Akkumulaattori
Akkumulaattori
Tere taas!
Joo tossa otsikossa on oikeen akun vanhanajan nimi. Olivatko akut myös silloin parempia?
Tänään kävi tossa äsken niin että auto ei käynnitynyt, ja pakkasta on noin -20 astetta C. Aika outoa SAABilta. Öljytkin on täyssynteettiset 5W-öljyt.
Autossa on AutoSIL taikka SIL akku, joka on saksalainen. Eikä oo kovin vanha. Onko tämmönen akku hyvä vai huono?
Toisessa autossa on kanssa vähän hidasta toi starttaaminen ja siinä kanssa sama akku.
Mitkä akut olis hyviä? Siis että niistä saatava käynnistysvirta talven pakkasella olis korkee. Mielellään akku sais olla myös pitkäikäinen.
Muistelen, että tätini SAAB 900 1988 lähti joskus -30 pakkasella käyntiin, ja akkuna oli SAABin alkuperäinen suomalainen Pakkasakku. Tällöin akku oli ainakin 6-7 vuotta vanha ellei vanhempikin.
Joskus miellä oli myös Samara. Hyvin lähti käymään vaikka ei muuten mikään kaksinen auto ollutkaan. Ei edes yksinen. Autossa oli 10W-40 mineraaliöljyt ja käynnistyi -27 asteen pakkasellakin mainittavasti startissa hidastelematta!
Akkuna oli Käkisalmen Quattrossa alkuperäinen Venäläinen Trepca (vai miten nimi kirjoitetaankaan). Akun päälläkin oli joku normi, jonka mukaan akun käynnistysvirta oli vähintään ? suuruinen kun pakkasta oli noin -20 astetta.
Tosin akussa oli huonotkin puolensa. Kylvi sitä happoa päälleen (vai johtuko autosta) ja sitten se kotelo ei ollut kovin tiivis, vaan esim. kesällä piti lisätä vettä useammin kuin länsiakkuihin. Kuvitella voi että tälläsista akuissakin yksilöerot ja laadunvaihtelu olivat suuria.
Mutta mahtaakohan näitä akkuja sada mistään enää?
Toinen asia mitä tässä mietin on toi apuvirran anto. Jotkut/joskus antaa virtaa autostaan. Jotkut pelkällä akulla taikka niin että auto on samutettuna.
Tulivaan mieleen, että olisko jostain moottoripyörän akusta hyötyä apukäynnistyksessä? Se on vähän kompakstimpi käsitellä kun auton akku.
Kattelin tuossa netistä sellasen elektroniikka laitteenkin rakennussarjaa jolla voi virittää tavallista tehotonta akkulaturia.
Ei muuten mitään mutta vähän tässä ihmettelen, että kun SAABin pitäs olla niin ylivertaisen hyvä talviauto. Jotenkin vähän "kypsyttää" tämä huono käynnistyvyys. Meillä toisessa autossa öljyt noi 10W-40 mineraalit ja on pakkasella tosi hidas starttaamaan (900i 2,1 16-VALVE).
Lisäksi oon ihmetelly kun siinä on aina valot sun muut tyhjäkäynnillä himmeemmät ja kun vähän painaa kaasua niin ne kirkastuu. Näin on ollut aina.
Joo tossa otsikossa on oikeen akun vanhanajan nimi. Olivatko akut myös silloin parempia?
Tänään kävi tossa äsken niin että auto ei käynnitynyt, ja pakkasta on noin -20 astetta C. Aika outoa SAABilta. Öljytkin on täyssynteettiset 5W-öljyt.
Autossa on AutoSIL taikka SIL akku, joka on saksalainen. Eikä oo kovin vanha. Onko tämmönen akku hyvä vai huono?
Toisessa autossa on kanssa vähän hidasta toi starttaaminen ja siinä kanssa sama akku.
Mitkä akut olis hyviä? Siis että niistä saatava käynnistysvirta talven pakkasella olis korkee. Mielellään akku sais olla myös pitkäikäinen.
Muistelen, että tätini SAAB 900 1988 lähti joskus -30 pakkasella käyntiin, ja akkuna oli SAABin alkuperäinen suomalainen Pakkasakku. Tällöin akku oli ainakin 6-7 vuotta vanha ellei vanhempikin.
Joskus miellä oli myös Samara. Hyvin lähti käymään vaikka ei muuten mikään kaksinen auto ollutkaan. Ei edes yksinen. Autossa oli 10W-40 mineraaliöljyt ja käynnistyi -27 asteen pakkasellakin mainittavasti startissa hidastelematta!
Akkuna oli Käkisalmen Quattrossa alkuperäinen Venäläinen Trepca (vai miten nimi kirjoitetaankaan). Akun päälläkin oli joku normi, jonka mukaan akun käynnistysvirta oli vähintään ? suuruinen kun pakkasta oli noin -20 astetta.
Tosin akussa oli huonotkin puolensa. Kylvi sitä happoa päälleen (vai johtuko autosta) ja sitten se kotelo ei ollut kovin tiivis, vaan esim. kesällä piti lisätä vettä useammin kuin länsiakkuihin. Kuvitella voi että tälläsista akuissakin yksilöerot ja laadunvaihtelu olivat suuria.
Mutta mahtaakohan näitä akkuja sada mistään enää?
Toinen asia mitä tässä mietin on toi apuvirran anto. Jotkut/joskus antaa virtaa autostaan. Jotkut pelkällä akulla taikka niin että auto on samutettuna.
Tulivaan mieleen, että olisko jostain moottoripyörän akusta hyötyä apukäynnistyksessä? Se on vähän kompakstimpi käsitellä kun auton akku.
Kattelin tuossa netistä sellasen elektroniikka laitteenkin rakennussarjaa jolla voi virittää tavallista tehotonta akkulaturia.
Ei muuten mitään mutta vähän tässä ihmettelen, että kun SAABin pitäs olla niin ylivertaisen hyvä talviauto. Jotenkin vähän "kypsyttää" tämä huono käynnistyvyys. Meillä toisessa autossa öljyt noi 10W-40 mineraalit ja on pakkasella tosi hidas starttaamaan (900i 2,1 16-VALVE).
Lisäksi oon ihmetelly kun siinä on aina valot sun muut tyhjäkäynnillä himmeemmät ja kun vähän painaa kaasua niin ne kirkastuu. Näin on ollut aina.
SAAB
lisää kattelin
Joo nyt tässä kattelin lisää noita tietoja noista akuista.
Ainakin sellaset akut pitäs olla hyviä kuin Optima ja Exide.
Aattelin että seuraavaksi vaikka ostas ton Exiden. Voitti TM vertailun.
Onko kellään muuten lisätietoja tosta akkutestin tuloksista.
Ainakin sellaset akut pitäs olla hyviä kuin Optima ja Exide.
Aattelin että seuraavaksi vaikka ostas ton Exiden. Voitti TM vertailun.
Onko kellään muuten lisätietoja tosta akkutestin tuloksista.
SAAB
Exiden sivuilla hieman tuloksista:
http://www.exide.fi/uusi_sivu_1.htm
http://www.exide.fi/uusi_sivu_1.htm
900 2.1i Classic -93
9000 CS 2.0t -98
#2482
9000 CS 2.0t -98
#2482
kyllähän se exide näkyy testejä voittavan,eri asia on kauanko kestää.
nimittäin tuttu osti aikoinaan uuden exiden 90 saabiin.vuoden päästä ei enää pitänyt virtoja.liikkeessä olivat sanoneet sitten tutulle että akut kestä 1-10 vuotta.
minulla oli pari vuotta vanha exide omassa autossa ja tykkäsi aina keittää eli siis työntää nesteitä pellolle.
tosin tuossa 95:ssa on exiden akku ja hyvin on kestänyt.
satkussa mulla on boschin akku ja hyvin pelittää,just lähti -15 pakkasella käyntiin,eikä ollut edes lämmityksessä.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
nimittäin tuttu osti aikoinaan uuden exiden 90 saabiin.vuoden päästä ei enää pitänyt virtoja.liikkeessä olivat sanoneet sitten tutulle että akut kestä 1-10 vuotta.
minulla oli pari vuotta vanha exide omassa autossa ja tykkäsi aina keittää eli siis työntää nesteitä pellolle.
tosin tuossa 95:ssa on exiden akku ja hyvin on kestänyt.
satkussa mulla on boschin akku ja hyvin pelittää,just lähti -15 pakkasella käyntiin,eikä ollut edes lämmityksessä.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Biltema
Niin eikös jossain testissä Bilteman akku voittanut?
Tosin sieltä tosin voi varmaan saada monenlaisia akkuja, taikka no en mää tiedä.
Taitaa olla akunvaihto edessä, kun ei toi jaksa tällä 20-25 asteen pakkasella lämmittämättä pyörittää kuin ehkä noin 5 sekuntia.
Kävin tässä koettamasaa kun auto oli ollut toisenkin yön pakkasessa. Mutta ei ollut akku elpynyt tänä aikana.
Odotan tässä lämpimiä kelejä.
Tosin sieltä tosin voi varmaan saada monenlaisia akkuja, taikka no en mää tiedä.
Taitaa olla akunvaihto edessä, kun ei toi jaksa tällä 20-25 asteen pakkasella lämmittämättä pyörittää kuin ehkä noin 5 sekuntia.
Kävin tässä koettamasaa kun auto oli ollut toisenkin yön pakkasessa. Mutta ei ollut akku elpynyt tänä aikana.
Odotan tässä lämpimiä kelejä.
SAAB
josipan kirjoitti:...minulla oli pari vuotta vanha exide omassa autossa ja tykkäsi aina keittää eli siis työntää nesteitä pellolle.
tosin tuossa 95:ssa on exiden akku ja hyvin on kestänyt.
satkussa mulla on boschin akku ja hyvin pelittää,just lähti -15 pakkasella käyntiin,eikä ollut edes lämmityksessä.![]()
Taitaa olla turhan korkea latausjännite, jos akku keittää.
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
no aika ihme homma,kun akku on 79a(ikä nyt n.4-5v) exide ja keitti kaikissa seuraavissa toyota carina diesel-83Isolohko kirjoitti:josipan kirjoitti:...minulla oli pari vuotta vanha exide omassa autossa ja tykkäsi aina keittää eli siis työntää nesteitä pellolle.
tosin tuossa 95:ssa on exiden akku ja hyvin on kestänyt.
satkussa mulla on boschin akku ja hyvin pelittää,just lähti -15 pakkasella käyntiin,eikä ollut edes lämmityksessä.![]()
Taitaa olla turhan korkea latausjännite, jos akku keittää.
useita ruisku ja kaasari saabeja
david brown 63-traktori
ja ladatessa tavan akkulaturissakin rupesi keittämään
ja muut akut noissa kulkuneuvoissa ei keittäneet
eli ite akussa se vika on
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Autossa nokalla joku Bosch Silver, tallin lattialla varalla purkuautosta taltioitu Banner Starting Bull. Jaksavat hyvin veivata tarvittaessa pitkäänkin.
Eräässä aiemmassa kulkineessa oli kiinni "miesten tiimarista" haettu halpa B-merkkinen akku, joka kyllä kestävyydellään ja luotettavuudellaan pieksi monet ns. laatuakut. Ilmeisesti nykyään kaupan olevat eivät kuitenkaan ole yhtä hyviä.
Eräässä aiemmassa kulkineessa oli kiinni "miesten tiimarista" haettu halpa B-merkkinen akku, joka kyllä kestävyydellään ja luotettavuudellaan pieksi monet ns. laatuakut. Ilmeisesti nykyään kaupan olevat eivät kuitenkaan ole yhtä hyviä.
NG 900S 3d 2.3i -98
Exideä ei meikän autoon tule. Senverta karvas maku jäi suuhun eräästä reilu vuoteen kypsyneestä akusta. Suosittelen akuksi Hankook-merkkiä. Ei ne renkaita osaa tehdä, mutta akkuja ne osaa tehdä sitäkin paremmin. 900:n vapariversioihin sopii muuten heittämällä 70Ah akku. Suosittelen vakiota isompaa akkua lämpimästi, siitä ei ole mitään haittaa laturille, jos nyt joku alkaa semmosia miettimään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jos oikean akun haluaa ostaa niin ostaa vartan. Itsellä ollu omassa
og:ssa n. 3.5 vuotta ja hyvin pelittää...
http://www.varta-automotive.fi/
og:ssa n. 3.5 vuotta ja hyvin pelittää...
http://www.varta-automotive.fi/
josipan kirjoitti:no aika ihme homma,kun akku on 79a(ikä nyt n.4-5v) exide ja keitti kaikissa seuraavissa toyota carina diesel-83Isolohko kirjoitti:josipan kirjoitti:...minulla oli pari vuotta vanha exide omassa autossa ja tykkäsi aina keittää eli siis työntää nesteitä pellolle.
tosin tuossa 95:ssa on exiden akku ja hyvin on kestänyt.
satkussa mulla on boschin akku ja hyvin pelittää,just lähti -15 pakkasella käyntiin,eikä ollut edes lämmityksessä.![]()
Taitaa olla turhan korkea latausjännite, jos akku keittää.
useita ruisku ja kaasari saabeja
david brown 63-traktori
ja ladatessa tavan akkulaturissakin rupesi keittämään
ja muut akut noissa kulkuneuvoissa ei keittäneet
eli ite akussa se vika on![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
No oisit hyvä mies heti sanonut (ettei tarvis keittää ja höyrytä).
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Persaus, kun juuri ostin tuon uuden akun ja vään jo käväisi mielessä, että isomman otan, mutta olivat sitä mieltä liikkeessä, että käytännön hyöty on niin olematon, ettei kannata. Kiitos sinun, nyt alkoi tämänkin asia hatuttamaan.Mertmi kirjoitti: 900:n vapariversioihin sopii muuten heittämällä 70Ah akku. Suosittelen vakiota isompaa akkua lämpimästi, siitä ei ole mitään haittaa laturille, jos nyt joku alkaa semmosia miettimään.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Hehheh. Vai olematon. Täytyy muistaa, että akun kapasiteetista +20 asteesta siirryttäessä -25 asteeseen on resursseja enää 50% tallella... Siis, mitä isompi akku, sitä enempi virtaa saatavilla. Outo akkuliike, jos eivät halunneet myydä isompaaakyttala kirjoitti:Persaus, kun juuri ostin tuon uuden akun ja vään jo käväisi mielessä, että isomman otan, mutta olivat sitä mieltä liikkeessä, että käytännön hyöty on niin olematon, ettei kannata. Kiitos sinun, nyt alkoi tämänkin asia hatuttamaan.Mertmi kirjoitti: 900:n vapariversioihin sopii muuten heittämällä 70Ah akku. Suosittelen vakiota isompaa akkua lämpimästi, siitä ei ole mitään haittaa laturille, jos nyt joku alkaa semmosia miettimään.Kohta alkaa olla käyrä tavoittelemaan pilviä..
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jospa niillä ei sitten ollut isompaa varastossa ja myivät sen mikä löytyy, mulla kun oli akuutti tarve tuolle ja oli saatava ennen kuin enää autoa sammutin.Mertmi kirjoitti:Hehheh. Vai olematon. Täytyy muistaa, että akun kapasiteetista +20 asteesta siirryttäessä -25 asteeseen on resursseja enää 50% tallella... Siis, mitä isompi akku, sitä enempi virtaa saatavilla. Outo akkuliike, jos eivät halunneet myydä isompaaakyttala kirjoitti:Persaus, kun juuri ostin tuon uuden akun ja vään jo käväisi mielessä, että isomman otan, mutta olivat sitä mieltä liikkeessä, että käytännön hyöty on niin olematon, ettei kannata. Kiitos sinun, nyt alkoi tämänkin asia hatuttamaan.Mertmi kirjoitti: 900:n vapariversioihin sopii muuten heittämällä 70Ah akku. Suosittelen vakiota isompaa akkua lämpimästi, siitä ei ole mitään haittaa laturille, jos nyt joku alkaa semmosia miettimään.Kohta alkaa olla käyrä tavoittelemaan pilviä..
kalliimpaa akkua sulle.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Flaam merkkinen muuten taisi olla. Edellinen oli saman merkkinen, mutta huoltovapaa ja ollut koko sen ajan, kun auto on talossa ollut. Iästä ei siis tietoa, mutta ainakin 5v. Huoltovapaalle akulle mielestäni jopa hyvä saavutus.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)