Virran jakajan kansi
Virran jakajan kansi
Oottekos huomanneet ,että tarvike virran jakajan kannessa on liikkumavaraa turhan paljon , ainaskin mulla on melko klappi , muuttuukos ajotus tuon takia? eli kannattasko hankkia alkuperäinen josko olis tiukempi.
Taitaapa mullakin olla tarvikekansi ja siinä on pikkasen klappia. Alkuperäisessäkin taisi kyllä olla melkein saman verran. Kyllähän se vaikuttaa sytkän säätöön pikkasen, mutta viisaammat sanokoot, kuinka paljon. Nyt ne jotka ovat hiljattatain vaihtaneet jakajan kannen ja ostaneet Boschin oman osan, niin kommenttia. Kannattaako maksaa reilusti enemmän vai selviääkä tuolla parin asteen käsisäädöllä.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Olen käyttäny pitkään Boschin sytytyksen osia eli aina, joten ei ole kokemusta tarvikeosista. Ja nyt seuraa toteamus. Eihän se kansi ole missään tekemisessä sytytyksen ajoituksen kanssa, ainoastaan sytytysvirran välittäjänä oikealle sylinterille. Jakajan asennollahan se sytyksen ennakko säädetään, alipaine "hienosäätää", 16V-koneissa sytytyshetki määritetään suoraan kampiakselin asennosta jne.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ajoitus ei muutu, koska pyörijässä on kuitenkin leveähkö osa josta kipinä hyppää. Sytytyshetkenhän määrää siis Hall-anturi taikka uudemmissa kampiakselin asentoanturi.. pyörijä ja kansi vain välittävät sen perille ollen "suurinpiirtein" oikeassa asennossa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-
- "Saabisti"
- Viesti:
No, tulinpahan minäkin taas yhtä astetta viisaammaksi
Kaikkea sitä luuleekin tietävänsä 
Matti

Matti
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Helkkari, mihin tässä nyt uskoo... juuri Aksun kanssa taisin käydä lyhyen keskustelun siitä virranjakajan kannen ylimääräisestä liikkeestä ja mietittiin, että se vaikuttaa sytkän ennakkoon. No, kun olis lamppu, niin katsoisin heti. Mutta, eipä ole lamppua, enkä juuri osaisi käyttääkkään sitä 
Matti

Matti
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Joo voihan siinä olla vähän heittoa, mutta onhjan jakajan akselissakin aina vähän heittoa, jos ottaa pyörijästi kiinni ja heiluttelee pituusakselin ympäri.
En ole huomannut eroa alkuperäis tai "tarvikekannen" välillä.
Pitää seuraavaksi viritellä DI
En ole huomannut eroa alkuperäis tai "tarvikekannen" välillä.
Pitää seuraavaksi viritellä DI

Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Tuli mieleen ku salama kirkkaalta taivaalta. Olen joskus ajoituslampulla tillottanut sytytysennakkoa ja olen huomannu, että pidempään ku sitä seuraa, niin se hiukan vaeltaa pysyen kuitenkin pääosan ajasta säädetyssä arvossa. Toinen minkä olen huomannut, että löysättäessä virranjakajaa säätöä varten, muuttuu sytytysennakko aika paljonkin (ainakin B-moottorissa) ilman, että jakajaa olisi vielä käännetty mihinkään päin. Siitä syystä olen itse säätänyt sytytysennakkoa joskus (varsinkin yksin säätäessä) virranjakajan kaulasta kiintoavaimella. Tällöin on ollut se virranjakajan pultti/pidike-hässäkkä niin tiukalla, että jakaja ei ole kääntynyt käsin. Näin oon saanut tarkemmin säädettyä ennakon, siis yksin. Kaveri ku on pitämässä ajoituslamppua niin sitten asia on ihan eri.
-dimebak-