Kytkimestä

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
jnousia
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 12:27

Kytkimestä

Viesti Kirjoittaja jnousia »

Auto vm.75 96. pitäisi saada ensi viikolla katsastettua. Suurin ongelma:

Kun kytkintä painaa hiljalleen niin täryyttää kunnes kytkin alkaa ottamaan kiinni. Vaihteet menee päälle paitsi pakki. Onko säätö kymysys vai jotain muuta?
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kytkimestä

Viesti Kirjoittaja mestari »

sekä että
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
jnousia
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 12:27

Re: Kytkimestä

Viesti Kirjoittaja jnousia »

Elikkäs vielä lisäys. Kun kytkintä ei paina niin kuuluu pientä jurinaa, mikä katoaa kun kytkin pohjassa.

Eli mitä pitäisi tehdä että kytkimen sais toimimaan?
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kytkimestä

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Täristää ennen kun kytkin ottaa kiinni? Toimiikohan työsylinteri kunnolla = työliike (vuotaako?, korroosiota?, ilmaa?, jousi poikki?) vai asetelmassa häikkää?? Itsellä ei ollut tälläisiä ongelmia.

Oletko ilmannut järjestelmän ? Oletko mitannut paljonko on kytkimen työliike ja löytyykö työsylinteriltä pakollinen välys. Mitat on varmasti täällä kerrottu tai vähintään korjaamo-oppaassa, (mikä itsellä on tallilla). Olisko kytkimen välys 3-4 mm työsylinteriltä mitattuna? Jos välystä on liian paljon/liian vähän, niin säädä laatikolta oikealta puolella olevasta ruuvi+lukitusmutteria (ruuvissa neliskulmainen kanta). Jos kytkimen työliike on liian pieni, niin muutama prikka työsylinterin taakse, niin saa jotakin tehtyä sille asialle. Tämän jälkeen välyksen tarkastus ja tarvittaessa säätö.

Pakki ei mene päälle. Tarkasta ensimmäiseksi työsylinteriltä em työliike ja välys. Sen jälkeen tse en tiedä muuta säätöä, kuin rattiputkea (rattia) on saatava eteenpäin. Ennen tätä löysytettävä mutterit kojetaulun takana. Ahdasta on käyttöautossa ja siellä on vielä "mukavat" sokitukset jos ei ole aikaisemmin avattu. Jo millin siirto vaikuttaa, joten lähtökohta merkittävä huolella. Laita liukastetta kunnolla rattiputken liitoskohtaan ja tarkasta että olikohan siellä samaisessa liitoskohdassa myös joku lukitus orkkis autoissa (klemmari tms). Kokeilemalla selviää.

Eikun kytkin kuntoon ja kuuppa ajoon. :D
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kytkimestä

Viesti Kirjoittaja tikkis »

kokeilepas pakkia ykkösen kautta. Eli kytkin pohjaan, ykkönen pesään ja sen jälkeen pakki päälle. En tiedä mitä lootassa silloin tapahtuu, mutta kummasti em. toimenpide kesyttää askin ja näin pakin saa paremmin päälle.
jnousia
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 12:27

Re: Kytkimestä

Viesti Kirjoittaja jnousia »

Tähän asti olen yrittänyt vältellä kytkin ja vaihdelaatikkoajuttuja mutta nyt oli pakko. Ei olisi kannattanut nytkään ryhtyä tähä hommaan.

Tähän mennessä tapahtunutta. Kytkin ilmattu. Poljintuntuma tuntuu normaalilta. Työsylinteriltä välys säädetty n.4 milliin.

Kummastuttaa se jurina.

Eli kun auto on käynnissä ja vapaalla niin kuuluu selvä jurina. Kun kytkintä alkaa painamaa niin jyrinä yltyy ja tuntuu polkimessa tärinänä. Kun kytkin ottaa kiinni niin jurina häipyy. Mistä tämä voi johtua?

Vaihteet menee päälle kun auto on sammuksissa ilma takeltelua. Myös pakki. Omat taidot ei kummallisempaan diagnosointiin riitä.

Työsylinterin työntövarsi on kummallisessa asennossa (tai painelaakerin irrotushaarukka? ) . Se ottaa vaihdelaatikossa olevan kolon reunoihin. Katsoin toisesta ysikutosesta niin vivut oli aika keskellä.

Mikä nyt olisi järkevintä? Tallista löytyisi varmasti ehjä laatikko. Pitäisikö se vaan laittaa paikoilleen?
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kytkimestä

Viesti Kirjoittaja himmee »

Ehkäpä se kytkinhaarukka on sieltä antanut periksi. Myös ne painelaakerin asennuskolot siinä haarukassa kuluu huonoon suuntaan ja päästänee laakeria väärään asentoon.
VW transporter 2.5tdi vm.99
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kytkimestä

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

voisko olla kytkinakselin silmälaakeri hajonnut? sehän selviää kun irrottaa lootan moottorista :lol: toi jurina kuuluu kyllä korjatustakin laatikosta vaihde vapaalla moottori käydessä kun lootan pääakseli pyörii mukana, ilmeisesti laakeripinnat sen verran kuluneet. tätä viimeistä kommenttia ei kannata yleistää :wink:
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kytkimestä

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

jnousia kirjoitti:
Eli kun auto on käynnissä ja vapaalla niin kuuluu selvä jurina. Kun kytkintä alkaa painamaa niin jyrinä yltyy ja tuntuu polkimessa tärinänä. Kun kytkin ottaa kiinni niin jurina häipyy. Mistä tämä voi johtua?

Työsylinterin työntövarsi on kummallisessa asennossa (tai painelaakerin irrotushaarukka? ) . Se ottaa vaihdelaatikossa olevan kolon reunoihin. Katsoin toisesta ysikutosesta niin vivut oli aika keskellä.
Itsellä ei ole kuulunut jurinaa vapaalla, mutta aikanaan kun Sonettissa uudella kytkimellä kytkintä painoi niin "rokki" alkoi. Tärisi polkimella järkyttävän metelin säestämällä. Syy: oli liian paksu kytkinlevy ihan uudessa Sachin paketissa (levy, asetelma, laakeri) ja ohuet prikat joutui laittamaan asetelman ja vauhtipyörän väliin. Ei luista edelleenkään, vaikka V4:ssa on ihan mukavasti ytyä.

Oletko vaihtanut kytkimen viime aikoina?. Jokkispelissä oli ongelmaa juuri tuossa "työntövarsi on kummallisessa asennossa". Jouduin vinkulla suurentamaan laatikon koloa, vaikka edellisellä koneella toimi normaalisti täysin samalla laatikko+vauhtipyörä+kytkin -yhdistelmällä. "Vituiks meni se vapaussota" eli Hämeenlinnan JM-kisa 2008 ja hylkäsin auton tallin perukalle juuri ennen kisaa - ei ymmärtänyt mikä mätti. No kuukauden päästä kun kokeilin piruuttaan ilman että olisin jotain värkännyt, niin ei kuulunut ylimääräisiä ääniä ja kytkin toimi. Vikaa etsiessä olin työstänyt laatikosta materiaalia pois työsylinterin takaa (oletin että työliike oli liian suuri sille kytkimelle) ja testin jälkeen laitoin prikkoja takaisin. Voihan kettu että ihmetytti. Oli varmaan vain "asettunut paikalleen". No ei ihan normi juttua, sillä asetelma jokkis kiulussa oli vanhasta Tranportterista ja "kisalevy" oli 3 x kuparipaloja tms, mutta kuitenkin oli probsia silloin tuossa kytkinjutussa.

Tsemppiä ja kerro ihmeessä kun löydät sun ongelman "viisauden kiven". Joskus ihmetyttää täällä että, vastaukset on "eti v**tu googlesta/täältä foorumista" tai sit jotain tosi kepposta ja nokkelaa. Oma havainto on myös, että kun jotakin yrittää neuvoo privana, niin ei palaute jää saamatta. Oppis sitä itsekkin kun tietäs että toimi/ei toiminut. No ei jäädä tuleen makaamaan vaan V4:set pörisemään. :D :lol: :wink: :mrgreen: :twisted:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
jnousia
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 12:27

Re: Kytkimestä

Viesti Kirjoittaja jnousia »

Auto on ollut nyt poissa käytöstä muutaman vuoden. Kun hankin auton niin kaikki toimi ok. Sitten painelaakeri irtosi itsekseen. Korjasin sen. Laitoin samat osat paikoilleen, kun ei mielestäni ollut mitään epäilyttävää. Sen jälkeen pakki alkoi takeltelemaan. Silloin en alkanut vikaa enempää etsimään kun sillä pystyi ajelemaan sen vähä mitä tarvi. Ajattelin, että painelaakeri oli huonosti vaan asennettu. Ja ajattelin pakkikin olisin korjaatunut ilmaamalla...
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkimestä

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Tuohon rattiputken / vaihdevivuston säätöön en lähtisi. Jos vaihteet menee hyvin päälle moottorin ollessa sammuksissa, mutta käynnissä ollessa ei, niin vian täytyy löytyä kytkinpuolelta.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kytkimestä

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

jnousia kirjoitti:....kaikki toimi ok. Sitten painelaakeri irtosi itsekseen. Korjasin sen. Laitoin samat osat paikoilleen, kun ei mielestäni ollut mitään epäilyttävää. Sen jälkeen pakki alkoi takeltelemaan.
Vika on todennäköisesti siellä painelaakerin tuntumassa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
jnousia
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 12:27

Re: Kytkimestä

Viesti Kirjoittaja jnousia »

Moottori irrotettu tänään. Vaidelaatikossa irrotushaarukka vääntynyt. Laitan toisen laatikon.
jnousia
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 12:27

Re: Kytkimestä

Viesti Kirjoittaja jnousia »

Nonni.

Nyt on toinen vaihdelaatikko kiinni. Ja päästy testaamaan. Hyvät uutiset eka.
Moottori käy todella hyvin. Löytyi murtunut letku (virranjakajan alipaine) niin haukkas ilmaa. Piti ajella ryyppy päällä.
Huonot uutiset:
Kytkimestä (paineasetelmasta) lensi jousi. Vaihteet toimi eikä ääntänyt. Nyt ääntää. Toivottavasti ei hajottanut muuta kuin kytkimen.

Kiitos ja anteeksi.

*poistuu irrottamaan moottoria ja toteamaan vahingot*
jnousia
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 12:27

Re: Kytkimestä

Viesti Kirjoittaja jnousia »

Nonni. Kone taas askarreltu pois paikalta. Paine-asetelma oli antanut periksi. Vaihdetaan se ja toivotaan taas parasta.
Vastaa Viestiin