Ässän vikalistaa/laittoa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
JAT
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: To Touko 22, 2014 20:19
Paikkakunta: Tampere

Re: Ässän vikalistaa/laittoa

Viesti Kirjoittaja JAT »

Houkuttelevia kyllä noi hinnat :) Vähän tuntu ässä laiskalta.. 1.6 bensa golffikkin meinas mennä ohitte. En kylläkään kehdannu vanhaa huudattaa punarajalle. Vääntöö löytyy keskeltä, mutta ylös kyllä kaipais tehoja.

Mutta mtonetistä Turbon kytkinsarja 84-1201? Painelaakeri 84-4160, jos ei sarjassa oo mukana. Eikö näillä pääse alkuun?
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
Predatori
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Ässän vikalistaa/laittoa

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Ihan ekana osta ahtopainemittari. Veikkaan että ei ole ees vakioahdot tallessa kun turbosatkussa tyyppivikana löysä hukkaportinkellon jousi mikä löysenee entisestään kun kilsoja tulee. Itse kun ostin ässäni oli perhanan laiska,ei juuri tuntunu että turbo löytyy. Ahtomittarin laitoin niin 0.25 ahto ! (vakiona 0.45). Sillon uupuu ainakin 20hp. Turbosatkut vääntää juuri keskikierroksilla parhaiten. Turbo hönkii n.2800 alkaen tuonne 5000 asti. Ei oo saabit kierroskoneita että turha vinguttaa ylemmäs. Ohituksiin osuu tuo keskialueen vääntö erittäin hyvin. 100km/h vauhdissa kiekat just siinä 3000 korvilla. Siksipä saab 900 turbo oli 80 luvulla ohituskiihtyvyydeltään nopein vähintään 4 paikkainen auto.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ässän vikalistaa/laittoa

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Riippuu millä vaihteella ohittaa mut sulla ei oo niin väliä kun on tomaatti! :lol:
jos vakio ässä manuaalina häviää 1.6litraiselle golfille vaikka ohituskiihtyvyydessä niin ei siellä kyllä kaikki ponit ole tallissa..ei se satku kuitenkaan paljoa enempää paina ja pitäis kuitenkin forcea löytyä enemmän kuin veeweestä..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
JAT
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: To Touko 22, 2014 20:19
Paikkakunta: Tampere

Re: Ässän vikalistaa/laittoa

Viesti Kirjoittaja JAT »

En täälle omaa topiccia kehtaa vääntää, niin hajuja mikä satkun blaupunktissa vois olla vikana? (Ehkä jopa orkkis?) Eli mankan virta menee päälle ja kajareissa kohahtaa, sen jälkeen onkin sitten hiljasta.. Mankan "näyttöön" myös tulee viivat, joten ei täysin kuupahtanu ole. Ei tähän hätään jaksais laittaa uutta soitinta ja vanha mätsää hyvin auton fiilikseen!
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Ässän vikalistaa/laittoa

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Ettei vaan ois koodisuojattu radio. Jos virrat on olleet poikki akun irrottamisen takia, pitää sun syöttää sinne nelinumeroinen koodi, jolla radio taas herää henkiin. En tiedä saako tuota mistään ellei toosan tai auton mukana seurannu lappua, mihin koodi on kirjotettu.
JAT
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: To Touko 22, 2014 20:19
Paikkakunta: Tampere

Re: Ässän vikalistaa/laittoa

Viesti Kirjoittaja JAT »

Aivan kiitos! Netissä näytti olevan sivu josta koodin saa mankan sarjanumerolla. Jos ny niin vanhaan löytyy.. :D Pitää kattoo kun tulloo saabas varikolta.
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
JAT
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: To Touko 22, 2014 20:19
Paikkakunta: Tampere

Re: Ässän vikalistaa/laittoa

Viesti Kirjoittaja JAT »

JAT kirjoitti:Jees, kiitos! Nyt kuitenkin viritys jää hetkeks taka alalle, koska painelaakeri päätti antautua. Samalla taisin rikkoo koko kytkimen, kun oli pakko päästä ajamalla kotiin.. Tuli rempalle 10x hinta. Osaa ihminen olla tyhmä...
Hovikorjaaja (lue: isä) oli ottanu kytkimen osiks, mutta levyt, painelaakeri ja työsylinteri oli hyvässä kunnossa. Varmaanki rempattu vanhan omistajan toimesta aikasemmin. Vika löyty sitten pääsylinteristä. Oli ruosteen syömä, täynnä sitä itteensä ja nesteessä jopa vettä! O_o

Toivon mukaan sabaratti ajossa jo huomenna!
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ässän vikalistaa/laittoa

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Suosittelen sitten lämpimästi että ensin kattelette (jos ette ole jo tutkineet) taka-akselin vasemman pannan sauman kunnon, myös poikkituen saumat syytä kattella.

Noita taka- akseleita on jopa tippunut ja poikkitukia irronnut jokusessakin satkussa. myös omissa ollut molemmissa ässissä nuo heikolla hapella, toisesta panta petti ja akseli tippui alas.

Nuo kun satavarmasti tikissä niin virittelee sitten turvallisella mielellä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Predatori
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Ässän vikalistaa/laittoa

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Pitääkö taka akselin kummankin pannan olla kiinni koko akselin ympäri? Mulla toinen panta ei oo kokonaan akselin ympäri vaan jättää parin sentin raon.onkohan panta poikki? Korjaamolla ihmeteltiin asiaa,näytti kuin tehtaalla ois rako jo jätetty.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Ässän vikalistaa/laittoa

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Taitaapi olla ruoste nakertanut.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ässän vikalistaa/laittoa

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Vasemmal puolel tehtaalta lähties vain ns muutamal hepil kiinni, oikea ummessa kokonaan.
Tuonne vasemmalle kun vesi, hiekka ja suola pääsee väliin tuhoja tekemään niin ei nuo muutama muutenkin haurastunut pisteheppi kauaa ruosteessa rasitusta kestä.

Jos sulla jo rakoa niin jotain moskaa välissä, suurempi rako eli enemmän likaa pääsee väliin ja repii väkisin saumaa lisää ulospäin ja joskus ne hepit lopulta pettää.

Hyviä ohjeita itse haulla löysin noiden pantojen kunnostamiseen. Jos aikaa, mahdollisuus ja paikka niin irrottaa, putsaa ruosteet kunnolla, suojaus ja pitempää saumaa myös vasemmalle.
Jos aikomus pitää kauemmin auto niin irrottaa akselin kokonaan, Tosin jarruputkien nipat saattaa korkata ja samallahan uusii ne loppuputketkin kuten lähes kaikille tuon tehneille käynyt.

Poikkituki oli irronnut hitsisaumasta kuulemma nyt keväällä ensimmäisestä ässä satkustani jonka pari vuotta sitten myin pois.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ässän vikalistaa/laittoa

Viesti Kirjoittaja jus »

Akselin pantojen hitsaukset on yläreunasta ilmeisesti vähän vaihtelevasti tehty. Oikeanpuoleinenkin on nähty irti repsahtaneena, ei varmasti ollut jatkuvalla saumalla alun perin.

Ruosteesta turvonnut ja irti repeämäisillään oleva panta:
Kuva

Ruosteet louhittu pois välistä, pannan päät painettu lähemmäs yhteen ja hätäkorjattu jonkunlaisella sokkohitsauksella. Paremmin olisi pitänyt hioa hitsauskohta ja edes takapyörä irrottaa, niin hitsauskin olisi onnistunut:
Kuva

Vielä vähän lähempänä toisiaan ne pannan puoliskojen päät ovat uutena. Irvistävällä taka-akselin pannalla ei kannata ajella, olennaisesti helpompi korjata kun ei ole vielä romahtanut irti. Toisaalta ei kannata autoa irvistävän pannan takia paaliinkaan laittaa, eikä välttämättä akseliakaan vaihtaa, sen saa korjattua vaikka onkin vähän harmaata aluetta. Olennaista on korjata ennen romahdusta.

Nuo ensimmäiset hitsaukset tehtiin autooni 2003 ja olivat ehjiä vielä kun 2005 muistaakseni hitsasin lisää akselin maalaamisen yhteydessä. Ei näköjään lisähitsauksista tullut kuitenkaan kirjoitettua mitään http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=25370 . Ja edelleenhän tuo on ympärivuotisesti ajossa.

Kuvat eräästä repsahtaneesta taka-akselista: http://gallery.zbxt.net/h/140
K.o. tapauksen keskustelut jäsenosiossa: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=21&t=136043
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
JAT
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: To Touko 22, 2014 20:19
Paikkakunta: Tampere

Re: Ässän vikalistaa/laittoa

Viesti Kirjoittaja JAT »

Jepp, oli vasen panta huonossa hapessa.. Pitää näyttää vähä hitsiä.

Ja kytkin toimi pääsylinterin vaihdon jälkeen hetken. Muutaman lenkin jälkeen meni sitten luultavasti painelaakeri ja kusi kytkinnesteet maahan. (Saa nähdä menikö levyt..) Tää on kai sit tätä kuuluisaa motorsporttia. Rahaa palanu kohta jo auton hinta :saab:
Viimeksi muokannut JAT, Ke Touko 28, 2014 13:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ässän vikalistaa/laittoa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

yleensä kannattaa kaikki laittaa kytkinpuolella uusiksi ei tarvii aukoa niin monta kertaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JAT
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: To Touko 22, 2014 20:19
Paikkakunta: Tampere

Re: Ässän vikalistaa/laittoa

Viesti Kirjoittaja JAT »

Totta ja muutenkin meni rälläkkä hommiks että saatiin pakka irti. Oli päässy työsylinteri painuun liian pitkälle.. Kaikki vaan uusiks, mutta luulis sit kestävän auton käyttöiän loppuun! :D
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
Vastaa Viestiin