v4 perävälitys

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
saariju
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Touko 08, 2003 12:33

v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja saariju »

Männävuonna oli keskustelua v4:sen perävälityksen harventamisesta, mutta siinä oli jotain tuotannollisia ja materiaalisia ongelmia. Onko asia kehkeytynyt parempaan suuntaan ?
tn
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja tn »

Perät tulivat, muutamalla ne ovat jo kiinni ja ajossa, toisilla vielä hyllyssä. C.-E. käsittääkseni pistää sopivassa välissä tarinaa lehteen.
saariju
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Touko 08, 2003 12:33

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja saariju »

Pystyykö niitä tilaamaan jostakin ja jos voi niin mikä on hinta ?
tn
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja tn »

C-.E. Nikander osaa valaista tässäkin asiassa. Hän toimi yhteysmiehenä, mutta monen monta mutkaa hommaan liittyi eli helppoa ei ollut edes näin tilaajan/maksajankaan roolissa...
saariju
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Touko 08, 2003 12:33

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja saariju »

Minkäslainen hyöty nopeudessa saavutetiin.
jos orkkis laatikolla ajaa 3000rpm ja vauhtia on 100 km (hatusta vedetty)
miten se menee välitetyllä laatikolla ?
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Vakio 8x39 on 1:4,875, harva 9x38 on 1:4.222. Harvenee siis noin 15.5 %. Satasen vauhdissa kierrokset putoo n. 500.
Välityksiin sovitetussa nopeusmittarin taulussa suurin lukema on 200 8)
saariju
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Touko 08, 2003 12:33

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja saariju »

Täytyy sanoa, että hitsinpimpula. Miten ysikutonen käyttäytyy "kovassa " vauhdissa. Alkaako heijaus ?
Vanhassa rahassa kaks markkaa on jo tosi kova nopeus vanhalle autolle.
Taitaa luonto loppua ennen kuin tuo nopeus on lasissa.
Millä renkailla ajatte? 155/80/15 ei taida soveltua alkuunkaan ?
Taitaa tulla riskiraja jo 170 km/h vastaan....

Kaiken kaikkiaan erittäin mielenkiintoista.
Itselläni on yksi rikkinäinen Sonetin laatikko, joka pitäisi nyt pikaisesti korjata.
Mutta sillä ei päästä tollaisiin lukemiin.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Mitä ne välitykset jotka teetettiin tuli maksamaan???
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
tn
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja tn »

800e / setti ja lähtökohtana C.-E. teki paljon pyyteetöntä talkootyötä;puheluja, hakuja + tuonteja sinne, tänne ja tuonne.

Tietojeni mukaan settejä on / on ollut jo kiinni yhdessä 96 ja yhdessä 95. 96 oli kokeilumielessä jopa sopivasti kuluneella vakiokoneella varustettu, teho riitti jopa yllättävän hyvin, toki 1.7 sopivasti kutiteltuna on aika ideaali tähän perään.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Tuo perä tehnee vakio nelosen välityksistä vielläkin huonomman,mitä alunperin.Riippuu tietysti vetoalueesta.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

saariju kirjoitti:Taitaa tulla riskiraja jo 170 km/h vastaan....
Eipä tuo kuuppa sen kovempaa kulje kuin vakioperälläkään, tietysti vähän koneesta riippuen. Sitäpaitten: eihän Suomessa saa 120 kmh kovempaa missään ajaakaan.
Suppari kirjoitti:Tuo perä tehnee vakio nelosen välityksistä vielläkin huonomman,mitä alunperin.Riippuu tietysti vetoalueesta.
Kolmosella voi ottaa alkuvauhdin rekan ohituksessa. Vakiolla loppuu kierrokset kesken.
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Pakko myöntää että kuullostas aika hyvältä toi perävälitys. Ite ainaki oon kaipaillu motarille pienempiä kierroksia. Opiskelijalle hinta on vaan aika kova, mutta toisaalta ton hinnan kyllä ymmärtää.
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

C.-E:ltä sain lisätietoja ja tarkoitus on laittaa yksi setti tilaukseen. Katsotaan sanoi tohtori...
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Itse asiasta kuultuna:
Tiettävästi Suomessa kolmella 96:sella ja mun Viipalla on 9:38 perät asennettuna.

Hanketta edelsi kolme protoa jolla ajettiin pitkiä matkoja 10 tkm+ ja myös moottoritie nopeuksilla Saksassa. Moottori oli 1,8l viritetty polttoaineruiskua myöten. Ekat toimitukset Englantiin, Ruotsiin ja Suomeen kesäkuussa.

Osien asennus vaatii sekä tietoa,taitoa ja ennen kaikkea suurta mittatarkkuutta.

Paitsi perää kokoamishommassa joutuu hankkimaan uusia laakereita ja stefoja, mahdollisesti myös vaihtamaan vioittuneita/paljon kuluneita muita osia parempiin.

Varsinainen ylläri oli, että joitakin laakerita ei enään uusia kaupasta saa eikä niiden uustuotanto ole oikein lähtenyt käyntiin koska SKF ym ei pienet sarjat oikein kiinnosta. Suurin ongelma on varaosa 7167570 eli pinjoniakselin takapään laakeri. Ne harvat joilla niitä on vielä uusia tietävät niiden arvon.

Tietenkin voi ottaa riskin ja panna hyväkuntoisen käytetyn mutta muuten uudenkarheiden osien yhteydessä tämän on riski - minulle on kerrottu.

No, jos tämän härdellin on ylittänyt ja laatikko aavikkoperällä on asennettu paikoilleen edut ovat selvät: Jopa hyväkuntoisen standardi 1500 V4 yhteydessä toimivuus on yllättävän miellyttävä: perä ei tunnu liian pitkältä. Kaikki vähänkin suuremmat lohkot tai tiukemmat koneet pääsevät vasta nyt oikeuksiinsa.

Plussat:
Moottori pyörii 16% hitaammin kuin ennen. Laillisilla motarinopeuksilla Kuuppa on muuttunut huomattavasti hiljaisemmaksi ja tyyppivika eli resonanssiääni ei enään kiusaa ainakaan samassa mitassa kuin ennen. Bensaa kuluu ajotavasta riippuen 10-20% vähemmän. Jos koneessa on voimaa huippu tulee vastaan myöhemmin.

Miinukset:
Unohda takasinmaksuaika tässä painaa muut asiat kuin bensakulujen minimoiminen: Alle 1000€ et missään tapauksessa pääse vaikka itse tekisit asennuksen. Laatikko ajetaan huomattavasti suurempia paineita kestävällä öljyllä kuin mihin olet aikaisemmin tottunut. Sisääajon jälkeen kallista Castrol SAF-XJ täys synt. SAE 75W/140. Ainakin sisäajon aikana 2000km pinjoni kuuluu omassa autossani vaimeana vihellyksenä, joka ilmeisesti osien hioutuessa kuitenkin häipyy.

???????:
Kuupan laatikko ei tämän operaattion jälkeen ole tullut yhtään sen kestävämmäksi kuin mitä se oli ennen muutostöitä. Konseptihan on hieman erikoinen....lentokoneet kun ei tällaisia tarvitse :roll: .

Mutta, tuskin näillä yli 30 vanhoilla vehkeillä kovin monta 100tkm enään ajeta.

Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Onko noille laatikon laakereille (ja stefoille) olemassa listaa esim. SKF:n numeroilla eli ei siis saabin varaosanumeroilla?
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Vastaa Viestiin