Jouset/Iskarit

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jouset/Iskarit

Viesti Kirjoittaja orava »

Sonett73 kirjoitti: Katsokaapas millaisia tuloksia iskaritesteri näyttää teidän Soneteistanne tai Ysikuupistanne

Ari
No mulla näytti joka nurkka 75-80. Edessä satkun takajouset muistaakseni kierroksella lyhennettynä ja iskareina ysiysiturbon kaasubilsteinit. Takana kuupan etujouset pari kierrosta lyhennettynä, iskareina satkun kaasut (muistaakseni sachsit). Kaikki iskarit on uusia. Alustan korkeus on aika tarkkaan uutta vastaava vakio. Ajoltaan erinomainen, mutkissa kovilla nopeuksilla hallittavuus vakioon nähden on aivan toista luokkaa. Suurin ongelma on liian korkeat renkaat (Hankook 165-80), jotka hieman "notkuvat" auton alla. Lisäksi vauhdikkaissa laajoissa pompuissa takapää kontti tyhjänä tuntuu hieman kovalta. Kylle se sitten kantaa kuormaakin vähän erimalliin kun vakio...
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 747
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jouset/Iskarit

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Sonett73 kirjoitti: Katsokaapas millaisia tuloksia iskaritesteri näyttää teidän Soneteistanne tai Ysikuupistanne
Iskaritestiä oli katsastuspapereissa näkyvissä vain vuonna 2006, jolloin Sonettissa oli jo uudet lyhennetyt 96:n "Motonet" jouset ja uudet mustat muistaakseni Gabrielin kaasuiskarit (Gabriel tai Monroe - kumminkin mustat ja "made in Mexico" kun tänään niitä auton alta lampulla tiirailin :D ).

Dataa: etu vasen 67 %, etu oikea 68 %, taka vasen 61 % ja taka oikea 55 %. Kaikki osat uusia kuin alustan laitoin vuonna 2005 ja sen jälkeen ei ole vielä 3 000 mailia tullut ajettua kesäkelissä. Jämäkkä on ajella - viimeksi Historic Grand Prix:ssä harrasteajoneuvo paraatissa tuli sunnuntaina vaihteeksi Apparaa Sonettilla kurvailtua. :twisted:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jouset/Iskarit

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Sonett73 kirjoitti: Katsokaapas millaisia tuloksia iskaritesteri näyttää teidän Soneteistanne tai Ysikuupistanne
96 V4 '71, ilmeisesti orkkisjouset ja n.2000 vuonna asennetut Bilteman nesteiskarit, renkaat Michelin 155 R 15 vyörenkaat parin baarin paineilla:
Etu vasen 69% etu oikea 70%
Taka vasen 47% taka oikea 41%

(Noista Bilteman iskareista ei voi muuta kehuvaa sanaa antaa kuin että öljyt on pysyneet sisällä. Aikanaan kun ne asensin niin perstuntumalta arvioiden vaimennus huononi verrattuna lähes 30 vuotta vanhoihin orkkiksiin - testituloksia tuolta ajalta ei valitettavasti ole.)

96 2-t Sport (pitkänokka) '65, n. 10 vuotta sitten asennetut merkki-nesteiskarit (oiskohan Monroe), renkaat tässäkin Michelin 155 R 15 vyörenkaat parin baarin paineilla:
2005
Etu vasen 80% etu oikea 85%
Taka vasen 64% taka oikea 67%
2009
Etu vasen 85% etu oikea 90%
Taka vasen 68% taka oikea 73%
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Neuni
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 10:11
Paikkakunta: Kerava

Re: Jouset/Iskarit

Viesti Kirjoittaja Neuni »

Kertokaapas mitkä jouset menevät kuuppaan halkaisijaltaan? pitäisi vähän madaltaa tuota ja nuo alkuperäset jouset ovat jo ihan kasassa ja löysät niin voisi uusia sinne jonkun toisen auton jouset.
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3711
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Jouset/Iskarit

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Koitin haulla etsiä, mutta en löytänyt tyhjentävää vastausta.

eli etupäästä on jouset pois ja olisi tarkoitus pistää 900 combin takajouset, mutta nyt arvuutellut kuinka paljon noista täytyy ottaa pois että saa kuuppaa hieman enemmän tonttiin.

Entä takajousiksi, etujouset lyhennettynä? 95 jouset? vai orkkikset lyhennettynä?

Iskarit ovat ihan kunnossa joten niitä en ajatellut päivitellä..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Neuni
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 10:11
Paikkakunta: Kerava

Re: Jouset/Iskarit

Viesti Kirjoittaja Neuni »

Ite katkoin tosta ex kustomkuupasta ihan orkkisjousia vaan, niistä lähti aika reilusti kierroksia (uusi omistaja voisi tänne ilmoittaa jäljelle jääneen kierrosmäärän.. :D )

Kannnattaa sit ottaa huomioon että ei liikaa ota jousista, alatukivarsi on aika lähellä runkoa ilman sen (rungon) muokkausta ja vetarien kulmat kun kasvaa niin alkaa se ärsyttävä täristäminen, myös alkuperäisnen etupönttö on aika hasardilla korkeudella.

Pari kuvaa tuosta vanhasta autosta, tuolla madalluksella vetarit täristivät jollain matalilla kierroksilla ja etupönttö repesi osuessaan kaivonkanteen ja halkesi koska oli liian matalalla (n.4cm matalin kohta) mutta näyttihän se hyvältä varsinkin kun auto oli liikkeessä.
http://s590.photobucket.com/albums/ss34 ... uva046.jpg
http://s590.photobucket.com/albums/ss34 ... uva047.jpg

Mutta 99 takajousia on laitettu kuuppaan eteen, hieman lyhennettyinä toki, miksei satkunkin (saa ne kuuluisat kuormajouset motonetistä, vois olla aika jäykät), taakse sopii ihan hyvin ne alkuperäset mun mielestä, iskarit kun lisäksi oin kunnossa.
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jouset/Iskarit

Viesti Kirjoittaja orava »

Frostgrey kirjoitti:Koitin haulla etsiä, mutta en löytänyt tyhjentävää vastausta.

eli etupäästä on jouset pois ja olisi tarkoitus pistää 900 combin takajouset, mutta nyt arvuutellut kuinka paljon noista täytyy ottaa pois että saa kuuppaa hieman enemmän tonttiin.

Entä takajousiksi, etujouset lyhennettynä? 95 jouset? vai orkkikset lyhennettynä?

Iskarit ovat ihan kunnossa joten niitä en ajatellut päivitellä..
Mulla on suunnilleen vakiokorkeudella alusta, edessä satkun takajouset kierroksella lyhennettynä ja takana kuupan etujouset muistaakseni parilla kierroksella lyhennettynä. Alusta on suht kova, takapää jopa turhankin kova, kovuus on tietty makuasia. Eli jos laskea haluaa noilla jousilla, esim. ottamalla molemmista päistä kierrokset lisää pois, niin saattaapi tulla kyllä melkoinen kivireki.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Jouset/Iskarit

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Mun mielestä kuupan perästä tulee liian kova jo lyhennetyillä vakio jousilla ja kaasuiskareilla. Eli en kyllä lähtis etujousia pistään taakse, mutta tuota mun autoa ei mihinkään rata-ajoon olekkaan tarkotettu.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 747
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jouset/Iskarit

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Jokkiksessa on käytetty 99:n jousta edessä lyhennettynä ja takana omaa takajousta lyhennettynä + hihnaa kireelle. Iskarit on itsellä ikivanhat biltema rallyt. Ei paljoa jousta, mutta on kyllä hieno ajaa 185 70 14 kumeilla.

Mikäs on OG900 etuiskarin ja 96:n taka-iskarin pituuero? Pitäis löytää hyvä iskari vaihtoehto tulevaan "jäärata 96":een taakse.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jouset/Iskarit

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Saako 96:sen jousia enää mistään?
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Jouset/Iskarit

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Vielä toissa kesänä sain varaosapuodista Lesjöforsin jousi kierroksen uusia.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Jouset/Iskarit

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Aikani eri autojen jousia tutkittuani löysin Ford Focus I sedanin takajouset, joissa halkaisija on 3mm pienempi kuin -73 vakio takajousissa, langan paksuus sama 11mm, pituus 346mm eli vajaat 1cm lyhyempi ja kierroksia yksi vähemmän eli 8. Lisäksi jousen päiden taivutus on melko tasainen eli menevät sellaisenaan paikalleen. Piplian mukaan -76 eteenpäin takajouset ovatkin 7.5 kierroksella ja jotain 336mm pitkiä eli kaukana sitä tuo focuksen jousi ei ole, mutta hyvä saatavuus sillä on ja hintakin kahdelle kappaleelle kotiin toimitettuna oli hieman alle 50€.

Kokeiltiin ihan voimatesterillä noita jousia, niin -73 vanha vakio takajousen jäykkyys oli noin 1.7kg/mm ja tuon uuden focuksen jousen jäykkyys noin 2.2kg/mm. Tuon reilut 30% jäykemmän jousen kanssa auto tuntuu ajossa vakaammalta, mutta ei kuitenkaan liian kovalta. Perän korkeus nousi noin 2cm eli ei varmastikaan kaukana ole uusien vakio takajousten korkeudesta.

Etujousiksi valikoitui lopulta käytetyt 99:n takajouset, kun niiden langanpaksuus on 14mm ja pituus noin 330mm. Ensin kokeilin 900:n Lesjöforsin takajousia eteen ja ne olivat liian jäykät 15mm langanpaksuudellaan. Kokeiltiin niitäkin voimatesterillä ja niiden jäykkyys oli noin 6.9kg/mm. Alkuperäinen puoli kierrosta lyhennetty etujousen jäykkyys oli 2.7kg/mm eli tuo 900:n jousi on aika reilusti jäykempi kuin vakiojousi. 99:n takajousen jäykkyyttä ei testattu, mutta sen pitäisi laskennallisesti olla luokkaa 4.5kg/mm eli aika hyvin asettuu 900:n takajousen ja vakiojousen välimaastoon.
96 V4i -73
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Jouset/Iskarit

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Tuo Focuksen takajousen sopivuus voisi tarkoittaa sitä, että tarvittaessa focukseen tarkoitettu madallusjousikin saattaisi sopia.
96 V4i -73
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 747
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jouset/Iskarit

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

AnttiK kirjoitti:
To Huhti 30, 2020 07:49
Aikani eri autojen jousia tutkittuani löysin Ford Focus I sedanin takajouset, joissa halkaisija on 3mm pienempi kuin -73 vakio takajousissa, langan paksuus sama 11mm, pituus 346mm eli vajaat 1cm lyhyempi ja kierroksia yksi vähemmän eli 8. Lisäksi jousen päiden taivutus on melko tasainen eli menevät sellaisenaan paikalleen. Piplian mukaan -76 eteenpäin takajouset ovatkin 7.5 kierroksella ja jotain 336mm pitkiä eli kaukana sitä tuo focuksen jousi ei ole, mutta hyvä saatavuus sillä on ja hintakin kahdelle kappaleelle kotiin toimitettuna oli hieman alle 50€.

Kokeiltiin ihan voimatesterillä noita jousia, niin -73 vanha vakio takajousen jäykkyys oli noin 1.7kg/mm ja tuon uuden focuksen jousen jäykkyys noin 2.2kg/mm. Tuon reilut 30% jäykemmän jousen kanssa auto tuntuu ajossa vakaammalta, mutta ei kuitenkaan liian kovalta. Perän korkeus nousi noin 2cm eli ei varmastikaan kaukana ole uusien vakio takajousten korkeudesta.

Etujousiksi valikoitui lopulta käytetyt 99:n takajouset, kun niiden langanpaksuus on 14mm ja pituus noin 330mm. Ensin kokeilin 900:n Lesjöforsin takajousia eteen ja ne olivat liian jäykät 15mm langanpaksuudellaan. Kokeiltiin niitäkin voimatesterillä ja niiden jäykkyys oli noin 6.9kg/mm. Alkuperäinen puoli kierrosta lyhennetty etujousen jäykkyys oli 2.7kg/mm eli tuo 900:n jousi on aika reilusti jäykempi kuin vakiojousi. 99:n takajousen jäykkyyttä ei testattu, mutta sen pitäisi laskennallisesti olla luokkaa 4.5kg/mm eli aika hyvin asettuu 900:n takajousen ja vakiojousen välimaastoon.
Hienoa tutkimista ja raporttia. :D

Aikanaan (1980-luvun puolessavälissä :P ) juuri tuo 99:n takajousi oli 96.n edessä katumiehen "rallijousi". Takajousta en enää muista, mutta joku jäykempi sinnekkin laitettiin.

Itse etsin kuumeisesti kaasuiskareita omaan 96 projekktiin. Ei löytynyt enää "helposti ja halvalla" . Päädyin nopealla arvioinnilla eteen Saab 99:n etuiskari (neste Monroe) a´32 euroa ja taakse Saab 900 OG etuiskari (kaasu Lip - ostettu jo abaut 8 vuotta sitten hyllyyn). Uskon, että hakkaa vanhat väsyneet nesteiskarit :mrgreen:

EDIT: Saab 900 OG etuiskarit 96:sessa takana: on hieman lyhyemmät (noin 3-4 cm). Lyhennetyllä jousella erinomainen.
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, La Touko 09, 2020 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 477
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Jouset/Iskarit

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Yhtenä iskari vaihtoehtona vois ajatella kuplan iskareita. On aikaslailla saman painoset autot.
Takaiskarit tietty eteen jne, Kumit pystyy vaihtaan helposti. Malleja löytyy joka lähtöön.
Vastaa Viestiin