99 jäähdyttimenvaihtoraportti (beginner level)
99 jäähdyttimenvaihtoraportti (beginner level)
jäähdyttimen vaihto, saab 99 -84
aikaisempi työkokemus: irroittanut muutaman jäähdyttimen purkuautoista (helpompaa kun puretussa konehuoneessa enemmän tilaa temmeltää)
ekana avasin jäähdyttimen tyhjennystulpan. olin laittanut auton alle tyhjän neljän litran öljypurnukan jonka kyljen olin puukolla avanut auki. nesteet saisi valua sinne (yllätyksekseni täyttyi vain puoleen väliin eli 2 litraa, maahan tietty roiskui osa kun ei ollut sopivaa letkua millä ohjata vesi tyhennystulpasta siististi)
sitten avasin kolme pulttia joilla jäähdytin on kiinni, kaksi kartanlukijan puolelta, yksi kuskin puolelta. alempien pulttien avaus oli hankalaa ilman lisätilaa, joten otin akun irti, ja kuskin puolelta irroitin ilmansuodattimen kotelon kyljiestä imuilmanottorasian. jäähdyttimen pultit aukesivat onneksi helposti, mikä ei muistaakseni ole itsestäänselvyys noissa.
seuraavaksi irroitin jäähdyttimen letkut, jotka yleensä mulla on lähtenyt helposti irti, näitä joutui suostuttelemaan ruuvitaltalla oikein tosissaan. samalla irroitin jäähdyttimen lämpökytkimen johdot.
sitten nostin puolan pois telineestään. johdot sai jäädä siihen kiinni. otin myös pois virranjakajan kannen, pyörijän sekä jakajan vieressä olevan liittimen johdon jotta jäähdyttimen mukana tuleva flekti mahtuu nousemaan.
otin myös termostaattikotelon auki, uudella jäähdyttimellä tuksin on tarkoituksenmukaista käyttää superkylmää termostaattia (jonka avulla sinnittelin tähän asti finaalikuntoisella jäähdyttimellä). pirullisen hankalassa paikassa on tm-kotelon alempi 13 millinen, mutta pienen hylsysarjan 13 millinen mahtui sinne kivasti.
sitten alkoi ankara nostaminen, olin vakuuttunut että saan sen nostettua vaikken irroittaisi jäähdyttimen kyljestä lämpökytkintä.
tässä vaiheessa totesin että jäähdyttimen nosto olisi paljon helpompaa jos konepellin ruuvaisi pois. kun ei ollut apumiestä mukana, niin konepelti sai jäädä, ja epätoivoisesti jatkoin kurottelemista auton sivusta. totesin että lämpökytkin kanittaa liikaa, halusin tai ei. olin varma etten saisi sitä auki, sehän vaatii hehtaariavaimen. 30 millinen hylsy siten löytyi, tulihan sekin sisäänajettua.
sitten taas ponnistelin jäähdytintä pois, nostin melkein puoleen väliin kun aloin kiroamaan että mistä pirusta se vielä kanittaa. no tietysti valonpesijöiden moottori oli vielä vivustossa kiinni! maski irti ja etupuolelta 10 millin avaimella irroittamaan vivustoa moottorin akselista. ja tietysti kolme johtoa pyyhkijän moottorista irti, olivatpa tiukassa abigot! ylhäältä lukien punainen, keltainen, ruskea.
no nyt se koko roska sitten nousi pois, jäähydin, flekti ja pyyhkijän moottori. halusin tietty siirtää pyyhkijän moottorin toiseen jäähdyttimeen kiinnii. joten irti ruuvaamaan, flektin kehikossa oleva iso ruuvi oli tiukassa, mutta kun riittävän isoa ristipäätä auttoi pultin ympärille puristetuilla lukkopihdeillä kiertäen, niin johan aukesi. lisäksi moottori oli kiinni neljällä pienellä ruuvilla jäähdyttimen pohjassa. nämä ei olleet tiukassa, mutta uudemmassa jäähdyttimessä oli nuo samat ruuvit ruostuneet kiinni ja niille joutui vilauttamaan myöskin lukkopihtejä.
uudemman jäähdyttimen flektikehikossa oli lampunpesimen moottorin pultti vielä kiinni - ja tietysti katkaistuna. lukkopihdeillä auki, mutta totesin äkkiä että vastakierre pyörii mukana. täytyy vaihtaa flekti vanhemmasta jäähdyttimestä. ei onnistu, koska en saa uudemmasta jäähdyttimestä flektiä pois kiinnitysruuvit on ruostuneet kiinni. joten päätän jättää laittamatta pesijöiden moottorin, eihän se tietääkseni edes toiminut.
uudemmasta jäähdyttimestä lämpökytkin irti jotta mahtuu sovittaa paikalleen. jäähdytin istui hyvin omalle paikalleen, pultit kiinni, lämpökytkin takaisin ja kaikki muut puretut releet takaisin kiinni sopivaksi katsomassani järjestyksessä. varastosta termariksi joku jostain epämääräisestä syystä aiemmin hylätty 88 termari - saa luvan toimia nyt. vanhassa termarissa kumitiiviste oli vielä timmissä kunnossa eikä hajonnut käsiin joten käytin sitä. termarikotelon ilmausruuvi auki, uutta nestettä sisään, ilmausruuvi kiinni kun alkoi tavaraa tulemaan. sit kone käymään, lämppärinsäädin maximiin, ja lämppärin ilmausruuvista ilmat pihalle. lisää nestettä sisään, kolmisen litraa about meni. käytän kunnes flekti pyörähtää käyntiin ja sammuu. ihmetystä herätti että kaasun antaminen aiheutti mystistä säpinää paisuntasäiliöön (korkki kiinni)...hmm....eihän tässä pitäs mitään kansivikaa olla. no, jos se toimii, miksi huolestua.
tähän operaatioon meni niin paljon aikaa etten kehtaa sanoakaan, kuvittelin selviäväni tunnissa parissa, aikaa tuhraantui viisi tuntia
aikaisempi työkokemus: irroittanut muutaman jäähdyttimen purkuautoista (helpompaa kun puretussa konehuoneessa enemmän tilaa temmeltää)
ekana avasin jäähdyttimen tyhjennystulpan. olin laittanut auton alle tyhjän neljän litran öljypurnukan jonka kyljen olin puukolla avanut auki. nesteet saisi valua sinne (yllätyksekseni täyttyi vain puoleen väliin eli 2 litraa, maahan tietty roiskui osa kun ei ollut sopivaa letkua millä ohjata vesi tyhennystulpasta siististi)
sitten avasin kolme pulttia joilla jäähdytin on kiinni, kaksi kartanlukijan puolelta, yksi kuskin puolelta. alempien pulttien avaus oli hankalaa ilman lisätilaa, joten otin akun irti, ja kuskin puolelta irroitin ilmansuodattimen kotelon kyljiestä imuilmanottorasian. jäähdyttimen pultit aukesivat onneksi helposti, mikä ei muistaakseni ole itsestäänselvyys noissa.
seuraavaksi irroitin jäähdyttimen letkut, jotka yleensä mulla on lähtenyt helposti irti, näitä joutui suostuttelemaan ruuvitaltalla oikein tosissaan. samalla irroitin jäähdyttimen lämpökytkimen johdot.
sitten nostin puolan pois telineestään. johdot sai jäädä siihen kiinni. otin myös pois virranjakajan kannen, pyörijän sekä jakajan vieressä olevan liittimen johdon jotta jäähdyttimen mukana tuleva flekti mahtuu nousemaan.
otin myös termostaattikotelon auki, uudella jäähdyttimellä tuksin on tarkoituksenmukaista käyttää superkylmää termostaattia (jonka avulla sinnittelin tähän asti finaalikuntoisella jäähdyttimellä). pirullisen hankalassa paikassa on tm-kotelon alempi 13 millinen, mutta pienen hylsysarjan 13 millinen mahtui sinne kivasti.
sitten alkoi ankara nostaminen, olin vakuuttunut että saan sen nostettua vaikken irroittaisi jäähdyttimen kyljestä lämpökytkintä.
tässä vaiheessa totesin että jäähdyttimen nosto olisi paljon helpompaa jos konepellin ruuvaisi pois. kun ei ollut apumiestä mukana, niin konepelti sai jäädä, ja epätoivoisesti jatkoin kurottelemista auton sivusta. totesin että lämpökytkin kanittaa liikaa, halusin tai ei. olin varma etten saisi sitä auki, sehän vaatii hehtaariavaimen. 30 millinen hylsy siten löytyi, tulihan sekin sisäänajettua.
sitten taas ponnistelin jäähdytintä pois, nostin melkein puoleen väliin kun aloin kiroamaan että mistä pirusta se vielä kanittaa. no tietysti valonpesijöiden moottori oli vielä vivustossa kiinni! maski irti ja etupuolelta 10 millin avaimella irroittamaan vivustoa moottorin akselista. ja tietysti kolme johtoa pyyhkijän moottorista irti, olivatpa tiukassa abigot! ylhäältä lukien punainen, keltainen, ruskea.
no nyt se koko roska sitten nousi pois, jäähydin, flekti ja pyyhkijän moottori. halusin tietty siirtää pyyhkijän moottorin toiseen jäähdyttimeen kiinnii. joten irti ruuvaamaan, flektin kehikossa oleva iso ruuvi oli tiukassa, mutta kun riittävän isoa ristipäätä auttoi pultin ympärille puristetuilla lukkopihdeillä kiertäen, niin johan aukesi. lisäksi moottori oli kiinni neljällä pienellä ruuvilla jäähdyttimen pohjassa. nämä ei olleet tiukassa, mutta uudemmassa jäähdyttimessä oli nuo samat ruuvit ruostuneet kiinni ja niille joutui vilauttamaan myöskin lukkopihtejä.
uudemman jäähdyttimen flektikehikossa oli lampunpesimen moottorin pultti vielä kiinni - ja tietysti katkaistuna. lukkopihdeillä auki, mutta totesin äkkiä että vastakierre pyörii mukana. täytyy vaihtaa flekti vanhemmasta jäähdyttimestä. ei onnistu, koska en saa uudemmasta jäähdyttimestä flektiä pois kiinnitysruuvit on ruostuneet kiinni. joten päätän jättää laittamatta pesijöiden moottorin, eihän se tietääkseni edes toiminut.
uudemmasta jäähdyttimestä lämpökytkin irti jotta mahtuu sovittaa paikalleen. jäähdytin istui hyvin omalle paikalleen, pultit kiinni, lämpökytkin takaisin ja kaikki muut puretut releet takaisin kiinni sopivaksi katsomassani järjestyksessä. varastosta termariksi joku jostain epämääräisestä syystä aiemmin hylätty 88 termari - saa luvan toimia nyt. vanhassa termarissa kumitiiviste oli vielä timmissä kunnossa eikä hajonnut käsiin joten käytin sitä. termarikotelon ilmausruuvi auki, uutta nestettä sisään, ilmausruuvi kiinni kun alkoi tavaraa tulemaan. sit kone käymään, lämppärinsäädin maximiin, ja lämppärin ilmausruuvista ilmat pihalle. lisää nestettä sisään, kolmisen litraa about meni. käytän kunnes flekti pyörähtää käyntiin ja sammuu. ihmetystä herätti että kaasun antaminen aiheutti mystistä säpinää paisuntasäiliöön (korkki kiinni)...hmm....eihän tässä pitäs mitään kansivikaa olla. no, jos se toimii, miksi huolestua.
tähän operaatioon meni niin paljon aikaa etten kehtaa sanoakaan, kuvittelin selviäväni tunnissa parissa, aikaa tuhraantui viisi tuntia
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
eilen ajoin vielä 5km koeajolenkin lämpimällä koneella ja ihastelin miten nätisti lämpömittarin viisari vaelsi puolenvälin kahta puolta.
tänään sitten töihin (45km matka-ajoa, suuri osa moottoritietä) ja puoleenväliin asti matkaa ihastelin edelleen lämpöjen nättiä käyttäytymistä. kunnes yhtäkkiä huomasin viisarin olevan lähellä punarajaa. lähti kuitenkin laskemaan, varmuuden vuoksi käänsin lämmönsäätimen max-asentoon. jäi puolenvälin yläpuolelle ja lopun matkaa vaelsi tuolla about kello kymmenessä/puolikymmenessä. outoa? olisko termostaatti heittänyt pyyhkeen kehään? perillä tarkistin nesteen määrän, korkki kiinni alle min-rajan, kun avasin korkin, pinta nousi min-rajaan. lisäsin nestettä. vuotoja ei näkynyt missään.
tänään sitten töihin (45km matka-ajoa, suuri osa moottoritietä) ja puoleenväliin asti matkaa ihastelin edelleen lämpöjen nättiä käyttäytymistä. kunnes yhtäkkiä huomasin viisarin olevan lähellä punarajaa. lähti kuitenkin laskemaan, varmuuden vuoksi käänsin lämmönsäätimen max-asentoon. jäi puolenvälin yläpuolelle ja lopun matkaa vaelsi tuolla about kello kymmenessä/puolikymmenessä. outoa? olisko termostaatti heittänyt pyyhkeen kehään? perillä tarkistin nesteen määrän, korkki kiinni alle min-rajan, kun avasin korkin, pinta nousi min-rajaan. lisäsin nestettä. vuotoja ei näkynyt missään.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Hyvinhän remppa meni, itse asensin pelkkiä tuplakaasareita koko yön, eikä siltikään toiminut
75:ssa mulla käy lämmöt aika ylhäällä, pari milliä vaille punaisella, sitten laskee alle puolenvälin ja taas nousee jne.. en tiedä mikä sitten on..
75:ssa mulla käy lämmöt aika ylhäällä, pari milliä vaille punaisella, sitten laskee alle puolenvälin ja taas nousee jne.. en tiedä mikä sitten on..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
suosittelen termostaatin tarkistamista jos et ole jo tehnyt. mä olen jo kahdesta ostosaabista bongannut talvitermostaatin (92!), esim tosta rautapuskurisesta otin eilen sellaisen pois. sinisellä kasinelosella ajoin kaksi kesää talvitermostaatilla tietämättä asiasta!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
75:n termari (tai termarikotelo) on erilainen eli myöhemmissä se on kaksivaiheinen. Vuosi sitten ostin termaria ja minulla oli muka mallikappale ja kaveri toi toisenlaisen ja sanoi, että sinulle on vaihdettu uudemmasta kone. No, ostin sen kaksivaiheisen eli uudemman ja oireet oli just noi, että alkuun nostaa lämmöt melkein punaiselle, kunnes laskee ja muutaman minuutin värähtelyn jälkeen tasoittuu.
Menin viikko sitten ostamaan uutta termari ja sanoin, että sen pitää olla just 75:een että se on erilainen, kuin uudemmissa, mutta varaosakirja kertoi, että kaikkiin b-koneisiin käy tämä sama termari, joka taas on kaksivaiheinen. Ei niillä ollutkaan enää muuta tarjolla. Lämmöt pysyy tasaisemmin, mutta silti tahtoo nostaa alkuun hieman korkeammalle, ennen kuin tasoittuu. Onko se just tuon kaksivaiheisen termarin syy?
Niin, ymmärtääkseni se ensimmäinen vaihe kun avautuu, lämmintä vettä ohjataan lämmityslaitteelle ja vasta toisessa vaiheessa jäähdyttimelle ja se tuli kai noin vuonna 1977. Tämä ei ole sitten mikään fakta, vaan ihan muistinvaraista tietoa...
Menin viikko sitten ostamaan uutta termari ja sanoin, että sen pitää olla just 75:een että se on erilainen, kuin uudemmissa, mutta varaosakirja kertoi, että kaikkiin b-koneisiin käy tämä sama termari, joka taas on kaksivaiheinen. Ei niillä ollutkaan enää muuta tarjolla. Lämmöt pysyy tasaisemmin, mutta silti tahtoo nostaa alkuun hieman korkeammalle, ennen kuin tasoittuu. Onko se just tuon kaksivaiheisen termarin syy?
Niin, ymmärtääkseni se ensimmäinen vaihe kun avautuu, lämmintä vettä ohjataan lämmityslaitteelle ja vasta toisessa vaiheessa jäähdyttimelle ja se tuli kai noin vuonna 1977. Tämä ei ole sitten mikään fakta, vaan ihan muistinvaraista tietoa...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
99:ssä kaikki syylärin läpi virtaava jäähdytysneste kulkee myös paisuntasäiliön läpi, säiliö ei siinä mielessä ole pelkästään paisuntasäiliö, vaan osa kiertoputkistoa. Siinä mielessä on ihan toivottavaa että nesteen virtausta ja myllerrystä näkyy paisuntasäiliössä kun termostaatti on auki ja painat kaasua.lucaf kirjoitti: ihmetystä herätti että kaasun antaminen aiheutti mystistä säpinää paisuntasäiliöön (korkki kiinni)...hmm....eihän tässä pitäs mitään kansivikaa olla. no, jos se toimii, miksi huolestua.
http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... low?full=1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jus, no totta tosiaan! tämä ymmärrys helpotti.
mielenkiintoista toi jarin juttu kaksivaiheisista jne...en ole kuullut aiemmin? kuka vahvistaisi? no, anyway olen siinä uskossa että seiskaykköseni b-moottori on tuoreempi kuin 75...
joo, ja minulta sitten löytyy ylimääräinen talvitermari ken haluaa, nyt niitä on jo kaksi, joten toisen voisin antaa jollekin - tai vaihtaa 88 asteiseen.
mielenkiintoista toi jarin juttu kaksivaiheisista jne...en ole kuullut aiemmin? kuka vahvistaisi? no, anyway olen siinä uskossa että seiskaykköseni b-moottori on tuoreempi kuin 75...
joo, ja minulta sitten löytyy ylimääräinen talvitermari ken haluaa, nyt niitä on jo kaksi, joten toisen voisin antaa jollekin - tai vaihtaa 88 asteiseen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Eikös kaksitoimisen termostaatin ensimmäinen vaihe sulje ja avaa syylärille menevää kiertoa. Ja jos moottorin lämpö nousee kovasti yli normaalin, termostaatin päässä oleva lautanen sukee imusarjalle ja lämppärinkennolle menevän kierron, jolloin saadaan suurin mahdollinen jäähdytysteho.
Tällainen tilanne voisi esim. tulla kovilla nopeuksilla pitkän matkan autobaana-ajossa. Ilmastoidussa autossa tulee kylmä jos ei lämppäri lämmitä yhtään.
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 15156.html
Tällainen tilanne voisi esim. tulla kovilla nopeuksilla pitkän matkan autobaana-ajossa. Ilmastoidussa autossa tulee kylmä jos ei lämppäri lämmitä yhtään.
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 15156.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Vähänkö mun päivä menee tämän takia pilalle. Piti tulla kotia tutkimaan tuon varamoottorin termarikoteloa, kun luulin, että se kone on uudempi. Mutta kotelo vaikuttaa samanlaiselta, kuin 75:ssa. Minulla oli aiemmin sellainen 1-vaiheinen termari, mutten nyt sitäkään löydä. Siitä puuttui se alempi jousi ja oli siis ulkomuodoltaan matalampi. Kun sovittelin tuota 2-vaiheista termaria tuohon varamoottoriin, niin se alajousihan siinä on ihan tarpeeton, ei se mitään kanavaa pääse sulkemaan.lucaf kirjoitti:mielenkiintoista toi jarin juttu kaksivaiheisista jne...en ole kuullut aiemmin? kuka vahvistaisi? no, anyway olen siinä uskossa että seiskaykköseni b-moottori on tuoreempi kuin 75...
Vähänkö on psykedeelinen olo, että olenko unta nähnyt, ja nyt teille satuja selittelen
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Eli sillä toisella vaiheella ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa, että kone nostaa ensin lämpöjä ylemmäs, ennen kuin tasoittuu. Vähän jo helpottaa oloa...jus kirjoitti:Eikös kaksitoimisen termostaatin ensimmäinen vaihe sulje ja avaa syylärille menevää kiertoa. Ja jos moottorin lämpö nousee kovasti yli normaalin, termostaatin päässä oleva lautanen sukee imusarjalle ja lämppärinkennolle menevän kierron, jolloin saadaan suurin mahdollinen jäähdytysteho.
Tällainen tilanne voisi esim. tulla kovilla nopeuksilla pitkän matkan autobaana-ajossa. Ilmastoidussa autossa tulee kylmä jos ei lämppäri lämmitä yhtään.
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 15156.html
Tämä myös selittää sen, miksi satkussa tuli sisällä kylmä, kun lämmöt nousi ylös huonon jäähdyttimen vuoksi...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
mullahan toi sininen kasinelonen, jolla ajoin kaksi kesää tietämättäni talvitermarilla, teki usein sitä että kun lämmöt nousi yli puolenvälin, kabiiniin alkoi tulemaan pelkkää kylmää.
sinänsä jännästi kalibroitu lämpömittari, neula ei ikinä noussut edes klo kymmeneen asti, oliko se sitten hyvä asia vai ei. ainakin se piti mielen rauhallisena, toisaalta jätti minut tiedottomaksi niistä keittoasteista joista koneessa sitten ehkä ajoittain oli.
ja sitten tähän päivään. raportoin aiemmin aamun työmatkasta ja lämpöjen noususta. kotimatkalla totesin, että lämmöt nousee yli puolen välin vain reippaassa matka-ajossa motarilla! ihmeellistä, luulisi että hyvän jäähdyttimen ansiosta kovassa vauhdissa lämmöt pysyy kurissa. enkä tietääkseni ajanut käsijarru päällä. lämmöt keikkuu siis klo 10 tienoilla yli sadan vauhdissa, taajamassa palautuu puoleen väliin.
TOISAALTA aloin miettimään jarin juttuja erilaisista termareista. tämä kaapista löydetty 88 oli siitä outo, ettei se meinannut mahtua termarikoteloon. tuntui että jouduin vähän väkivalloin survomaan sen, ikään kuin olisi ollut liian korkea. sielläkö se nyt sitten kanittaa ja aiheuttaa noita lämpenemishassutuksia? nimittäin kun neula alkaa lähestymään klo kymmentä, se alkaa myös hassusti hyppimään, aivan satunnaisesti, ja siis vain silloin tällöin. tai ei ehkä hyppimään, mutta välillä vaihtaa paikkaa nopeasti, ikäänkuin termari naksahtaisi nopeasti eri asentoon.
pahus, pitääkö investoida uuteen termariin, tämän kuun remonttirahat kun alkaa olemaan ikävästi lopussa.
sinänsä jännästi kalibroitu lämpömittari, neula ei ikinä noussut edes klo kymmeneen asti, oliko se sitten hyvä asia vai ei. ainakin se piti mielen rauhallisena, toisaalta jätti minut tiedottomaksi niistä keittoasteista joista koneessa sitten ehkä ajoittain oli.
ja sitten tähän päivään. raportoin aiemmin aamun työmatkasta ja lämpöjen noususta. kotimatkalla totesin, että lämmöt nousee yli puolen välin vain reippaassa matka-ajossa motarilla! ihmeellistä, luulisi että hyvän jäähdyttimen ansiosta kovassa vauhdissa lämmöt pysyy kurissa. enkä tietääkseni ajanut käsijarru päällä. lämmöt keikkuu siis klo 10 tienoilla yli sadan vauhdissa, taajamassa palautuu puoleen väliin.
TOISAALTA aloin miettimään jarin juttuja erilaisista termareista. tämä kaapista löydetty 88 oli siitä outo, ettei se meinannut mahtua termarikoteloon. tuntui että jouduin vähän väkivalloin survomaan sen, ikään kuin olisi ollut liian korkea. sielläkö se nyt sitten kanittaa ja aiheuttaa noita lämpenemishassutuksia? nimittäin kun neula alkaa lähestymään klo kymmentä, se alkaa myös hassusti hyppimään, aivan satunnaisesti, ja siis vain silloin tällöin. tai ei ehkä hyppimään, mutta välillä vaihtaa paikkaa nopeasti, ikäänkuin termari naksahtaisi nopeasti eri asentoon.
pahus, pitääkö investoida uuteen termariin, tämän kuun remonttirahat kun alkaa olemaan ikävästi lopussa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Ei se lämpötila muutu mitenkään hirveän nopeasti. Jos lämpöviisari heiluu samaa tahtia, kuin kellon sekuntiviisari, niin mittarissa on vikaa. Kelloon edelleenkin verrattaessa lämpöviisarin liikenopeus on lähempänä sitä minuuttiviisarin nopeutta, tai ehkä hieman nopeampi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
no sitä minäkin ihmettelen, mutta aiemmin ei ole ikinä tehnyt moista. jaa, nyt muuten tajusin etten ole rempan jälkeen tarkistanut missä asennossa on veden anturin liitin siellä termostaatin vieressä.Mertmi kirjoitti:Ei se lämpötila muutu mitenkään hirveän nopeasti. Jos lämpöviisari heiluu samaa tahtia, kuin kellon sekuntiviisari, niin mittarissa on vikaa. Kelloon edelleenkin verrattaessa lämpöviisarin liikenopeus on lähempänä sitä minuuttiviisarin nopeutta, tai ehkä hieman nopeampi.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jatkan tähän viestiketjuun vielä kun vaihdoin juuri jäähdyttimen uusimpaan hankintaani (99 -84), ja suoritin toimenpiteen jota suosittelen jokaiselle joka vaihtaa saabiin jäähdytintä, kiristin moottorin etukiinnityksen pultteja (jotka ovat hollilla kun jäähdyttimen nostaa pois). molempi pultti kiristyi puoli kierrosta!
en tiedä onko satkuissa samaa tautia, kun 99 (ja 90?) että moottorin etukiinnitys (tukikumin kiinnityspultit) tuppaavat löystymään ajan mittaan.
en tiedä onko satkuissa samaa tautia, kun 99 (ja 90?) että moottorin etukiinnitys (tukikumin kiinnityspultit) tuppaavat löystymään ajan mittaan.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)