OG900i 16v -91 Learning fault in lambda CE
OG900i 16v -91 Learning fault in lambda CE
Hei
Saabissani ilmenee CE-valon palamista ja antaa seuraavia vikakoodeja:
12111
Learning fault in lambda(air fuel mixture adj)
vacuum leak,oxygen sensor,air mass meter
(läppä auki)
12112
Learning fault in lambda(air fuel mixture adj)
vacuum leak,oxygen sensor,air mass meter
(tyhjäkäynti)
12241
injector faulty
this code comes up a lot but is normally false(ignore)
En ole hetkeen saabilla hurjastellut mutta pers dyno kertoo että hevosia on hukassa. Osa hevosista palasi kun putsasin ilmamassa-anturin, mutta edelleen tulee vikakoodeja hetken ajamisen jälkeen.
Tyhjäkäyntikin seilas melkoisesti, mutta tyhjäkäyntimoottorin putsaus ja vikakoodien nollaus auttoi siihenkin. Ennen ilmamassa-anturin pudistusta, CE-valon palaessa tyhjäkäynti kierrokset nousi ylemmäs ja alkoi aaltoilla, mutta tällä hetkellä tyhjäkäynti pysyy vakaana.
Alipaineletkuja oon starttipilotin kanssa käyny läpi, mutta taitaa tuo marketti laatunen olla liian mietoa, ei vaikuta kierroksiin muutenkuin suoraan irtonaiseen letkuun sumutettuna, tai sitte jossain on iso vuoto. Ainakaan öljykorkki ei vaikuta käymiseen mitenkään, mutta pitäisikökään lh-jettronicissa?
Bensanpainetta en voi tällähetkellä tarkistaa... Millaisia oireita alhainen paine aiheuttaa? Pummpu on alkuperäinen ja kilometrejä on 245000 takana...
Toki vika voi olla motonetin lambda anturissakin, jonka jokunen kuukausi sitten vaihdoin.
Ai niin lopuksi vielä tälläinen kohtuu epävarmadiagnostiikka tieto, mutta saabissahan on asennettuna flexitune, joka bensiini asetuksella näyttää suuttimien käyttöasteeksi ajoittain pintakaasulla 80%. Nyt kuitenkin bensiiniä alla ja vikojen eliminoimiseksi boksi on tällähetkellä ohitettuna.
Ehdotuksia mitä pitäs tarkistaa?
Näihin tunnelmiin
Erkki
Saabissani ilmenee CE-valon palamista ja antaa seuraavia vikakoodeja:
12111
Learning fault in lambda(air fuel mixture adj)
vacuum leak,oxygen sensor,air mass meter
(läppä auki)
12112
Learning fault in lambda(air fuel mixture adj)
vacuum leak,oxygen sensor,air mass meter
(tyhjäkäynti)
12241
injector faulty
this code comes up a lot but is normally false(ignore)
En ole hetkeen saabilla hurjastellut mutta pers dyno kertoo että hevosia on hukassa. Osa hevosista palasi kun putsasin ilmamassa-anturin, mutta edelleen tulee vikakoodeja hetken ajamisen jälkeen.
Tyhjäkäyntikin seilas melkoisesti, mutta tyhjäkäyntimoottorin putsaus ja vikakoodien nollaus auttoi siihenkin. Ennen ilmamassa-anturin pudistusta, CE-valon palaessa tyhjäkäynti kierrokset nousi ylemmäs ja alkoi aaltoilla, mutta tällä hetkellä tyhjäkäynti pysyy vakaana.
Alipaineletkuja oon starttipilotin kanssa käyny läpi, mutta taitaa tuo marketti laatunen olla liian mietoa, ei vaikuta kierroksiin muutenkuin suoraan irtonaiseen letkuun sumutettuna, tai sitte jossain on iso vuoto. Ainakaan öljykorkki ei vaikuta käymiseen mitenkään, mutta pitäisikökään lh-jettronicissa?
Bensanpainetta en voi tällähetkellä tarkistaa... Millaisia oireita alhainen paine aiheuttaa? Pummpu on alkuperäinen ja kilometrejä on 245000 takana...
Toki vika voi olla motonetin lambda anturissakin, jonka jokunen kuukausi sitten vaihdoin.
Ai niin lopuksi vielä tälläinen kohtuu epävarmadiagnostiikka tieto, mutta saabissahan on asennettuna flexitune, joka bensiini asetuksella näyttää suuttimien käyttöasteeksi ajoittain pintakaasulla 80%. Nyt kuitenkin bensiiniä alla ja vikojen eliminoimiseksi boksi on tällähetkellä ohitettuna.
Ehdotuksia mitä pitäs tarkistaa?
Näihin tunnelmiin
Erkki
Re: OG900i 16v -91 Learning fault in lambda CE
Yksinpuheluksi menee, mutta saapahan joku hakutuloksiin jotain löydettävää.
Kyllähän se vika alkaa pumpun suuntaan kääntyä. Bensan paineet 1bar ja säädin testattu toimivaksi, eli tuotto ei riitä.
Kyllähän se vika alkaa pumpun suuntaan kääntyä. Bensan paineet 1bar ja säädin testattu toimivaksi, eli tuotto ei riitä.
Re: OG900i 16v -91 Learning fault in lambda CE
Vaan näinkun uusi päivä valkenee, niin alkaa epäillä iltaisia kokeita, ja niinhän siinä kävi että luotto painemittariin meni. Toisella mittarilla alkoikin sitten painetta näkyä, ja vieläpä muuttuvaa sellaista.
Nyt alkaa taas loppua ideat.
Nyt alkaa taas loppua ideat.
Re: OG900i 16v -91 Learning fault in lambda CE
Ite lähtisin sinuna marmoritiskiltä hakemaan alkuperäsen lambda-anturin, todennäköisesti se auttaa asiaan. Tarvikkeita ei toinna ostella kun eivät kestä, ei mullakaa kestäny.
Sitte ku vaihdat nii akun miinusnapa irti vaihdon ajaksi nii nollautuu vikatila pois. Selvii nopeesti auttoko.
Sitte ku vaihdat nii akun miinusnapa irti vaihdon ajaksi nii nollautuu vikatila pois. Selvii nopeesti auttoko.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Re: OG900i 16v -91 Learning fault in lambda CE
Katoin nyt lambdan ihan työpaikan oskillosskoopilla. Sehän sahaa paljon nopeampaa tahtia kuin mitä netistä lukemani perusteella pitäis, mutta keskimääräinen jännite oli kuitenin 0,4 volttia, että ihan kohdallaan. Kun vedin lambdan pistokkeen irti kipusi jännite hiljalleen 0,8 volttiin. Onko tuola vääräntyyppinen lambda jostainsyystä?
Viikonloppuisten testausten ja putsausten jälkeen vikavalo alkoi kuitenkin syttyä ja sammua. Kunnes lopetti palamisen kokonaan. Seuraavan kerran valosyttyi pieneillä kierroksilla parkkitalon ramppia noustessa, mutta nyt taas pysyny sammuksissa.
Pitäisi varmaan vielä maadoituspisteet vielä putsailla, sitäkun ei ole koskaan tehty.
Viikonloppuisten testausten ja putsausten jälkeen vikavalo alkoi kuitenkin syttyä ja sammua. Kunnes lopetti palamisen kokonaan. Seuraavan kerran valosyttyi pieneillä kierroksilla parkkitalon ramppia noustessa, mutta nyt taas pysyny sammuksissa.
Pitäisi varmaan vielä maadoituspisteet vielä putsailla, sitäkun ei ole koskaan tehty.
Re: Vs: OG900i 16v -91 Learning fault in lambda CE
Käyttäjässähän se vika oli... Nyt oli jo ihan sellasta ku pitääkin.
Re: OG900i 16v -91 Learning fault in lambda CE
Yksinpuheluksi menee, mutta menkööt, nettiblogiksihan tästä jo melkein olis.
Mittailin noita antureiden lukemia, säälikseni vielä paikallaan olevasta autosta, mutta jos joku oasis antaa vähän osviittaa onko lukemissa jotain pielessä. Eli suuttimen dytycycle, MAF jännite viesti eri kierroksilla
RPM.....MAF(V)...Suutin(%)
TK........2,1..........3,6
1000.....2,2...........5,0
2000.....2,4...........8,4
3000.....2,6.........13,3
4000.....2,8.........17,4
Mittauksen aikana lambda seilas 0,1 - 0,7 V välillä sinimäistä aaltoa, miinus MAF:in 1 pinnistä
Tuossa aikaisemmassa kuvassa seilaus oli 0,0 - 0,7 välillä, miinus akun navasta.
Vikavalo ei testin aikana syttynyt, mutta eipä autossa ollut vetojakaan.
Kuuluuko bensan paineen pysyä kokoajan tasaisena? Painemittarin viiksi meinaan heiluu kierrosluvun tahdissa nopeaa tahtia, olisiko sittenkin sen bensapumpun vika? Paineita se kyllä nosti kun mittasin tankin lähdöstä, mutta onko tuotto silti liian alhainen.
Mittailin noita antureiden lukemia, säälikseni vielä paikallaan olevasta autosta, mutta jos joku oasis antaa vähän osviittaa onko lukemissa jotain pielessä. Eli suuttimen dytycycle, MAF jännite viesti eri kierroksilla
RPM.....MAF(V)...Suutin(%)
TK........2,1..........3,6
1000.....2,2...........5,0
2000.....2,4...........8,4
3000.....2,6.........13,3
4000.....2,8.........17,4
Mittauksen aikana lambda seilas 0,1 - 0,7 V välillä sinimäistä aaltoa, miinus MAF:in 1 pinnistä
Tuossa aikaisemmassa kuvassa seilaus oli 0,0 - 0,7 välillä, miinus akun navasta.
Vikavalo ei testin aikana syttynyt, mutta eipä autossa ollut vetojakaan.
Kuuluuko bensan paineen pysyä kokoajan tasaisena? Painemittarin viiksi meinaan heiluu kierrosluvun tahdissa nopeaa tahtia, olisiko sittenkin sen bensapumpun vika? Paineita se kyllä nosti kun mittasin tankin lähdöstä, mutta onko tuotto silti liian alhainen.
Re: OG900i 16v -91 Learning fault in lambda CE
Bensan paineen kuuluu pysyä vakiona imusarjan paineeseen nähden.
Moottori sammuksissa imusarjassa 0 bar -> bensanpaine 3,0 bar. Tyhjäkäynnillä imusarjan alipaine -0,7 bar -> bensanpaine 2,3 bar. Jne.
Moottori sammuksissa imusarjassa 0 bar -> bensanpaine 3,0 bar. Tyhjäkäynnillä imusarjan alipaine -0,7 bar -> bensanpaine 2,3 bar. Jne.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: OG900i 16v -91 Learning fault in lambda CE
Kyllä tuo painesäätimen toimintaperiaate on tuttu. Mittasin toki kylmäkäynnistys suuttimen päästä, mutta saako paineessa näkyä suuttimien avautuminen?
Eli kun nyppään alipaineletkun irti paine heiluu nopeassa tahdissa 3 ja 2.5 barin välillä. Vastaavasti tyhjäkäynnillä 2.5 ja 2.
Eli kun nyppään alipaineletkun irti paine heiluu nopeassa tahdissa 3 ja 2.5 barin välillä. Vastaavasti tyhjäkäynnillä 2.5 ja 2.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 30
- Liittynyt: Ti Heinä 01, 2014 23:23
Re: OG900i 16v -91 Learning fault in lambda CE
Bensanpaineita et voi mitata ilman alipainetta, alipaine vetää paineensäätimessä kalvoa joka taas rikastaa vedossa. Ton paineen säätimen tarkoitus on juurikin pitää polttoaineenpaine tasaisena ja kierroksilla nostaa painetta, kun alipaine kasvaa. Itse ehkä lähtisin tarkisteleen vielä tosta uudesta lambdasta kytkennät ja onhan ne tarvike anturit vähän mitä on.. Tavallinen lambada seilaa 0-1 voltin väliä, pystytkö katsomaan arvoja testerillä kun auto käy? Joskus rikkinäinen lambada on näyttänyt ehjän arvoja, mutta moottorin lämmetessä onkin jännite tippunut. Jos mahdollista kannattaa seurata livedataa kun auto käy.
Tyhjäynti seilaus viittais imuvuotoon?
Tyhjäynti seilaus viittais imuvuotoon?
Re: OG900i 16v -91 Learning fault in lambda CE
Kyllähän nuo on kaikki mitattu autonkäydessä. Ajossa testaamiseen ei riitä yhdenmiehen kädet ja huomiokyky. Kyllä tuon voi testata nyppäämällä alipaineletkun irti, toki niin ettei siitä ilmaa pääse vuotamaan. Toki paineen huippu arvot muuttui kierrostenkin mukaan.
Re: OG900i 16v -91 Learning fault in lambda CE
Bensanpainemittari tuplapituisella banjopultilla suutintukin liittimeen kiinni, mittarin letku konepellin raosta ja mittari kiinni tuulilasinpyykijän varteen tms. Jos pumpun tuotto ei kiihdytyksessä riitä ja paineet notkuvat liikaa, sen ehtii kyllä kuski havaita, vaikkei muuten mittaria ehtisikään tuijotella.
Kuormituksessahan suuttimet voivat olla enemmänkin auki kuin tuon 17% ja kiinnostavaa on säilyykö paine silloinkin.
Kuormituksessahan suuttimet voivat olla enemmänkin auki kuin tuon 17% ja kiinnostavaa on säilyykö paine silloinkin.
Re: OG900i 16v -91 Learning fault in lambda CE
Ei löytynyt romukopasta sopivia osia mitata painetta banjon takaa, enkä jaksanut sorviakaan käynnistää. Pidemmällä väliletkulla mittari viiksi kuitenkin rauhoittui kummasti. Kun kaasua polki pysyi paine hienosti 3 barissa ja laski sitten 2,3 tienoille kun hölläs.
En tiedä korjaantuiko vika nyt kunnolla, sillä katsastus sedän korjauslistaa läpikäydessä laitoin ilmamassa mittarin tenuun uimaan. Nyt kun lähdin koeajolle vikavalo välähtää aina juuri ennen tyhjäkäyntikierroksia. Nyt vaan iski ukonilma, ettei viitti pihalla kauheasti touhuta, joten vikakoodiakaan en vielä lukenut. Varmaankin läpän perussäätö hitusen sivussa.
En tiedä korjaantuiko vika nyt kunnolla, sillä katsastus sedän korjauslistaa läpikäydessä laitoin ilmamassa mittarin tenuun uimaan. Nyt kun lähdin koeajolle vikavalo välähtää aina juuri ennen tyhjäkäyntikierroksia. Nyt vaan iski ukonilma, ettei viitti pihalla kauheasti touhuta, joten vikakoodiakaan en vielä lukenut. Varmaankin läpän perussäätö hitusen sivussa.