Sonett III harrasteautona?
Sonett III harrasteautona?
Moro taas,
http://www.blocket.se/blekinge/Saab_Son ... w=3&last=1
Tuo on ollut aika kauan myytävänä lahden paremmalla puolella ja mietiskelin tässä että jos sen hakisi sieltä pois ihan oikeasti.
Olisi mukava kuulla Sonett-harrastajien kommentteja ko automallin harrastamisen vaikeudesta, osien saatavuudesta jne.
Ruotsin SonettKlubbenin sivuilta sain jo aika paljon informaatiota, mutta kaikki lisäinfo on tervetullutta tässä vaiheessa kun auto ei vielä ole kotipihassa.
Jos joku keksii syyn sille että on parempi jättääkin Ruotsiin tuo yksilö, niin kertokaa ihmeessä.
Hinta on kova, mutta jos sillä saisi vastineeksi huolettomamman yksilön.
Saa tarjota myös omaansa, jos ei aika tai resurssit enää riitä harrastamiseen.
Tero Huikko
Tampere
tero.huikko@gmail.com
050-3603593
http://www.blocket.se/blekinge/Saab_Son ... w=3&last=1
Tuo on ollut aika kauan myytävänä lahden paremmalla puolella ja mietiskelin tässä että jos sen hakisi sieltä pois ihan oikeasti.
Olisi mukava kuulla Sonett-harrastajien kommentteja ko automallin harrastamisen vaikeudesta, osien saatavuudesta jne.
Ruotsin SonettKlubbenin sivuilta sain jo aika paljon informaatiota, mutta kaikki lisäinfo on tervetullutta tässä vaiheessa kun auto ei vielä ole kotipihassa.
Jos joku keksii syyn sille että on parempi jättääkin Ruotsiin tuo yksilö, niin kertokaa ihmeessä.
Hinta on kova, mutta jos sillä saisi vastineeksi huolettomamman yksilön.
Saa tarjota myös omaansa, jos ei aika tai resurssit enää riitä harrastamiseen.
Tero Huikko
Tampere
tero.huikko@gmail.com
050-3603593
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Re: Sonett III harrasteautona?
onhan siinä kilometritkin alhaiset ja siksi kovempi hinta.
jos vielä räpeltämätön niin voisi olla kiinnostustajopa ittelle mutta mites se selitys taas menikään, ai niin pitäs talven puut ostaa,akalle vaatteita ja moottorisaha korjata ja muijan käyttikseen tuli yllättävä korjaus juuri.ja on ollut hässäkkää.....
jos vielä räpeltämätön niin voisi olla kiinnostustajopa ittelle mutta mites se selitys taas menikään, ai niin pitäs talven puut ostaa,akalle vaatteita ja moottorisaha korjata ja muijan käyttikseen tuli yllättävä korjaus juuri.ja on ollut hässäkkää.....
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Sonett III harrasteautona?
Moi
Laitetaanpas sitten "paperille" pari ajatusta muutaman Sonetti-vuoden kokemuksella.
Perustekniikka on ihan tavan Saab 96 mukaista eli kohtuudella osia saa, mutta sitten noi korin osat onkin vähän vaikeampi juttu. Jos ei Ruotsin Sonett klubilta löydy, niin tulee vaikeuksia. Toki sivuvaloja ja etuparkki/vilkkuja on saanut Englannista, mutta yleensä on helpompi löytää se kuuluisa neula heinäsuovasta. Jarru- ja kytkinosia voi kysellä Turun jarruosa-liikkeestä (vai mikä se nyt olikaan).
Jos ihan rehellisesti sanotaan, niin isojen poikien leluhan se on - siis pieni! Pikku pyörityksiä sillä ajaa, mutta miksikään käyttökesäautoksi siitä ei mielestäni oikein ole. Ainakaan vakiona se ei ole mikään erikoisen kiihtyvä, eikä nopeakaan nykymittapuun mukaan arvioituna.
Mutta kivahan se on ja erikoinen. Osta ihmeessä, jos on tilaa säilyttää. Pikkisen kallishan tuo on, mutta jos sisusta ja kori ovat ehjiä, niin mikä ettei....
Ari & Saab Sonett III -73
Laitetaanpas sitten "paperille" pari ajatusta muutaman Sonetti-vuoden kokemuksella.
Perustekniikka on ihan tavan Saab 96 mukaista eli kohtuudella osia saa, mutta sitten noi korin osat onkin vähän vaikeampi juttu. Jos ei Ruotsin Sonett klubilta löydy, niin tulee vaikeuksia. Toki sivuvaloja ja etuparkki/vilkkuja on saanut Englannista, mutta yleensä on helpompi löytää se kuuluisa neula heinäsuovasta. Jarru- ja kytkinosia voi kysellä Turun jarruosa-liikkeestä (vai mikä se nyt olikaan).
Jos ihan rehellisesti sanotaan, niin isojen poikien leluhan se on - siis pieni! Pikku pyörityksiä sillä ajaa, mutta miksikään käyttökesäautoksi siitä ei mielestäni oikein ole. Ainakaan vakiona se ei ole mikään erikoisen kiihtyvä, eikä nopeakaan nykymittapuun mukaan arvioituna.
Mutta kivahan se on ja erikoinen. Osta ihmeessä, jos on tilaa säilyttää. Pikkisen kallishan tuo on, mutta jos sisusta ja kori ovat ehjiä, niin mikä ettei....
Ari & Saab Sonett III -73
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 752
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Sonett III harrasteautona?
Hauska KESÄauto. Ostin omani syksyllä 2002. Kunnolla viritettynä sellainen jolta näyttääkin - vakiona hassu peli . Kuten edellä kerrottiin - tekniikan osat pääosin ysikutosesta, jotain ysiysistä ja lasikuitu koria ei kannata tärvellä. Jarrut on tehostamattomat ja pääjarrusylinteri poikkeaa 96:sta. Siihen tiivisteet löytyi Suomesta British car tms. Itsellä sportin navat, jolloin vannevaihtoehtoa löytyy enemmän.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Sonett III harrasteautona?
Jaahas...se sitten katosi myynnistä ennen kuin ehdin laskea rahoja yli yhdeksään euroon saakka. tanankele aina pitäisi sokkona ostaa vaan kaikki heti ja selitellä myöhemmin mikä se siinä pihassa TAAS on...
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Re: Sonett III harrasteautona?
Jos ei sonetin hankkiminen ison meren takaa ole aivan mahdoton homma, niin suosittelen seuraamaan myös ebay:tä. Siellä kun tuntuu olevan noita aina välistä myynnissä. Esim: http://cgi.ebay.com/1974-Saab-Sonett-II ... 1e5b56d158 (miten tota linnkiä saa lyhyemmäksi? )Huikko kirjoitti:Jaahas...se sitten katosi myynnistä ennen kuin ehdin laskea rahoja yli yhdeksään euroon saakka. tanankele aina pitäisi sokkona ostaa vaan kaikki heti ja selitellä myöhemmin mikä se siinä pihassa TAAS on...
Re: Sonett III harrasteautona?
Eihän se mahdoton ole. Pelaan muutenkin ebayta divaritasolla. Ruotsiin on vaan niin paljon helpompi mennä paikan päälle autoa katsomaan.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Re: Sonett III harrasteautona?
Aivan mahdottoman hauska kesäauto, kuten jo edellä on mainittu.
http://www.saabsonett.org on hyvä paikka aloittaa. Löytyy linkit ebayhin, graigslistiin ja saabnet classifiediin sekä täydellinen osaluettelo.
Oman Sonettini uitatin vuosi sitten Kaliforniasta käyttäen huolitsijaa. Parilla sähköpostilla ja puhelulla myyjälle sain jonkinlaisen näkemyksen auton kunnosta. Aavistuksen optimistisen kylläkin mutta sainpahan tuon kuiten saman kesän aikana jo kilpiin ja liikenteeseen.
Käytin tällaista huolitsijaa kuin Raysautomotive http://www.raysautomotive.net/. He hoitivat kaupat ja auton Kotkaan saakka. Asiointi onnistuu suomeksi.
http://www.saabsonett.org on hyvä paikka aloittaa. Löytyy linkit ebayhin, graigslistiin ja saabnet classifiediin sekä täydellinen osaluettelo.
Oman Sonettini uitatin vuosi sitten Kaliforniasta käyttäen huolitsijaa. Parilla sähköpostilla ja puhelulla myyjälle sain jonkinlaisen näkemyksen auton kunnosta. Aavistuksen optimistisen kylläkin mutta sainpahan tuon kuiten saman kesän aikana jo kilpiin ja liikenteeseen.
Käytin tällaista huolitsijaa kuin Raysautomotive http://www.raysautomotive.net/. He hoitivat kaupat ja auton Kotkaan saakka. Asiointi onnistuu suomeksi.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Sonett III harrasteautona?
Itseänikin ruvennut tuo Sonett kiinnostamaan enemmän ja enemmän, vielä, kun joku kuukausi sitten tutkin jenkkilän hintoja ja tarjontaa, niin ei ollenkaan pahalta kuulostaisi, että vaikka ensi talvena jo omakin Sonett rantautuisi
Mutta minkäslaiset on tämmöisessä tuontikulut jenkeistä? Verot taitavat olla aika mitättömät, mutta miten paljon rahaa kaiken kaikkiaan menee, jos itse vain pyörittelee Suomessa peukaloita ja antaa muitten järjestää auto Helsinkiin?
Mutta minkäslaiset on tämmöisessä tuontikulut jenkeistä? Verot taitavat olla aika mitättömät, mutta miten paljon rahaa kaiken kaikkiaan menee, jos itse vain pyörittelee Suomessa peukaloita ja antaa muitten järjestää auto Helsinkiin?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Sonett III harrasteautona?
Viimeksi oli auton tuonti jenkeistä noin 2000 taalaa, niin että auto oli Tampereella katsastuskonttorin pihassa. Siitä suoraan rekisteröintikatsastukseen ja kävellen tien yli tulliin hakemaan punaiset tarrakilvet. Oli kivuton homma. Tunnin sisään siitä kun näin auton ekaa kertaa olin jo shellillä pullakahvilla hankinnallani.
Tosin tuommoinen Sonett ei varmaan mene suoraan kontista rekisteröintikatsastuksesta läpi, joten se kannattaa tuottaa suoraan pihaan ja korjailla katsastuskuntoon rauhassa.
Onko jenkeissä ollut sealed beam umpiot sonetteissa? Jos on, niin ne pitää vaihtaa eurolamppuihin. Samoin sivuvalot pitää teipata näkymättömiin. En osaa sanoa onko Sonettin umpio vakio 7" vai omansa.
Jos hakee oikein helmen, niin suoraan kontista voi jopa tehdä museoajoneuvotarkastuksen ja saada auton suoraan MR-kilpiin. Näitäkin on nähty ja tehty.
Näkemättä auton ostamiseen on oma kynnyksensä, varsinkin kun nuo lasikuituosat ovat kiven alla. Onkohan kenelläkään tässä maassa varaosia muotin tekoon jos otetaan projektiksi?
Tosin tuommoinen Sonett ei varmaan mene suoraan kontista rekisteröintikatsastuksesta läpi, joten se kannattaa tuottaa suoraan pihaan ja korjailla katsastuskuntoon rauhassa.
Onko jenkeissä ollut sealed beam umpiot sonetteissa? Jos on, niin ne pitää vaihtaa eurolamppuihin. Samoin sivuvalot pitää teipata näkymättömiin. En osaa sanoa onko Sonettin umpio vakio 7" vai omansa.
Jos hakee oikein helmen, niin suoraan kontista voi jopa tehdä museoajoneuvotarkastuksen ja saada auton suoraan MR-kilpiin. Näitäkin on nähty ja tehty.
Näkemättä auton ostamiseen on oma kynnyksensä, varsinkin kun nuo lasikuituosat ovat kiven alla. Onkohan kenelläkään tässä maassa varaosia muotin tekoon jos otetaan projektiksi?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Re: Sonett III harrasteautona?
Ei tarvi vaihtaa umpioita, vaikka sealed beamit ovatkin. Vilkkuparkit pitää vaihtaa koko-oranssisista valko-oranssisiin ja taaemmat takasivuvalot joko peittää tai vaihtaa oranssisiin. That's it. Itselläkin tosin odottelee 7" H4 umpiot sitä, että sealed beamit sanoo sopparin irti.Huikko kirjoitti:Viimeksi oli auton tuonti jenkeistä noin 2000 taalaa, niin että auto oli Tampereella katsastuskonttorin pihassa. Siitä suoraan rekisteröintikatsastukseen ja kävellen tien yli tulliin hakemaan punaiset tarrakilvet. Oli kivuton homma. Tunnin sisään siitä kun näin auton ekaa kertaa olin jo shellillä pullakahvilla hankinnallani.
Tosin tuommoinen Sonett ei varmaan mene suoraan kontista rekisteröintikatsastuksesta läpi, joten se kannattaa tuottaa suoraan pihaan ja korjailla katsastuskuntoon rauhassa.
Onko jenkeissä ollut sealed beam umpiot sonetteissa? Jos on, niin ne pitää vaihtaa eurolamppuihin. Samoin sivuvalot pitää teipata näkymättömiin. En osaa sanoa onko Sonettin umpio vakio 7" vai omansa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Sonett III harrasteautona?
Meidän sonett laivattiin jenkeistä 90-luvun lopulla ja otteessa on maininta jenkkisivuvaloista. Edessä on paikallaan oranssit sivuvalot ja takana punaiset sivuvalot. En tiedä millä konstilla faija aikanaan ne on siihen puhunut vai onko sitten käytäntö muuttunut 10 vuodessa.
Re: Sonett III harrasteautona?
Tuntuu riippuvan konttorista. Yhdestä sitä kysyin, eikä ollut väliä. Siinä konttorissa, jossa rekisteröintikatsastin sitten oli taas väliä.Ville kirjoitti:Meidän sonett laivattiin jenkeistä 90-luvun lopulla ja otteessa on maininta jenkkisivuvaloista. Edessä on paikallaan oranssit sivuvalot ja takana punaiset sivuvalot. En tiedä millä konstilla faija aikanaan ne on siihen puhunut vai onko sitten käytäntö muuttunut 10 vuodessa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
-
- "Hirsch"
- Viestit: 752
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Sonett III harrasteautona?
Omassa H4:t, koko oranssit edessä ja takana punaiset sivuvalot toiminnassa. Ei ole ollut ongelmia, vaikka jotain rutinaa on kuulunut. Riippuu täysin konttorista.tsaarela kirjoitti:Tuntuu riippuvan konttorista. Yhdestä sitä kysyin, eikä ollut väliä. Siinä konttorissa, jossa rekisteröintikatsastin sitten oli taas väliä.Ville kirjoitti:Meidän sonett laivattiin jenkeistä 90-luvun lopulla ja otteessa on maininta jenkkisivuvaloista. Edessä on paikallaan oranssit sivuvalot ja takana punaiset sivuvalot. En tiedä millä konstilla faija aikanaan ne on siihen puhunut vai onko sitten käytäntö muuttunut 10 vuodessa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Sonett III harrasteautona?
bit.ly:llämiten tota linnkiä saa lyhyemmäksi?
--T
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93