Käsijarrun säätö, toinen puoli

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
hdocks
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 21:26

Käsijarrun säätö, toinen puoli

Viesti Kirjoittaja hdocks »

Morjesta!

Ostin tossa talvella satkun ja nyt tuli heti hylkylappu konttorilta. Jarrupalat kuluneet vasemmalla takana ja käsijarrun jarruvoimien ero liian suuri.

Vaihdoin tänään jarrupalat mutta nyt tuntuu että silti kuskin puolen takapyörä ei mene lukkoon vaikka apukuskin puoleinen menee, varsin herkastikkin.

Kuinka saan säädettyä nimenomaan käsijarrua vasemmalle puolelle? Tämä satku on 89 ja levyjarrut takana ja käsijarru ottaa myöskin sinne.
twirl
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Touko 23, 2007 21:31
Paikkakunta: Mikkeli/Ristiina

Re: Käsijarrun säätö, toinen puoli

Viesti Kirjoittaja twirl »

Käsijarrua voi säätää jarrusatulasta avaamalla 14mm kannalla olevan "suojatapin" ja siel alla on kuusikolo tappi mitä kiristämällä saa ottamaan paremmin.
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
hdocks
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 21:26

Re: Käsijarrun säätö, toinen puoli

Viesti Kirjoittaja hdocks »

Joo kiitti vastauksesta.

Siis säädin sitä kuusiokoloo että sain uudet jarrupalat mahtumaan paikalleen. Sitten kiristin sitä niin paljon että jarrut oli kiinni ja sen jälkeen avasin hieman ettei enää laahannut.

Pitääkö mun sitten kiristää se takasin että just sen vasemman puolen jarru laahaa jonkinaikaa kunnes palat kuluu?
twirl
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Touko 23, 2007 21:31
Paikkakunta: Mikkeli/Ristiina

Re: Käsijarrun säätö, toinen puoli

Viesti Kirjoittaja twirl »

Ite oon säätänyt sillai että on aina laahannut pikkusen ku o pyöritelly käsi pyörästä..

itelläki ois jarrupala/levy remontti edessä.. katsoo että onko taas yhtä hyvä tuuri ku ekassa saabis että joutuu ostaa uudet satulat ku ei saa toimimaan kunnolla vaikka säätää kuinka
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Re: Käsijarrun säätö, toinen puoli

Viesti Kirjoittaja palle »

Muistelisin että ensin vedetään kiinni, sitten 1/4 kierros auki.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24619
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Käsijarrun säätö, toinen puoli

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onko käsijarru säädetty varmasti oikein....

onko siellä rajoitintapin välissä millin rako?

jos joku "nissanin" omistaja kertonu että tottakai käsijarru säädetään ensin vaijereista ni voi perkele. tälleen meinas käydä miun ex satkulle ku pojat oli neuvonu autoni uutta omistajaa...onneksi soitti minulle ennen ku teki "tuhoja" hah.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Re: Käsijarrun säätö, toinen puoli

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Toimiiko se vaijeri edes, joskus käy niin että satulat toimii hienosti, mutta vaijeri/t jumissa.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Käsijarrun säätö, toinen puoli

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Hyvät toverit, nyt olisi potilas vuosimallia 91, ja oikean puolen käsijarru katsastuksessa voima vain 0.4, ja 75% epätasapaino, eli hylky tuli.

Satulassa oleva säätömutteri oli jo pohjaan asti kierretty, ja silti pyörän napaa pystyy pyörittämään käsivoimin. Miksi? Jarrupaloissa reilusti pintaa, jarrulevyt puolitoista vuotta vanhat.

Käsijarruvaijerin toiminta on erittäin tahmeata (palautuminen), mutta sekö sitten estää jarrua toimimasta kunnolla?

Huomasin muuten että satulassa on toinen vastaavanlainen säätömutteri alempana, mutta sitä en saanut liikkumaan mihinkään suuntaan.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsijarrun säätö, toinen puoli

Viesti Kirjoittaja jus »

lucaf kirjoitti:Satulassa oleva säätömutteri oli jo pohjaan asti kierretty
lucaf kirjoitti:Huomasin muuten että satulassa on toinen vastaavanlainen säätömutteri alempana
Satulassa on vain yksi säätöruuvi, se on 4 mm kuusiokoloavaimella käännettävä, pultinkannalta näyttävän tulpan alla.
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... liper3.jpg
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... iper3a.jpg

Huonosti palautuva käsijarruvaijeri estää satulassa olevan automaattisäädön toimimisen, käsijarrun teho vähenee sitä mukaan kun jarrupalat kuluvat. Jos vaijeri ei palaudu juuri ollenkaan, käsijarrua on aika hankala saada säädettyä niin että olisi tehoa eikä silti laahaisi jatkuvasti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Käsijarrun säätö, toinen puoli

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jus kirjoitti:
lucaf kirjoitti:Satulassa oleva säätömutteri oli jo pohjaan asti kierretty
lucaf kirjoitti:Huomasin muuten että satulassa on toinen vastaavanlainen säätömutteri alempana
Satulassa on vain yksi säätöruuvi, se on 4 mm kuusiokoloavaimella käännettävä, pultinkannalta näyttävän tulpan alla.
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... liper3.jpg
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... iper3a.jpg

Huonosti palautuva käsijarruvaijeri estää satulassa olevan automaattisäädön toimimisen, käsijarrun teho vähenee sitä mukaan kun jarrupalat kuluvat. Jos vaijeri ei palaudu juuri ollenkaan, käsijarrua on aika hankala saada säädettyä niin että olisi tehoa eikä silti laahaisi jatkuvasti.
säätömutteri, mistähän minä sen sanan keksin. Mutta kiitos jus, minä olin avannut tuon kuvan yläreunassa olevan mustan tulpan ja löysin sieltä 7mm kuusiokoloruuvin jota "apinan raivolla" yritin kiristää :x :x :lol: voi elämän kevät sentään :D
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsijarrun säätö, toinen puoli

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei se säätöruuvi ihan perinteinen ruuvi ole muttei oikein mutterikaan :-)
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 77#p646277
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pela
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: Käsijarrun säätö, toinen puoli

Viesti Kirjoittaja pela »

jatketaanpa tähän säikeeseen...
Eli potilaana profiilin kulkine vm 89 käkkäri taakse. Viime kesänä katsastuksessa puolieroa käsijarrulla 50% oikea huonompi.
Nyt vaihdoin palat taakse ja säädin 14mm pultin alta 4mm kuusikoloruuvilla molemmat puolet yhtä tiukalle mutta kas oikea takapyörä ei lukitu käkkärillä ollenkaan ja vasen ottaa kuten pitää.Vaijerit tuntuvat liikkuvan ja jarrut aukeavat ongelmitta.

Pystyyko oikeaa vaijeria erikseen jostain tiukkomaan vai mihin tässä kannattaisi alkaa?
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Käsijarrun säätö, toinen puoli

Viesti Kirjoittaja sarka »

jus kirjoitti:Ei se säätöruuvi ihan perinteinen ruuvi ole muttei oikein mutterikaan :-)
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 77#p646277
Booritappi kuusiokolokannalla kai ennemmin :wink:
pela kirjoitti:jatketaanpa tähän säikeeseen...
Eli potilaana profiilin kulkine vm 89 käkkäri taakse. Viime kesänä katsastuksessa puolieroa käsijarrulla 50% oikea huonompi.
Nyt vaihdoin palat taakse ja säädin 14mm pultin alta 4mm kuusikoloruuvilla molemmat puolet yhtä tiukalle mutta kas oikea takapyörä ei lukitu käkkärillä ollenkaan ja vasen ottaa kuten pitää.Vaijerit tuntuvat liikkuvan ja jarrut aukeavat ongelmitta.

Pystyyko oikeaa vaijeria erikseen jostain tiukkomaan vai mihin tässä kannattaisi alkaa?
Onkohan käsijarruvipu ottanut itseensä? http://www.saab9000.com/procedures/brak ... ebuild.php

Kokeile irrottaa vaijerit jarrusatuloista, ja käsin vääntelet vivusta ja kokeilet miten jarrut ottaa. Koita tiukata toista puolta säätöruuvista hitusen (1/8 kierros esim), miltä vaikuttaa? Joskus on aika pienestä käännöstä kiinni että pelaa hyvin.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
pela
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: Käsijarrun säätö, toinen puoli

Viesti Kirjoittaja pela »

no niin taas pärjättiin. Oikea takapyörä irti,14mm suojapultti pois ja 4mm kuusioavaimella
uusittiin säätö. Toisen säädön jälkeen alkoi pitämään kuten vasen puoli.
Olisiko jarrulevyn reunan ruosteura eilen sotkenut,nyt oli koko levy hohtavan kirkas.
Testailin jarrua parikymmentä kertaa ja pito säilyi.

Ilmeisesti alkuperäiset palatkin autossa (Lucas) ja milli pintaakin joten todennäköisesti muutkin vermeet ovat vielä tehdaskamaa.(140tkm mittarissa)
Käyn parin viikon päästä konttorilla katsotaan kuinka kay...
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Vastaa Viestiin