Kuupan ilmanvastuskerroin
Kuupan ilmanvastuskerroin
Mikähän mahtaa olla kuupan upean muodon ilmanvastuskerroin.Täähän on sellanen tositärkee tieto joka pitäs kaikkien kuupan omistajien tietää
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Kajakin ilmanvastushan on ollut aikaa ennen tuulitunneleissa muotoiltuja autoja sensaatiomaisen alhainen. Kyseisellä aikakaudella jolloin kajakkia on valmistettu vallitsi maailmalla tiiliskivimuotoilu.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Rohkenen olla eri mieltä noista tiiliskivistäSaab.96 kirjoitti:Kajakin ilmanvastushan on ollut aikaa ennen tuulitunneleissa muotoiltuja autoja sensaatiomaisen alhainen. Kyseisellä aikakaudella jolloin kajakkia on valmistettu vallitsi maailmalla tiiliskivimuotoilu.
Kajakkia kun on tehty 1950, -60, -70 ja -80 - luvuilla ja tiiliskiviä oli vain noilla parillisilla vuosikymmenillä
Se on kyllä totta, että kajakin muotoilun aikaan autoteollisuudessa ei yleensä käytetty tuulitunnelia. Saabin kohdalla olen tästäkin asiasta eri mieltä.
Heittää meinaa vähintään 0,10-015. Noihin arvoihin pystyttiin vasta 80-luvulla ja kajakkihan on muotoiltu jo 60-luvulla..lintta go go kirjoitti:0.28-.29 jottain tonne päin se oli ?? silkka arvaus mutta ei varmaan kauheen kauas.
"Ilmanvastuksesta tuli 1980-luvun alussa suuri mainosvaltti ja autojen kehitystä ohjaava tekijä. Kehitys oli alkanut jo energiakriisin jälkeen 1970-luvun lopulla ja voimistui Audi 100:n tultua markkinoille vuonna 1982. Audin ilmanvastuskertoimeksi ilmoitettiin perusvarusteisena 0,30.
Audia pienempi ilmanvastuskerroin oli ensimmäisenä Renault 25:ssä vuonna 1984 (0.28. Renaultin tulosta sivusivat useiden valmistajien isot mallit, mutta paremman tuloksen (0.26) pystyi esittämään vasta Opel Calibra vuonna 1989."
Saab 99 67- 0,37
VW Kupla 0,47-0,48
En sitte kajakista tiijä..
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Jarray kori esiteltiin jo 30 luvulla ja siinä cv on alle 0.30eltzi kirjoitti:Heittää meinaa vähintään 0,10-015. Noihin arvoihin pystyttiin vasta 80-luvulla ja kajakkihan on muotoiltu jo 60-luvulla..lintta go go kirjoitti:0.28-.29 jottain tonne päin se oli ?? silkka arvaus mutta ei varmaan kauheen kauas.
Saab mainosti joskus 9000CS mallin esittelyn aikoihin 92-96:sten pitäneen siihen asti hallussa pienimmän oikeasta tuotantoautosta mitatun ilmanvastuskertoimen ennätystä ja sen siirtyvän nyt CS:n myötä Tonnareille.
Nyt en mistään löytänyt tukea muistikuvalleni, mutta näin muistelen.
Ilmanvastuskerroin itse asiassa suurta huuhaata jolla jymäytetään ihmiset tuijottamaan epäolennaista asiayhteydestään irroitettua lukua. Sinällään se ei kerro vielä mitään.
Yksi tärkeä pointti kertoimessa on se miten se on määritelty. Nykyään se voidaan laskea CFD:llä, 50-70-luvulla sitä ei pystytty laskemaan kuin käsin hyvin summittaisesti, 80-luvulla sitä ei kannattanut laskea koska riittävä tietokoneaika oli liian kallista. Nykyäänkin CFD-laskennan tulokset verifioidaan tuulitunnelimittauksilla, yleensä siis ilmanvastuskerroin mitä käytetään mainostaessa on mittaustuloksista laskettu. Kysymys onkin millä on mitattu ja mitä, on täysin eri asia mitata pienoismallia pienessä tuulitunnelissa kuin täysikokoista mallia suuressa, saati jos mitattaisiin oikeaa autoa suuressa tunnelissa. Suunnittelulle saattaa hyvinkin riittää mallien mittaukset, mutta ne eivät kerro totuutta tuotantoauton todellisesta ilmanvastuskertoimesta.
Lentokonetehdas aikoina Saabin tuotekehitysosastolla oli ilmeisesti mahdollisuus käyttää tuulitunnelia "asevelihintaan", mikä mahdollisti autojen ilmanvastuksen tarkemman tutkiskelun, jopa tuotantoautojen mittaamisen.
Nyt en mistään löytänyt tukea muistikuvalleni, mutta näin muistelen.
Ilmanvastuskerroin itse asiassa suurta huuhaata jolla jymäytetään ihmiset tuijottamaan epäolennaista asiayhteydestään irroitettua lukua. Sinällään se ei kerro vielä mitään.
Yksi tärkeä pointti kertoimessa on se miten se on määritelty. Nykyään se voidaan laskea CFD:llä, 50-70-luvulla sitä ei pystytty laskemaan kuin käsin hyvin summittaisesti, 80-luvulla sitä ei kannattanut laskea koska riittävä tietokoneaika oli liian kallista. Nykyäänkin CFD-laskennan tulokset verifioidaan tuulitunnelimittauksilla, yleensä siis ilmanvastuskerroin mitä käytetään mainostaessa on mittaustuloksista laskettu. Kysymys onkin millä on mitattu ja mitä, on täysin eri asia mitata pienoismallia pienessä tuulitunnelissa kuin täysikokoista mallia suuressa, saati jos mitattaisiin oikeaa autoa suuressa tunnelissa. Suunnittelulle saattaa hyvinkin riittää mallien mittaukset, mutta ne eivät kerro totuutta tuotantoauton todellisesta ilmanvastuskertoimesta.
Lentokonetehdas aikoina Saabin tuotekehitysosastolla oli ilmeisesti mahdollisuus käyttää tuulitunnelia "asevelihintaan", mikä mahdollisti autojen ilmanvastuksen tarkemman tutkiskelun, jopa tuotantoautojen mittaamisen.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5