satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus
-
- "Aero"
- Viestit: 448
- Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
- Paikkakunta: Kuusniemi
satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus
Hei, onnistuuko neliöruuvin irroitus ilman erokoistyökalua? Kommenttia
Liikaaa romua
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus
onnistuu.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Aero"
- Viestit: 448
- Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
- Paikkakunta: Kuusniemi
Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus
tongeillako ajattelit?nalleolut kirjoitti:onnistuu.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus
et kysyny millä aukeaa.
kokeileppa vaikka ihan räikällä.
neliöreikähän siinä on ja räikässä neliö joka sopinee.
kokeileppa vaikka ihan räikällä.
neliöreikähän siinä on ja räikässä neliö joka sopinee.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus
Viime viikonvaihteessa tuon kanssa teutaroin. Virallinen neliökolohylsy meinasi ruveta kääntymään poikittain, mutta putkitongeilla tuo sitten aukesi juuri ja juuri. Tuon kokoiseen proppuun olisi kyllä saanut laittaa jonkun 17mm kuusiokolon, pienempi on aika lujilla.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus
Pienemmällä kannalla ehkä estetään ylikiristys. Halvempaa hajottaa tuo proppu kun halkaista koko loota. Ei tarvinne hampaat irvessä kiertää kiinni jos jonkinnäköinen tiiviste tallessa/kunnossa...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus
Jos en väärin muista niin 3/8 tuuman räikkä siihen sopii?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
- Paikkakunta: Ii
Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus
Joo 3/8" räikkä sopii. Mää hajotin pari omatekoista työkalua ja yhen 1/2"-->3/8" adapterin, kun väänsin pitkällä varrella. Sitten sain pitkät putkipihdit ja niillä aukes.
Saabiton mies since 7/2022
-
- "Aero"
- Viestit: 448
- Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
- Paikkakunta: Kuusniemi
Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus
kiitos paljon, noilla pääsen alkuun. Kävin ostamassa prikan, ne sano, että koko on sama kuin öljypohjassa. Pitääkö paikkaansa
Liikaaa romua
Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus
Mulla on kyllä hämärä mielikuva ettei tuossa mitään tiivistettä olisi. On vain kartiopultti se proppu.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus
Ei jaksa muistaa. Kaks vuotta sitte vaihdoin öljyt. Mistä liikkeestä ostit kun tiesivät noin sanoa?SAAB 900 TURBO 16 kirjoitti:kiitos paljon, noilla pääsen alkuun. Kävin ostamassa prikan, ne sano, että koko on sama kuin öljypohjassa. Pitääkö paikkaansa
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus
Ei siinä vaihteistopuolen propussa mitään rikkaa ole. Proppu on kartio joka tiivistää itse itsensä. Älä vaan väännä sitä liian tiukkaan ettei halkea koko vaihteiston kuori. Teoriassa se ainakin on halkaistavissa, tiedä sitten riittääkö käsivoimat siihen.
Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus
Minulla olleissa 99/900-vaihteistoissa vm. 82 -86 on ollut vaihteistoöljyn proppu paksulla laippakannalla. Sellaisella, jossa on keskellä 3/8" neliöreikä ja laipan ulkohalkaisija luokkaa 30 - 40 mm. Siitä saa avatessa putkipihdeillä kyljistä hyvin kiinni. Laipan alla on huomattavan leveä kuparitiiviste, sen takia se proppu jämähtääkin niin tiukkaan kiinni.
Tuossa näkyy proppu ja tiiviste:
Minkä vuosimallin autoissa niitä tiivisteettömiä kartiotulppia on, ja minkälainen auto on ketjun aloittajalla?
Tuossa näkyy proppu ja tiiviste:
Minkä vuosimallin autoissa niitä tiivisteettömiä kartiotulppia on, ja minkälainen auto on ketjun aloittajalla?
Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus
Mulla ei edellisessä satkussa ollut kupariprikkaa välissä, mutta ei tihkunutkaan. Ilmeisesti tuo on aika tiivis vaikka tiiviste puuttuisikin. Mutta ei siinä montaa senttiä menetä, vaikka siihen tiivisteen hakisikin ja sitten voi olla satavarma ettei vuoda Vuosimallia -89.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus
No nyt alkaa sytyttää kun jus:n kuvat näki. Taisipa mullakin rikka olla ja ehkä uusinkin sen silloin ku öljyt vaihdoin.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97