Lopen Historic- ralli

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Lopen Historic- ralli

Viesti Kirjoittaja tikkis »

AEC:ssa on Se.Saabin.Lucas

Hankala saada kylmänä käyntiin, koska samassa suhteessa kun kaasuläppää avaa niin mekaaninen tanko lisää pa- jakalta syöttöä. Eli kylmäkäynnistys rikastus täytyy tehdä irrottamalla välivipu, josta sitten avustaja säätää soppaa rikkaammalle samalla kun toinen starttaa. Autotallilämmöstä lähtee kun paljon lyhyitä starttauksia tekee.

Ajossa kyllä mahtava. Se että kuinka paljon vaikuttaa moottorin "iso" koko, sitä on vaikea arvioida. Koneesta jarrutettu Ruottin puolella 190 heppaa, mutta kun käytin kotosuomessa penkissä (St Motors) niin tehot oli 160 ja 200Nm. Ruiskun säädöt oli niin rikkaalla, että säätäjän mukaan niin isoa turboa ei löydy, jotta bensa loppuisi. Eli se 175- 185hv ja 200+ Nm saattaisi olla lähellä- säädöt optimit.

Säätö vähän kinkkinen tehtävä. Pitää purkaa jakolaitetta ja simmilevyillä hoitaa säätö. Ei maksa vaivaa autoon joka pääasiassa seisoo, tai harvoin körötellään klubipäivillä.
jar
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 07:45

Re: Lopen Historic- ralli

Viesti Kirjoittaja jar »

juu, se k-jetronicin säätö kilpurissa on ihan helpoimpia hommia....

riittävä määränsäädin, sopiva ilmamäärälautanen ja tietysti kohtuullinen kompromissi niiden välisen vivun kulmalle, oikeahko ohjauspaine, polttoaineen paine ja ne suuttimet, sitten vielä sotketaan ahtimen paineella, ainakin ohjauspaineen pitäisi suhteellisen ahkerasti reagoida siihenkin. Ja ah kylmäkäynnistyskin vielä....

Että välivivun ruuveihin lukitus ja sillä selvä...

terveisin
Viimeksi muokannut jar, Pe Maalis 05, 2010 17:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"2375"
99 EMS grp 2
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Lopen Historic- ralli

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Kügelfischerillähän säädetään seos yhdestä ruuvista pelkästään? Jokin kylmäkäynnistys systeemikin siinä on,ei kai sarjavalmisteisessa autossa ole voinut mitään vipujen ja apukuskin kanssa leikkimistä olla,paitsi takapenkillä?
http://www.jc42.dial.pipex.com/alpina/I ... iption.htm

En ole koko tuollaista ruiskua livenä nähnytkään,mutta sellaisella penkitetty yli 900hv bmw moottorista,joten ei kaise huonoinkaan voi olla?

Eikai kilpakoneen tarvii kovin arkisissa olosuhteissa toimiakkaan(polttoaineenkulutus ja osakuormaalueet jne),ja veikkaan että toimiessaan tuo on paljon kivampi mitä kaasarit...
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Lopen Historic- ralli

Viesti Kirjoittaja tikkis »

tikkis kirjoitti:AEC:ssa on Se.Saabin.Lucas

Hankala saada kylmänä käyntiin, koska samassa suhteessa kun kaasuläppää avaa niin mekaaninen tanko lisää pa- jakalta syöttöä. Eli kylmäkäynnistys rikastus täytyy tehdä irrottamalla välivipu, josta sitten avustaja säätää soppaa rikkaammalle samalla kun toinen starttaa. Autotallilämmöstä lähtee kun paljon lyhyitä starttauksia tekee.

Ajossa kyllä mahtava. Se että kuinka paljon vaikuttaa moottorin "iso" koko, sitä on vaikea arvioida. Koneesta jarrutettu Ruottin puolella 190 heppaa, mutta kun käytin kotosuomessa penkissä (St Motors) niin tehot oli 160 ja 200Nm. Ruiskun säädöt oli niin rikkaalla, että säätäjän mukaan niin isoa turboa ei löydy, jotta bensa loppuisi. Eli se 175- 185hv ja 200+ Nm saattaisi olla lähellä- säädöt optimit.

Säätö vähän kinkkinen tehtävä. Pitää purkaa jakolaitetta ja simmilevyillä hoitaa säätö. Ei maksa vaivaa autoon joka pääasiassa seisoo, tai harvoin körötellään klubipäivillä.
Selvyyden vuoksi vielä. V4 alkuperäinen mekaanisella Lucas kisa- ruiskulla ei ole mitään tekoa Kugelfisherin tai K- jetin kanssa. Toimintaperiaate ero. Siitä johtuu että hiton vaikea saada kylmänä käyntiin. Ks. ruiskua on siviiliautoissa kaitten ollut vain joissain Triumpeissa. Kilpureissa Saabeissa ja Fordeissa.
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Lopen Historic- ralli

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Suppari kirjoitti:Kügelfischerillähän säädetään seos yhdestä ruuvista pelkästään? Jokin kylmäkäynnistys systeemikin siinä on,ei kai sarjavalmisteisessa autossa ole voinut mitään vipujen ja apukuskin kanssa leikkimistä olla,paitsi takapenkillä?
http://www.jc42.dial.pipex.com/alpina/I ... iption.htm

En ole koko tuollaista ruiskua livenä nähnytkään,mutta sellaisella penkitetty yli 900hv bmw moottorista,joten ei kaise huonoinkaan voi olla?

Eikai kilpakoneen tarvii kovin arkisissa olosuhteissa toimiakkaan(polttoaineenkulutus ja osakuormaalueet jne),ja veikkaan että toimiessaan tuo on paljon kivampi mitä kaasarit...
Kiitos hyvästä linkistä. Kuten kuvasta näkyy, Kugeli on hyvin lähellä mekaanista diesel rivipumppua.
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Lopen Historic- ralli

Viesti Kirjoittaja tikkis »

http://olarally.1g.fi/kuvat/Motorsport/ ... e00183.jpg


tsekatkaa hyvä kuvasarja.
Kuka muistaa minkävärinen BXU oli uutena ?
Ville
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lopen Historic- ralli

Viesti Kirjoittaja Ville »

Moi,

Mulla on 2002 tii "keltiäisessä" Kugelin ruisku ja täytyy tunnustaa, että itse en osaa sille tehdä mitään... Pihlmanin Upi on meikäläisen turva tämänkin kanssa.

Tuota kylmäkäynnistysruiskusuutinta siinä ei ole, vaan siinä on "ryyppy", vaijeri menee jakotukille ja pata saa enemmän kakkua, sen enempää siitä ymmärtämättä. Kylmäponnistus tapahtuu ihan perinteisesti huikkapullon kanssa - huikat jokaiseen torveen ja hörähdys - uudet huikat - hörähdys ja tämä n kertaa, varsinkin talviseisotuksen jälkeen 8)

Tikkis, kuittasit pari vuotta sitten ClassicMotorShowssa, että keltiäinen puski aika mustaa putkesta näytösajossa, jotta rikkaalla käy(?). Se on edelleenkin alakierroksilla vähän normaalia nuhaisempi, normaalisti se lähtee vetämään 3000 jälkeen, mutta nyt se röhnöttää normia enemmän... (käytetään oikeaa sanastoa 8) ) Täytyy varmaan Upilta tilata keväthuolto.

Ville
Vastaa Viestiin