Saab 90 kipinä hukassa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Poutsi
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 22:12

Saab 90 kipinä hukassa

Viesti Kirjoittaja Poutsi »

Elikkä tuossa eilen ajellessa sammui kuin seinään. Siitä sitten hakemaan työkaluja ja selvis että ei tuu kipinää, tänään tuli sitten vaihdettua kaikki tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi, pyörijä (?), hall-anturi (jos se nyt on se missä virranjakaja on kiinni), sytytysmoduuli ja puola. Ei vieläkään kipinää. Onko mitään ideaa mistä lähteä vikaa etsimään? Mikähän osa on flektin suojaraudassa kiinni siinä alapuolella aika ahtaassa välissä, näytti olevan kaksi johtoa irti siitä mutta näyttivät siltä että ovat olleet jo pidemmän aikaa...

Mutta kiitollinen olisin jos vinkkejä löytyisi!
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Saab 90 kipinä hukassa

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Ota yleismittari tai virtakynä ja katso sytytysvirran päällä ollessa, tuleeko sytytyspuolan jompaan kumpaan napaan 12V, eli näyttääkö mittari jännitettä tai syttyykö virtakynän valo. Tällä saat varmistettua ettei vaan ole sulake palanut tai vaikkapa virtalukon pohja rikki.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 90 kipinä hukassa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

se sulake on nopeempi tarkastaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 90 kipinä hukassa

Viesti Kirjoittaja jus »

Jäähdytyspuhaltimen kehikon alla akkutelineen kulman lähellä on ajovalojen pyyhinmoottori, siihen tulee ruskea, keltainen ja punainen johto. Ei liity mitenkään sytytykseen tai moottorin käyntiin.
Kuva

Hall-anturi on virranjakajan sisällä, tässä kuvassa näkyvät Hall-anturin johdot, itse anturi on sakaralevyn alla näkymättömissä:
Kuva

Virranjakaja on kiinni venttiilikopan päädyssä.

Sytytykseen ei liity mitään sulakkeita, jännite puolalle ja pääteasteelle tulee suoraan virtalukon kautta akulta. 90:n kytkentäkaavio: http://www.jus.liitin.net/90-86.gif
Osaluettelo: http://www.jus.liitin.net/90-86-explanations.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Poutsi
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 22:12

Re: Saab 90 kipinä hukassa

Viesti Kirjoittaja Poutsi »

Eipä näyttänyt jännitettä tulevan puolan napoihin. Eli todennäköisesti virtalukonpohja mennyt tai johto poikki?
Poutsi
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 22:12

Re: Saab 90 kipinä hukassa

Viesti Kirjoittaja Poutsi »

Sytytysmoduulin tarkoitus vähän ihmetyttää. Onko sen tarkoituksena olla vain ns. jakoblokki johdoille ja liittyen jotenkin sytytyksen ajoituksen säätöön tarkoitettuun mittariin vai onko sillä joku oikea tarkoitus joka liittyy auton käyntiin? Koska mietin että voisinkohan koittaa auton käyntiin laittoa vetämällä akulta suorat johdot puolalle, etten vain rikkoisi mitään.

Tämän hetkinen diagnoosi on se että modulilta lähtisi virta mutta se ei tule puolalle asti-> johto poikki.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 90 kipinä hukassa

Viesti Kirjoittaja jus »

Sytytysmoduli hoitaa Hall-anturin ohjaamana samaa kuin vanhemmissa katkojan kärjet, katkoo moottorin pyörimisen tahdissa oikea-aikaisesti puolan maadoitusta. Ei onnistu käynnistäminen ilman pääteastetta.
Poutsi
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 22:12

Re: Saab 90 kipinä hukassa

Viesti Kirjoittaja Poutsi »

Eli tilanne on nyt se että puolalle tuleekin jännite, mittasin aluksi väärin sen. Kipinää ei vain tule, kokeiltu tosiaan eri puolalla ja sytytysmoduulillakin. Alkaa menemään sormi suuhun että mitä pitäisi tehdä.
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Saab 90 kipinä hukassa

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Seuraava homma ei onnistu yleismittarilla, mutta jos sulla on virtakynä niin pitäis onnistua.

Äsken mittasit että puolalle tulee jännite. Homma OK. En muista kumpaan johtoon sen kuului tulla mutta ota nyt virtakynä, maadoita sen maajohto ja mittaa siitä puolan TOISESTA pienjänniteliitännästä virtakynällä jännitettä samalla kun apumies starttaa. Mikäli virtakynä vilkkuu, voit todeta että sytytysmoduli ja virranjakajan hall-katkoja toimivat oikein ja vika on todennäköisesti toisiopuolella.

Tuossa vois olla vielä sellainenkin vika että jossain on melkein poikkimennyt johto taikka niin huono liitos että puolalla näkyy jännite silloin kun virta ei kulje moduulin kautta maihin. Mutta kun moduuli johtaa niin sähkönsyöttö kuoleekin johonkin huonoon liitokseen eikä sitten kipinää pääse syntymään.

Moduuli on myös maadoitettu jostain. Tarkasta tämän maadoituksen kunto. Virta voi tyssätä siihenkin.
Vastaa Viestiin