SAAB 96, vaihteistoöljy

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: saab 96 vaihteisto öljyt.

Viesti Kirjoittaja teesalama »

jannek kirjoitti:
Kukas myy Red Linea Suomessa? Sen tuotteet sopisivat toiseenkin autooni, joten sitä voisi haeskella kauempaakin.
Kerran näin Vantaan Motonetissä oli jotakin Redlinen vaihteistoöljyä myynnissä.
1 quart maksoi noin 20 e.

EDIT:

Motonet haulla tuli tämmönen tulos:

RedLine MTL Vaihdel.öljy 946ml 59-0070 19.90
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
jannek
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Loka 22, 2004 12:49
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jannek »

Oho, ihan motonetistä 8O . En nyt muista oliko se tuo MTL vai joku ihan muu mikä oli sopivaa. Pitää tutkia...
Janne - ex-Kuuppa '76 - #2259
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

öljyt

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

redline öljyä myytävänä lautamäki motorsport puh.06-4574674 tai 0500561317.ruotsalaiset käyttää tätä öljyä ralli kajakin laatikossa ja kyllä toimii.
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

Tuossa on ainakin Shellin voiteluainekatalogi 2004 vuodelta PDF-muodossa Acrobat readilla luettavissa oleva. Ajattelin haalia tuota Spirax MA 80W jonkun purkin..
#1430
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Nesteen SAE 75ainakin irroitti vapaakytkimen kuupastani. 80:sellä hypoidilla se ei millään tahtonut kaupunkiliikenteessä ottaa kiinni, mutta kuten sanottua; nyt ottaa.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
jannek
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Loka 22, 2004 12:49
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jannek »

make206 kirjoitti:Tuossa on ainakin Shellin voiteluainekatalogi 2004 vuodelta PDF-muodossa Acrobat readilla luettavissa oleva. Ajattelin haalia tuota Spirax MA 80W jonkun purkin..
Kysäisin sitä joskus Shelliltä, mutta sitä toimitetaan vain tilauksesta 20l erissä. Ei kuulemma kuulu minkään Shell-aseman valikoimaan, mutta saiskohan sitä jostain paremmista varaosa-liikkeistä...
Janne - ex-Kuuppa '76 - #2259
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

kostape kirjoitti:Tästä on keskusteltu joskus ennenkin. Todella hyvin toimiakseen tarvitsee oikean öljyn. Aikanaan ihan aidon Saab-vaihteistoöljyn, en muista mikä nykyään parhaiten vastaisi. Jos on liian jäykkää niin talvella vaihtaminen on hidasta ja jotkut lisäaineistukset haittaavat synkronoinnin toimintaa. Eli kummallista: periaatteessa yksinkertainen laatikko, mutta jotain salaperäistä sen voiteluun liittyy, ainakin vanhojen kokemusten mukaan
Epäilenpä, että aikanaan ei ollut nykyisen kaltaisia moniasteöljyjä saatavilla. Moderni synteettinen SAE 75W-90 voitelee kylmänä kuten yksiasteinen mineraali 75W mutta on kuumana paksumpaa ja siis paremman voitelun tarjoavaa. Kylmänähän se voitelu juoksevuuden suhteen kuulemma kriittinen on. En vaan oikein näe etua siinä, että öljy kuumana olisi niin ohutta kuin esim. yksiasteinen 75W. Ehkäpä se on ollut kylmäkäytön sanelema välttämättömyys.

API -luokan suhteen onkin vaikeampi kysymys: samoissa öljyissä uiva perä tykkäisi GL-5:stä mutta sykronointi varmaan toimisi paremmin GL-4:llä. Ohjekirjan mukaan molemmat käyvät.

Itse olen käyttänyt ongelmitta yli 100 000 km synteettistä 75W-90 API GL-5 öljyä. Jokainen tietysti noutaa juomansa itse...

Joka tapauksessa, mielenkiintoinen kysymys!

t. Jallu
Jari Ala-Ilomäki
kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

Liekö vaihteistoöljyissä vika kun kylmänä toimii ihan hyvin, mutta vähän lämmettyään ei vaihdetta saa päälle ilman rusausta edes paikallaan?
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

kayak75 kirjoitti:Liekö vaihteistoöljyissä vika kun kylmänä toimii ihan hyvin, mutta vähän lämmettyään ei vaihdetta saa päälle ilman rusausta edes paikallaan?
Ehkä mieluumminkin kytkimessä, ei ehkä irroita kunnolla.

Jallu
Jari Ala-Ilomäki
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Vika on öljyssä jos ei pykälät mene lämmettyä päälle laita 75W öljyä niin asettuu. Ei edes järjellä ajateltuna mahdollista että vika olisi kytkimessä. Mikä siellä muuttuisi mutta askissa alkaa öljyt kiehumaan ja menee liruksi. Jos vika kytkimessä se ei toimi kylmänäkään. Kokemusta on useammasta saabista.
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

olli siekkinen kirjoitti:Vika on öljyssä jos ei pykälät mene lämmettyä päälle laita 75W öljyä niin asettuu. Ei edes järjellä ajateltuna mahdollista että vika olisi kytkimessä. Mikä siellä muuttuisi mutta askissa alkaa öljyt kiehumaan ja menee liruksi. Jos vika kytkimessä se ei toimi kylmänäkään. Kokemusta on useammasta saabista.
Järjestä en tiedä, mutta kovasti kuumana käy, jos kiehumaan rupeaa :roll: . 75W varsinkin menee kuumana, jolloin lämpötila saattaisi kaiketi olla 60...70 astetta, todella ohueksi. Järkeni auttaisi paremmin ymmärtämään tilannetta, jossa vaihteiden kytkeytyminen olisi öljystä johtuen vaikeaa kylmänä.

t. Jallu
Jari Ala-Ilomäki
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja orava »

Kyllä se huonosti irroittava kytkin aiheuttaa ongelmia helpommin kuumalla laatikolla, silloin jos kytkin kantaa yhtään niin rattaat pyörii mukana tosi paljon keveemmin kun paksuilla kylmillä öljyillä. Näin ainakin mulla.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

orava kirjoitti:Kyllä se huonosti irroittava kytkin aiheuttaa ongelmia helpommin kuumalla laatikolla, silloin jos kytkin kantaa yhtään niin rattaat pyörii mukana tosi paljon keveemmin kun paksuilla kylmillä öljyillä. Näin ainakin mulla.
Näin minäkin päättelisin: kytkin saattaa olla syynä ja ohuet öljyt ei ainakaan paranna tilannetta.

t. Jallu
Jari Ala-Ilomäki
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Eli mitä sinne oikein kannataa laittaa, itse pistin juuri Nesteen jotku perus Gear 80/90 öljyt. En ainakaan huomannut mitään eroa edellisiin aivan paskaisiin öljyihin. Vaihteet menevät kohtuu hyvin päälle, mutta 2 ja 3 vaihteilla hieman ääntää, ei varmaan vielä mitään vakavaa, mutta voisiko nuo saada hiljaisimmiksi jollain tietyilla öljyillä :roll:

Tonnarin laatikko ainakin rupesi toimimaan loistavasti noilla kuuluisilla 75W hypoideilla, voisiko noita pistää kuupan laatikkoon :?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

Frostgrey kirjoitti:Eli mitä sinne oikein kannataa laittaa, itse pistin juuri Nesteen jotku perus Gear 80/90 öljyt. En ainakaan huomannut mitään eroa edellisiin aivan paskaisiin öljyihin. Vaihteet menevät kohtuu hyvin päälle, mutta 2 ja 3 vaihteilla hieman ääntää, ei varmaan vielä mitään vakavaa, mutta voisiko nuo saada hiljaisimmiksi jollain tietyilla öljyillä :roll:

Tonnarin laatikko ainakin rupesi toimimaan loistavasti noilla kuuluisilla 75W hypoideilla, voisiko noita pistää kuupan laatikkoon :?
Tuskin hiljenee, mitään tolkuttoman paksuja ei voi laittaa. 80W-90:kin on kylmänä melko paksua.

Voi laittaa, jos API-luokitus on oikea, eli GL-4 tai GL-5.

t. Jallu
Jari Ala-Ilomäki
Vastaa Viestiin