Onko ketään käynyt katsomassa?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Onko ketään käynyt katsomassa?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

On tässä ruvennut viriämään päässä pieni ajatus jos jostain löytyisi halvalla suht hyvä kuntoinen 96:n.

Sattui tossa surffaillessa tollainen silmään
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.ph ... earch=Etsi

Onko ketään mahdollisesti käynyt tuota katsomassa? Millaisessa kunnossa mahtaa olla, hinta ei ainakaan tunnu pahalta :oops:


Saisi isänkin kateelliseksi, kun tuollaisen hommaisi, aikanaan hän omistanut muutaman 96:n ja edelleen väittää että tuo talvella paras auto ajaa mitä on :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Rynnäkkösämpylä
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Rynnäkkösämpylä »

Kajakkihan on paras auto säällä kun säällä :D , kukaan ei voi, eikä SAA väittää muuta :D :D
Eikä muuten ole pelkkää legendaa, että kuskilta ja matkustajilta kääntyy naama pakonomaiseen hymyyn kuupan kyydissä.
Kyllä sanoisin näkemättä, että tuohon hintaan kannattaa katsastettu kuuppa ostaa, alkavat kumihuulet olla harvassa.
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

väittää että tuo talvella paras auto ajaa mitä on
Onhan se! Kolme talvea oon ajanut. Vain kerran ei lähtenyt käyntiin kun oli -35 eikä lohkolämppärille pistoketta. Syynä silloinkin rikkoutunut sytytystulppa! Kertaakaan en ole ajanut talvella ulos tieltä tai kolaroinut (äidin laina-Octavialla kolmesti ulos mutkasta). Vartissa lämpenee taajama-ajossakin. Ei ole koskaan tullut kyytiläisiltä valituksia kylmyydestä, kuumuudesta kylläkin.

Manuaaliryypyllä ehkä hiukkasen helpompi käynnistää kuin automaatilla. Jos on mahdollisuus niin kokeilkaa talvea kuupan ratissa, se on käyttöauto ja tehty paljon kesäisiä asfalttiteitä huonompiin oloihin. Peskää kuitenkin hyvin, tervepeltisiä ei soisi uhrattavan talven suolaloskalle.
Eetu Pajala #1516
eetu.pajala attantatta kotinet.com
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1789
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Aikanaan kun mulla oli Citroen AX Sport, niin ostin talviautoksi 96:n ihan siitä syystä että se oli huipputalviauto sitikkaan verrattuna. Nokian kokoontumisessa kun on päässyt kokeilemaan ajamista oikealla radalla talvella, niin täytyy todeta että hienosti menee!

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Ville
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ville »

Itse oon ajanu viimeiset 6 talvea ysikutosella, eli siitä asti kun kortin sain. Parempaa talviautoa ei kyllä ole :)

Tuosta myynnissä olevasta, aika ryhdikkäältä peliltä tuo näyttää ainakin foton perusteella. Kyllä mä lähtisin tuota tinkimään jos tarvetta olisi. Ja jos muka sillä on ajettu vain se 140tkm niin kyse on helmestä :)
Jusau

96

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Kuuluisikos jo -77 -mallissa olla isot etuvilkut?
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 96

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Jusau kirjoitti:Kuuluisikos jo -77 -mallissa olla isot etuvilkut?

Ne tuli -78 malleihin.

http://koti.mbnet.fi/saab9596/mallit/mallit.html#9678
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

---

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

---.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ke Tammi 24, 2007 19:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ville »

Mun talvikuuppa on vm. -77 mutta siinä on -78 vehkeet. Eli se on varmaan sellanen tapaus, joka on otettu vuonna 1977 käyttöön vaikka se edustikin 1978 mallia tms. Joskus myös kuullu että tälläisiä tapauksia kutsutaan 1977-B malliksi? Samanlainen tapaus kuin Pohjalaisen Vesan "kohtuukuntoinen" museopeli :)
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Ville kirjoitti:Mun talvikuuppa on vm. -77 mutta siinä on -78 vehkeet. Eli se on varmaan sellanen tapaus, joka on otettu vuonna 1977 käyttöön vaikka se edustikin 1978 mallia tms. Joskus myös kuullu että tälläisiä tapauksia kutsutaan 1977-B malliksi? Samanlainen tapaus kuin Pohjalaisen Vesan "kohtuukuntoinen" museopeli :)

Juuri niin. -78-malliset Saabitkin esiteltiin elo/syyskuussa 1977.
Vuosimalli ja mallivuosi eivät siis välttämättä ole aina samat.
(-78-mallisiakin myytiin jo syksyllä -77 tapahtuneesta esittelystä lähtien).

Sen vuoksi, jos selvitellään eri vuosimallien eroja, pitäisikin puhua mallivuodesta eikä vuosimallista.

Tuo B-malli taitaa olla käytössä silloin, kun mallivuoden aikana
autoon tulee jotain oleellisia muutoksia.
Esim -96 1977B taisi mallivuonna -77 tarkoittaa keväällä -77 esiteltyä Superia.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Heh, ainakin tuo näyttäisi vuotavan öljyä aivan kun mun '77B.

Mutta muistanko totaalisesti väärin, että 77B ssä oli pikkuvilkut, mutta 78 jo isot? Ja 77 alkuvuoden malleissa ykskurkkunen ja 77Bssä kakskurkkunen kaasutin?
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Oma 96 on 77b malli kaksil kurkuilla ja muilla, mutta pienillä vilkuilla .Suuret vilkut sai 77b mallikin mutta loppuvuodesta.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

tommij kirjoitti:Heh, ainakin tuo näyttäisi vuotavan öljyä aivan kun mun '77B.

Mutta muistanko totaalisesti väärin, että 77B ssä oli pikkuvilkut, mutta 78 jo isot? Ja 77 alkuvuoden malleissa ykskurkkunen ja 77Bssä kakskurkkunen kaasutin?
Aivan niin. Kakskurkkuinen tuli keväällä 1977. Takaluukkuun V4-merkin
jatkeeksi tuli samalla teksti "Super". Vilkut pysyivät vielä pieninä.

Ja isot vilkut mallivuonna -78
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Nähty on

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

ng900aero kirjoitti:Tulihan tuota käytyä katsomassa ja kokeilemassa, kun ohikulkumatkalla olin.
Peräpuikko oli superin koneella, vaikka kyljessä luki L, käsittääkseni pitäisi tuplakurkku löytyä vasta GL:stä. Mittarissa oli 11.400km, ei 140.000 kuten myynti-ilmossa. Auto oli kaukaa katsottuna nätti, lähemmin tarkasteltuna sellainen peruskuntoinen kajakki. Takaloksuja oli korjailtu lasikuidullla ja srayllä (myös takaloksujen tiivisteet maalattu ruskeiksi), niiden loksujen "kumilärppyjen" alla oli lähinnä kukkamultaa (kuten tavallista), peräluukku oli suhteellisen ehjä, ovien reunat ruosteessa (eivät toivottomat), edessä oli sisälokarit, joten ruostetta niissä oli vain suhteellisen vähän (ainakin toisen etuvilkun luota pehmeä), ovien saranat kuluneet, jne.
Etupenkit olivat jonkin verran kuluneet, ja apparin penkin selkänojassa oli repeytymä. Tuulilasissa oli ikävänkokoinen kiväniskeymä suoraan näkökentässä, eli se menisi kyllä vaihtoon. Renkaat näyttivät olevan lähes uudet, yksi vanne oli vanhempaa, pyöreäreikäistä mallia. Ovipahvit olivat ikävästi kuprulla sisäänpäin.
Kone tuntui terveeltä (mikäli nyt osaan enää arvioida oikein, sillä ei ole tullut kajakilla ajettua 10 vuoteen ennen tätä), vapaakytkin toimi hyvin, laatikko ei äännellyt, kytkinpoljin piti painaa aivan pohjaan vaihtaessa, saattaa olla ilmaa sylintereissä tai sitten helpottunee säätämällä, luistanut se ei.
Ajettavuudesta olen vähän huono raportoimaan koska 9-5:n jälkeen tuo tuntui kuin olisi pesukoneella ajanut. Alkushokin jälkeen muistuivat vanhat kikat mieleen ja hymy oli herkässä:) Eli sanoisin että ajettavuus oli suunnilleen kunnossa.

Kyllähän tuosta pelin vielä tekisi, mutta laiskana miehenä haen vähän pienempitöisempää kohdetta. Kamera ei valitettavasti tullut mukaan.

Kiitoksia kun kävit katsomassa, tuskin tuota tullee lähdettyä katsomaan. Tuntuu jonkin verran olevan olevan noita pelti hommia eikä siihen oikeen tunnu nyt olevan kinnostusta, kun tuli juuri pari viikkoa äiteen 900:sta hepattua.

Mutta kyllä vielä jonkun 96:n joskus hommaan :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Ville
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ville »

900i kirjoitti:Oma 96 on 77b malli kaksil kurkuilla ja muilla, mutta pienillä vilkuilla .Suuret vilkut sai 77b mallikin mutta loppuvuodesta.
Eli mun -77B on sitten niitä loppuvuoden malleja, siinä on isot vilkut ja superin kaasari, ts. kaikki -78 mallivuoden vermeet. Kaikkea sitä oppii... 8)
Vastaa Viestiin