rattiakseli painuu sisään
rattiakseli painuu sisään
Pystylampun ratti akseli painuu sisään, otin ratin pois ja painoin niin akseli menee sisään päin ja pitkälle. Mikähän mahtaisi olla apukeino? Ratin paikalla ollessa liike on parin sentin luokkaa. Jotain holkkia ratin taakse?
Saab 9-5 Wagon 2.0t vm.01
Saab OG 900 vm.88
Saab OG 900 vm.88
Re: rattiakseli painuu sisään
Oletan, että kyseessä on OG900.
Rattiakselissa on törmäystilanteiden varalta teleskooppi, jonka kuuluisi olla normaalitilanteissa hyvin jäykkä, akselin pituus pitäisi pysyä muuttumattomana. Teleskoopin voi saada löystymään esim. irrottamalla rattia hakkaamalla, ilman ulosvedintä. Jos teleskooppi antaa periksi ulos päin, rattia pystyy vetämään etäämmälle ohjauspylväästä, jopa niin pitkälle ettei vilkun palautus tai torvi toimi.
Saat tilanteen korjattua vaihtamalla ehjän rattiakselin. Nykyisenkin voi purkaa irti ja prässätä teleskoopin tiukemmaksi. Äärimmäinen ranetus on hepata teleskooppi ohjauspylvään kannakkeen aukosta pienellä hitsiknöölillä kiinteäksi.
Ratin ulosvetimeksi muuten sopii katkaistu 900 pallonivel. Pulttijako on siinä sama kuin ratissa. Kierretään pitkät pultit pallonivelen runko-osan reikien läpi ratissa oleviin kierteisiin. Ruuveja kiristämällä pallonivelklunssi kiristyy ohjausakselin päätä vasten ja pakottaa ratin siististi irti.
Aiempaa keskustelua:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=6154
Rattiakselissa on törmäystilanteiden varalta teleskooppi, jonka kuuluisi olla normaalitilanteissa hyvin jäykkä, akselin pituus pitäisi pysyä muuttumattomana. Teleskoopin voi saada löystymään esim. irrottamalla rattia hakkaamalla, ilman ulosvedintä. Jos teleskooppi antaa periksi ulos päin, rattia pystyy vetämään etäämmälle ohjauspylväästä, jopa niin pitkälle ettei vilkun palautus tai torvi toimi.
Saat tilanteen korjattua vaihtamalla ehjän rattiakselin. Nykyisenkin voi purkaa irti ja prässätä teleskoopin tiukemmaksi. Äärimmäinen ranetus on hepata teleskooppi ohjauspylvään kannakkeen aukosta pienellä hitsiknöölillä kiinteäksi.
Ratin ulosvetimeksi muuten sopii katkaistu 900 pallonivel. Pulttijako on siinä sama kuin ratissa. Kierretään pitkät pultit pallonivelen runko-osan reikien läpi ratissa oleviin kierteisiin. Ruuveja kiristämällä pallonivelklunssi kiristyy ohjausakselin päätä vasten ja pakottaa ratin siististi irti.
Aiempaa keskustelua:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=6154
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: rattiakseli painuu sisään
Tuopa oli mielenkiintoinen tieto, koska itselläkin edessä tilanne että ratti pitäis irroittaa. Tarkoitat ilmeisesti pallonivelen tukivarren sisään menevää osaa tuolla runko-osalla? Pultit siis kiinnityspulttien reikien läpi kiinni ratin runkoon?
Miten saadaan pallonivelen runko sitten koskettamaan rattiakselin päätä? Minusta rattiakselin pää on siellä sisällä sen ontelon keskellä piilossa ja jää jotain 5cm syvemmälle kuin ratin pinnassa oleva pallonivel. Onko tuonne tehty jonkin välitanko, joka välittää voiman? Vai olenko ymmärtänyt koko asetelman täysin väärin?
Miten saadaan pallonivelen runko sitten koskettamaan rattiakselin päätä? Minusta rattiakselin pää on siellä sisällä sen ontelon keskellä piilossa ja jää jotain 5cm syvemmälle kuin ratin pinnassa oleva pallonivel. Onko tuonne tehty jonkin välitanko, joka välittää voiman? Vai olenko ymmärtänyt koko asetelman täysin väärin?
jus kirjoitti: Ratin ulosvetimeksi muuten sopii katkaistu 900 pallonivel. Pulttijako on siinä sama kuin ratissa. Kierretään pitkät pultit pallonivelen runko-osan reikien läpi ratissa oleviin kierteisiin. Ruuveja kiristämällä pallonivelklunssi kiristyy ohjausakselin päätä vasten ja pakottaa ratin siististi irti.
Aiempaa keskustelua:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=6154
Re: rattiakseli painuu sisään
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: rattiakseli painuu sisään
ei se ny noin piukas ole että joutuu rälläköimään palloniveliä ja käymään rautakaupassa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: rattiakseli painuu sisään
Ainakaan tuo kuvan ratti ei halunnut irrota taputtelemalla eikä rattikehään köytetyllä laudanpätkällä akselin päähän nojaten. Rälläkkä, romunivel ja pultit löytyivät nurkista. Mieluummin irrottaa ratin siististi kuin hakkaa rattiakselin väljäksi, tämän topicin aloituksessa kuvatun tilanteen välttämistä siis.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: rattiakseli painuu sisään
-92 ja uudempien, sekä perusmallin ratin kanssa tuo temppu ei toimi, koska mutteri on ontelossa. Siihen pitää tehdä erikoistyökalu kierretangosta tms. Pallonivelen runko ei mahdu noihin sisälle. -91 asti turbon rattien kanssa näyttää toimivan OK.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: rattiakseli painuu sisään
Aikoinaan itse puristin ko..akselin hydrauliikka letku puristimella vähän tiukemmaksi.voi purkaa irti ja prässätä teleskoopin tiukemmaksi
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: rattiakseli painuu sisään
Vaikka menee ooteeksi niin ratin saa kivasti irti kun ottaa mutterin irti ja kääntelee rattia eestaas paikallaan tai ajaa pikkulenkin (välttämättä motarille ei kannata ). Sitten vain nyppää irti, tulee varsin kivasti.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
-Edward Murphy