satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

Ahaa, autoni on t16 vm 84, eroaako rakenne?
Liikaaa romua
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Äkkiä katsoin tuossa lattialla irti olevasta -81 Petron vaihteistosta ja siinä ainakin oli kartiotulppa.

jus kirjoitti:Minulla olleissa 99/900-vaihteistoissa vm. 82 -86 on ollut vaihteistoöljyn proppu paksulla laippakannalla. Sellaisella, jossa on keskellä 3/8" neliöreikä ja laipan ulkohalkaisija luokkaa 30 - 40 mm. Siitä saa avatessa putkipihdeillä kyljistä hyvin kiinni. Laipan alla on huomattavan leveä kuparitiiviste, sen takia se proppu jämähtääkin niin tiukkaan kiinni.

Tuossa näkyy proppu ja tiiviste:
Kuva Kuva Kuva Kuva

Minkä vuosimallin autoissa niitä tiivisteettömiä kartiotulppia on, ja minkälainen auto on ketjun aloittajalla?
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

kimmoa kirjoitti:Äkkiä katsoin tuossa lattialla irti olevasta -81 Petron vaihteistosta ja siinä ainakin oli kartiotulppa.

jus kirjoitti:Minulla olleissa 99/900-vaihteistoissa vm. 82 -86 on ollut vaihteistoöljyn proppu paksulla laippakannalla. Sellaisella, jossa on keskellä 3/8" neliöreikä ja laipan ulkohalkaisija luokkaa 30 - 40 mm. Siitä saa avatessa putkipihdeillä kyljistä hyvin kiinni. Laipan alla on huomattavan leveä kuparitiiviste, sen takia se proppu jämähtääkin niin tiukkaan kiinni.

Tuossa näkyy proppu ja tiiviste:
Kuva Kuva Kuva Kuva

Minkä vuosimallin autoissa niitä tiivisteettömiä kartiotulppia on, ja minkälainen auto on ketjun aloittajalla?


Siis tiivistääkö tuossa kartiotulpassa oleva rikka ton aukon?
Liikaaa romua
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus

Viesti Kirjoittaja jus »

Joko kävit katsomassa autosi alta minkälainen tulppa vaihteistossasi on?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

SAAB 900 TURBO 16 kirjoitti:
kimmoa kirjoitti:Äkkiä katsoin tuossa lattialla irti olevasta -81 Petron vaihteistosta ja siinä ainakin oli kartiotulppa.

jus kirjoitti:Minulla olleissa 99/900-vaihteistoissa vm. 82 -86 on ollut vaihteistoöljyn proppu paksulla laippakannalla. Sellaisella, jossa on keskellä 3/8" neliöreikä ja laipan ulkohalkaisija luokkaa 30 - 40 mm. Siitä saa avatessa putkipihdeillä kyljistä hyvin kiinni. Laipan alla on huomattavan leveä kuparitiiviste, sen takia se proppu jämähtääkin niin tiukkaan kiinni.

Tuossa näkyy proppu ja tiiviste:
Kuva Kuva Kuva Kuva

Minkä vuosimallin autoissa niitä tiivisteettömiä kartiotulppia on, ja minkälainen auto on ketjun aloittajalla?


Siis tiivistääkö tuossa kartiotulpassa oleva rikka ton aukon?
Ei. Kartiotulpassa ei ole rikkaa vaan kartiotulppa tiivistää aukon itsellään, kun se kiilautuu niin tiiviisti vastakierteisiin. Jos tulpassa on tuollainen rikka, on kierre lieriö ja silloin tuo rikka hoitaa tuon tiivistämisen.

En edes tiennyt että tuollaisia lieriökierteitäkin on, minulle kun on sattunut pelkkiä kartioita. Ilmeisesti malli on muuttunut silloin kun vaihteiston kuoren materiaalikin vaihtui, ilmeisesti H-koneen myötä. Ne uudemmat kuoret on ihan käsikopelollakin huomattavasti kevyemmät kuin vanhat.
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

jus kirjoitti:Joko kävit katsomassa autosi alta minkälainen tulppa vaihteistossasi on?

Mun piti, mutta sitte tuli muu, jokin kiirellisempi homma hoidettavaksi. Ensitilassa pitää hoitaa homma. :)
Liikaaa romua
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: satkun vaihteisto öljypohjan neliöruuvin irroitus

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

Nyt on öljyt vaihettu, helppo homma, oli kyllä aihettakin.... siiiis hoitaa toi putsaus ja vaihto
Liikaaa romua
Vastaa Viestiin