Ässän vikalistaa/laittoa
Ässän vikalistaa/laittoa
Tänään tuli liityttyä saabistien jaloon joukkoon. (Ensimmäinen Saab ja ensimmäinen auto) Hyvään hintaan löyty 350tkm ajettu -90 900S. Osto vaiheessa kaikki toimi(suht hyvin) ja tuntu hyvältä.
Nyt ensimmäisen päivän kruisailun jälkeen ilmeni vikaa.
-Kytkin rutisee ja 1. ja R-vaihteet ei mene kunnolla päälle ja pamahtelee. Etenkin pakki. Mahdollisesti painelaakeri? Kytkin ei kuitenkaan luista.
-Vilkkua oikealle pitää käsitellä silkkihanskoin että pysyy päällä. Eikös tää oo jonkin sortin tyyppivika?
-Sähköikkunat takertelee ja rullaa ylös eeerriiittäääin hitaasti.
-Lämmittimen puhallin pimeni kesken ajon. Puhkuminen vaan loppui kuin seinään. Ehkä suurin vika? Sulakkeet ok.
Edit: -Ja peräpäässä kolisee joku ja tuntuis kun ois perässä hirveesti sivuttaisliikettä?
Pahoittelut jos tuli väärään paikkaan alotus!
Josko teiltä kokeneemmilta Saabisteilta saisi viisautta.
Nyt ensimmäisen päivän kruisailun jälkeen ilmeni vikaa.
-Kytkin rutisee ja 1. ja R-vaihteet ei mene kunnolla päälle ja pamahtelee. Etenkin pakki. Mahdollisesti painelaakeri? Kytkin ei kuitenkaan luista.
-Vilkkua oikealle pitää käsitellä silkkihanskoin että pysyy päällä. Eikös tää oo jonkin sortin tyyppivika?
-Sähköikkunat takertelee ja rullaa ylös eeerriiittäääin hitaasti.
-Lämmittimen puhallin pimeni kesken ajon. Puhkuminen vaan loppui kuin seinään. Ehkä suurin vika? Sulakkeet ok.
Edit: -Ja peräpäässä kolisee joku ja tuntuis kun ois perässä hirveesti sivuttaisliikettä?
Pahoittelut jos tuli väärään paikkaan alotus!
Josko teiltä kokeneemmilta Saabisteilta saisi viisautta.
Viimeksi muokannut JAT, La Touko 24, 2014 22:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
Re: Ässän vikalistaa
Sähköikkunat: pura ovipahvit ja puhdista sekä voitele kaikki liikkuvat osat. Kiskot,rattaat jne. Hommana helppo ja nopea ja itsellä ikkunoiden nopeus ainakin kolminkertaistui. Crc: tä käytin putsaukseen ja vaseliinia liikkuviin osiin.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: Ässän vikalistaa
Tuo perän kolina ja sivuttaisliike (?) nyt ainakin kuulostaa siltä, että tutkimatta asiaa en ajaisi autolla yleisellä tiellä... Lämmityslaitteen puhaltimen vika voi tietty olla muuallakin, mutta itse puhaltimen moottori on harvinaisen v-mäisessä paikassa vaihtoa ajatellen.
Re: Ässän vikalistaa
Sivuliike loppu kun veti renkaat momenttiin. Ei ollu euromasterilla vetäny renkaita tarpeeks kireelle? Kolina paikannettu: Pakoputki huonosti kiinni, motonetistä uudet kiinnikkeet tänään.
Uusi vika paikannettu: Bensatankin korkkia ei saa lukkoon? Tai sitten en osaa käyttää!
Uusi vika paikannettu: Bensatankin korkkia ei saa lukkoon? Tai sitten en osaa käyttää!
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
Re: Ässän vikalistaa
Lasinnostinmekanismien voitelun ohella myös lasinnostinkatkaisijat on syytä puhdistaa.
http://www.fixmysaab.com/900_repair/win ... &nointro=1
Peruutusvaihde ei ole synkronoitu.
Irrottaako kytkin kunnolla? Missä kohdassa polkimen liikerataa kytkin alkaa ottaa kiinni, kun alat nostaa pohjaanpainettua poljinta hitaasti ylöspäin? Ehjällä kytkimellä alkaa yleensä ottaa kiinni vasta jossain puolivälin tienoilla, selvästi polkimen noustua jo hyvän matkaa lattiasta.
Onko kytkinpolkimen liikeradan yläpäässä paljon väljää ennen kuin alkaa tuntua vastus? Usein on polkimen varresta ja työsylinterin irrotushaarukasta reiät kuluneet soikeaksi, tulee välystä ja työsylinterin männän liikkeen pituus lyhenee. Hitsaamalla tai holkitamalla tulee kuntoon.
http://www.fixmysaab.com/900_repair/win ... &nointro=1
Peruutusvaihde ei ole synkronoitu.
Irrottaako kytkin kunnolla? Missä kohdassa polkimen liikerataa kytkin alkaa ottaa kiinni, kun alat nostaa pohjaanpainettua poljinta hitaasti ylöspäin? Ehjällä kytkimellä alkaa yleensä ottaa kiinni vasta jossain puolivälin tienoilla, selvästi polkimen noustua jo hyvän matkaa lattiasta.
Onko kytkinpolkimen liikeradan yläpäässä paljon väljää ennen kuin alkaa tuntua vastus? Usein on polkimen varresta ja työsylinterin irrotushaarukasta reiät kuluneet soikeaksi, tulee välystä ja työsylinterin männän liikkeen pituus lyhenee. Hitsaamalla tai holkitamalla tulee kuntoon.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ässän vikalistaa
Jees, elikkä kytkin nappaa jo tosi aikasin kiinni ja polkimessa on useampi sentti tyhjää ennen kuin tuntuu vastus. Pitääkin ottaa poljin suurennuslasin alle.
Mutta siis pakki ei synkronoitu, eli kytkin pohjaan kerran ennen kuin laittaa pakin silmään? Ei näin nuori osaa käyttää synkronoimatonta.
Mutta siis pakki ei synkronoitu, eli kytkin pohjaan kerran ennen kuin laittaa pakin silmään? Ei näin nuori osaa käyttää synkronoimatonta.
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
Re: Ässän vikalistaa
Ässässä tuo putken kolina tuntuu olevan tyyppivika. Eli se putken loppuhäntä kulkee ahtaasta välistä ja pääsee kolisemaan pohjaan kuopissa jos kumikiinnikkeet venyny tai niiden metallilenkit vääntyny. Korjaantuu kyllä kun vääntää oikeeseen asentoon.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: Ässän vikalistaa
Ei kun siis jonkun muun vaihteen kautta.JAT kirjoitti:Mutta siis pakki ei synkronoitu, eli kytkin pohjaan kerran ennen kuin laittaa pakin silmään? Ei näin nuori osaa käyttää synkronoimatonta.
Esim:
1. Auto pysähdyksiin, kytkin pohjaan
2. Ykkönen (tai mikä tahansa muu kuin 5. vaihde) silmään, sen perään peruutusvaihde
3. Kytkintä ylös halutun vauhdin mukaan
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ässän vikalistaa
Kolmosen olen itse kokenut helpoimmaksi, se on vielä käteväkin pistää sisään vapaalta ja vaihtaa siitä pakille. Ykkönen tuntuu välillä jäävän vähän huulille ihan eteenpäin ajellessakin.duuduu kirjoitti:2. Ykkönen (tai mikä tahansa muu kuin 5. vaihde) silmään, sen perään peruutusvaihde
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Ässän vikalistaa/laittoa
Kiitos vastauksista!
Haun kautta en löytänyt juttua ässän virityksestä. Oisko kenelläkään laittaa linkkiä tai muuten kertoa? Tonnarin cooleri varmaan? Mites bensalastutus ja ahtojen nosto? Aika palikka tietoo mieluiten!
Ja mites tommonen 350tkm ajettu kone kestäis? Olettaen että ei oo rässätty..
Haun kautta en löytänyt juttua ässän virityksestä. Oisko kenelläkään laittaa linkkiä tai muuten kertoa? Tonnarin cooleri varmaan? Mites bensalastutus ja ahtojen nosto? Aika palikka tietoo mieluiten!
Ja mites tommonen 350tkm ajettu kone kestäis? Olettaen että ei oo rässätty..
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
Re: Ässän vikalistaa/laittoa
Tänään alkoi kuulua mouruamista kun kytkin painetaan pohjaan. Päivän mukaan voimistunu.. Painelaakeri?
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
Re: Ässän vikalistaa/laittoa
Kuulostaa painelaakerilta jos kytkin pohjassa rallattaa. Samalailla viritetään kun muita turbo autoja. Cooleri ainakin. Satkun orkkis käy suoraan mutta on kiusallisen pieni. Parempi jos etsit keulaan laitettavan niinku tonnarissa.ilmottele ostopalstalla voit löytää valmiin setin putkineen. Sitten ahtoja tottakai lisää. Siihen monta keinoa. Haulla löytyy...itse toteutin parilla lisäjousella hukkaporti kelloon. Näillä alkaa jo liikkua. Sitten avarampaa putkistoo joko 3" kokonaan tai ainakin avara takapönttö ja katti pois.lastutus kannattaa ettei ala nakuttamaan ja antaa lisää potkua selkeesti täyskaasulle ja yläkierroksille. Makuasia mihin ahdot nostaa. Haetko maksimitehoja vai pientä lisätehoa että myös kestää paikat? Itsellä 0.8 ahdot,iso keulacooleri,lastu,avarampi putkisto. Lienee 180-190hp ja +300nm. Käyttö autona on ja hyvin riittää.vielä jos lähtisin lisää hakemaan niin isompaa turboa. Satkun kone kyllä kestää mitä vaan. Heikoin lenkki vaihelaatikko. Ässä on hyvä aihio virittää.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: Ässän vikalistaa/laittoa
Jees, kiitos! Nyt kuitenkin viritys jää hetkeks taka alalle, koska painelaakeri päätti antautua. Samalla taisin rikkoo koko kytkimen, kun oli pakko päästä ajamalla kotiin.. Tuli rempalle 10x hinta. Osaa ihminen olla tyhmä...
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
Re: Ässän vikalistaa/laittoa
No kyllä se kytkin olis aika varmasti ollut kuitenkin finito ja vaihtokunnossa, ettet sillä kyllä paljoa vahinkoa saa aikaan.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: Ässän vikalistaa/laittoa
Juuri näin. Kyllä se koko kytkin on vaihtokunnossa jos painelaakeri rallattaa. Et oo mokannu. Eikun uutta kytkintä niin sitten on hyvä hakee tehoja.Viriosat on muuten satkuun naurettavan halpoja jos löydät foorumin kautta. Mulla makso iso keulacooleri putkineen 100e,lastutus 70e,2.5" simons putki(uusi) katilta taaksepäin 200e. Ahtojen nosto ei mitään(oli jousia jemmassa).
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316