Saab 90 ei käynnisty
Saab 90 ei käynnisty
Käynnistyi, kävi noin 10 sek. ja sammui. Edellisenä päivänä oli ollut pari lämpöastetta, ja käynnistyspäivänä pari astetta pakkasta. Epäilen tukosta jossain polttoaineletkussa, koska koetin käyttää moottoria polttoaineletku irti ennen pummpua ja kaasutinta. Ei tullut kaasuttimelle, eikä edes pumpulle polttoainetta.
Tulpat, tulpanjohdot, ja kansi sekä pyörijä on tarkistettu. Ei vikoja.
Käynnistin pyörittää normaalista ja ajovalot ovat kirkkaat.
Mistähän alkaisi etsimään vikaa, kun bensaa ei tule. Kaadoin jo tankkiin n. 10l. lisää polttoainetta (nyt tankissa yli puolet tilavuudesta) ja jäänestoainetta. Eipä auttanut, ainakaan mahdolliseen jäätyneisyyteen.
Tulpat, tulpanjohdot, ja kansi sekä pyörijä on tarkistettu. Ei vikoja.
Käynnistin pyörittää normaalista ja ajovalot ovat kirkkaat.
Mistähän alkaisi etsimään vikaa, kun bensaa ei tule. Kaadoin jo tankkiin n. 10l. lisää polttoainetta (nyt tankissa yli puolet tilavuudesta) ja jäänestoainetta. Eipä auttanut, ainakaan mahdolliseen jäätyneisyyteen.
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Re: Saab 90 ei käynnisty
No jos irrotat pumpun imuletkun, niin on melko selvää että bensa ei kiipeä tankista omin voimin ylös. Kokeilitko imeä siitä imuletkusta, tuliko bensaa? Voi siihen puhaltaakin, ei maistu ihan niin pahalta kuin suullinen bensaa.saab84 kirjoitti:Epäilen tukosta jossain polttoaineletkussa, koska koetin käyttää moottoria polttoaineletku irti ennen pummpua ja kaasutinta. Ei tullut kaasuttimelle, eikä edes pumpulle polttoainetta.
Jos irrotat bensaletkun pumpun ja kaasarin väliltä, bensaa kyllä pitäisi pulputa pumpun lähtöpuolelta kun starttaat. Onko pumppu alkuperäinen? Onko pumpun sisällä oleva suodatin puhdas?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Pumpun alkuperäisyydestä en tiedä, auto on ollut minulla reilun vuoden. Pumpun kalvo on ehjä ja suodatin on puhdas.
Poistin kaasuttimen puoleisen letkun pumpulta ja pyöritin moottoria kahdesti noin 3-5 sek.,eikä bensaa herunut tippaakaan. Täytyy kokeilla vielä imua siihen letkuun jollain konstilla, jos sieltä tulisi jotain läpi.
Auton sisä- tai ulkopuolella ei haise bensa merkkinä siitä, että sitä valuisi johonkin muualle mihin ei pitäisi. Polttoaineputki tukossa?
Poistin kaasuttimen puoleisen letkun pumpulta ja pyöritin moottoria kahdesti noin 3-5 sek.,eikä bensaa herunut tippaakaan. Täytyy kokeilla vielä imua siihen letkuun jollain konstilla, jos sieltä tulisi jotain läpi.
Auton sisä- tai ulkopuolella ei haise bensa merkkinä siitä, että sitä valuisi johonkin muualle mihin ei pitäisi. Polttoaineputki tukossa?
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Viikonloppuna vaihdoin autoon polttoainepumpun. Se ei harmillisesti auttanut vaivaan.
Polttoainetta tulee ainakin tulipellin, vasemman pyöränripustuksen läpivientiin asti, josta pa-letku nousee pumpulle. Aivan pumpulle asti polttoainetta ei sitten tulekaan.
Irrotin ko. letkun, ja ilmaa meni läpi ja läpikin näkyi. Letku oli tosin jo ajan kovettama. Nyt olen ymmällä, polttoainetta pitäisi päästä läpi, ellei jossain sitten ole tukosta, josta pääsee vain vähän bensaa ohi, joka ei sitten jaksaisi nousta pumpulle asti ??? Mistähän vikaa voisi nyt etsiä/ korjata?
Polttoainetta tulee ainakin tulipellin, vasemman pyöränripustuksen läpivientiin asti, josta pa-letku nousee pumpulle. Aivan pumpulle asti polttoainetta ei sitten tulekaan.
Irrotin ko. letkun, ja ilmaa meni läpi ja läpikin näkyi. Letku oli tosin jo ajan kovettama. Nyt olen ymmällä, polttoainetta pitäisi päästä läpi, ellei jossain sitten ole tukosta, josta pääsee vain vähän bensaa ohi, joka ei sitten jaksaisi nousta pumpulle asti ??? Mistähän vikaa voisi nyt etsiä/ korjata?
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Mitä ihmettä, onko sinulla siellä jotain läpinäkyvää letkua? Alkuperäiset bensaputket ovat mustaa ulkomitaltaan 8 mm muoviputkea, jotka ovat yhtä ja samaa pätkää tankilta bensapumpulle asti. Tulo- ja paluuputki kulkevat samaa reittiä juuri tuolta mainitsemastasi paikasta vasemman vetoakselikotelon yläpinnassa. Ohjaamossa kulkevat takapenkin alta vasemman kynnyskotelon viertä, ja menevät sitten kytkinpolkimen vierestä konehuoneen puolelle.saab84 kirjoitti:Polttoainetta tulee ainakin tulipellin, vasemman pyöränripustuksen läpivientiin asti, josta pa-letku nousee pumpulle. Aivan pumpulle asti polttoainetta ei sitten tulekaan.
Irrotin ko. letkun, ja ilmaa meni läpi ja läpikin näkyi. Letku oli tosin jo ajan kovettama.
Olisiko niin, että joku hitsari on käräyttänyt alkuperäisen putken ja yrittänyt korjata tilannetta sitten letkulla, joka on liitetty siellä vetoakselitunnelissa, jarrutehostimen alla tai pahimmassa tapauksessa ohjaamossa. Jos siellä näkyy ilmaa, niin letkussa on varmaan vuoto, josta pääsee ilmaa putkeen kun pumppu yrittää imeä bensaa tankista.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Anteeksi, tarkoitin että kun katsoin putken päästä niin näin putken lävitse toiseen päähän asti. Eli putki ei ollut ainakaan tukossa. Putki on sitä mustaa pa-putkea.
Vasemman vetoakselin kohdalla putkessa on n. 10 cm pätkä ei- alkuperäistä putkea, joka on letkunkiristimillä kiinni. Tarkistin senkin ja on puhdas ja ehjä sekä liittimet tiukattu. Olisikohan tässä ollut joskus pa-suodatin, tai sitten putki on joskus laitettu jostain syystä kylmästi poikki jotain toimenpidettä varten. Tähän asti polttoaine varmuudella siis nousee, kun irrottaa liitoksen, mutta pumpulle tulevan letkun päästä bensaa ei näy.
Kävin mainitsemasi pa-putken reitin läpi tankilta pumpulle, eikä matkalla näkynyt puristumia, hankaumia tms. Mystinen vika
Kiitos vastauksista, Jus.
Vasemman vetoakselin kohdalla putkessa on n. 10 cm pätkä ei- alkuperäistä putkea, joka on letkunkiristimillä kiinni. Tarkistin senkin ja on puhdas ja ehjä sekä liittimet tiukattu. Olisikohan tässä ollut joskus pa-suodatin, tai sitten putki on joskus laitettu jostain syystä kylmästi poikki jotain toimenpidettä varten. Tähän asti polttoaine varmuudella siis nousee, kun irrottaa liitoksen, mutta pumpulle tulevan letkun päästä bensaa ei näy.
Kävin mainitsemasi pa-putken reitin läpi tankilta pumpulle, eikä matkalla näkynyt puristumia, hankaumia tms. Mystinen vika
Kiitos vastauksista, Jus.
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Minulla imuputki hankautui poikki juuri tuosta kohdasta imuilman termostaattiventtiilin vaijerin kuorta vasten, ja korjasin samalla tavalla, kiristimillä 8 mm kumiletku siihen päälle. Korjaus toimi ongelmitta, sittemmin vaihdoin tosin uuden bensaputken päästä päähän, ihan muista syistä (K-jet).saab84 kirjoitti:Vasemman vetoakselin kohdalla putkessa on n. 10 cm pätkä ei- alkuperäistä putkea, joka on letkunkiristimillä kiinni.
Oletko kokeillut imeä bensapumpulle tulevasta putken päästä, saatko bensaa tulemaan sieltä?
Menikö se pumpunvaihto ongelmitta, oliko bensapumpun käyttötangon päässä oleva muoviholkki tallella ja ehjä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
En ole kokeillut imeä putkesta. Ajattelin vielä varmuudeksi uusia ko. putkenpätkän "paikkaliitoksesta" pumpulle.
Käyttötanko oli pumppua vaihdettaessa kurkkimassa omalla paikallaan. Tankoa joutui tovin asettelemaan keskiasentoon, jotta pumpun metallitapin sai sopivasti osumaan paikoilleen tangon "maljaan". Varmistuin vielä huolellisesti, että asennus onnistui paikoilleen.
Erikoistahan tässä oli se, että auto käynistyi (reilu viikko sitten) ja sammui kuin seinään, eikä ole sen koommin käynnistynyt. Aikaisemmin ei ollut minkäänlaisia oireita.
Käyttötanko oli pumppua vaihdettaessa kurkkimassa omalla paikallaan. Tankoa joutui tovin asettelemaan keskiasentoon, jotta pumpun metallitapin sai sopivasti osumaan paikoilleen tangon "maljaan". Varmistuin vielä huolellisesti, että asennus onnistui paikoilleen.
Erikoistahan tässä oli se, että auto käynistyi (reilu viikko sitten) ja sammui kuin seinään, eikä ole sen koommin käynnistynyt. Aikaisemmin ei ollut minkäänlaisia oireita.
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Auto on vihdoin saatu käyntiin pari päivää sitten. Vika oli viallisessa pa-pumpussa ja polttoaineputkessa, jossa oli korjaustoimenpiteiden jälkeen pelkkää ilmaa.
Moottoria oli pyöritettävä n. 40-50 sek. ennen kuin pumppu sai imettyä bensaa moottorille asti korjauksen jälkeen.
Moottoria oli pyöritettävä n. 40-50 sek. ennen kuin pumppu sai imettyä bensaa moottorille asti korjauksen jälkeen.
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
jos bensa on kadoksissa pumpusta, starttimoottorin pyörittämistä tehokkaampi toimenpide on kaataa bensaa suoraan imusarjaan, jolloin saadaan moottori hetkeksi käyniin, ja sitä kautta bensapumppu toimii rivakammin, ja bensa saadaan helpommin tankilta pumpulle. monesti olen päässyt itse toteamaan tuon.saab84 kirjoitti:Moottoria oli pyöritettävä n. 40-50 sek. ennen kuin pumppu sai imettyä bensaa moottorille asti korjauksen jälkeen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)