900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja vmt »

kimmoa kirjoitti:8-venttiilinen 900i:kin kulkee jo aika mukavasti kunhan sitä kunnolla kierrättää ja se, sekä kaasarikone vievät melko vähän bensaa saabiksi.
Mulla on kulkenut ässä vähemmällä kuin kasitappiruisku. Kaasarikoneella on ollut kaikista suurin jano.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Jos vanhan saapin meinaa hommata ja sillä ajaa niin ei paljon kannata bensiinikuluissa kuvitella säästävänsä. Harraste/kesäautot on asia erikseen. Käyttöautoina jokapäiväsessä ajossa on 900c ja kokemusta turboista ja vapareista 8V/16V, keskikulutus kaikilla kaupungissa työmatkoja ajaen 9-10l/100km. Maantiellä pienimmillään 7,1l sataselle yli 400tkm ajetulla ässällä eikä tarvinu etes kikkailla, kruisella auringonlaskuun pitkää siivua :D . Omat kokemukset puhuu sen puolesta että ketjun alottajaki etsii niin hyvän ko suinki budjetti antaa myöten eikä takerru siihen voimapakettiin. Ruosteinen, huoltamaton ja muutenki laiminlyöty T16 on ihan varmasti pikkusen työläämpi kumppani verraten johonki hyvinpidettyyn karvalakkikaasariin. Samaan hengenvetoon täytyy todeta että kyllähän se T16 on hienoin kaikista :D
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Henri S kirjoitti:Samaan hengenvetoon täytyy todeta että kyllähän se T16 on hienoin kaikista :D
Se nimenomaan on kaiken vaivan arvoinen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
julkinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Elo 23, 2013 17:27
Paikkakunta: Kaustinen

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja julkinen »

http://i.imgur.com/2eRhelY.png

Tuossa on vähän oman ässän kulutuslukemia. Kyllähän sille bensa maistuu, mutta jos pysyttelee poissa kaupungista, se vie vähän vähemmän. Epäilen kyllä, että viimeisen tankkauksen kohdalla auto oli vähän vinossa. :lol:
Predatori
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Mulla ollu vain 1 :saab: auto ja siitä voin kommentoida. Muita en arvostele kun en ole omistanut. Eli 900 ässä vm-91 automaatti löytyy. Vuodesta 2009 ollut. Ostettaessa 202 000 km mittarissa ja nyt 245 000 km. Osia uusittu: 2x yläpallonivel,laturinsäädin,termostaatin koppa,takajarrut,akku,lambda. Muita kulutusosia en listaa kuten tulpat,virranjakaja jne....Suurin budjetti ollut vetaritunnelien hitsaus 2x. Eka kerta oli tehty amatöörimaisesti. n.200-250e kerta/hitsaus. Eli ei mitään ihmevikoja ole ollut. Lisävarusteisiin tullu laitettua rahaa kyllä eli takalasinritilä,iso cooleri,lastu,putkisto jne jne....Tekniikka vaikuttaa varmalta. Kertaakaan ei ole ollut mitään käynnistymis tms ongelmaa eikä jättäny tielle. Korista kun muistaa putsata paskat tietyistä "piilokoloista" säästää hitsaushommilta jatkossa. Bensaa vie varsinkin automaattina reippaasti. Kaupungissa talvella 15l pintaan. Mutta minulle sama viekö 5 vai 15l kun ajoa on niin vähän. Jos olisi ajoa paljon ehkä ois kakkosauto varalla.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Jeps. Ja tuossakin autossa on Lucasin huono ja epävarma ruiskujärjestelmä. Siis näin asian tiedettiin olevan joskus 15v sitten ;)
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Predatori
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Ei minun lucas oo temppuillu ikinä millään tavalla mutta kait ne sitten ihan umpisurkeita on jos niin huhutaan. Viime viikolla tuli juttelee joku ukkeli ja haukku lucasia aivan onnettomaksi ja kalliiksi korjata eikä osiakaan saa suomesta. Eikun lucasin leviämistä ootellessa....vasta 5v ooteltu mut ei vaan säry per..le :evil:
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja vmt »

julkinen kirjoitti:http://i.imgur.com/2eRhelY.png

Tuossa on vähän oman ässän kulutuslukemia. Kyllähän sille bensa maistuu, mutta jos pysyttelee poissa kaupungista, se vie vähän vähemmän. Epäilen kyllä, että viimeisen tankkauksen kohdalla auto oli vähän vinossa. :lol:
Onko noi minkälaista ajoa? BW35 tekee tietysti oman lisänsä, mulla menee manuaali seka-ajossa alle yhdeksällä.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 965
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Minun manuaali ässä vie kympin satasella kaupungissa kesällä ja talvella. Viime kesänä vei sen maantielläkin, mutta kevyemmällä kaasujalalla varmasti vähemmän. Että eipä tuo nyt niin kauheasti.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Tun mun T16 vie himpun alle kymppiä sekalaisessa ajossa. Sytytykseen kajoaminen (16 -> 20 EYKK) pudotti kaupunkiajossa kulutusta hivenen näin näppituntumalla. Pitkä nelilovinen loota taas hieman nosti sekalaisen ajon kulutusta. Maantiellä laski, kun nykyinen nelonen on pidempi kuin alkuperäinen vitonen.
Ei ole paha kulutus tällaiselle kohta 25v ikäiselle 185hv turbolle. Saman nuo vievät uudemmatkin autot kun ovat niin painavia.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Oma 2.1 vie maantiellä seitsemän, moottoritiellä ja seka-ajossa reilu kahdeksan ja pelkässä (pikku)kaupunkiajossa reilu yhdeksän litraa sataselle. Talvella voi lisätä seka-ajo- ja kaupunkilukemiin litran lisää.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Tämä alkaa jo olla offtopiccia, mutta meillä 2.1i classic oli kaikkein janoisin satku mun "kirjanpidon" mukaan. Toki tuona vuonna jolloin se oli meillä, oli tosi kylmä talvi ja tuli paljon pätkä ajoa. Vuoden keskari meni yli kympin. Liki aero tonnarin lukemiin. I16 4dr ilman kattia on ollut taloudellisin meillä olleista viidestä og900:sta. Ässää ei ole koskaan ollut.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Samppo
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: La Loka 18, 2003 13:50
Paikkakunta: Alaveteli

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja Samppo »

Kuten täällä jo sanottu, mahdollisimman hyväkorinen, ruoste on pahin vihollinen. Koneeksi 90- tai uudempi matalapaine- tai täyspaineturbo. 2.1 tarjoaa kyllä mukavasti kulkupuolta kans. Automaattivaihteista et välttämättä kelpuuta, mutta hyvin hoidettuna tarjoaa mukavaa kyytiä turbokoneissa. Kulutus on vähän suurempi, mutta erot ei mitenkään dramaattisia ole.
#961
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Just noin kuin Samppo sanoi. Kori ratkaisee. Nämä on kuitenkin kaikki nykymittapuulla aika mopedeja, mutta kyllä niillä kerkii. Ja kun vauhtiin saa niin matka sujuu mukavasti ;)
Joka automaateista tykkää, niin jopa tuo BW37 kolmine vaihteineen on ihan ok. Kiertää vähän ylempää, mutta kaipa senkin kanssa toimeen tulee. En ole omannut, mutta ajanut kyllä ja ostanutkin oisin jos sopivassa korissa ois ollut tarjolla. Itellä harmittaa vieläkin kun aikanaan se classic piti laittaa kiertoon. Siinä oli oikeasti 100% ruosteeton kori vuonna '99 ja täysin puhdas joka paikasta niin ylläpitokin ois ollut hieman helpompaa. No, kaikkea ei voi saada.

Paras kori tietysti ois monte carlon keltainen, kangaskatolla ja t16 pellin alla :)
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Jim Goose
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 21:08

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja Jim Goose »

Automaattiin OG 900 16v koneella jo tottuneena en huolisi manuaalia tilalle. Aamukahvit helppo hörppiä ajellessa, kun ei tarvi vispata vaihdekeppiä.
Kulutus sekalaisessa ajossa kympin ja allekkin, reissussa pääsee maltillisella kaasunkäytöllä hieman kasin päälle.
Motarilla 120 vauhdilla kulutus nousee ja kone huutaa aikalailla. 90-110 hyvä matkavauhti.
Nopeusmittari valehtelee vaaralliseen suuntaan 100 lasissa on navissa 105 todellista. Miten muiden automaatit ?
Manuaali Saabit ovat olleet mittarinäytöltään aika oikeata nopeutta näyttäviä.
#2623
Musta -89 900 3d 16v 2,0 automaatti nahkapenkeillä Made in Finland
Vastaa Viestiin