Lämppärin hanaa vailla

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
peltla
"Turbo"
Viestit: 224
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Nastola

Re: Lämppärin hanaa vailla

Viesti Kirjoittaja peltla » La Maalis 24, 2012 21:09


AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Lämppärin hanaa vailla

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Su Maalis 25, 2012 10:56

Brittisivujen mukaan jenkkilässä olisi saatavilla myös mahdollisesti korjaustiivistesarjoja, kun on kolme hanaa jotka vuotaa.

http://www.saab-v4.co.uk/speedball/topi ... ic_id=1671

"I recently had the collapse of my 1972 V4 heater valve, so I bypassed it and just kept the heater shut off when the weather was hot.
I researched the valve, which is a Ranco valve made in the USA. I found is was original equipment in AMC, Chrysler, Desoto. Fiat, Ford, GM, Hudson, IHC, Packard, Saab, Studebaker and Volvo. Although they seem to use the same valve, the inlet and outlet pipes all seem to be different; one can buy a Volvo one and rotate the pipes.One can take these heater valves apart and replace the rubber seal, then reassemble them. Seals are available from Bob's Auto Supplies, 44 E Main Street, Westboro, Ma 01581, USA. Part No. 660-1000 Ranco Repair Kit. Cost US$10.19 each."

Eli hanan valmistaja olisi mahdollisesti Ranco ja sitä olisi eri versioina eri automalleissa.

http://www.napaonline.com/Catalog/Catal ... 0060743666

Tuolla hinta olisi 9.99$. Toimitus ulkomaille ei vaan ole niin yksikertainen.

NAPAOnline® will ship orders to Foreign Post Office Boxes via the United States Postal Service (USPS). Orders shipped via USPS cannot be tracked. FPO packages take anywhere from 7-21 days for delivery.

Niin halpa on, että olisi ainakin voinut kokeilla onko osa sopiva. Tuo Post office box vissiin tarkoittaa postissa olevaa lokeroa(?), jota ei itsellä satu olemaan.
96 V4 -73

kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1090
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Lämppärin hanaa vailla

Viesti Kirjoittaja kostape » Su Maalis 25, 2012 12:00

Yritin kerran sellaista korjata vaan en onnistunut tai loppui motivaatio kesken. Kovin oli kertakäyttöisen oloinen, pellin paloista taivutettavien kielekkeiden avulla koottu. Mutta ihmisten tekemähän se on, joten jos on varaosia niin voi korjaus onnistuakin.

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Lämppärin hanaa vailla

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Su Maalis 25, 2012 20:08

Yhden minäkin olen avannut ja semmoinen peltikielekkeillä kasassa oleva viritys se tosiaan on. Oheisessa linkissä on ohjeet Studebakerin vastaavan Rancon valmistaman venttiilin korjauksesta uudella varaosatiivisteellä:

http://www.studebaker-info.org/tech/Ran ... ncotb.html

Niin samankaltaiselta se 96:n vastaavan vaikuttaa, joten voisi luulla myös 96:n hanan olevan olevan Rancon valmistetta kuten brittisivuilla sanottiin.

Lisäys: Ranco type H siinä kuupan hanassa kyllä lukeekin :)
96 V4 -73

Avatar
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1115
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Lämppärin hanaa vailla

Viesti Kirjoittaja Juha K » Ma Maalis 26, 2012 17:20

Tänää kattelin töissä tollasta 3-sarjan kaanian vesihanaa, joo onhan se samanlainen mutta vesilähdöt on vähän isompia ku kuupassa. Vaan kyllähän tollasesta saa kuuppaan hanan jos vaan haluaa.
Ite tosin tilaisin tuolta ebay:stä tollasen hanan ennen ku alkasin tota kanikan hanaa värkkäilee.

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Lämppärin hanaa vailla

Viesti Kirjoittaja AnttiK » To Huhti 05, 2012 12:20

AnttiK kirjoitti: Tuolla hinta olisi 9.99$. Toimitus ulkomaille ei vaan ole niin yksikertainen.

NAPAOnline® will ship orders to Foreign Post Office Boxes via the United States Postal Service (USPS). Orders shipped via USPS cannot be tracked. FPO packages take anywhere from 7-21 days for delivery.
Kysyin tuolta niin eivät toimita ulkomaille eli tuo Foreign Post office box tarkoittaa sitten jotain muuta. Pitäisi olla varmaan joku tuttu jenkeissä, niin voisi sitä kautta ostaa ja kokeilla sopisiko tiiviste.
96 V4 -73

progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

Re: Lämppärin hanaa vailla

Viesti Kirjoittaja progress » To Huhti 05, 2012 12:38

AnttiK kirjoitti:
AnttiK kirjoitti: Tuolla hinta olisi 9.99$. Toimitus ulkomaille ei vaan ole niin yksikertainen.

NAPAOnline® will ship orders to Foreign Post Office Boxes via the United States Postal Service (USPS). Orders shipped via USPS cannot be tracked. FPO packages take anywhere from 7-21 days for delivery.
Kysyin tuolta niin eivät toimita ulkomaille eli tuo Foreign Post office box tarkoittaa sitten jotain muuta. Pitäisi olla varmaan joku tuttu jenkeissä, niin voisi sitä kautta ostaa ja kokeilla sopisiko tiiviste.
Ei huolta.. Jenkeistä pystyy ostamaan tavaraa muullakin tavalla.

1. Helpoin ensin: Kokeile rahtiputkea.
Käytännössä tapahtuu näin: rekisteröidyt rahtiputken asiakkaaksi, jonka jälkeen voit tilata rahtiputkiosoitteeseesi tavaraa jenkkilästä, siellä sitten lähettävät tavaran tänne suomeen ja hoitavat tullaukset jne.

2. Kuriiritoimitus. Kalliimpi tapa (jota sitäkin on tullut käytettyä) on pyytää Fedexin tai UPS:n kautta.

3. Joku tuttu kaveri tuomassa autoa jenkeistä, niin sitten vaan yksi kolli auton kyytiin tai konttiin mukaan.

Nimim. jenkkiautoharrastaja

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Lämppärin hanaa vailla

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Ke Huhti 11, 2012 07:01

Aika kalliiksi tulisi ainakin tuo rahtiputki noin 10$ osalle, kun rahtiputken laskuri antaa 65€ hinnaksi. Minimipaino on 1.0kg mitä ainakin tuo laskuri ottaa. Kirjeessä tuo tiiviste tulisi.
96 V4 -73

Avatar
Tizumo
"Aero"
Viestit: 484
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämppärin hanaa vailla

Viesti Kirjoittaja Tizumo » Ma Huhti 23, 2012 10:40

Täällä mukava kuvasarja Ranco-hanan entisöintiin. Mulla olisi vissiin sama operaatio edessä kun ei -71 99:iin löydä uutta hanaa ja uudemmassa mallissakin letkulähdöt pitäisi askarrella uudestaan. No, onneksi tuli tuo tiiviste hommattua joskus ebaysta.

http://www.pbase.com/czechman/ranco
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
Saab 9000 CS vm. 1998 & 99 vm. 1971
#2342

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Lämppärin hanaa vailla

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Ti Touko 29, 2012 21:45

Tilasin pari settiä Classicparts:sta tiivisteitä, jotka itse asiassa olivat samoja kuin nuo aiemmin mainitsemani Napaonlinen 660-1000:t. Vajaat pari viikkoa meni ja tupsahtivat postilaatikkoon. Hinta jäi noin 40€ noille kahdelle satsille toimituskuluineen.

http://www.classicparts.com/1947-66-Hea ... fo/68-191/

Avasin yhden hanan ja täsmälleen saman kokoinen se tiiviste on vanhaan halkeilleeseen verrattuna niin halkaisijaltaan kuin sisäreiältäänkin. Varsinaisen putkiosan irroitus peltilaipasta oli hankalin vaihe ja sitten vielä pitäisi saada putkiosa takaisin laippaan. No onneksi on noita vuotavia hanoja vielä kolme harjoituskappaletta lisää, jos ei ensimmäinen onnistu ;)
96 V4 -73

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Lämppärin hanaa vailla

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Ke Touko 30, 2012 07:30

Mukana tulleessa ohjeessa sanotaan osan sopivan usean auto OEM osiin. Kattaa esimerkiksi Saab 1974-80: 715949 730427 -numerot.
96 V4 -73

vakari 1
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

Re: Lämppärin hanaa vailla

Viesti Kirjoittaja vakari 1 » Su Helmi 21, 2016 21:23

Terve!

Olisiko jollain mahdollisuutta mitata tuota tiivistettä? Muutoin pääsin puretusta jäljille, mutta paksuus jäi arvoitukseksi...

-Vesa A

Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 1956
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Lämppärin hanaa vailla

Viesti Kirjoittaja jt » Ke Helmi 24, 2016 00:31

Tizumo kirjoitti:Täällä mukava kuvasarja Ranco-hanan entisöintiin. Mulla olisi vissiin sama operaatio edessä kun ei -71 99:iin löydä uutta hanaa
http://www.pbase.com/czechman/ranco
Kuvasarjan kommentointia (yleisön pyynnöstä huolimatta):
- En suosittelisi osien hiekkapuhaltamista, ruostuvat ja hapettuvat vaan entistä nopeammin.
- Peltiosat ym. rautametallliset palikat käsittelisin sitruunahapolla, jolloin pintaan jäänee tumma oksidi(?) kerros suojaksi. (Rikkihappohan ei raudalle periaatteessa sovi.)
- Lämpöä saaneet kupari- ja messinkiosat saa tarvittaessa puhdistettua uittamalla ne 5...9% rikkihapossa 10...20 min. Ei hävitä ainetta niin paljon kuin hiekkapuhallus. Huuhdeltava tarkasti vedellä.
- Mikäli putkien juotokset ovat kovajuotettuja (eikä tinattuja), kevyt hehkutus (ei punaiseksi asti) helpottaa rikkihapon työtä. Tosin kupariputkihässäkkä lienee jo hehkuuntunut siinä vaiheessa, kun se on pajalla koottu.
- Pieni hehkuttaminen auttaisi myös messinkisten kynsien takaisin muotoonsa naputtelussa. Kuvasarjassa tehty kolmeen palaan rälläköiminen ei oikein vakuuttanut.
-Tekijä kehui jousien virittämistä takaisin paikalleen haasteelliseksi. Kannattanee yhdet kärkipihdit uhrata ja viilata / remelöidä toisen leuan kärkeen pieni ura, jotta jousi pysyy paremmin hyppystenjatkeissa. Hienomekaniikka on usein välineurheilua ;)
- Toinen erikoistyökalu voisi olla pari milliä talttapästään lyhennetystä, 4...5 mm leveästä ruuvimeisselistä hiottu ja kiillotettu "istutuspunsseli". Sitä välivasarana käyttäen ja muovipäähän kevyellä vasaralla naputellen kykenee hallinnoimaan tuollaisia kynsiä melko tehokkaasti ja siististi. Itse asiassa ko. kromivanadiinitappi kannattaa katkaista reilun 9 sentin pituiseksi, koska muovikahvasta ei juurikaan hyötyä tässä hommassa ole. Iskuvoima menee paremmin perille kohteeseen ilman muovikahvan aiheuttamaa vaimennusta.

* Nämä (polkupyörien käyttöentisöintiä harrastavan hopeasepän) vinkit siis sitoumuksetta, en ole kokeillut hanan korjaamista... vielä. Jos kokeilen, niin luonnollisesti kuvaan samalla ja kuvasarja löytyy sitten lopulta viippanetin tekniikkavinkeistä :)

terv. jt

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Lämppärin hanaa vailla

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Ke Maalis 02, 2016 19:18

vakari 1 kirjoitti:Terve!

Olisiko jollain mahdollisuutta mitata tuota tiivistettä? Muutoin pääsin puretusta jäljille, mutta paksuus jäi arvoitukseksi...

-Vesa A
Uuden tiivisteen paksuus on 2.5mm laidoistaan paksunnoksen kohdalta. Vanha on noin 2mm ja varmaankin litistynyt. Ohessa pari kuvaa korjaussetistä ja vanhan tiivisteen vertailua uuteen.

Kuva

Kuva
96 V4 -73

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Lämppärin hanaa vailla

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Pe Kesä 07, 2019 10:31

AnttiK kirjoitti:
Ti Touko 29, 2012 21:45
Tilasin pari settiä Classicparts:sta tiivisteitä, jotka itse asiassa olivat samoja kuin nuo aiemmin mainitsemani Napaonlinen 660-1000:t. Vajaat pari viikkoa meni ja tupsahtivat postilaatikkoon. Hinta jäi noin 40€ noille kahdelle satsille toimituskuluineen.

http://www.classicparts.com/1947-66-Hea ... fo/68-191/
Nyt muutaman tunnin käyttökokemuksen perusteella tuo uusi tiiviste pitää.
96 V4 -73

Vastaa Viestiin