8v 2.0i --> 16v turbo

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

ristos kirjoitti:Minäkin heitän "välikysymyksen", miksi pitäisi moottori vaihtaa? Eikös 8 venttiilinen oikeasti kuulu tuohon autoon? Se on aikansa tuote ja oli ja on ihan toimiva peli?!
Moi ristos. Olettaisin että kommentillasi tarkoittanet tuota vanhaa 99? Satkun pannuvaihdokset ymmärrän helposti, turboja yms. tehty ihan tehtaalta. Toisaalta vanhaa 99 ei edes tehtaalta saanut turbolla/i16 moottorilla. Ehkä siinä se viehätys, kun kuitenkin teknisesti (ja suomen lain mukaan) mahdollista. Tai ainakin minulla oli, kun omaa -70 luvun t16 tein. Kori oli paria pientä reikää sekä kevyttä upotusta rintapellissä täysin alkuperäinen. Töitähän se vaati...mutta kun homma tehty, hymy parempi kuin jokerilla =)

PS. oma aihio oli kovaa vauhtia ruostumassa pihalla, siksipä siihen tartuin, edes liikenteesen....
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

nalleolut kirjoitti:ei ei ei ei. on mulla turbo merkkikin.

mut tarkoitus tehdä kiva kesälelu.
Sori vielä offtopic, mutta nalleolut, jos KIVAA kesälelua haluat, unohda toi i16, se PITÄÄ olla t16.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Sit sen pitäis olla automaatilla. hih. Katsoo ny miten vaihtokauppa sujuu en mä oo nähny edes missä kunnossa prinsessa lea on hih.
Oldskuul
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ke Tammi 22, 2014 16:29

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja Oldskuul »

Henri S kirjoitti:Itse olen vaihtanut karvalakkikaasarin koneen 16V vapariin ja edelleen turbottanut (vaiheessa vielä :oops: ) ja näin jälkeenpäin mietittynä ei ollu pahakaan homma. Kannattaa varata reilusti aikaa ja tilaa auton ympärille, sisustan purkaminen ei kuitenkaan liene välttämätöntä kun kerran ruiskun tankki ja pa-linjat löytyy jo. Jälkiviisaus on sitä parasta mutta omasa projektissa ois ehkä kannattanu ottaa konehuoneen sähköt luovuttajasta pakettina eli sulakeboxin ja siitä keulaa kohti lähtevä johtonippu, se nääs sisälsi sytytyksen johdot ja olihan muuten vitmologinen savotta kaivaa ne piuhat sieltä nipusta ja vielä asentaa ne siististi paikoilleen toiseen autoon. Tämä ei kuitenkaan onnistu noin vain jos on kovastikki eroa vuosimalleissa. Onko Oldskuul hommannut luovuttaja-auton (helpohkoa ja "järkevää") vai onko tarkotus vain hommata moottori ja sen pohjalta alkaa masentaan?
Tarkotus ois hommata moottori, mutta nyt käyny mielessä että oiskohan vaan helpointa jostain metsästää halpa kokonainen auto ja alkaa sitä rakentaa.
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Oldskuul kirjoitti:Tarkotus ois hommata moottori, mutta nyt käyny mielessä että oiskohan vaan helpointa jostain metsästää halpa kokonainen auto ja alkaa sitä rakentaa.
Yeep. Siis ehdottomasti, jos mahdollisuus, niin tekniikanluovuttajaksi koknainen auto. Itse tein omaan exään pelkistä osteteuista palikoista. Helvetinmoinen homma, kun käsissäsi (ainakin omassa tapauksessa) on kasa osia kerä johdonpätkien. Siitä kun tinailet johtosarjan yms, niin aikaa ottaa.. Toinen etu tuossa valmiissa paketissa, ainakin kaikki tarvittava on mukana..
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Oldskuul
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ke Tammi 22, 2014 16:29

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja Oldskuul »

Miten tommonen 2.1 vaparikone istus? niinku sähköjen ja muitten kannalta.
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

En sinuna laittais sitä kalkattajaa pellin alle varsinkin kun kokemuksieni mukaan 900T kuluttaa hieman vähemmän ja vedot on aivan toista maata. 2.1-moottorissa on enemmän sähköjohtoja kuin 2.0i-16 -moottorissa, kun siinä on se ezk-sytytys. Turbon kanssa pääset johtosodalla kutakuikin samoihin tai vähemmällä...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Valmis turbosaabi on vielä helpompi vaihtoehto. Muutoskatsastus, kulut, korjaukset samalla jne. kasvattaa budjettia ja lopulta huomaa että samalla rahalla olisi saanut kilvissä olevan alkuperäisen turbosaban...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Mertmi kirjoitti:Valmis turbosaabi on vielä helpompi vaihtoehto. Muutoskatsastus, kulut, korjaukset samalla jne. kasvattaa budjettia ja lopulta huomaa että samalla rahalla olisi saanut kilvissä olevan alkuperäisen turbosaban...

Tämä on aivan taivahan tosi. Lisäksi säästyy aivan helvetinmoinen määrä työtä ja auto on oikea turbo-Saab, eikä mikään itse värkätty räpellys. Jälkimmäinen ei nimittäin koskaan kohoa arvoihinsa mutta orkkisturbot alkaa maksamaan jo nyt, jos on siistikuntoisia.

Jos sulla on tavallinen k-jet 900i niin 2.1-kone kyllä istuu pellin alle jos vaan sorvautat soviteholkit, joilla ne k-jet suuttimet saa tuohon 2.1-imusarjaan kiinni. Tuollaisia jotkut rakensi parikymmentä vuotta taaksepäin. Lähtisin paljon mieluummin tekemään sen noin, säästyy nimittäin reilu kilometri sähköjohdonvetoa ja k-jet on ainakin mun kokemuksen mukaan ylivoimaisesti luotettavin ja helpoin peli, mitä löytyy.

Tämä onnistuu vain jos autosi ei ole vähäpäästöinen.
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Mitäs vikaa itsevärkätyissä räpellyksissä on? :lol: Harrastamisen ilosta, käyttöautoilun varjoa hipoen ainakin minä olen tuota omaani räpellellyt, ja henkisesti olen jo orientoitunut että tulevana kesänä saatan pelin katsastuskuntoon. Missään tapauksessa en luule että sillä olis muile yhtään mitään arvoa muuten ku siinä mielessä että kaikki muutokset on peruttavissa ja autosta tehtävissä taas kaasarimalli vaikka museoitavaksi jos niin halutaan.
En alkais 2,1:sta laittaan, sama laittaa se turbo jos kerran on meininki saada menoa lisää. Eikä se aidonkaan turbon hommaaminen ole välttämättä tie autuuteen, nuorimmatkin jo 19-vuotiaita ja toisinaan aika reilusti "ajettuja". Enkä tarkoita pelkästään mittarilukemaa. Kokemus tässä puhuu :oops: . Enihau, hommaa kokonainen luovuttaja-auto jos meinaat mosan vaihtaa. Tai sitte aito turbo ja sen korjailet ja laitat mieleiseksi.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Paljon ajetun luovuttaja-auton tekniikka on useinmiten kulunutta. Purkuun päätynyttä autoa on voitu kohdella huonosti viimeiset ajat ja jos siitä ottaa tekniikan, periytyy helposti ongelmatkin kohdeautoon ja saattaa olla pitkä tie löytää vika, kun et tiedä onko syy omissa asennuksissa, vai sittenkin jotain muuta perustavanlaatuista kulumaa tms. Mie olen yhden tekniikanvaihdon tehnyt ja parissa ollut mukana avustamassa. Alkuperäiseksi palautus tuskin tulee kyseeseen helposti kun joutuu auton sähköjä puukottamaan ja muitakin kompromisseja tuppaa projektin edetessä tehdä. Useinmiten vielä niin että jälkeenpäin sitten katuu. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Kyllä niissä itsevärkätyissä räpellyksissa on aika monesti vikaa ainakin sen perusteella mitä niitä on tullut nähtyä. Jos sen homman tekee asiantuntemuksella niin tietysti silloin voi toimia sen mitä tehtaallakin tehty, mutta aika harva tekee. Ja kuten totesin, arvo ei ikinä ole tehtaan tekemän tasolla vaikka sen miten toteuttaisi, koska auto on kuitenkin rekisteriotteen mukaan 900i tms. ja vielä tulee maininta että on vaihdettu turbomoottori.

Jos auton rakentaa kaikilta osiltaan vastaamaan turbomallia niin pisteosien metsästämiseen palaa yleensä paljon aikaa ja rahaa, ellei ole sitä luovuttaja-autoa. Ja siinä tapauksessa miksi ei sitten kunnosta sitä luovuttaja-autoa niin sais aidon turbon? ;)
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Mertmi kirjoitti:Alkuperäiseksi palautus tuskin tulee kyseeseen helposti kun joutuu auton sähköjä puukottamaan ja muitakin kompromisseja tuppaa projektin edetessä tehdä. Useinmiten vielä niin että jälkeenpäin sitten katuu. :roll:
Mielenkiinnosta, mitähän nämä kompromissit esimerkiksi voivat olla?

Alusta? Bolt on the factory setup. Tekniikka? Bolt on the factory setup. Sähköt? Bolt on the factory setup. Siis jos tekniikanvaihtoa aidosta turbosta saman mallisarjan kohdeautoon, missä pitää tehdä kompromisseja?

Btw, tekniikanvaihdon johtosarjan voi myös tehdä alkuperäisen rinnalle...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kompromissi voi syntyä jos siinä vaiheessa kun tekniikkaa puretaan luovuttajasta. Pitää olla malttia katsoa ja dokumentoida miten kaikki on asennettu ja mistä johdot ja letkut kulkee, kiinnikkeet, nippelit, ruuvit jne. talteen ja merkintä mikä on missäkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 8v 2.0i --> 16v turbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Muutamankin tekniikanvaihdon tehneenä, ei se nyt niin ameriikan temppu ole tehdä siististi ja alkuperäistä vastaava. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että harvemmin noita alkuperäisiksi enää palautellaan.

Tekijänsä näköisiähän noista tulee, toiset jatkaa yhtä sähköjohtoa kolmeen kertaan eri värillä, toiset malttaa tehdä loppuun asti hyvin. Liioiteltua silti yleistää, että ne olisi kaikki rävellyksiä.

Siitä olen samaa mieltä, että luovuttaja-auton kanssa kannattaa olla viettänyt vähän aikaa ennen purkua, toinen vaihtoehto on sitten rempata se kone samalla. Finlandiaan pistin 400tkm ajetusta T16:sta koneen, tein siihen alakerran ja kannen uusiksi ennen keulille nostoa. Tähän mennessä vain yksi lämpöanturi on pitänyt vaihtaa, loput ruiskun osat on edelleen luovuttaja-auton peruja.

Mielummin katukuvassa rakenneltuna, kuin navetan ylisillä odottamassa entisöintiä, jota ei välttämättä koskaan tule.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Vastaa Viestiin