Kytkinongelmaa

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Kytkinongelmaa

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Eli alunperin kuupan kytkin ei irrottanut sitten millään, käytin auki ja laitoin uudet kilkkeet kytkimee(levy, paineasetelma, painelaakeri, kaikki Saschia), kun vikana oli sillon kytkinakseliin ruostunut kytkinlevy.

No kytkinhän toimi kuin uudessa autossa sen jälkeen pari viikkoa, sitten ei enää irrottanut kunnolla, laitoin yhden prikan työsylinteriin, sitten rupesi irrottamaan. Jonkin aikaa ajettuani, rupesi rohinaa kuulumaan kytkinpoljin pohjassa. Sitten taas viikon päästä kytkin ei enää irrottanut ja ei korjaantunut prikoilla eikä ilmaamalla.
Rohina kuuluu poljin pohjassa ja ei vaan irrota. Samanlaiset oireet, kun ennen kytkinhilkkeiden laittoa. Polkimessa on löysää puoleenväliin ja sitten sen jälkeen ottaa sillä tavalla tahmeasti. Auto pyrkii eteenpäin kytkinpohjassa.

Voisiko ottaa ilmaa työ ja pääsylintereistä? Mistä saa vielä tiivistesarjoja?
Ja onko rohina painelaakerista vai mistä? Se kuului jo ennen remonttia, mutta hävisi tosissaan pariksi viikoksi remontin jälkeen.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Kytkinongelmaa

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Mistä saa työsylinteriin tiivistettä, tai onko jollain mittoja?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Kytkinongelmaa

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Kuulostaa siltä että haarukan liikettä pitäisi säätää siitä kytkinkopan takana olevasta säätönipasta. Uusi kytkinsatsi ei tarvitse noita prikkoja sylinterin väliin. Todennäköisesti rohina loppuu kun otat prikat pois siitä sylkän välistä ja säädät haarukan liikkeen sopivaksi. Kytkinpolkimessa vapaaliikkeen pitäisi olla vain parin sentin luokkaa. Ei missään nimessä puoli poljinta.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
tuuttana
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 10:53
Paikkakunta: suomussalmi

Re: Kytkinongelmaa

Viesti Kirjoittaja tuuttana »

kysykää turun jarruosasta... sieltä sai ainaki vuosi sitten tiivisteitä.
on se hyvä ettei lehmät lennä ja taivaalta suolta tyhjennä.
Saab 96 gl v4 super vm:78
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kytkinongelmaa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Ettei olisi käynyt niin, että se pehmeä haarukka on päässyt vääntymään? Nyt kun säädät siitä nipasta niin rohajaa vain lissää..arvailua vain.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Kytkinongelmaa

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Tiivisteet sain klubikaupasta...
Niin tuo rohajaminen on kyllä kumma, välys on oikea siinä kytkimen säätöruuvvissa.
Onkos näitä vääntymisiä tapahtunut enemmänkin?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kytkinongelmaa

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

On kai noita vääntynyt. Itse löysin ilmavuodon sylinterien välisestä letkusta. En tiedä kauanko se oli vuotanut ilmaa sisäänpäin, kun huomasin vian vasta kun siinä ollut halkeama alkoi vuotaa nestettä ulospäin. Ja jos sylinterit ovat syöpyneet pahasti sisäpuolelta, ei välttämättä uusi tiivistesarjakaan auta.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Kytkinongelmaa

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Saabinsti kirjoitti:Tiivisteet sain klubikaupasta...
Niin tuo rohajaminen on kyllä kumma, välys on oikea siinä kytkimen säätöruuvvissa.
Onkos näitä vääntymisiä tapahtunut enemmänkin?
Mulla oli se haarukka vääntynyt, ei sitä olisi huomannut ellei vieressä olisi sattumalta ollu toista laatikkoa...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Neuni
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 10:11
Paikkakunta: Kerava

Re: Kytkinongelmaa

Viesti Kirjoittaja Neuni »

Kytkimen rohina johtuu suurimmassa osaa tapauksia siitä, että painelaakeri ottaa kiinni kytkinakseliin. Kuupan haarukkahan liikuttaa painelaakeria epäsymmetrisesti kytkinakselin suhteen ja painelaakerien sisähalkaisijassa on valmistajasta riippuen ainakin 4 mm:n eroja. Tämä siis vaikuttaa ääriasennossa.

Joissakin kuupan laatikoissa olen nähnyt sellaisia kytkinakseleita, että niissä akseli on sorvattu ohuemmaksi juuri ennen kohtaa jossa kytkinlevy liikkuu ts. painelaakerin epäkeskeisen liikkeen on otettu huomioon.
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Kytkinongelmaa

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Nyt on jälleen moottori poissa ja ei tuolla oikein mitään vikaa näy...
Vaihdoin tiivistesarjatkin pää- ja työsylintereihin...toimiivat ihan normaalisti minun mielestäni. Ne voi sulkea pois..

Missähän se vika mahtaisi nyt oikein olla, huomenna pitäisi auto ottaa takaisin ajoon.

Kytkinpoljin ei muuten painu pohjaan ilma prikkoja työsylinterin alla. Kytkinhaarukka on niin sisällä, että ilman prikkoja tökkää työsylinerin liike lukkosokkaan.

Haarukan työsylinterin päässä on pientä kiillottumaa, sekä samoin asetelmassa, eli jossain vaiheessa on kiinni ottanut(prikkakokeiluissa???), mutta toiseen haarukkaan verrattuna, en vääntymää huomaa itse.

Vinkkejä kaipaisin..
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Kytkinongelmaa

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Voisiko levy olla liian paksu? 7.9mm mittasin.
Mutta miksi kytkin sitten toimi sen 1-2viikkoa hyvin ja ilman mitään prikkoja työsylinterissä..?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kytkinongelmaa

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Saabinsti kirjoitti:Voisiko levy olla liian paksu? 7.9mm mittasin.
Mutta miksi kytkin sitten toimi sen 1-2viikkoa hyvin ja ilman mitään prikkoja työsylinterissä..?
Mulla Sachin levy oli liian paksu ja ei irrottanut ja kytkinpoljin pohjassa nypytti ja piti metallista ääntä.

Tässä kertomusta ( http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=10&t=35415 ) ja syyn selviäminen. Prikat asetelman alla auttoi. Aikka tuosta on ja kytkin toimii edelleen.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Kytkinongelmaa

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Laitoin prikat asetelman ja vauhtipyörän väliin.
Kytkin irrottaa hyvin ja kaikki metelit ja tärinät polkimessa on poissa.

Kiitoksia vinkeistä, taas mennään 8)
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Vastaa Viestiin