Aurauskulma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
karimylly
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Heinä 24, 2003 10:32
Paikkakunta: Tuusula

Aurauskulma

Viesti Kirjoittaja karimylly »

Onko kellään antaa osviittaa miten saisin itse säädettyä aurauskulmat
onko vaikea tehdä itse vai pitäiskö viedä korjaamolle
Tuntuu vain puskevan pahasti noissa liikenneympyroissä
näin talvi liukkailla auto on 88 900i
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Muita syitä

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Itselläkin puskee ympyröissä jos liukasta, empä tullut ajatelleeksi että kulmat voisi olla pielessä ? Täytyypä tarkistaa ne joskus.

Mutta itsellä puskeminen loppui kun ajoin vähemmällä vauhdilla ympyrän läpi ;)

Myös renkaat voi vaikuttaa.
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Re: Aurauskulma

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

[quote="karimylly"]Onko kellään antaa osviittaa miten saisin itse säädettyä aurauskulmat
onko vaikea tehdä itse vai pitäiskö viedä korjaamolle.

Suosittelen korjaamoa mutta aurauksen voi kyllä katsoa itsekkin ihan mittanauhalla, mutta siitä ei viellä paljon iloa ole, kun jää kampperit ja kasterit tarkastamatta. Ei se enään niin paljon seillä korjaamolla maksa että kannattais pilata renkaat.
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Aurauskulman tarkistukseen kannattaa rakentaa jonkinlainen teleskooppikeppi jossa vaikka viivotin asteikkona. Se on aika pieni se millin parin ero mikä vanteen reunasta mitaten pitää olla.
Camberinkin pystyy suurin piirtein tarkistamaan aivan tasaisella vaikka luotilangalla ja viivottimella. Vaatii vähän trigonometrista laskentaa.
Säätöä en tuolla lähtisi tekemään, mutta selviää ainakin onko niin paljon pielessä että kannattaa maksaa säädöstä.
Caster onkin jo vähän monimutkaisempi tarkistettava.

Kokeilin kerran laittaa 88 satkuun vähän "terävämmät" kulmat, eli vaihdoin camberin positiivisesta negatiiviseksi. Pienellä laskutoimituksella suurinpiirtein laskeskelin paljonko säätöpaloja tarvitaan noin -0,5 asteen camberiin kun lähtötilanne (~+0,5) oli tiedossa. Vaati kyllä aika nipun, useampi milli, paloja. Sen jälkeen kyllä kääntyi, melkeinpä liiankin herkästi. Toisaalta ei se vielä paha ollut ajaa suorallakaan. Nyt kuitenkin alla rauhallisempi tehdasasetus.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aurauskulma

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

karimylly kirjoitti:Onko kellään antaa osviittaa miten saisin itse säädettyä aurauskulmat
onko vaikea tehdä itse vai pitäiskö viedä korjaamolle
Tuntuu vain puskevan pahasti noissa liikenneympyroissä
näin talvi liukkailla auto on 88 900i
Kokemuksesta voin sanoa, että 900 puskee pienissä nopeuksissa yllättävän herkästi, varsinkin risteyksissä täytyy olla varovainen. Yli 60km/h nopeuksissa mennäänkin sitten pidon vähentyessä nelipyöräluisussa tai jopa peräluisussa. Liian suuri aurauskulma teki ainakin minun 900:n levottomaksi suoraan ajettaessa ihan kuivalla asfaltillakin.

Itse tein säädön omavalmisteisella terästangolla, joka on teleskooppimallinen. Siinä on lukitusruuvi. Tangolla verrataan vanteen etu-ja takareunan eroa. Rasvamontulla/nosturilla tuo säätö on vielä jotenkin inhimillistä touhua. Muista, että ratti voi mennä vinoon, jos säädät vain yhdeltä puolelta.

Esim. rengasliikkeessä teetettynä etupään suuntaus maksaa 25-50euroa. J
SabaT16
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 17:58
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SabaT16 »

Joo itseänikin kiinnostaa minkälainen vaikutus on etupään geometrian muutoksilla og saabin kulkuun. Suunnitteilla on saada saabini paremmin kääntyväksi ja vähemmän puskevaksi. Tiedän millä muutoksilla se onnistuu, mutta ne jotka ovat jo niitä kokeilleet niin minkälaisia kokemuksia teillä on. Mitä olette tehneet ja minkälainen vaikutusus sillä oli esim. suoraa ajamiseen tai perän elämiseen?
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Onhan tuon etupään kanssa tullut tapeltua, mutta luulen ettei enää kauan. On nimittäin tarkoitus alkaa tekemään toi keula kokonaan putki rungolle. Ei tahdo noi tavarat enään kestää kyydissä. Säädettävät perssonit laitoin toissa talvena eteen ja loppui se vetoakseli rumba saman tien, nyt vaan rupee muuten repeemään joten on aika päivittää koko auto. Tulee uusi keula ja taka-akseli jhon myös säädettävät perssonit, kai se olis toi moottorikin jo avattava kun on ajettu jo niin paljon. Kestävyydestä täytyy antaa kyllä täydet pisteet tuolle moottorille.
Soitin viime viikolla tuonne AKK:hon ja tekniikka heppu näytti minun idealle vihreää valoa, joten kai sitä saa tuonkin asian parissa menemään muutaman askin tupakkia ja ...........
Otamme muuten vastaan ideoita missä olisi sellainen perssoneilla varustettu taka-akseli golffin akseli on liian hento. :idea:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

SabaT16 kirjoitti:Joo itseänikin kiinnostaa minkälainen vaikutus on etupään geometrian muutoksilla og saabin kulkuun. Suunnitteilla on saada saabini paremmin kääntyväksi ja vähemmän puskevaksi. Tiedän millä muutoksilla se onnistuu, mutta ne jotka ovat jo niitä kokeilleet niin minkälaisia kokemuksia teillä on. Mitä olette tehneet ja minkälainen vaikutusus sillä oli esim. suoraa ajamiseen tai perän elämiseen?
No, ensimmäisenä tulee mieleen, että onhan kaikki pallonivelet ehjät keulassa(myös raidetankojen sisemmät)? Jos on, tämän jälkeen säätöön. 900:lle löytyy useammat eri säädöt, tehostimella oleville, ilman tehostinta, sport, aero. jne. Eli, jos viet auton säädettäväksi, niin kannattaisi etsiä vaikkapa nuo sportin säädöt. tässä yksi linkki:

http://www.900aero.com/main/tech_main_chassie.htm
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Omaan satkuun eivät saaneet aurauksia edes säädettyä. Oli pultit niin jumissa. Eipä siinä säätämistä juuri olisi ollutkaan, vaikka 40mm laskusarja on alla. Ratin saivat kuitenkin laitettua suoraan, vaikka se omasta mielestä oli suorassa jo ennestään. en oo omassa satkussa huomannu aliohjautuvuutta, mutta muutaman kerran risteys on menty kuin takapotkusella. Sopivassa kohdassa kun laittaa pienempää pykälää, niin lähtee perä irti. Pittää alkaa reenaamaan kuhan tänne korpeen tulee talvi.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ihmettelen kovasti, jos et ole havainnut og900:n puskemisominaisuutta, eli aliohjautumista taajamanopeuksissa. 8O

Allekirjoittanut on muutamia kertoja säikähtänyt todella pahasti satkun puskiessa risteyksessä vastaantulijoiden kaistan kautta. Yleisestihän vanhoja saabeja pilkataan tuon puskemisominaisuuden takia. :?
Armas_Ahtopaine
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 20:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Armas_Ahtopaine »

Aika vaikeet oli nuo http://www.900aero.com ohjeet.... Tuntus et saa helpommin kohdalleen kun jaksaa vaan nostella autoo ylös alas, ja huom! liikutella autoa alustan saattamiseksi "lepotilaan" ennen uusinta mittausta. Tietysti noissa 900aeron arvoissa on otettu kuitenkin jo huomioon geometrian muuttuminen kun autossa on taas paino päällä(huom. no weight ohjeessa)...

-Aurausta 0.5 - 1.0mm
-Negatiivista camperia 0.5 - 1.5 astetta
-Positiivista casteria pari kolme astetta

Nämä ehkä ite laittasin aluks ja lähtisin sit haarukoimaan oman maun mukaan..... Oikeita säätöjä on lähes yhtä monia kuin on autoja ja kuskejakin....

Itse huomasin tossa jokin aika sitten kun liukastelin kesärenkailla ensilumilla et loivassa mutkassa lähti puskemaan aika rajusti.... Homman pelasti kytkimen painaminen pohjaan jolloin kumpikin pyörä sai pyöriä oman mielensä mukaan ja pito palasi.... Kyllä se voimansiirto näköjään vain vastustaa menoa ja tässätapauksessa pitoa... Talvipyörillä tälläistä nyt kuitenkaan ei enää tapahtuu, tai sitten on kyllä syytä tarkastaa rengastus tai ottaa kemppilukko talveksi pois........ :lol:

Ja jos saa saabinsa odottamattomasti puskemaan taajamanopeuksissa niin kyllä silloin on jotain pielessä. Vaikka sen kyllä tunnustan että saabit ovat taipuvaisia aliohjautuvuuteen, kuitenkin vasta suuremmilla nopeuksilla....
SabaT16
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 17:58
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SabaT16 »

Mitä luokkaa "Kapaleino" ajat tuolla saabillas?
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Mertmi kirjoitti:Ihmettelen kovasti, jos et ole havainnut og900:n puskemisominaisuutta, eli aliohjautumista taajamanopeuksissa. 8O

Allekirjoittanut on muutamia kertoja säikähtänyt todella pahasti satkun puskiessa risteyksessä vastaantulijoiden kaistan kautta. Yleisestihän vanhoja saabeja pilkataan tuon puskemisominaisuuden takia. :?
Joo oon huomannu, varsinkin menneenä kesänä. Meinas aero puskee ittensä ja mut semmoseen isoon lumiauraan kunnes holläsin kaasua ni sit se käänty, oli tosin kyllä vesi ja märkä asvaltti.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

SabaT16 kirjoitti:Mitä luokkaa "Kapaleino" ajat tuolla saabillas?
Ralli sprinttiä ajellaan Auto Special Saloon luokkaan rakennettu eli ajetaan luokassa SS10 samassa ajaa ryhmä F ja N Alle 2,0 L
tomppa12
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 09:42

Aurauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja tomppa12 »

Miittasin aurauskulman vanteista Saab 900S vm-91 ja totesin aurausta 5mm. Käsitykseni mukaan etuvetoisessa pitäisi olla haritusta 0-1mm.

Epäilys heräsi koska autoa joutuu ikäänkuin jatkuvasti ohjaamaan.

Kysymys, pitääkö raidetangon renkaanpuoleinen nivel irroittaa renkaan päästä, että kulmaa pääsee säätämään jos näin on homma lienee aika hankala toteutaa nivelen pää irti säätö kokoonpano tarkistus ja sama homma uudelleen.

Vai onko raidetankon hammastangon puoleisen kumin alla joku liitos, että löysäämällä lukitusmutterit säädön voi tehdä tankoa pyörittämällä.
Vanhalla Saabilla liikenteessä
Vastaa Viestiin