Saab 99 -82 GL fiksailua
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
myös moottorin ja palkin väliin jääneet kivet aiheuttaa mitä kummallisimpia pärinöitä.
ota sorkkarauta tai vastaava ja kun ääni kuuluu painele sorkkaraudalla pakoputken pellit ym. muut jotka voivat päristä, niin eiköhän pärinän aiheuttaja löydy.
ota sorkkarauta tai vastaava ja kun ääni kuuluu painele sorkkaraudalla pakoputken pellit ym. muut jotka voivat päristä, niin eiköhän pärinän aiheuttaja löydy.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
Nyt ilmeni uutta vikaa Saabissa. Olin hiukan pidemmällä reissulla viime vkl, ja huomasin jo menomatkalla, että autosta alkoi kuului/tuntua outoa tärinää. Tärinä ei ollut voimakasta eikä kovaäänistä, mutta kuitenkin selvästi korvin kuultavissa. Tärinä ikään kuin johtui jostain suoraan rattiin.
Nyt rupesin tänään tarkemmin kuulosteleen ääntä. Ääni alkaa olla kuultavissa kun nopeus ylittää 40km/h ja yläraja äänen kuulumiselle ei tullut vastaan ainakaan ennen 100km/h. Ääni kuuluu ja tuntuu suoraan ajettaessa ja vasemmalle kääntyessa mutta oikealle kääntyessa tärinä häipyy aivan kokonaan. Kierroksilla ei ole mitään väliä, eikä mielestäni silläkään miten autoa kiihdyttelen. Kun nopeutta vain tulee tarpeeksi, alkaa myös tärinä. Tärinä siis kuuluu sekä tasakaasulla, kiihdytettäessä että vauhdin hiljentyessä.
Onko ideoita mistä vika johtuu? Onko nyt kyseessä sisemmän vetarin kuluminen vai viittaako oireet edes siihen?
Nyt rupesin tänään tarkemmin kuulosteleen ääntä. Ääni alkaa olla kuultavissa kun nopeus ylittää 40km/h ja yläraja äänen kuulumiselle ei tullut vastaan ainakaan ennen 100km/h. Ääni kuuluu ja tuntuu suoraan ajettaessa ja vasemmalle kääntyessa mutta oikealle kääntyessa tärinä häipyy aivan kokonaan. Kierroksilla ei ole mitään väliä, eikä mielestäni silläkään miten autoa kiihdyttelen. Kun nopeutta vain tulee tarpeeksi, alkaa myös tärinä. Tärinä siis kuuluu sekä tasakaasulla, kiihdytettäessä että vauhdin hiljentyessä.
Onko ideoita mistä vika johtuu? Onko nyt kyseessä sisemmän vetarin kuluminen vai viittaako oireet edes siihen?
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
Itsellä on tuoreessa satkussa täsmälleen sama vika . Täällä porukka meinas että se johtuu ohjaustehostimesta mutta ku sulla on 99:ssä se nii sehä on sitte täysin kumottu vaihtoehto:D pittääpä tulla ihmettelemään syksyllä yhessä ku tuun etelästä kesätöistä. T:koulukaveri:p
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
Lisäyksenä että itellä se tärinä ei ihan rattiin asti tunnu, mutta kuuluu kyllä hyvin ja muistuttaa nelitahtimoottoria ku ihan kunnolla alkaa resonoimaan. Liekköhän joku moottorin kannatin?
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
Klassinen pyöränlaakerin ääni. Sen, mikä nurkka on viallinen, toteat nosturin päällä käsin rattaita pyörittelemällä.
saamu kirjoitti:Nyt ilmeni uutta vikaa Saabissa. Olin hiukan pidemmällä reissulla viime vkl, ja huomasin jo menomatkalla, että autosta alkoi kuului/tuntua outoa tärinää. Tärinä ei ollut voimakasta eikä kovaäänistä, mutta kuitenkin selvästi korvin kuultavissa. Tärinä ikään kuin johtui jostain suoraan rattiin.
Nyt rupesin tänään tarkemmin kuulosteleen ääntä. Ääni alkaa olla kuultavissa kun nopeus ylittää 40km/h ja yläraja äänen kuulumiselle ei tullut vastaan ainakaan ennen 100km/h. Ääni kuuluu ja tuntuu suoraan ajettaessa ja vasemmalle kääntyessa mutta oikealle kääntyessa tärinä häipyy aivan kokonaan. Kierroksilla ei ole mitään väliä, eikä mielestäni silläkään miten autoa kiihdyttelen. Kun nopeutta vain tulee tarpeeksi, alkaa myös tärinä. Tärinä siis kuuluu sekä tasakaasulla, kiihdytettäessä että vauhdin hiljentyessä.
Onko ideoita mistä vika johtuu? Onko nyt kyseessä sisemmän vetarin kuluminen vai viittaako oireet edes siihen?
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
Eli voisiko ääni tosiaan lähteä pyöränlaakerista, vaikka oikealle käännyttäessä ääni häipyy kokonaan? Miten se viallinen laakeri sitten pitäisi ilmetä, kun ratasta käsin pyörittelen?
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
Pyöränlaakerit ovat kaksiuraisia kuulalaakereita ja nyt tässä tapauksessa se toinen ura on kulunut. Kun kurvaat oikealle, viallisessa laakerissa kuormitus kasvaa sillä puolen, jossa on kulumaton ura ja ääni häipyy.
Vasemmalle käännyttäessä taas laakerin viallinen puoli kuormittuu enemmän ja ääni kuuluu. Hoksasit varmaan mitä tarkoitan?
Kun pyörität ratasta käsin, kuuluu jonkinmoinen rahina aina siitä viallisesta laakerista. Mutta ennen testiä kannattaa varmistaa ettei jarrut laahaa tms. ettei hämäänny jarrupalojen äänestä.
Kannattaa ajella autolla jonkin aikaa että vika pahenee, niin viallinen laakeri on helpompi löytää. Oon itse jos kuinka moneen otteeseen vaihtanut ensin väärän, ja sitä kautta remonttikulut on tuplaantuneet. Riski tähän kasvaa oleellisesti jos uskot jonkun vakuutteluja siitä että tiettyyn suuntaan ajettaessa vian on oltava siellä ja siellä nurkassa. Mitään kaavaa ei ole. Ainoastaan käsin pyörittämällä pystyt toteamaan vikapaikan yksiselitteisen tarkasti ja silloinkin vain jos vika on edennyt riittävän pitkälle. Kun siedät ääntä muutaman tuhannen kilsaa, on vika sen jälkeen helpompi löytää.
Vasemmalle käännyttäessä taas laakerin viallinen puoli kuormittuu enemmän ja ääni kuuluu. Hoksasit varmaan mitä tarkoitan?
Kun pyörität ratasta käsin, kuuluu jonkinmoinen rahina aina siitä viallisesta laakerista. Mutta ennen testiä kannattaa varmistaa ettei jarrut laahaa tms. ettei hämäänny jarrupalojen äänestä.
Kannattaa ajella autolla jonkin aikaa että vika pahenee, niin viallinen laakeri on helpompi löytää. Oon itse jos kuinka moneen otteeseen vaihtanut ensin väärän, ja sitä kautta remonttikulut on tuplaantuneet. Riski tähän kasvaa oleellisesti jos uskot jonkun vakuutteluja siitä että tiettyyn suuntaan ajettaessa vian on oltava siellä ja siellä nurkassa. Mitään kaavaa ei ole. Ainoastaan käsin pyörittämällä pystyt toteamaan vikapaikan yksiselitteisen tarkasti ja silloinkin vain jos vika on edennyt riittävän pitkälle. Kun siedät ääntä muutaman tuhannen kilsaa, on vika sen jälkeen helpompi löytää.
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
eikös vasemmalle käännyttäessä auton paino siitty oikealle puolelle? eli vian pitäisi olla oikean puolen laakerissa näin maalaisjärjellä pääteltynä:D voin olla ja varmaan olenkin väärässä.
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
Ei se noin mene välttämättä, koska et voi tietää, kumpi ura laakerista on kulunut. Lue tekstini ylhäällä. Siinä sanottiin että tuo metodi on jos kuinka monta kertaa johtanut siihen että väärä laakeri on vaihdettu. Enkä ole itse ainut, joka on mennyt tähän halpaan.
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
Olen suunnittelemassa auton museointia (pitkässä kuusessa vielä). Mitenkä nuo autossani olevat vanteet, näkyvät kuvassa http://img854.imageshack.us/img854/4709 ... 272712.jpg , ovatko ne 99:n alkuperäiset vanteet vai ovatko ne 900:sta. En ole oikein kartalla nuista vanteista. Jos nuo eivät ole 99:n vanteet, niin mitä vanteita 99:ssä on alun perin ollut?
Ja onko kenellekkään tietoa mikä värisävy nuissa kyseisissä vanteissa on alun perin ollut tuon maalatun valkoisen sijaan?
Ja onko kenellekkään tietoa mikä värisävy nuissa kyseisissä vanteissa on alun perin ollut tuon maalatun valkoisen sijaan?
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
- Paikkakunta: Ii
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
Kyllä nuo on tulleet vasta 900:een. Tässä ihan hyvä sivusto, josta näet eri vannemallien tiedot: http://jpowell.tripod.com/saab-wheels/#spg
Saabiton mies since 7/2022
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
Nehän ei silloin museointi mielessä tuohon käy, kun ovat -85 vasta tulleet ensimmäisen kerran käyttöön. Ilmeisestihän muuten on ok käyttää mitä vain sen aikaisia vanteita, jos ne vain ovat tulleet käyttöön yli 30 vuotta sitten?
Tuolla sivustolla ei juurikaan ollut 99:n aluvanteita, vai onko niitä sitten etes aikoinaan ollut paljoakaan tarjolla? Miten sitten peltivanteet tuon ikäiseen autoon, mitä niitä on ollut silloin tarjolla?
Tuolla sivustolla ei juurikaan ollut 99:n aluvanteita, vai onko niitä sitten etes aikoinaan ollut paljoakaan tarjolla? Miten sitten peltivanteet tuon ikäiseen autoon, mitä niitä on ollut silloin tarjolla?
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
- Paikkakunta: Ii
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
Oon jonkin verran selvitellyt tuota museointia. Minun käsitys on, että saa käyttää vain sellaisia vanteita, joita on siihen aikaan saanut lisävarustelistalta ostaa.
Nämä museointihommat riippuu myös vähän tarkastajan/tarkastajien tietämyksestä ja tiukkuudesta. Huhupuheiden mukaan paikkakuntakohtaisia eroja näkemyksissä on.
99:n aluvanteita on ainakin "tykkivanteet" eli Silverspoke/SilverVane, "Jalkapallovanteet" ja Incat, jotka tais olla turbomalleissa. Näitähän pyörii täällä ja esim. torissa silloin tällöin myynnissä.
Nämä museointihommat riippuu myös vähän tarkastajan/tarkastajien tietämyksestä ja tiukkuudesta. Huhupuheiden mukaan paikkakuntakohtaisia eroja näkemyksissä on.
99:n aluvanteita on ainakin "tykkivanteet" eli Silverspoke/SilverVane, "Jalkapallovanteet" ja Incat, jotka tais olla turbomalleissa. Näitähän pyörii täällä ja esim. torissa silloin tällöin myynnissä.
Saabiton mies since 7/2022
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
Kyllä museotarkastuksessa varmaan pieniä eroja voi eri katsastajien välillä olla, mutta kyllä loppupeleissä kyllä tarkastukset ovat hyvin tasavertaisia. Omat kokemukset ovat eri paikkakunnilta ja oma näkemykseni puoltaa tuota tasavertaisuutta.
Pääsääntö on, että auton tulee olla sen vuosimallin mukainen lisävarusteineen mitä se edustaa. Itselläni on myös juuri nyt työn alla -84 Saab 99 GL. Siihen olen kunnostamassa alle jalkkisvanteita. Muistini mukaan myös vuoden 1984 lisätarvikeluettelossa oli tarjolla julkkiksen lisäksi niin Ronalin tykkivanne kuin Incakin. Mutta muita alkuperäisiä ja siis museokelpoisia alkuperäisiä Saabin aluvanteilla ei 99:siin ole.
Tuon Ruotsin Klubin vannelinkki kuvaa hyvin tilannetta.
Mielestäni tuon 99 "ikävin" fiksailtava osa on tuo "karmea" kojelaudan alareuna kontaktimuovisuikale, mikä on aina kurtussa tai muuten vaurioitunut! Ise löysin aivan uuden 90:pin merkillä varustetun pätkän siihen oikeaan reunaan, mutta tuo muu osa on vielä kekseliäitten mietteiden vaiheessa.
Intoa vaan museointiin, tämä kiehtova hullun hauska harrastus!
Pääsääntö on, että auton tulee olla sen vuosimallin mukainen lisävarusteineen mitä se edustaa. Itselläni on myös juuri nyt työn alla -84 Saab 99 GL. Siihen olen kunnostamassa alle jalkkisvanteita. Muistini mukaan myös vuoden 1984 lisätarvikeluettelossa oli tarjolla julkkiksen lisäksi niin Ronalin tykkivanne kuin Incakin. Mutta muita alkuperäisiä ja siis museokelpoisia alkuperäisiä Saabin aluvanteilla ei 99:siin ole.
Tuon Ruotsin Klubin vannelinkki kuvaa hyvin tilannetta.
Mielestäni tuon 99 "ikävin" fiksailtava osa on tuo "karmea" kojelaudan alareuna kontaktimuovisuikale, mikä on aina kurtussa tai muuten vaurioitunut! Ise löysin aivan uuden 90:pin merkillä varustetun pätkän siihen oikeaan reunaan, mutta tuo muu osa on vielä kekseliäitten mietteiden vaiheessa.
Intoa vaan museointiin, tämä kiehtova hullun hauska harrastus!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
Minulla on tallessa väriä myöten samanlainen 99. tosin 83/84vm.saamu kirjoitti:Olen suunnittelemassa auton museointia (pitkässä kuusessa vielä). Mitenkä nuo autossani olevat vanteet, näkyvät kuvassa http://img854.imageshack.us/img854/4709 ... 272712.jpg , ovatko ne 99:n alkuperäiset vanteet vai ovatko ne 900:sta. En ole oikein kartalla nuista vanteista. Jos nuo eivät ole 99:n vanteet, niin mitä vanteita 99:ssä on alun perin ollut?
Ja onko kenellekkään tietoa mikä värisävy nuissa kyseisissä vanteissa on alun perin ollut tuon maalatun valkoisen sijaan?
Eka autoni jonka ostin scan-autosta kokkolasta 7000markalla vuonna -97
Volvo 850 2.5 -96 246tkm
Mazda mx-5 1.8i -99 114tkm
Mazda mx-5 1.8i -99 114tkm