2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

hall anturi on nyt hihnapyörän takana ja normi garret on kiinni 2.0:n kannessa, turbon männät.
laitanko turbon suuttimet loppunro 706 vai ne siniset siitä 2.1stä eli loppunro 08?

turbon ruiskunohjausboxia ei kaiketi kannata laittaa jos johdotukset ei ole kuulemma plug in tyyppisesti? vai onko?

tää on se sininen suutin
-280-155-008 18.27 192 138.1 43.5 3.0 18.27 192 28.1 33.4 Top High Saab 4-2.1l
pitää hakee se turbon suutin tallilta....
-280-150-706 20.35 213.9 153.8 36.25 2.5 22.29 234.3 31.3 37.2 EV1 High HSV v8-5.0l, Mitsubishi 4-2.6l, Porsche v8-5.0l, Saab 4-2.0l Turbo
tuolla numerolla eli turbon on pikkusen isompi. sellainen siis kiinni. kyllähän se ce valo kertoo jos menee liian laihalle.
Viimeksi muokannut CHEVY2.8D, Ti Helmi 25, 2014 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja Jope »

Turbon boksissa tosiaan eri liitin pohjassa. Boksin lisäksi menee vaihtoon ainakin ruiskun johtosarja, kaasuläppäanturi, ja tyhjäkäyntimoottori. Oletan, että tässä molemmat ruiskut on Boschin tekeleitä ja alun perin OG900:seen asennettuja.

Tipuin kärryiltä jo toistamiseen, joten jään mielenkiinnolla seuraamaan projektisi etenemistä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

Jope kirjoitti:Turbon boksissa tosiaan eri liitin pohjassa. Boksin lisäksi menee vaihtoon ainakin ruiskun johtosarja, kaasuläppäanturi, ja tyhjäkäyntimoottori. Oletan, että tässä molemmat ruiskut on Boschin tekeleitä ja alun perin OG900:seen asennettuja.

Tipuin kärryiltä jo toistamiseen, joten jään mielenkiinnolla seuraamaan projektisi etenemistä.
2.1 vaparista on siis kaikki muu paitsi alakerta mäntineen kansi, imusarja läppärungon jälkeen. ahdin pakoputkisto

mun mielestä ei o mistään kotosin tollaanen 2.1 vapari. sylinterien välinen kannas on silminnähden tarpeettoman kapee. katteltiin yhen saappiviisaan kanssa kesällä kun oli kansi levällään että ei ihme että oli palanu pahvi.
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Siis jos olet laittamassa siitä nyt turboa, niin miksi ihmeessä et sitten laita sitä koko tekniikkaa? Juuri edellisellä sivulla selitetty, että osia sekoittamalla "lyöt kädet paskaan"?
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

mitä muuta erinomaista siinä vm 86 t16 turbon sarjassa on kun se alipainekalvollinen jakaja? tarkotus ois ajaa etanolilla ja siinä ei tule heti nakutus vastaan minkä takia täytyisi vetää ennakkoa pois ahtopaineella. kaveri ehdotti että turbon paine ohjaamaan irrallista öljynpaineanturia joka 0.7baarin ahtopainella lyä lisäsuuttimelle suoran virran, ei mene ainakaan laihalle. muuten ajelee turbon suuttimilla ja 2.1:n ruiskunohjauksella, jos polttaa ce valoa niin hytistä lisäkatkasijalla 1pytyltä rinnankytkettynä pulssi lisäsuuttimelle... nokathan on samanlaiset 2.1 ja turbo. mikä tuossa on se ongelma?
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Ei muuta kuin kokeilemaan ja raportoimaan tänne. Sillä nähdään onko ongelmaa/millaista ongelmaa on.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Ei sitä ennakkoa vähennetä pelkästään nakutuksen takia. Kun palopaine kasvaa, nousee palamisnopeus oleellisesti. Palamisen aiheuttaman sylinterin paineennousun on satuttava kammenkulmassa oikeaan kohtaan, jotta paine saataisiin mahdollisimman tehokkaasti muutettua mekaaniseksi työksi. Mikäli ennakkoa on liikaa, joutuu moottori tavallaan tappelemaan itseään vastaan. Mitä iloa siitä on? Vähän sama kuin jotkut firmaa pyörittävät tuntuu ymmärtävän vain maksimaalisen liikevaihdon päälle, voitto ei kiinnosta yhtään.

Kaikkiaan tämä kuulostaa niin perse edellä puuhun -projektilta että kiinnostavaa tosiaan olisi nähdä josko auto koskaan yleensä liikkuu, saatika että se olisi niin huoleton ja mukava käyttää että voisi tankin täyttämisen jälkeen paahtaa kohti auringonlaskua rokki soiden. Kun valmista roinaa on saatavissa pilkkahintaan niin tokko kannattaa lähteä itse haastamaan vaikka jonkun Boschin monituhatpäistä insinööriarmeijaa.... Jollain megasquirtilla taikka MRTechin boksilla pääsisit murto-osalla kaikesta vaivasta, mikä projektiisi liittyy. Vaikka laskisit omaa työtäsi vaikka vain ruplan tunnille, saatat silti päästä voitolle ostamalla jonkin valmiin paketin. :mrgreen:


CHEVY2.8D kirjoitti:mitä muuta erinomaista siinä vm 86 t16 turbon sarjassa on kun se alipainekalvollinen jakaja? tarkotus ois ajaa etanolilla ja siinä ei tule heti nakutus vastaan minkä takia täytyisi vetää ennakkoa pois ahtopaineella. kaveri ehdotti että turbon paine ohjaamaan irrallista öljynpaineanturia joka 0.7baarin ahtopainella lyä lisäsuuttimelle suoran virran, ei mene ainakaan laihalle. muuten ajelee turbon suuttimilla ja 2.1:n ruiskunohjauksella, jos polttaa ce valoa niin hytistä lisäkatkasijalla 1pytyltä rinnankytkettynä pulssi lisäsuuttimelle... nokathan on samanlaiset 2.1 ja turbo. mikä tuossa on se ongelma?
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Kyllä kannattaa kuunnella viisaampia, etenkin noi kaverit on yleensä ollut aika tietäviä ja ideat hyviä.
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

kimmoa kirjoitti:Ei sitä ennakkoa vähennetä pelkästään nakutuksen takia. Kun palopaine kasvaa, nousee palamisnopeus oleellisesti. Palamisen aiheuttaman sylinterin paineennousun on satuttava kammenkulmassa oikeaan kohtaan, jotta paine saataisiin mahdollisimman tehokkaasti muutettua mekaaniseksi työksi. Mikäli ennakkoa on liikaa, joutuu moottori tavallaan tappelemaan itseään vastaan. Mitä iloa siitä on? Vähän sama kuin jotkut firmaa pyörittävät tuntuu ymmärtävän vain maksimaalisen liikevaihdon päälle, voitto ei kiinnosta yhtään.

Kaikkiaan tämä kuulostaa niin perse edellä puuhun -projektilta että kiinnostavaa tosiaan olisi nähdä josko auto koskaan yleensä liikkuu, saatika että se olisi niin huoleton ja mukava käyttää että voisi tankin täyttämisen jälkeen paahtaa kohti auringonlaskua rokki soiden. Kun valmista roinaa on saatavissa pilkkahintaan niin tokko kannattaa lähteä itse haastamaan vaikka jonkun Boschin monituhatpäistä insinööriarmeijaa.... Jollain megasquirtilla taikka MRTechin boksilla pääsisit murto-osalla kaikesta vaivasta, mikä projektiisi liittyy. Vaikka laskisit omaa työtäsi vaikka vain ruplan tunnille, saatat silti päästä voitolle ostamalla jonkin valmiin paketin. :mrgreen:
eihän siinä ole tarkoituskaan mitään 2baarin paineita vaan etanolillahan se syttymisnopeus on muutenkin hitaampi. mitäs tuossa isoa työmäärää on kun nurkissa olevista osista laittaa nippuun, parissa päivässä olis ripeämpi nuo sipistelly kasaan. duunissakin aina valitetaan että ei jotain asiaa voi noin tehdä kun ei ole ennen tehty eikä kukaan ole uskaltanut kyseenalaistaa.

muistutetaan että männät on turbosta, kuten kansi imusarja, ahdin, suuttimet myös näköjään.
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

CHEVY2.8D kirjoitti: 2.1 vaparista on siis kaikki muu paitsi alakerta mäntineen kansi, imusarja läppärungon jälkeen. ahdin pakoputkisto
CHEVY2.8D kirjoitti:muistutetaan että männät on turbosta, kuten kansi imusarja, ahdin, suuttimet myös näköjään.
Siis hetkonen, mitä siitä 2.1:stä haluttiin käyttää? Tämän perusteella... öö... ruiskun boxi ja johtosarja ja sytkä?
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

f-19 kirjoitti:
CHEVY2.8D kirjoitti: 2.1 vaparista on siis kaikki muu paitsi alakerta mäntineen kansi, imusarja läppärungon jälkeen. ahdin pakoputkisto
CHEVY2.8D kirjoitti:muistutetaan että männät on turbosta, kuten kansi imusarja, ahdin, suuttimet myös näköjään.
Siis hetkonen, mitä siitä 2.1:stä haluttiin käyttää? Tämän perusteella... öö... ruiskun boxi ja johtosarja ja sytkä?
kaikki 2.0:n imusarjaa (erilainen kuin 2.1)edeltävä eli mm läppärunko täydellisenä, ilmamassamittaus putsari. samoin myös lambda ja kampuran hihnapyörä ja sen alta öljypumppu hall antureineen
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuolla aiemmin mainitsit että ce-valo kertoo jos menee laihalle. Kyllä jos se tapahtuu close loop -tilassa. Jos se tapahtuukin täyskaasulla, mennään bensakarttojen mukaan ja lambdasäätö ei ole käytössä. Kannattaa viritellä näyttö lambdalle kojelautaan. Kapeakaistalambda toimii jo auttavasti että tietää seoksen olevan rikkaalla. Itekin kun roplasin turbo8 -moottorin kylkeen t16:n ruiskun oli siinäkin ihmeteltävää riittävästi, vaikka rauta oli tarkoitettu turbokoneelle. Immu esim. temppuili ja ilmavuodot sotki mittauksen. Eli ihan "oikea" rauta voi olla rikki/sekaisin ja saada aikaan ongelmia...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

Mertmi kirjoitti:Tuolla aiemmin mainitsit että ce-valo kertoo jos menee laihalle. Kyllä jos se tapahtuu close loop -tilassa. Jos se tapahtuukin täyskaasulla, mennään bensakarttojen mukaan ja lambdasäätö ei ole käytössä. Kannattaa viritellä näyttö lambdalle kojelautaan. Kapeakaistalambda toimii jo auttavasti että tietää seoksen olevan rikkaalla. ...

kiitos tiedosta :D
tuosta lamdanäytöstä (volttimittari?) kojelautaan on kyl ollu kaverin kanssa puhetta. minkäslaista laitejärjestelyä suosittelette? jossain oli että siitä omasta lambdasta voi ottaa hyppylangalla sille näytölle vai pitäiskö olla erillinen lambda putkessa?
itsellä mielessä rikkaan seoksen aikaansaamiseksi täyskaasulla mikrokytkin kaasuvipuun rinnan sen turbon painekytkimen (ö-kello)

ja diodin yli se 1pytyn suuttimelta pulssin (re85 ajoon) tuonti ryyppysuuttimelle.
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

nyt meinasin koekäyttää mut bensapumppu ei surise vaikka kaikki sähköliittimet on kiinni niihin kuuluvissa laitteissa/antureissa ja pa letkut ja liittimet kuten kuuluukin.

tuli mieleen että olisiko se bensapumppu saanut itseensä?

kun oli tuossa kesällä aiemmin suodatin melko tukkonen että sammuili kun pysähtyi risteyksiin ja sen takia se mulle kulkeutuikin?
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Vastaa Viestiin