V4 Moottorien erot

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Ukkomets0
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Syys 11, 2008 07:47

V4 Moottorien erot

Viesti Kirjoittaja Ukkomets0 »

Ongelma on kone josta ei tiedä kumpi moottori on.
Mistä erottaa 1,5 ja 1,7 koneet?
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: V4 Moottorien erot

Viesti Kirjoittaja Petter »

kampiakseli erillainen.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Ukkomets0
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Syys 11, 2008 07:47

Re: V4 Moottorien erot

Viesti Kirjoittaja Ukkomets0 »

Eikö ole mitään miten erottaa ulkoapuolelta?
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: V4 Moottorien erot

Viesti Kirjoittaja Petter »

1.5 l tulee 1.7 l vaihtamalla erilainen kampiakseli, ei se päällepäin näy mitenkään. Itselläni on tuollainen 1.7 l. Itse en ole vaihtoa tehnyt, enkä muutenkaan mikään moottoriekspertti, mutta tällainen käsitys minulla on. Korjatkaa joku jos olen väärässä.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: V4 Moottorien erot

Viesti Kirjoittaja tommij »

Ei ole ulkoisia eroja.

Edit. Tai no tietysti jos on viitteitä esim. öljynlauhduttimesta, risti-imusarjasta, Simonsseista tai kaksporttikansista, niin todennäköisyys 1.7 alakerralle nousee eksponentiaalisesti... :D
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Kaneettikuski
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
Paikkakunta: Kempele-Käläviä
Viesti:

Re: V4 Moottorien erot

Viesti Kirjoittaja Kaneettikuski »

onko 17m Taunuksessa muuten sama kone mutta siis tämä kampiakseli on eri?
eli siis meneekö taunuksen kampiakseli kuupan v-4 mottiin?
#2595
Saab 96L-75
Kesäajossa.
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: V4 Moottorien erot

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Kampiakseli menee "heittämällä" (suosittelen kuitenkin hiomaan ja laakeroimaan ensin), mutta mäntien pitää olla matalammat.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: V4 Moottorien erot

Viesti Kirjoittaja kostape »

Huomaa eron myös ajamalla. 1,7-litranen lähtee meinaan ihan erilailla viivalta, ainakin meikäläisen vehje.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: V4 Moottorien erot

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Jossain muistan nähneeni listan kaikkien valmistettujen V4-koneiden moottorinumeroista. Eli jos koneen numero mahtui johonkin tiettyyn väliin, oli kyseessä 1.7. Muutenhan ainoa varma tapa on tsekata sisuksiin. Yhteen kampiakselin limppuun on kaiverrettu joko 15 tai 17.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Kaneettikuski
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
Paikkakunta: Kempele-Käläviä
Viesti:

Re: V4 Moottorien erot

Viesti Kirjoittaja Kaneettikuski »

Mikko_H kirjoitti:Kampiakseli menee "heittämällä" (suosittelen kuitenkin hiomaan ja laakeroimaan ensin), mutta mäntien pitää olla matalammat.
ilmeisesti tätä taunusta on tehty sekä suoralla että v-koneella, näin myyjä epäili. tarjolla on ny kampura joka varmasti 17m taunuksesta mutta ei oo varmaa kummasta koneesta. mitenkä nyt parhaiten sais varmuuden että tuo myytävä on v-koneesta.
onko jotain "tuntomerkkejä", mittoja tms jotka auttas asiassa?
minkä verran tuollasesta hiotusta kannattaa maksaa?
#2595
Saab 96L-75
Kesäajossa.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8097
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: V4 Moottorien erot

Viesti Kirjoittaja mestari »

tarkoitat varmaan P mallisarjan konetta joka oli suora 4 syl.
tunnistaiskohan sen vaikka kampiakselin päästä, taitaa tulla kurkkaan koneen ulkopuolelle etupäässä...... eli siinä olisi kiinnitys paikka esim siivapyörälle, mitä ei v-koneen aksilan etupäässä ole..
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Kaneettikuski
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
Paikkakunta: Kempele-Käläviä
Viesti:

Re: V4 Moottorien erot

Viesti Kirjoittaja Kaneettikuski »

mestari kirjoitti:tarkoitat varmaan P mallisarjan konetta joka oli suora 4 syl.
tunnistaiskohan sen vaikka kampiakselin päästä, taitaa tulla kurkkaan koneen ulkopuolelle etupäässä...... eli siinä olisi kiinnitys paikka esim siivapyörälle, mitä ei v-koneen aksilan etupäässä ole..
mikä on siivapyörä?eli jos tämän kiinnitys paikka uupuu niin kyseesä pitäs olla v-koneen kampura.
onko mitään muuta?jotain lukemia tahi merkintöjä?
esim laakerikaulojen mitat, onko niisä eroja?
#2595
Saab 96L-75
Kesäajossa.
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: V4 Moottorien erot

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Paas laskien laakerikaulat. Veenelkussa on kolme runkolaakeria, molemmissa päissä yhdet ja yksi keskellä sekä kiertokangille omansa. Yhteensä siis 7. Suorassa koneessa todennäköisesti on 5 runkolaakeria, eli päissä ja joka sylinterin välissä eli neljän kiertokangen kaulan kanssa yhteensä 9 kpl. Eli jos on 9 kaulaa niin ei se ainakaan veenelkusta ole.

Siivapyörä on sama kuin hihnapyörä. Suorissa koneissa on hihnapyörä suoraan kampiakselin päässä, veenelkussa kampiakseli pyörittää tasapainoakselia jonka päässä sitten on se hihnapyörä.

Jos sulla on se kampiakseli kädessä, mene veenelkun luo ja mallaa akselin ja moottorin pituutta. Jos akseli on sen verran lyhyen näköinen että saattaisi mahtua veenelkun sisälle (pitkittäin), se mitä ilmeisemmin on veenelkusta. Suora kone on nääs paljon pitempi, kun sylinterit on nätisti rivissä eivätkä sikinsokin kuten v4:ssä. :D

Toivottavasti saat selvyyden...
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: V4 Moottorien erot

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Vanhassa Taunuksen rivikoneessa ei taida olla kuin kolme runkolaakeria, mutta onhan se silminnähden reilusti pitempi. Kokonaisena koneet on vaihtokelpoisia (korvat ja kytkinkoppa), mutta Kajakissa tietty tulee pituussuunnassa ahdasta :mrgreen:
Toistepäin noita on tehty.
66Saab74
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 12:15
Paikkakunta: Lahti

Re: V4 Moottorien erot

Viesti Kirjoittaja 66Saab74 »

Miten virranjakaja ,ainaskin muistelen sen olleen isompi (ulkoapäin ainaskin)...Mun 1.7 vei enempi pensaa ja väännössä oli vähän eroa. Kaikki on muistikuvaa 80-luvulta jolloin kolmekin 96sta omistin. Melkein ja kirosinkin nää pelit ,mut aika on jo kullannut muistot ja välistä huomaan selailevani 96sen myyntiä nettiautosta. Haminas ja Oulus olis kiinostavia...
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.
Vastaa Viestiin