyt, että kyseistä systeemiä on käytetty turbotuksissa. Pääpumppu ei suinkaan tuuppaa kaikkea soppaa kaasariin vaan kierrättää sitä säiliön kautta. Säiliö täytetään ensin, jolloin hetkelliset janokuurit saadaan katettua säiliössä olevalla ylimääräisellä bensalla. Markkinoilla olevat rally/racing bensaliittimet pitäisi olla huippuluokkaa, joten en usko noihin bensavuotoihin. Olen kuullut, että nämä uudemmat kaasari pienentävät kulutusta turbosta huolimatta, joten oman pumpun tuoton pitäisi riittää hyvin. Mutta kuten sanottu, olen noviisi tässä asiassa. Vaikeuksia on varmasti tiedossa, mutta back uppina toimii sekä JaPe Racing että Nokian viripaja Veprotech. Moottoria on suunniteltu -66 malliseen viippaan, joten ihan kaikkia tehoja koneesta ei oteta.
Kone on laakeroitu ja kansiksi tulee nyt aluksi vakiot, kun jos käy hama, niin ei sula sitten heti työstetyt kannet. Nokka on joko 7,2 tai vakio.
Kuvien setti on ostamani....
Juu,eihän se niin tee,mutta sellainen ongelma tuossa on,että ''siirtopumppu'' ei ehdi täyttää säiliötä ennenkuin pääpumppu alkaa pumppaamaan,tämän voi tietysti ensistarttia ennen täyttää polttoaineella.En kyllä keksi yhtään hyvää syytä,miksi se pitää noin tehdä,kun paluulinjan joudut jokatapauksessa vetämään tankille.

Olikos JaPe racing se kun tekee teräsrattaita jakopäähän?Vielläkö niitä saa?

On muuten mun vanha ja tekemä setti,kovasti voin epäillä ettet saa hyrrää kovin helposti pyörimään vakiokansilla ja nokalla,pakokaasua tuskin tulee tarpeeksi,tai jos tulee,niin todella korkeilla kierroksilla. :) Muistaakseni antoi mulla täydet siinä 4000rpm tai hiukan aikaisemmin,kansina fullracet isoilla venoilla,portattu imusarja,7,6 nokka ja säädettävä moottorinohjaus,joka auttaa paljon.

Tsemppiä projektiin,on kiva nähdä mihin muut pystyy mun tekemillä osilla!
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
saariju
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Touko 08, 2003 12:33

Re: Turbo-kutvoset

Viesti Kirjoittaja saariju »

Jakopään rattaita voit kysästä numerosta 040-5860 671 (Jarno )
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Re: Turbo-kutvoset

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Suppari kirjoitti:Olen ollut juu,mutta ei tuo vakiolaatikko sovellu välityksineen lainkaan sinne,riippuu kyllä siitä millaisilla kierroksilla on vetoja.

Paras tähänmenneisistä viimekesältä,todella alavireinen moottori,noin 170hp moottorilta,15.5@155,402m sutien.Turbo kun oli pieni,niin jaksoi nostaa paineet jo siinä 2500rpm,täydet tuli muistaakseni n.3500rpm.

Tämän kesän ja lähes täysin uuden moottorin ennätys on 16.1@150 kolmella pytyllä käyden,ja puutuu nelosella,alkaa vetää vasta maaliviivalla(pito irtosi siinä,kaikki muut kolme vaihdetta sutien,205 kumi)Veikkaan tehoa olevan n.30+ hp enemmän,vetää ihan eri tavalla,tosin ylhäällä.
:lol: Viritys on onnistunut jos auto on alle 20% entistä hitaampi?
Aki Peltola #1132
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Turbo-kutvoset

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Niinpä,se on se puuttuva keskikierrosteho.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: Turbo-kutvoset

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

Suppari kirjoitti:Niinpä,se on se puuttuva keskikierrosteho.
Tähänhän löytyy lääkkeet ihan saabin omasta moottorivalikoimasta.

Milläs ratkaisuilla olet ajatellut tätä puuttuvaa aluetta lähteä parantamaan? Kärsiikö yläkierrosten massiiviset tehot muutoksista? Suorituskyky varmasti paranisi jos keskitehoa saisit ylöspäin nostettua.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Turbo-kutvoset

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Tähänhän löytyy lääkkeet ihan saabin omasta moottorivalikoimasta.
:) Juu niin löytyy ,tästähän oli puhettakin jo.Ne muut mallit ei vaan kuulu tähän vuosimalliin,joten ajelen mielummin hitaalla.
Milläs ratkaisuilla olet ajatellut tätä puuttuvaa aluetta lähteä parantamaan?
Jos se nyt oikeasti kiinnostaa,etkä vaan vittuilu tarkoituksessa,litratilavuus saattaa kasvaa,ja tulee vähän vähemmän väljä alakerta,kaikenlaista muuta myös suunnitteilla.Niistä ei sen enempää.
Kärsiikö yläkierrosten massiiviset tehot muutoksista?
Kärsii.
Suorituskyky varmasti paranisi jos keskitehoa saisit ylöspäin nostettua
Suurimmaksi osaksi johtuu kulkemattomuus vaihdelaatokasta,siis suoraankulku,keskiteho ei hirveästi tuossa mailissa ratkaise,jos välit on kunnossa.
Tämähän on siis rakennettu ainoastaan tuohon dragreisinkiin. :wink:
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Vastaa Viestiin