900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
julkinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Elo 23, 2013 17:27
Paikkakunta: Kaustinen

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja julkinen »

vmt kirjoitti:
julkinen kirjoitti:http://i.imgur.com/2eRhelY.png

Tuossa on vähän oman ässän kulutuslukemia. Kyllähän sille bensa maistuu, mutta jos pysyttelee poissa kaupungista, se vie vähän vähemmän. Epäilen kyllä, että viimeisen tankkauksen kohdalla auto oli vähän vinossa. :lol:
Onko noi minkälaista ajoa? BW35 tekee tietysti oman lisänsä, mulla menee manuaali seka-ajossa alle yhdeksällä.
Kaikki yli kympin on osaltaan kaupungissa ajettu, sitten kun tankkaa ja lähtee ajamaan pitkää matkaa, pääsee alle kympin. Pätkäajo ja liikennevaloihin jurruttelu rankaisee heti, mutta nuo törkeimmät lukemat on kyllä oikeasti tulleet talvisäilytyksen yhteydessä kylmällä koneella kaupungissa ajellessa.
Samppo
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: La Loka 18, 2003 13:50
Paikkakunta: Alaveteli

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja Samppo »

Mulla automaatissa mittariin pitää kelata noin 102 jotta navilla saisi 100km/h, renkaat 195/60. Tässä on se uudempi mittaristo (vm. 93). Satasen todellista nopeutta ajettaessa kierroksia on 3000, tai näyttää että ihan hitusen alle. Äkkiä tuohon tottuu.
Kulutus on kesät talvet 10,0-10,7, kaupunki-ajoa tulee noin 30-40%. Maantiellä menee 8,0 kun ajaa nätisti rajoitusten mukaan. Manuaaliaskilla ja samalla ajolla meni aikoinaan noin 0,5-1 litraa vähemmän.
#961
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Automaattiin pystyy vaihtamaan ensiövälityksen samoin kuin manuaaliinkin. Muistaakseni turbo-Saabeissa enska oli 0.84 ja turbottomissa 0.98. Tuo tekee kierroksiin (ja meluun + kulutukseen) jo melkoisesti.

Joka on sitä mieltä että nämä on mopedeja muistakoot sen että uusimmatkin ovat jo 22v vanhoja. Vielä 80-luvulla ei ollut paljoakaan autoja jotka olisivat pärjänneet vaikka 900i:lle. Kaasarivehje oli tietysti oma lukunsa... Turbon suorituskyky oli suorastaan räväkkä. Mitä itse muistan hiljan ajokortin saaneena että vasta joskus -90 tai -91 tuli joiltain japsimerkeiltä 2-litraisia turbottomia autoja jotka tosissaan kulkivat. Joku Mitsun Galant 2-litraisella moottorilla tuntui suorastaan ohjukselta ja oli kyllä perstuntumalla yhtä joutusa kuin turbo-Saabkin. Mutta 80-luvulla tilanne oli aivan toinen.

Joskus 90-luvulla oli tuulilasissa koeajo jossa litrainen opel corsa vei kaupunkiajossa kympin sataselle. Lisäksi malli oli vielä nimetty "Eco". :D
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900 OG, mutta millä koneella tai korilla...?

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

kimmoa kirjoitti:Automaattiin pystyy vaihtamaan ensiövälityksen samoin kuin manuaaliinkin. Muistaakseni turbo-Saabeissa enska oli 0.84 ja turbottomissa 0.98. Tuo tekee kierroksiin (ja meluun + kulutukseen) jo melkoisesti.
MY92 ohjekirjassa mainitaan automaateille (sekä ruisku että turbo) vielä ruiskun manuaalia lyhyemmät välitykset. Tuossa vaiheessa on vissiin jo mallivalikoimaa supistettu tältäkin osin kun manuaaleissa on vain kahta välitystä ja automaateissa yhtä, kun 80-luvun lopussa oli kahta tomaateissa ja kolmea vai neljää manuaaleissa.

Kun nuo kulutuslukematkin vähävaraisempien saabistien autonhankintaan vaikuttavat niin pistänpä tähän nuo ohjekirjan mainitsemat nopeudet kun moottori kiertää 1000rpm nelosella ja vitosella (automaatissa kakkosella ja kolmosella):
i16 28km/h ja 35km/h
T16 30km/h ja 37km/h
Aut. 23km/h ja 33km/h.

Tuntuvat pitävän paikkaansa ainakin ruiskun osalta kun ittellä kiertää vitosella 105km/h tasan 3000 kierrosta (ja 140:ssä 4000 :mrgreen: ).
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin