96 vm. 63 -projekti

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kysymyksiä koskien 96 vm. 63 -projektiani

Viesti Kirjoittaja tommij »

Heitetääs kysymys väliin; löytyykö lyhytnokkaan soveltuvaa ikkunatiivistettä (tuulilasi takalasi) kotimaasta?

(kysytään ny ennen kuin alan googlettaan...)
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysymyksiä koskien 96 vm. 63 -projektiani

Viesti Kirjoittaja MindW »

kabu kirjoitti:Tuossa hetki sitten töistä kotiin kävellessäni näkyi tahtari jonottavan Teollisuuskadulla Pasilaan päin jonottavan valojen vaihtumista, kello taisi olla noin puoli 7. Mahtoiko olla sinun autosi?
Minähän se olin, vein autoa tallille. Olin sillä paljon liikkeellä viikonloppuna, hyvin toimi viidelläkin hengellä. Auto on vielä koristeosiltaan puutteellinen. Kaikki on olemassa takapuskurin kulmia ja yhtä käpyä lukuunottamatta.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysymyksiä koskien 96 vm. 63 -projektiani

Viesti Kirjoittaja MindW »

Päivitetty puutelista:

-Kuskinpuolen ovipahvin alavinyylit (mallia punainen tai sininen kangas) vuosimalli alk. 64
-Etusäleikön kaihdin, ketju ja vedin
-Takalokasuojien koristelistat ja kiinnitysklipsit. Omat koristelistat olivatkin liian lyhyet. Muokkauskelposia kiinnitysklipsejä luulisi saavan jostain?
-Etuäänenvaimentimen kannatin. Saisi tuon väliaikaisvirityksen (pitkä pultti) korvattua vähemmän yläkierroksilla pakoputken resonointia aiheuttavalla. Eli korin läpi menevä tanko, reiän tiiviste minulla jo onkin. Toinen vaihtoehto sirinään on manuaalin mukaan kampiakselin värähtelynvaimentimen mutterin löysyys.
-Syylärin viereiseen peltiin kiinnitettävä vesiputken välikappale Varaosanumero 71 78 585. Samanlainen on ollut runkonumeroissa 168.001-180.519. Iso kysymysmerkki, varaosakirja ja korjaamokäsikirja ovat ristiriidassa.

Solex 40 -kaasutin vuotaa. Tavoitteena ei ole polttaa autoa, joten jotain pitää tehdä. Muuten se kyllä toimii hyvin. Ruotsin klubilta näyttäisi saavan ainakin uimurikammion tiivistettä. Loput tehnee itse.

Kunhan saan tiivisteet vaihdettua niin olisiko jollain laitteita ja kokemusta kaasuttimen säätämiseen Helsingin seudulla? Tällä hetkellä ainakin tyhjäkäynti on melko rikkaalla äänestä ja ryypyn tarpeettomuudesta käynnistämisen jälkeen päätellen. Kaksitahtisissa seoksen rikkauden haitta taitaa olla lähinnä karstoittuminen ja pakoputken tukkeutuminen. Sen sijaan seoksen laihuus tuhoaa männät...
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysymyksiä koskien 96 vm. 63 -projektiani

Viesti Kirjoittaja MindW »

Sain kaasuttimen tiivisteet vaihdettua. Uimurikammion tiiviste löytyi kaasutinexpertiltä, tosin hankin kasuttimen B-mallin tiivisteen kun olisin pitänyt ostaa A-mallin tiiviste, jossa on pari reikää enemmän. A-mallin tiivisteen saatavuudesta en tiedä. Kaasuttimen vuodon suurimmaksi syyksi paljastui eräs puuttuva tiiviste. Nykyistä tiiveyttä en ole vielä ehtinyt testata johtuen ongelmista halvan tarvikebensapumpun kanssa.

Uusia alkuperäisbensapumppuja valmistetaan nykyään. Saatavilla on alkuperäistä bensapumppua vastaavaa AUA 25 -mallia, joko katkojan kärjillä tai elektronisella katkojalla. Lisäksi on saatavilla korjaussarja EPK700. Itse tilasin uuden kärjettömän pumpun, sillä korjaussarjan ja muutossarjan kärjettömäksi hinta on käytännössä sama kuin uuden pumpun.

Osoite on http://www.sucarb.co.uk/ Hintoihin tulee päälle vielä arvonlisävero, postitus oli sen sijaan kohtuullinen 15 puntaa. Pelkän korjaussarjan postitus maksaa 6 puntaa.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 96 vm. 63 -projekti

Viesti Kirjoittaja MindW »

Onko kukaan mitannut alkuperäisen bensaputken pituutta? Putken halkaisija taitaa olla 1/4 tuumaa. Tällä hetkellä linja on hieman arveluttavasti letkua, putkesta on jäljellä nysä tankin puolella. Ajatuksena on teettää putki liittimineen sinkitystä teräsputkesta.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 96 vm. 63 -projekti

Viesti Kirjoittaja MindW »

Päivitellääs välillä projektin tilannetta.

Viikonloppuna tuli käytyä Helsingistä Nokialla IntSaab 2011 vierailutapahtumassa rengasvarastolla. Matka meinasi katketa jo Hakamäentien ja Hämeenlinnanväylän liikennevaloihin vanhan tarvikevirtalukon kieltäydyttyä jakamasta mitään virtaa eteenpäin. Ei muuta kuin mies ulos autosta ja auto reunakivien yli jalkakäytävälle. Lukko irti papukaijapihdeillä ja pientä herkistelyä. No auto lähti kuin lähtikin käyntiin ja matka jatkui Keimolan Nesteen pihalle, jossa virrat hävisivät juuri sopivasti. Ei muuta kuin kahvia Nesteeltä ja virtalukko tarkemman käsittelyn kohteeksi. Tuli kokeiltua johdoista käynnistämistäkin amerikkalaisten elokuvien tyyliin. Rupesihan se toimimaan ja jätin lukon roikkumaan johdoista. Kaikeksi onneksi lukko toimi koko loppureissun moitteetta. Menomatkalla myös valokytkin aiheutti harmia eikä toiminut täysin moitteetta, paluumatkan sadekelissä taas onneksi toimi. Moottoritietä en kokeillut kyseisen Keimolan pätkän ja Nokian lisäksi lainkaan. Paluumatkalla moottoritiemetrejä ei kertynyt lainkaan.

Ulkopuoliset pisteosat ovat hyvin hallussa, mitään ei puutu. Sen sijaan vielä ainakin seuraavat osat puuttuvat:
- Kojelaudan apukuskinpuoleisen reunan musta vinyylinen / kuminen tms. pääty.
- Kaihdin ja kaihtimen ketju ja vedin
- Kojelaudan alapuolinen verhoilupahvi, joka peittää johdot yms. tai sabluuna uuden tekemiseen.
- Roskakori kuskin jalkatilan vasemmalle puolelle.
- Virtalukko

Sisustat ovat menossa kesän jälkeen verhoilijalle. Hakusessa olisi vuoden 63 ovipahvit, joissa olisi vinyylit kohtuullisessa kunnossa. Kankailla ei merkitystä. Lisäksi tarvitsisin näytepalan sinistä kangasta.

Ilmeisesti on moottoriremontti mäntien osalta tiedossa. Männänrenkaat pitävät kovaa ääntä lämpimällä koneella alkaen 50 km/h kakkosella ja 80 km/h kolmosella varsinkin kevyellä kuormituksella esim- nostettaessa kaasua ylöspäin. Täyskaasukiihdytyksessä ääntä ei kuulu niin voimakkasti. Ensimmäisenä tulee mieleen, että jos haluaa kerralla hyvän tulisi männät vaihtaa hieman isompiin ja sylinterit hioa. Mistä saisi uudet vakiomännät? Suosituksia koneistamoista yms?

Bensatankin irroituksen ja asennuksen yhteydessä kävi ikävä haveri omaa tyhmyyttä. En tiedä olisiko huohotusputken ankkurointi bensatankin kylkeen jo valmiiksi irti, mutta kuitenkin se oli irti kun tankin autosta irroitin. Juottaminen ja hitsaaminen ei kyseisessä tilanteessa tuntunut fiksulta ja asialla oli kiire, koska auto seisoi pihassa tallin sijaan. Niinpä kokeilin ankkuroida putken kemiallisella metallilla, joka yllättäen ei pitänyt enää asennusvaihessa ja niinpä tankkin vuotaa nyt huohotinputken ja tankin liitoksesta. Muuten kyseessä on oikein päteväkuntoinen tankki. Löytyisikö Etelä-Suomesta ihmistä joka suostuu tankin korjaamaan? Toki putsaan itse mömmöt kyljestä pois.

Autolla on ajettu 1500 km reilun vuoden aikana, eli hirveästi ei ole tultu reissattua paljolti johtuen männänrenkaiden äänestä. Olen pari kertaa luullut pikallistaneeni ja korjanneeni koeajaessani kylmällä koneella, mutta aina vika palaa kun kone lämpenee.

Edit: Tällaiset ovipahvit kuuluisivat olla, kuva lainattu saab-rekisteristä.
Kuva
Viimeksi muokannut MindW, Ti Elo 09, 2011 11:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Re: 96 vm. 63 -projekti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Wanhan ajan jäähdytinkorjaajat ovat juotelleet tankkeja messingillä.
Oma kokemus viime kesältä Lahdesta Oksaselta. Varmaan muutikin.
96 V4 -75
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 96 vm. 63 -projekti

Viesti Kirjoittaja kostape »

Sinistä alkuperäistä lyhytnokkasen istuimien kangasta on muutamia paloja, etuistuinten verran, pestyä, ollut sitten varastossa noin 15 vuotta. Omaani verhoilija käytti mieluummin uutta kangasta suoraan pakasta!!!! Vuonna 1984 muistaakseni.
Kaihtimen ketjun päähän voipi löytyä harmaa nuppi.
Olikos siinä vuosimallissa jo roskakorit. V4:n roskiksia on vino pino.
Istuinten hylkyrunkoja on pari kpl, jonkinlaisia vaahtomuovejakin.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 96 vm. 63 -projekti

Viesti Kirjoittaja MindW »

En kyllä löytänyt ainakaan nopealla selauksella tuota roskista varaosakirjasta. Eikä verhoilupahvin kuvassa näy roskakorin kiinnikkeitä (takapuolelta kuvattu). Mahdollisesti oma verhoilupahvi on siis uudemmasta autosta. Apukuskin verhoilupahvissa ei roskiksen kiinnikkeitä ole. Eli todennäköisesti roskista ei autoon kuulu.

Näytepala on uuden kankaan valintaa varten, tarvittaessa palautan kankaan. Nyt väärän värisiä vanhoja (osittain reikäisiä) kankaita käyttäessä kankaat ovat antautuneet etupenkeistä. Eli vaikka jostain ihmeestä alkuperäiset siniset kankaat löytäisi, niiden elinikä saattaisi olla turhan lyhyt.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 vm. 63 -projekti

Viesti Kirjoittaja mestari »

Ulkopuoliset pisteosat ovat hyvin hallussa, mitään ei puutu. Sen sijaan vielä ainakin seuraavat osat puuttuvat:
- Kojelaudan apukuskinpuoleisen reunan musta vinyylinen / kuminen tms. pääty.
- Kaihdin ja kaihtimen ketju ja vedin
- Kojelaudan alapuolinen verhoilupahvi, joka peittää johdot yms. tai sabluuna uuden tekemiseen.
- Roskakori kuskin jalkatilan vasemmalle puolelle.
- Virtalukko

et sitten kysynyt nokialla vasemmassa kortnerissa ja kulmassa olevalta varaosamyyjältä em osia? luulisi sillä olevan kotonaan ruottissa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 96 vm. 63 -projekti

Viesti Kirjoittaja MindW »

No sen verran Nokialla selvitin, että ainakin yksi kauppias, jonka yhteytiedot sain, on tulossa Lehtosen rompetorille. Tämä oli lähempänä ruokailutelttaa. Voi tehdä etukäteistilauksen. Laitan tiedot muitakin varten:

Erik Nielsen
saab-erik _miukumauku_ mail.dk

Osien metsästys ei ollut oikein kirkkaana mielessä, löysinpähän kuitenkin takaluokasuojien koristelistat.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 96 vm. 63 -projekti

Viesti Kirjoittaja MindW »

Nostetaas tätä kun olen taas innostunut tekemään Saabiin liittyen. Auto on viihtynyt lämpimässä tallissa eikä ole juurikaan kärsinyt säilytyksessä mitä nyt tekemättömät hommat eivät ole itsestään hoituneet.

Mittasin puristuspaineet lämpimästä moottorista irroittamatta bensasyöttöä, tiedä sitten vaikuttaako parantavasti tuloksiin. Sain lukemiksi 7,0 / 7,1 / 7,2 kg/cm2 kun uuden moottorin arvot ovat korjaamokäsikirjan mukaan 7,9 +-0,5 kg/cm2. Lukevat eivät kai hälyttäviä ole, mutta pienillä kierroksillahan männät toimivat ihan hyvin.

Olen kallistunut käyttämään koneremontissa Donneyn mäntiä, jotka ovat hyvin saatavissa eri kokoisina. Olen myös vakuuttunut Tom Donney motorsin osaamisesta. Varmistan nyt vielä että ajatukseni on oikeansuuntainen konerempan suhteen. Koneen purku ja sylinterien mittojen tarkastus. Uusien mäntien tilaaminen lievään ylikokoon. Männät ja lohko koneistamoon poraukseen ohjeiden kera.

Kampiakseli on aiemmin kunnostettu eli laakerit vaihdettu ja kiertokanget vaihdettu ehjiin. En siihen suunnitellut tehdä mitään vaan toivon, että on kunnossa. Kysymys on nyt männäntapin laakereista, mistä uudet vai kannattaako mennä vanhoilla jos ehjät? Korjaamokäsikirjan mukaan niitä on useaa kokoa valmistustoleranssien mukaan. Ovatko kiertokanki ja laakeri pari?
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
peltla
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: 96 vm. 63 -projekti

Viesti Kirjoittaja peltla »

Ovatko kiertokanki ja laakeri pari?
Eivät ole.
Korjaamokäsikirjan mukaan laakereita on ollut 9 eri kokoa, näistä on voinut valita sellaisen koon, jolla laakerointi on lähes välyksetön.
Tuollaista laakerisarjaa ei taida enää kovin helpolla löytää, jolloin yksi tapa on kokeilla käytetyillä laakereilla, pääsisikö tuohon tavoitteeseen.
Liian tiukka laakerointi lienee huonompi vaihtoehto kuin selvästi välyksellinen, mutta sitä en tiedä, millainen välys on jo liikaa.
Uusia laakereita löytyy ainakin tuolta:
https://www.classicsaabparts.nl/c-2380809-4/2t-motor/

Myös laakerineulojen uusiminen vanhaan kehikkoon on yksi mahdollisuus. Esim:
https://www.agrolager.de/index.php?cPath=271_566_567
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 96 vm. 63 -projekti

Viesti Kirjoittaja tommij »

Donneyllä olisi myös kiertokanget tarjolla, ei tartte laakereiden kanssa arpoa:
https://w78593.shop.textalk.se/en/saab- ... troke.html
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Vastaa Viestiin