Satku vinkuu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Peter A
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: To Loka 14, 2004 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Satku vinkuu

Viesti Kirjoittaja Peter A »

Heissan.

Alkoi viikonloppuna OG900:n (-86 900i) konehuoneesta kuulumaan vinkunaa. Kylmänä kun käynnistät ja ajelet niin vinkuu niin hemmetisti. Heti kun moottori saavuttaa normaalin käyttölämpötilan niin vinkuna loppuu. Mitä lähden tarkistelemaan?

Nimim. peukalo väärällä puolella kämmentä tjsp.
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200

Saab 99 LEA 2.0 2d -74
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Sama "vika" tuli minun Ceehen tuossa muutama päivä sitten. Puukalikan laitoin tuohon vesipumpun päälle ja korva toiseen päähän ja minun mielestä se ääni tulee siis pumpusta.

Se ääni voi johtua myös ihan hihnoista. Ne tuppaa olla koppurat vanhempina kylmänä...

Kuuntele ja kokeile nyt ekaks vaikka ne hihnat vaihtaa.

-H-
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Talvella on muuteman kerran ollut kova ujellus ja kolina C:tä käynnistäessä.

Viimeksi viikonloppuna. ..
Käynnistyi ensin (kylmänä, +3 C), ja ehdin peruuttaa joitakin metrejä, mutta sammui sitten kun olin ykköstä pistämässä silmään. No, uudelleen kun käynnistin niin alkoi hirveät ujellukset ja kolinat, ja koko auto tärisi.
Kyllä ne hiljalleen sitten hävisivät ensimmäiseen risteykseen mennessä, mutta sen jälkeen jatkui tasainen 'säksättävä' ääni. Tuo säksätys jatkui noin 30min vaikka olin jo maantietä ajamassa. No laitoin sitten 80km/h vauhdissa hetkeksi ryypyn päälle, niin johan säksätys lakkasi.

Lämpömittarin mukaan olin alunperin käynnistäessä ryyppyä antanut niin kauan kunnes kone oli lämmin (n. 10min).

Tuo säksätys on ilmeisesti jokin ominaisuus, kun tuntuu ilmenevän käynnistyksen jälkeen aina noin 30-60min kesällä lämpimällä ilmallakin, ja vaikka moottori on lämmin?
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Todennäköisesti hihna vinkuu.

Se muuten tuo vesipumpun ja laturin hihnasto saattaa ääntää silleen jännästi että kuulostaa kuin vesipumpusta olisi laakeri menossa. Huonosti istuvat tarvikehihnat tekevät tuota. Voi olla sellaista tasaista vinkumista hetken ja loppuu kun auto lämpenee ja hihna ottaa paremmin. Kannattaa tarkistaa kiristys.

Itsellä nuo kaksi hihnaa pitivät ääntä joka oli jaksoittaista *tsik* *tsik* *tsik* ääntä ja luulin vesipumpun laakerin olevan menossa mutta hihnassa se vika oli.

Liian kireälle noita ei parane kiristää koska siten laakerit ovat vaarassa.
Viimeksi muokannut HM, Ti Tammi 18, 2005 10:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Hih hih hih hihnoista

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Mielenkiintoista. Oliko forumilla suosituksia hihnoista, siis merkeistä? Omaan auton hihnat (ilmastoinnin hihnaa lukuunottamatta) ovat ilmeisesti vajaat 2v. vanhat, eli mitään vikaa ei pitäisi olla mutta pitävät täysin epäsäännöllisesti ääntä.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Josko vika ei olekkaan alkuperäisessä hihnassa vaan urautuneessa/kuluneessa hihnapyörässä.

Itse vaihdoin viimekesänä origininaalihihnat (kaikki 3 kpl) ja kyllähän ne sitten maksoikin..vaan eipä ole ollut laadussa valittamista.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Teemu kirjoitti:Josko vika ei olekkaan alkuperäisessä hihnassa vaan urautuneessa/kuluneessa hihnapyörässä.

Itse vaihdoin viimekesänä orininaalihihnat (kaikki 3 kpl) ja kyllähän ne sitten maksoikin..vaan eipä ole ollut laadussa valittamista.
Jep, huomasit varmaan myös että ne orkkikset todellakin istuivat sinne hihnapyörään kunnolla :wink:
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kokeile ottaa remmejä pois ja kuuntele lähteekö ääni :!:
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

mikkoimp kirjoitti:kokeile ottaa remmejä pois ja kuuntele lähteekö ääni :!:
En tiedä miten harakiritesti tämä on mutta itse kaadoin hihnoille hieman vettä mukista koneen käydessä. Tällöin kitka palautui, ei kuitenkaan hävinnyt kokonaan ja kitinä loppui.

Hihna kun taas koneen käydessä kuivui alko säksätys uudelleen.

( myöhemmin autoon vaihdettiin myös mielenrauhan säilyttämiseksi uusi vesipumppu, eikä se ääntä poistanut. )
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eikö se nyt ihan normaalia vian etsintää ole.. :?:
kun ei sillä nyt tietenkään ajamaan lähdetä, kuunnellaan vain loppuiko ääni..
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Tarkoitin kyllä tuolla harakiritestillä omaa tapaani kaataa vettä hihnoille :wink:
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

saab900c kirjoitti: Tuo säksätys on ilmeisesti jokin ominaisuus, kun tuntuu ilmenevän käynnistyksen jälkeen aina noin 30-60min kesällä lämpimällä ilmallakin, ja vaikka moottori on lämmin?
Itselläni tuo tuntuu kylmällä (pakkasella) kylmänä käynnistettäessä hetken säksättävän kunnes lämpiää...monesti olen meinannut täälä ottaa puheeksi, että onko ominaisuus vai kuinka... :roll:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Minullakin 16-tappisessa naputtaa venttiilit kylmänä jonkin aikaa. Tuntuu olevan tyyppivika/ominaisuus..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Joo 16-venttiilisissä toi säksätys/naputus on ihan tyypillistä ja "normaalia" kyllä täälläkin naputtaa, mutta hiljenee minuutin-parin jälkeen.

Lisäksi 16-venttiilisissä voi säksättää se hiilisäiliö, mulla tekee ainakin välillä semmoista naputusta. Ääni kuuluu ajaessakin, mutta loppuu sitten ihan yht´äkkiä.


Alkuperäiseen kysymykseen:
Ysikympissä kuului itsellänikin semmonen "toisenlainen säksätys".
8-venttiilisissähän se ei kai voi kuulua venttiileistä, kun ei ole hydraulisia nostimia. Tietty jos venttiilit ei ole ihan säädöissään, niin voihan se niistäkin kuulua?? (tämä on täyttä mutua)

Itselläni oli ainakin vesipumppu muutenkin jo päässyt väljäksi. Kun katsoi koneen käydessä sivusta vesipumpun hihnaa, niin näki kuinka heittoa oli varmaan pari senttiä...että saattoi se olla pumppukin. En hirveesti jaksanut äänestä välittää. Pidin sitä ihan ominaisuutena.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mun satkussa kuului viime keväänä semmonen "narskutus" kokoajan hihnojen suunnalta. Oli lähtenyt tuo kampiakselin hihnapyörässä oleva vulganointi elämään. Olihan tuo kampiakselin tiivistekin vuotanut (kuten näkyy, miten öljyinen toi pyörä on). Laitoin siis uuden tiivisteen sinne samalla.

Tossa heti kumiosasta ulkokehällepäin näkyy "paskassa" tommonen ura. Sen on syönyt öljypumpun kotelossa oleva uloke. Kuulemma joillekin olisi käynyt niinkin, että toi hihnapyörä olisi syönyt öljypumpun puhki? Liekkö legendaa?

Kuva

Muita kiljumisia:
Mulla kiljuskeli kytkin jos kytkin oli ylhäällä. Ilmeisesti joku paineasetelman kynsi hankaili painelaakeriin. Nyttemmin on uusi laakeri ja kiljuminenkin katosi jonnekin. Liekkö tulossa takaisin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin