aikaisempi työkokemus: irroittanut muutaman jäähdyttimen purkuautoista (helpompaa kun puretussa konehuoneessa enemmän tilaa temmeltää)
ekana avasin jäähdyttimen tyhjennystulpan. olin laittanut auton alle tyhjän neljän litran öljypurnukan jonka kyljen olin puukolla avanut auki. nesteet saisi valua sinne (yllätyksekseni täyttyi vain puoleen väliin eli 2 litraa, maahan tietty roiskui osa kun ei ollut sopivaa letkua millä ohjata vesi tyhennystulpasta siististi)
sitten avasin kolme pulttia joilla jäähdytin on kiinni, kaksi kartanlukijan puolelta, yksi kuskin puolelta. alempien pulttien avaus oli hankalaa ilman lisätilaa, joten otin akun irti, ja kuskin puolelta irroitin ilmansuodattimen kotelon kyljiestä imuilmanottorasian. jäähdyttimen pultit aukesivat onneksi helposti, mikä ei muistaakseni ole itsestäänselvyys noissa.
seuraavaksi irroitin jäähdyttimen letkut, jotka yleensä mulla on lähtenyt helposti irti, näitä joutui suostuttelemaan ruuvitaltalla oikein tosissaan. samalla irroitin jäähdyttimen lämpökytkimen johdot.
sitten nostin puolan pois telineestään. johdot sai jäädä siihen kiinni. otin myös pois virranjakajan kannen, pyörijän sekä jakajan vieressä olevan liittimen johdon jotta jäähdyttimen mukana tuleva flekti mahtuu nousemaan.
otin myös termostaattikotelon auki, uudella jäähdyttimellä tuksin on tarkoituksenmukaista käyttää superkylmää termostaattia (jonka avulla sinnittelin tähän asti finaalikuntoisella jäähdyttimellä). pirullisen hankalassa paikassa on tm-kotelon alempi 13 millinen, mutta pienen hylsysarjan 13 millinen mahtui sinne kivasti.
sitten alkoi ankara nostaminen, olin vakuuttunut että saan sen nostettua vaikken irroittaisi jäähdyttimen kyljestä lämpökytkintä.
tässä vaiheessa totesin että jäähdyttimen nosto olisi paljon helpompaa jos konepellin ruuvaisi pois. kun ei ollut apumiestä mukana, niin konepelti sai jäädä, ja epätoivoisesti jatkoin kurottelemista auton sivusta. totesin että lämpökytkin kanittaa liikaa, halusin tai ei. olin varma etten saisi sitä auki, sehän vaatii hehtaariavaimen. 30 millinen hylsy siten löytyi, tulihan sekin sisäänajettua.
sitten taas ponnistelin jäähdytintä pois, nostin melkein puoleen väliin kun aloin kiroamaan että mistä pirusta se vielä kanittaa. no tietysti valonpesijöiden moottori oli vielä vivustossa kiinni! maski irti ja etupuolelta 10 millin avaimella irroittamaan vivustoa moottorin akselista. ja tietysti kolme johtoa pyyhkijän moottorista irti, olivatpa tiukassa abigot! ylhäältä lukien punainen, keltainen, ruskea.
no nyt se koko roska sitten nousi pois, jäähydin, flekti ja pyyhkijän moottori. halusin tietty siirtää pyyhkijän moottorin toiseen jäähdyttimeen kiinnii. joten irti ruuvaamaan, flektin kehikossa oleva iso ruuvi oli tiukassa, mutta kun riittävän isoa ristipäätä auttoi pultin ympärille puristetuilla lukkopihdeillä kiertäen, niin johan aukesi. lisäksi moottori oli kiinni neljällä pienellä ruuvilla jäähdyttimen pohjassa. nämä ei olleet tiukassa, mutta uudemmassa jäähdyttimessä oli nuo samat ruuvit ruostuneet kiinni ja niille joutui vilauttamaan myöskin lukkopihtejä.
uudemman jäähdyttimen flektikehikossa oli lampunpesimen moottorin pultti vielä kiinni - ja tietysti katkaistuna. lukkopihdeillä auki, mutta totesin äkkiä että vastakierre pyörii mukana. täytyy vaihtaa flekti vanhemmasta jäähdyttimestä. ei onnistu, koska en saa uudemmasta jäähdyttimestä flektiä pois kiinnitysruuvit on ruostuneet kiinni. joten päätän jättää laittamatta pesijöiden moottorin, eihän se tietääkseni edes toiminut.
uudemmasta jäähdyttimestä lämpökytkin irti jotta mahtuu sovittaa paikalleen. jäähdytin istui hyvin omalle paikalleen, pultit kiinni, lämpökytkin takaisin ja kaikki muut puretut releet takaisin kiinni sopivaksi katsomassani järjestyksessä. varastosta termariksi joku jostain epämääräisestä syystä aiemmin hylätty 88 termari - saa luvan toimia nyt. vanhassa termarissa kumitiiviste oli vielä timmissä kunnossa eikä hajonnut käsiin joten käytin sitä. termarikotelon ilmausruuvi auki, uutta nestettä sisään, ilmausruuvi kiinni kun alkoi tavaraa tulemaan. sit kone käymään, lämppärinsäädin maximiin, ja lämppärin ilmausruuvista ilmat pihalle. lisää nestettä sisään, kolmisen litraa about meni. käytän kunnes flekti pyörähtää käyntiin ja sammuu. ihmetystä herätti että kaasun antaminen aiheutti mystistä säpinää paisuntasäiliöön (korkki kiinni)...hmm....eihän tässä pitäs mitään kansivikaa olla. no, jos se toimii, miksi huolestua.
tähän operaatioon meni niin paljon aikaa etten kehtaa sanoakaan, kuvittelin selviäväni tunnissa parissa, aikaa tuhraantui viisi tuntia
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)