8v 2.0i --> 16v turbo

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Oldskuul
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ke Tammi 22, 2014 16:29

8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja Oldskuul »

Iltaa! ois tarkoitus aloittaa projektoimaan tuommosta -87 vuosimallin 900i saabia, ja samalla tulee vaihdettua kone myös. Joten aattelin kysästä että minkäslainen homma tuohon on vaihtaa 16v turbokone? miten sähköt ja sun muut jutut? oon sen verran amatööri vielä näissä moottori hommissa että neuvoja otetaan vastaan. haulla yritin ettiä samallaisia topiceja mutta en löytänyt.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tungen mukaan ja kysyn miten vaikeeta on vm70 99lea muuttaa i16 versioksi.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja ristos »

Minäkin heitän "välikysymyksen", miksi pitäisi moottori vaihtaa? Eikös 8 venttiilinen oikeasti kuulu tuohon autoon? Se on aikansa tuote ja oli ja on ihan toimiva peli?!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

Kannattavuuteen en ota kantaa, vaikka itsellä on kasitappisen kaasarin tilalle vaihdettu 16v turbo ässästä, mutta jos nurkissa pyörii turbollinen auto jossa liikaa hitsattavaa tms. ja ruiskuversio on koriltaan kunnossa, niin kone laatikkoineen irti ja toinen tilalle ja johtosarjat turbollisesta moottorinohjaukselle, ruiskusuuttimille ym.
Eli tehtävissä on, mutta unohda, jos ei itselä mitään käryä eikä apujoukkoja ole näköpiirissä.

Mutta onhan tuolla turbollisella vaan niin kiva ajaa :lol:
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

nalleolut kirjoitti:tungen mukaan ja kysyn miten vaikeeta on vm70 99lea muuttaa i16 versioksi.
Laita :saab: 16V merkki kiinni :lol: :lol:
Ari 1622
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei ei ei ei. on mulla turbo merkkikin.

mut tarkoitus tehdä kiva kesälelu.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

nalleolut kirjoitti:ei ei ei ei. on mulla turbo merkkikin.

mut tarkoitus tehdä kiva kesälelu.
jos tosissas olet ja B koneinen niin joudut muotoileen
paloseinää uudelleen että 16v moottori sopii tilaansa
helpompi jos olis auto jossa valmiina H-kone vaikka kyllä siinäkin on talkoita
ei tarvi muotoilla sitä paloseinää.sitten sähköt tankin vaihto
ja muutakin pientä puhdetta.ja kait sinne kannattaa päivittää navatkin 108 jakosiksi
ja saat laittaa sen :saab: Turbomerkinkin :lol:
Ari 1622
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mulla on 16venanen varaosa "kontti" siitä nappaa tuliseinän palasen ja siirtää loppupalikat paikoilleen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

nalleolut kirjoitti:mulla on 16venanen varaosa "kontti" siitä nappaa tuliseinän palasen ja siirtää loppupalikat paikoilleen.
siitä sitten töihin,Tyrköllähän on se gaw:rakentama 99 sieltäkin näet miten tehty.
en tiedä vieläkö tuo nimimerkki touhuaa saabien kanssa.
Ari 1622
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kiitos vinkistä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja aero »

ari_viitanen kirjoitti:siitä sitten töihin,Tyrköllähän on se gaw:rakentama 99 sieltäkin näet miten tehty.
en tiedä vieläkö tuo nimimerkki touhuaa saabien kanssa.
Kyllä se hivenen, vaikka on qaw eikä gaw ja Tyrköllä oleva 99:kin on Passin eikä qaw:n rakentama. :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

aero kirjoitti:
ari_viitanen kirjoitti:siitä sitten töihin,Tyrköllähän on se gaw:rakentama 99 sieltäkin näet miten tehty.
en tiedä vieläkö tuo nimimerkki touhuaa saabien kanssa.
Kyllä se hivenen, vaikka on qaw eikä gaw ja Tyrköllä oleva 99:kin on Passin eikä qaw:n rakentama. :D
No lukihäiriö siitä on aikaa kun tuo 99 valmistui vanhoja topiceja selailin niin oletin
että qaw rakentama no eni vei kumminkin hyvä että korjasit virheeni.
Ari 1622
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Itse olen vaihtanut karvalakkikaasarin koneen 16V vapariin ja edelleen turbottanut (vaiheessa vielä :oops: ) ja näin jälkeenpäin mietittynä ei ollu pahakaan homma. Kannattaa varata reilusti aikaa ja tilaa auton ympärille, sisustan purkaminen ei kuitenkaan liene välttämätöntä kun kerran ruiskun tankki ja pa-linjat löytyy jo. Jälkiviisaus on sitä parasta mutta omasa projektissa ois ehkä kannattanu ottaa konehuoneen sähköt luovuttajasta pakettina eli sulakeboxin ja siitä keulaa kohti lähtevä johtonippu, se nääs sisälsi sytytyksen johdot ja olihan muuten vitmologinen savotta kaivaa ne piuhat sieltä nipusta ja vielä asentaa ne siististi paikoilleen toiseen autoon. Tämä ei kuitenkaan onnistu noin vain jos on kovastikki eroa vuosimalleissa. Onko Oldskuul hommannut luovuttaja-auton (helpohkoa ja "järkevää") vai onko tarkotus vain hommata moottori ja sen pohjalta alkaa masentaan?
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

ari_viitanen kirjoitti:
nalleolut kirjoitti:mulla on 16venanen varaosa "kontti" siitä nappaa tuliseinän palasen ja siirtää loppupalikat paikoilleen.
siitä sitten töihin,Tyrköllähän on se gaw:rakentama 99 sieltäkin näet miten tehty.
en tiedä vieläkö tuo nimimerkki touhuaa saabien kanssa.
Elä mene pilaamaan hienoa tuliseinaa orggis kytkinsylintereineen ja jarrutehostajineen. Säilyttämisen arvoisia kuitenkin minusta. Jos tulipelti sama kuin esim. 1975, mie kerron siulle kuinka tuosta selviät esim. t16 pannun kanssa. Minusta jo tuo kytkimen pääsylinteri kaikinensa jo niin hieno, ettei sitä syytä hävittää. Pelaa kuitenkin 100% uudenkin turbon työsylinterin kanssa.

Ps. helpommalla selviät jos kuuntelet miuta... Been there, done that...
Viimeksi muokannut 900turbo3d, Ma Huhti 21, 2014 04:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Oldskuul kirjoitti:Iltaa! ois tarkoitus aloittaa projektoimaan tuommosta -87 vuosimallin 900i saabia, ja samalla tulee vaihdettua kone myös. Joten aattelin kysästä että minkäslainen homma tuohon on vaihtaa 16v turbokone? miten sähköt ja sun muut jutut? oon sen verran amatööri vielä näissä moottori hommissa että neuvoja otetaan vastaan. haulla yritin ettiä samallaisia topiceja mutta en löytänyt.
Helpoin on, kun hommaat jostain t16 aihion (mädän tjms ajokelvottoman auton jossa tekniikka ok).

Siitä siirrät moottori-vaihteistopaketin omaasi, sähkösarjan myös. Haulla pitäisi löytyä paljon lisätietoa tuosta projektista.. Ei paha homma ollenkaan..
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Vastaa Viestiin