Sonett "IV"

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Sonett "IV"

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

99 tekniikkaan perustuvasta Sonett IV:stä oli 70-luvun puolenvälin aikaan tutkielmia, mutta kuten historia todistaa, ne eivät koskaan toteutuneet.

Sonett II ja III:han perustuvat lyhennettyyn Saab 96 pohjalevyyn. Kun katselin projektiosastolla olevaa "Putkirunko Saab" projektia ja näin siellä kuvan ysisatasen irtileikatusta keulaosasta ilman sisä- ja ulkolokareita, sain ihan mahottoman hajatelman, jota ei varmaan saisi katsastettua ainakaan Suomessa.

Otetaan yksi kappale OG-900:a. Ripataan siitä kaikki mahdolliset korin osat, jotta jäljelle jää samankaltainen runkokehikko kuin Sonett II/III:ssa. Lyhennetään kori 2+"2" paikkaiseksi. Jäykistetään helmat ja lisätään turvakaari sekä alkuperäistä voimakkaammin kallistetut A-pilarit. Tähän sitten lasikuidusta Sonett -henkinen kori, ikään kuin visio 70-luvun puolenvälin Sonett 4:stä.

No joo, tämä on luultavasti ihan älyvapaa idea, mutta jos jollakulla sattuu olemaan ylimääräistä rahaa ja mahottomasti vapaa-aikaa sekä kätten taitoja, niin siitä vaan!
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sonett "IV"

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Toimii hyvin. Ruotsissa eräs harrastaja osti n. 20vuotta sitten hirvikolarissa olleen sonett 2:sen tehden siihen huomattavat muutostyöt. Koko keulapala 900:sesta, 16v turbokone Trollhättänista tehtaan viritettynä n. 250 hv, Targa- katto, Sportin/900 navat jne. Pääsin ks. autoa koeajamaan, muistaakseni vuosi oli - 92. Ajokokemus oli mieleenpainuva, aiemmin, enkä koskaan sen jälkeenkään ole päässyt niin sukkelaan 0- 200 km/h. Elikkäs tehopainosuhde kohillaan. Täytyy vielä muistaa että n. 20v sitten 250hv tehot olivat omassa kastissaan. Tänä päivänähän päästäisiin ihan eri lukuihin. Eli ei muuta kun tekemään. Onnistuu hyvin.
Mikael
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Marras 04, 2005 15:49
Paikkakunta: Kavala

Re: Sonett "IV"

Viesti Kirjoittaja Mikael »

900 avo voisi toimia lähtökohtana hyvin. Akselivälin muutos vaatii luvan. Kuinkahan kävisi sen saannin kanssa. Kaventaa/leventäähän saa sen 100mm.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sonett "IV"

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Mikael kirjoitti:900 avo voisi toimia lähtökohtana hyvin. Akselivälin muutos vaatii luvan. Kuinkahan kävisi sen saannin kanssa. Kaventaa/leventäähän saa sen 100mm.
OG-avo kävi itselläkin mielessä lähtökohdaksi. Kaltevampi tuuliasi ja raamittomat sivuikkunat auttavat asiaa. Toisaalta aivan sellaisenaan ei OG-avonkaan ikkunoita voi käyttää, kun Sonett on n. 20 senttiä OG-avoakin matalampi. Eri asia sitten, kuka raskii OG-avon teurastaa tällaista projektia varten.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sonett "IV"

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Sattuiskohan kellään foorumilaisella olemaan kuvaa siitä ruotsin 16v turbo Targa sonetista ? Punainen väriltään. siinä joitain ihan mielenkiintoisia yksityiskohtia. Toi 900 cabbe tosiaan saattais olla hyvä lähtökohta viipaloinnille. Saattaisi olla lupien ym. kanssa helpoin, paksua peltia muokattavaksi, kantava runko, valmiiksi tehokas pata jne.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Sonett "IV"

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Ma Helmi 28, 2011 03:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Sonett "IV"

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Vaikuttaapas mielenkiintoiselta projektilta.. Pitäiskö alkaa leepuilemaan, jos san vanhat rojektit alta poies :)

Aloin jo katsomaan cabben hintoja.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sonett "IV"

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Juuri kyseinen yksilö. täytyy sanoa et ihan aidon urheiluautofiiliksen antava laite.
jnairism
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 16:17

Re: Sonett "IV"

Viesti Kirjoittaja jnairism »

Miksi 900 OG avo? Miksei 900 NG avo? Niitähän saa ulkomailta jo pilkkahinnalla :idea:
Saab Sonett III -72 (kesäauto); Saab 96 -79 (käyttis); Saab 96 -78; Saab 96 -76; Saab 96 -74
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sonett "IV"

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

jnairism kirjoitti:Miksi 900 OG avo? Miksei 900 NG avo? Niitähän saa ulkomailta jo pilkkahinnalla :idea:
Koska visiona on 70-luvun lopun henkinen Sonett IV, joka perustuu käytettävissä olevaan tekniikkaan. OG 900 alusta sopii tähän. Avo olisi jäykemmän pohjalevynsä ja loivemmin kaartuvan tuulilasinsa myötä ihanteellinen mutta toisaalta ne ovat sen verran harvinaisia, että voi olla viisaampaa ottaa lähtökohdaksi umpikorinen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

Re: Sonett "IV"

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

miksei avo 99 nehän on valmiiksi jäykistetty ja osassa on turvakaari valmiina . ja on 70 lukulainen
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sonett "IV"

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tässä vähän pikaista hahmotelmaa. Lähtökohtana kolmiovinen Saab 900, johon sovitettu sitten cabben tuulilasi ja sivulasit. Alustaa on lyhennetty akseleiden välistä ja toisaalta perästä. Keulaa on toisaalta pidennetty. Jätin tarkoituksella noita listoja ja muita luovuttajien detaljeja, jotta näkee mittasuhteita. Tosiasiassahan kori pitäisi suunnitella uusiksi. Combin takavalot mielestäni passaavat tuohon hyvin.
Kuva
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Sonett "IV"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

tsaarela kirjoitti:Tässä vähän pikaista hahmotelmaa. Lähtökohtana kolmiovinen Saab 900, johon sovitettu sitten cabben tuulilasi ja sivulasit. Alustaa on lyhennetty akseleiden välistä ja toisaalta perästä. Keulaa on toisaalta pidennetty. Jätin tarkoituksella noita listoja ja muita luovuttajien detaljeja, jotta näkee mittasuhteita. Tosiasiassahan kori pitäisi suunnitella uusiksi. Combin takavalot mielestäni passaavat tuohon hyvin.
Kuva
Tuollaisen toteutus kannattaisi varmasti tehdä ilman pohjalevyn lyhentämistä, sillon ei välttämättä tarvii AKE:n lupia, vielä kun käyttäisi cabriota aihiona ja tekisi siihen ns. carsontop:in. keulan muotoilu olisi sitten eri juttu, mistä sopiva elinten luovuttaja sen muodoille...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Sonett "IV"

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

Vaan silloinpa idea vähän vesittyisi, koska silloin ei olisi enää kyse pikkuruisesta urheiluautosta.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sonett "IV"

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Risto kirjoitti:
tikkis kirjoitti:Sattuiskohan kellään foorumilaisella olemaan kuvaa siitä ruotsin 16v turbo Targa sonetista ? Punainen väriltään. siinä joitain ihan mielenkiintoisia yksityiskohtia. Toi 900 cabbe tosiaan saattais olla hyvä lähtökohta viipaloinnille. Saattaisi olla lupien ym. kanssa helpoin, paksua peltia muokattavaksi, kantava runko, valmiiksi tehokas pata jne.
Olisiko se tämä?
Kuva
Oisko tuosta targaversiosta enempi kuvia?
Meinaan välillä kun tuumailee minkälaisen kattojutskan tuohon omaan avoon duunais, niin targamalli ois todennäköisin vaihtoehto. Siitä vois saada edes siedettävän verrattuna itse tehtyihin kangaskattoihin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin