Ajatusleikki: Saab 99 GT
Ajatusleikki: Saab 99 GT
Mallimerkintä GT tulee sanoista "Gran Turismo", eli suuri matkailu.
Aikanaan monilla merkeillä GT-malli oli isokokoinen ja -moottorinen auto, jonka varustelu oli painottunut nimenomaan automatkailuun kohtullisen suurilla nopeuksilla euroopan suorilla moottoriteillä. Rata-ajossa GT ei ole oikeassa ympäristössä.
Saabilla oli toki 99 ems, ja myöhemmin 99 turbo jotka ovat hyvin lähellä vanhaa GT filosofiaa. Kuvitellaanpa, että 99:n viimeisinä vuosina Saab olisi halunnut tehdä 99:stä vielä viimeisen erikoismallin.
Ems ja Turbo olivat ainoastaan 900 sarjassa. Millainen olisi siis 99 GT toteutettuna 80-luvun puolenvälin varusteilla?
Aikanaan monilla merkeillä GT-malli oli isokokoinen ja -moottorinen auto, jonka varustelu oli painottunut nimenomaan automatkailuun kohtullisen suurilla nopeuksilla euroopan suorilla moottoriteillä. Rata-ajossa GT ei ole oikeassa ympäristössä.
Saabilla oli toki 99 ems, ja myöhemmin 99 turbo jotka ovat hyvin lähellä vanhaa GT filosofiaa. Kuvitellaanpa, että 99:n viimeisinä vuosina Saab olisi halunnut tehdä 99:stä vielä viimeisen erikoismallin.
Ems ja Turbo olivat ainoastaan 900 sarjassa. Millainen olisi siis 99 GT toteutettuna 80-luvun puolenvälin varusteilla?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Mulla tulee mieleen joku tehokas kohtuu korkealla viritysasteella oleva twincami/doch, enemmän ajoporoa kuin vetoporoa pellin alla. Sisusta menisi kaiketi jonkilaiseen sporttihenkeen vahvaan kankaaseen tai jopa nahkaan, ja mustaa värinä ja rattina ilman paksunnoksia ja muita krumeluureja Momo, lisähintaan puinen Grant. Kojelaudan puujäljitelmä teipin tilalla saattaisi olla ohut harjattu pelti, kenties ja lisähintapakettiin Grantin pylpyrän kaveriksi aitoa puuta. Keskikonsoli voisi olla OGsatku henkeen pystympi ja pitäisi sisällään sen ajan parhaimman Blaukkarin sekä 4 kaiutinta pitkin autoa.
Alusta olisi matala ja jäykkä, vakaajat edessä ja takana. Jarrut olisi kaiketi melko vahvat, ei välttämättä isoilla laikoilla kuten ennen ei ollut tapana mutta jäähdytetyt kenties. Käsijarru ottaa varmaan edestä kuten vanhoissa Saabismeissa oli ja takakässärihän on räppäkouria varten, tosimies vetää taidolla.
Mitä tulisi ulkonäköön niin tummat ikkunalistat reunustavat tummia laseja, vakiomalleista poiketen puskureiden ja kylkilistojen metalliosat olisivat tummat, ei kirkkaat. Ja alla pyörisi Silver spoke-vanteet kiillotetulla reunalla. Renkaat menisi kaiketi 205-leveyteen mutta sitäpä on leppoisa sompailla EMS-välitetyllä ohjauksella ja vaihdelaatikon Turbo-välityksillä että Urpo-mallin kytkimelle. Pakoputkena olisi kunnon menokonehenkeen peltisarjalta asti tuplaputki kahdella isolla änkkärillä. Ja koko paketissahan olisi vähintään triplasti enemmän äänieristeitä "hiljaiseen" menoon.
Alusta olisi matala ja jäykkä, vakaajat edessä ja takana. Jarrut olisi kaiketi melko vahvat, ei välttämättä isoilla laikoilla kuten ennen ei ollut tapana mutta jäähdytetyt kenties. Käsijarru ottaa varmaan edestä kuten vanhoissa Saabismeissa oli ja takakässärihän on räppäkouria varten, tosimies vetää taidolla.
Mitä tulisi ulkonäköön niin tummat ikkunalistat reunustavat tummia laseja, vakiomalleista poiketen puskureiden ja kylkilistojen metalliosat olisivat tummat, ei kirkkaat. Ja alla pyörisi Silver spoke-vanteet kiillotetulla reunalla. Renkaat menisi kaiketi 205-leveyteen mutta sitäpä on leppoisa sompailla EMS-välitetyllä ohjauksella ja vaihdelaatikon Turbo-välityksillä että Urpo-mallin kytkimelle. Pakoputkena olisi kunnon menokonehenkeen peltisarjalta asti tuplaputki kahdella isolla änkkärillä. Ja koko paketissahan olisi vähintään triplasti enemmän äänieristeitä "hiljaiseen" menoon.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Viimeks oli moinen 99 -84 special, jossa kallistuksenvakaaja edessä ja takana, turbosatkun jouset, ruiskukone jne... Oli muuten mahtava ajaadimebak kirjoitti:Alusta olisi matala ja jäykkä, vakaajat edessä ja takana. Jarrut olisi kaiketi melko vahvat, ei välttämättä isoilla laikoilla kuten ennen ei ollut tapana mutta jäähdytetyt kenties. Käsijarru ottaa varmaan edestä kuten vanhoissa Saabismeissa oli ja takakässärihän on räppäkouria varten, tosimies vetää taidolla.

Asensin vielä turbokoneen keulalle, mutta paras vaihtoehto olisi ollut satkun vapaastihengittävä i16, hengittävällä putkella

Jos ja kun tässä vielä hyvä 99 aihio löytyy, keulalle hyppää satkun i16, vakaajat alle ja uudemmat jarrut -88:sta. Tulee takuulla kiva kaara

900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Tästähän Dimebakin kertomasta voisi joku osaava photoshopata sellaisen niinkuin yllämainittu kirjoittaja on ideoinut
Ja photoshopata niin sisustan kuin ulkokuorenkin samalla niin nähtäisiin minkälainen olisi 99GT 


Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Voisiko moottori olla 16-venttiilinen kahdella Solexilla? Tavallaan kahden aikakauden risteytys, brittisporttihenkiset tupla-solexit ja aikanaan huippumoderni Saabin 16-v kansi.
Korkeaviritteisenä ja elektronisella sytytyksellä olisi varmasti miellyttävä moottorituttavuus.
Olisiko verhoiluksi liian räväkkä tällaiset punaplyysiset 9000-penkit, mutta contour-toppauksella? http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1132177
Avattavat takasivuikkunat ja kattoluukun mielellään näkisin myös.
Korkeaviritteisenä ja elektronisella sytytyksellä olisi varmasti miellyttävä moottorituttavuus.
Olisiko verhoiluksi liian räväkkä tällaiset punaplyysiset 9000-penkit, mutta contour-toppauksella? http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1132177
Avattavat takasivuikkunat ja kattoluukun mielellään näkisin myös.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Nuo avattavat takasivulasit kuuluisi tottakai ja kattoluukkukin on hyvä olla. Bongasin tässä hiljan 99:n jossa oli kaiketi alkuperäinen teräsluukku joten sellainen tietenkin sillä kyllähän se alkuperäinen terästyöntöluukku voittaa aina yhden lasisen tarvikeluukun.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Yhteenvetona siis:
Saab 99 GT -84:
-Kaksiovinen
-Moottorina 8v vapari ruisku (K-jet). Eikös i16 tullut satkuunkin vasta -89?.
-Vaihteistoon #7 enska ( i16 moottorilla ehkä jopa #8)
-Lisää äänieristeitä
-Avattavat takasivulasit
-Kattoluukun vaihtoehtona mielummin ilmastointi. Luukkua ei oikein viitsi pitää melun takia auki autobaanalla.
-Jousitus pitäisi olla pehmeämpi kuin turbossa ja ems:issä. Vakaajat kylläkin. (GT ei ole rata-auto)
-Puu- tai nahkaratti
-Ems ohjausvaihde
-Renkaiksi ehkä sittenkin enintään 195/60R15, sillä GT:ssä ei ole tehostinta.
-Nahkapenkit
Saab 99 GT -84:
-Kaksiovinen
-Moottorina 8v vapari ruisku (K-jet). Eikös i16 tullut satkuunkin vasta -89?.
-Vaihteistoon #7 enska ( i16 moottorilla ehkä jopa #8)
-Lisää äänieristeitä
-Avattavat takasivulasit
-Kattoluukun vaihtoehtona mielummin ilmastointi. Luukkua ei oikein viitsi pitää melun takia auki autobaanalla.
-Jousitus pitäisi olla pehmeämpi kuin turbossa ja ems:issä. Vakaajat kylläkin. (GT ei ole rata-auto)
-Puu- tai nahkaratti
-Ems ohjausvaihde
-Renkaiksi ehkä sittenkin enintään 195/60R15, sillä GT:ssä ei ole tehostinta.
-Nahkapenkit
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Tuohon Svc:n koottuun listaan kyllä vielä lisäksi neljät pyöreät H4 umpiot, vaikka ne ehkä osaksi olisivat Saabin osalta -70 lukua. Kyllähän noita oli esim. ainakin Opelin räyheämmissä-Mantoissa 80-luvulla. Tosin 70-luvulla GT:issä oli vielä tyyliä merkistä huolimatta, jos -80 luvun GT:n haluaisi mielessään tehdä, parempi lähtökohta taitasi olla 90 lumikko, koska 80-luvulla GT:stä alkoi löytyä jo korinväristä puskuria yms 

Hieno! Tämä yksilö tosin taisi olla nimetty 99 Aero:ksi?carimat kirjoitti:Ilman nelivaloja...tuohan on jo rakennettu![]()
Mielestäni upein tuplis mitä tehty...
GT olisi kuitenkin minun mielestäni kaksiovisessa korissa GLE:n tai ems:n sisustus mutta varustettuna 155 hv 8v turbomoottorilla ja manuaalivaihteistolla? Näillä saadaan huippunopeudeksi aavistuksen yli 200 km/h. Alustaan GLE:n jousitus, vakaajilla lisättynä. Pakettiin vielä ems:n tehostamaton nopea ohjausvaihde niin aletaan varmaan olla aika lähellä. Vanteiksi jotkut -83 -85 valikoimassa olleista 5,5" aluvanteista. Tykkivanne voisi olla se oikea, sillä jalkapallot olivat jo ems:n ja GLE:n tunnus, US-turbo ja Aero satkussa sekä Sunburst tonnarissa.
Optiolistalle sitten kattoluukku, ilmastointi, cruise, sähkölasit, nahkaverhoilu yms. pientä.
Suorituskyky ja hinta eivät saisi mennä kuitenkaan ohi 900 Turbon tai GLE:n. Eikä GT saisi missään tapauksessa olla nopeampi, kuin juuri tulollaan oleva 9000 turbo. Nythän vaan tekohengitetään poistumassa olevaa mallia

Jos myynti vetäisi hyvin tuosta voisi vielä tehdä edullisemman turbottoman 99 GTi version (Juu ems oli jo keksitty

Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
http://www.grantproducts.com/grant.fm$r ... rantdetail
Siinäpä ratti ja löytyy installation kittikin tuohon.
Siinäpä ratti ja löytyy installation kittikin tuohon.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001