Satku vinkuu
Satku vinkuu
Heissan.
Alkoi viikonloppuna OG900:n (-86 900i) konehuoneesta kuulumaan vinkunaa. Kylmänä kun käynnistät ja ajelet niin vinkuu niin hemmetisti. Heti kun moottori saavuttaa normaalin käyttölämpötilan niin vinkuna loppuu. Mitä lähden tarkistelemaan?
Nimim. peukalo väärällä puolella kämmentä tjsp.
Alkoi viikonloppuna OG900:n (-86 900i) konehuoneesta kuulumaan vinkunaa. Kylmänä kun käynnistät ja ajelet niin vinkuu niin hemmetisti. Heti kun moottori saavuttaa normaalin käyttölämpötilan niin vinkuna loppuu. Mitä lähden tarkistelemaan?
Nimim. peukalo väärällä puolella kämmentä tjsp.
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Sama "vika" tuli minun Ceehen tuossa muutama päivä sitten. Puukalikan laitoin tuohon vesipumpun päälle ja korva toiseen päähän ja minun mielestä se ääni tulee siis pumpusta.
Se ääni voi johtua myös ihan hihnoista. Ne tuppaa olla koppurat vanhempina kylmänä...
Kuuntele ja kokeile nyt ekaks vaikka ne hihnat vaihtaa.
-H-
Se ääni voi johtua myös ihan hihnoista. Ne tuppaa olla koppurat vanhempina kylmänä...
Kuuntele ja kokeile nyt ekaks vaikka ne hihnat vaihtaa.
-H-
Talvella on muuteman kerran ollut kova ujellus ja kolina C:tä käynnistäessä.
Viimeksi viikonloppuna. ..
Käynnistyi ensin (kylmänä, +3 C), ja ehdin peruuttaa joitakin metrejä, mutta sammui sitten kun olin ykköstä pistämässä silmään. No, uudelleen kun käynnistin niin alkoi hirveät ujellukset ja kolinat, ja koko auto tärisi.
Kyllä ne hiljalleen sitten hävisivät ensimmäiseen risteykseen mennessä, mutta sen jälkeen jatkui tasainen 'säksättävä' ääni. Tuo säksätys jatkui noin 30min vaikka olin jo maantietä ajamassa. No laitoin sitten 80km/h vauhdissa hetkeksi ryypyn päälle, niin johan säksätys lakkasi.
Lämpömittarin mukaan olin alunperin käynnistäessä ryyppyä antanut niin kauan kunnes kone oli lämmin (n. 10min).
Tuo säksätys on ilmeisesti jokin ominaisuus, kun tuntuu ilmenevän käynnistyksen jälkeen aina noin 30-60min kesällä lämpimällä ilmallakin, ja vaikka moottori on lämmin?
Viimeksi viikonloppuna. ..
Käynnistyi ensin (kylmänä, +3 C), ja ehdin peruuttaa joitakin metrejä, mutta sammui sitten kun olin ykköstä pistämässä silmään. No, uudelleen kun käynnistin niin alkoi hirveät ujellukset ja kolinat, ja koko auto tärisi.
Kyllä ne hiljalleen sitten hävisivät ensimmäiseen risteykseen mennessä, mutta sen jälkeen jatkui tasainen 'säksättävä' ääni. Tuo säksätys jatkui noin 30min vaikka olin jo maantietä ajamassa. No laitoin sitten 80km/h vauhdissa hetkeksi ryypyn päälle, niin johan säksätys lakkasi.
Lämpömittarin mukaan olin alunperin käynnistäessä ryyppyä antanut niin kauan kunnes kone oli lämmin (n. 10min).
Tuo säksätys on ilmeisesti jokin ominaisuus, kun tuntuu ilmenevän käynnistyksen jälkeen aina noin 30-60min kesällä lämpimällä ilmallakin, ja vaikka moottori on lämmin?
Todennäköisesti hihna vinkuu.
Se muuten tuo vesipumpun ja laturin hihnasto saattaa ääntää silleen jännästi että kuulostaa kuin vesipumpusta olisi laakeri menossa. Huonosti istuvat tarvikehihnat tekevät tuota. Voi olla sellaista tasaista vinkumista hetken ja loppuu kun auto lämpenee ja hihna ottaa paremmin. Kannattaa tarkistaa kiristys.
Itsellä nuo kaksi hihnaa pitivät ääntä joka oli jaksoittaista *tsik* *tsik* *tsik* ääntä ja luulin vesipumpun laakerin olevan menossa mutta hihnassa se vika oli.
Liian kireälle noita ei parane kiristää koska siten laakerit ovat vaarassa.
Se muuten tuo vesipumpun ja laturin hihnasto saattaa ääntää silleen jännästi että kuulostaa kuin vesipumpusta olisi laakeri menossa. Huonosti istuvat tarvikehihnat tekevät tuota. Voi olla sellaista tasaista vinkumista hetken ja loppuu kun auto lämpenee ja hihna ottaa paremmin. Kannattaa tarkistaa kiristys.
Itsellä nuo kaksi hihnaa pitivät ääntä joka oli jaksoittaista *tsik* *tsik* *tsik* ääntä ja luulin vesipumpun laakerin olevan menossa mutta hihnassa se vika oli.
Liian kireälle noita ei parane kiristää koska siten laakerit ovat vaarassa.
Viimeksi muokannut HM, Ti Tammi 18, 2005 10:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hih hih hih hihnoista
Mielenkiintoista. Oliko forumilla suosituksia hihnoista, siis merkeistä? Omaan auton hihnat (ilmastoinnin hihnaa lukuunottamatta) ovat ilmeisesti vajaat 2v. vanhat, eli mitään vikaa ei pitäisi olla mutta pitävät täysin epäsäännöllisesti ääntä.
Josko vika ei olekkaan alkuperäisessä hihnassa vaan urautuneessa/kuluneessa hihnapyörässä.
Itse vaihdoin viimekesänä origininaalihihnat (kaikki 3 kpl) ja kyllähän ne sitten maksoikin..vaan eipä ole ollut laadussa valittamista.
Itse vaihdoin viimekesänä origininaalihihnat (kaikki 3 kpl) ja kyllähän ne sitten maksoikin..vaan eipä ole ollut laadussa valittamista.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Jep, huomasit varmaan myös että ne orkkikset todellakin istuivat sinne hihnapyörään kunnollaTeemu kirjoitti:Josko vika ei olekkaan alkuperäisessä hihnassa vaan urautuneessa/kuluneessa hihnapyörässä.
Itse vaihdoin viimekesänä orininaalihihnat (kaikki 3 kpl) ja kyllähän ne sitten maksoikin..vaan eipä ole ollut laadussa valittamista.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
En tiedä miten harakiritesti tämä on mutta itse kaadoin hihnoille hieman vettä mukista koneen käydessä. Tällöin kitka palautui, ei kuitenkaan hävinnyt kokonaan ja kitinä loppui.mikkoimp kirjoitti:kokeile ottaa remmejä pois ja kuuntele lähteekö ääni
Hihna kun taas koneen käydessä kuivui alko säksätys uudelleen.
( myöhemmin autoon vaihdettiin myös mielenrauhan säilyttämiseksi uusi vesipumppu, eikä se ääntä poistanut. )
Itselläni tuo tuntuu kylmällä (pakkasella) kylmänä käynnistettäessä hetken säksättävän kunnes lämpiää...monesti olen meinannut täälä ottaa puheeksi, että onko ominaisuus vai kuinka...saab900c kirjoitti: Tuo säksätys on ilmeisesti jokin ominaisuus, kun tuntuu ilmenevän käynnistyksen jälkeen aina noin 30-60min kesällä lämpimällä ilmallakin, ja vaikka moottori on lämmin?
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
Joo 16-venttiilisissä toi säksätys/naputus on ihan tyypillistä ja "normaalia" kyllä täälläkin naputtaa, mutta hiljenee minuutin-parin jälkeen.
Lisäksi 16-venttiilisissä voi säksättää se hiilisäiliö, mulla tekee ainakin välillä semmoista naputusta. Ääni kuuluu ajaessakin, mutta loppuu sitten ihan yht´äkkiä.
Alkuperäiseen kysymykseen:
Ysikympissä kuului itsellänikin semmonen "toisenlainen säksätys".
8-venttiilisissähän se ei kai voi kuulua venttiileistä, kun ei ole hydraulisia nostimia. Tietty jos venttiilit ei ole ihan säädöissään, niin voihan se niistäkin kuulua?? (tämä on täyttä mutua)
Itselläni oli ainakin vesipumppu muutenkin jo päässyt väljäksi. Kun katsoi koneen käydessä sivusta vesipumpun hihnaa, niin näki kuinka heittoa oli varmaan pari senttiä...että saattoi se olla pumppukin. En hirveesti jaksanut äänestä välittää. Pidin sitä ihan ominaisuutena.
Lisäksi 16-venttiilisissä voi säksättää se hiilisäiliö, mulla tekee ainakin välillä semmoista naputusta. Ääni kuuluu ajaessakin, mutta loppuu sitten ihan yht´äkkiä.
Alkuperäiseen kysymykseen:
Ysikympissä kuului itsellänikin semmonen "toisenlainen säksätys".
8-venttiilisissähän se ei kai voi kuulua venttiileistä, kun ei ole hydraulisia nostimia. Tietty jos venttiilit ei ole ihan säädöissään, niin voihan se niistäkin kuulua?? (tämä on täyttä mutua)
Itselläni oli ainakin vesipumppu muutenkin jo päässyt väljäksi. Kun katsoi koneen käydessä sivusta vesipumpun hihnaa, niin näki kuinka heittoa oli varmaan pari senttiä...että saattoi se olla pumppukin. En hirveesti jaksanut äänestä välittää. Pidin sitä ihan ominaisuutena.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Mun satkussa kuului viime keväänä semmonen "narskutus" kokoajan hihnojen suunnalta. Oli lähtenyt tuo kampiakselin hihnapyörässä oleva vulganointi elämään. Olihan tuo kampiakselin tiivistekin vuotanut (kuten näkyy, miten öljyinen toi pyörä on). Laitoin siis uuden tiivisteen sinne samalla.
Tossa heti kumiosasta ulkokehällepäin näkyy "paskassa" tommonen ura. Sen on syönyt öljypumpun kotelossa oleva uloke. Kuulemma joillekin olisi käynyt niinkin, että toi hihnapyörä olisi syönyt öljypumpun puhki? Liekkö legendaa?
![Kuva](http://netti.nic.fi/~mertmi//vanhahihnapyora.jpg)
Muita kiljumisia:
Mulla kiljuskeli kytkin jos kytkin oli ylhäällä. Ilmeisesti joku paineasetelman kynsi hankaili painelaakeriin. Nyttemmin on uusi laakeri ja kiljuminenkin katosi jonnekin. Liekkö tulossa takaisin?
Tossa heti kumiosasta ulkokehällepäin näkyy "paskassa" tommonen ura. Sen on syönyt öljypumpun kotelossa oleva uloke. Kuulemma joillekin olisi käynyt niinkin, että toi hihnapyörä olisi syönyt öljypumpun puhki? Liekkö legendaa?
![Kuva](http://netti.nic.fi/~mertmi//vanhahihnapyora.jpg)
Muita kiljumisia:
Mulla kiljuskeli kytkin jos kytkin oli ylhäällä. Ilmeisesti joku paineasetelman kynsi hankaili painelaakeriin. Nyttemmin on uusi laakeri ja kiljuminenkin katosi jonnekin. Liekkö tulossa takaisin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01