Akselin pantojen hitsaukset on yläreunasta ilmeisesti vähän vaihtelevasti tehty. Oikeanpuoleinenkin on nähty irti repsahtaneena, ei varmasti ollut jatkuvalla saumalla alun perin.
Ruosteesta turvonnut ja irti repeämäisillään oleva panta:
Ruosteet louhittu pois välistä, pannan päät painettu lähemmäs yhteen ja hätäkorjattu jonkunlaisella sokkohitsauksella. Paremmin olisi pitänyt hioa hitsauskohta ja edes takapyörä irrottaa, niin hitsauskin olisi onnistunut:
Vielä vähän lähempänä toisiaan ne pannan puoliskojen päät ovat uutena. Irvistävällä taka-akselin pannalla ei kannata ajella, olennaisesti helpompi korjata kun ei ole vielä romahtanut irti. Toisaalta ei kannata autoa irvistävän pannan takia paaliinkaan laittaa, eikä välttämättä akseliakaan vaihtaa, sen saa korjattua vaikka onkin vähän harmaata aluetta. Olennaista on korjata ennen romahdusta.
Nuo ensimmäiset hitsaukset tehtiin autooni 2003 ja olivat ehjiä vielä kun 2005 muistaakseni hitsasin lisää akselin maalaamisen yhteydessä. Ei näköjään lisähitsauksista tullut kuitenkaan kirjoitettua mitään
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=25370 . Ja edelleenhän tuo on ympärivuotisesti ajossa.
Kuvat eräästä repsahtaneesta taka-akselista:
http://gallery.zbxt.net/h/140
K.o. tapauksen keskustelut jäsenosiossa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=21&t=136043
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00